Bakwagen ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door annoh »

Op dit moment werkt de RDW iets anders dan hierboven beschreven wordt.

Sterkteberekeningen maken kan je, ook als particulier, laten maken. Daar zijn programma's voor en heel wat bedrijven beschikken daarover. Niet zo spannend. Voor de RDW is, vanwege complexiteit krachten in een auto, niet een berekening nodig. Wat wel nodig is is dat je aantoont dat een bepaalde constructie voldoende degelijk is en dat de constructie op een voldoende degelijke manier aan een auto bevestigd is. Dat betekent dus gewoon (fysiek) testen. Vanuit regelgeving is bepaald hoeveel vervorming bv een bank mag hebben.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

annoh schreef:
do 11 feb 2021, 12:42
Wat wel nodig is is dat je aantoont dat een bepaalde constructie voldoende degelijk is en dat de constructie op een voldoende degelijke manier aan een auto bevestigd is.
En hoe wil je dat aantonen dat jou zelfgemaakt constructie hieraan voldoet??
Een bedrijf kan een goedkeuring aanvragen op zijn gemaakte constructie. Die gaat papieren overleggen aan een speciale afdeling van de RDW in lelystad.
Als die goedkeuring hebben gegeven kan het opnemen van de zitplaatsen ingang gezet worden.
Bij een goedgekeurd gordelblok is dit al gebeurd en controleert de RDW later alleen of de bevestiging aan het voertuig is uitgevoerd zoals de fabrikant van het gordelblok bepaalt heeft.

Verder moet erbij een bakwagen wel een doorgang zitten tussen de cabine en het woongedeelte. maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door MarceldeHoog »

tonic schreef:
do 11 feb 2021, 13:00
Verder moet erbij een bakwagen wel een doorgang zitten tussen de cabine en het woongedeelte. maar dat terzijde.
Waar staat dat ergens?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

Als je de zitplaatsen op kenteken wil hebben wordt daar naar gekeken bij de RDW keuring. Daar staat het in de te volgen instructie.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door annoh »

@Tonic,
Het enige wat ik probeer is te beschrijven is mijn ervaring van pakweg afgelopen 4 jaar wat betreft constructies, testen en RDW. De laatste ervaring is zeer recentelijk, namelijk nog geen 3 maanden geleden, bij het ontwerpen van een slaapbank.

Kort samengevat, je zal moeten testen. Dat is iets anders dan papieren overleggen. Het klopt wel dat voordat je (fysiek) test heel wat papieren moet overleggen.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

En waar ga je als particulier die papieren halen?

maar we hebben hier wel de oplossing voor de TS. ga je melden bij Annoh en die weet voor een schappelijk prijsje de zelfgemaakt constructie op je kenteken te krijgen. Allemaal niet zo spannend dus de kosten zullen wel meevallen :-B
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.

Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door annoh »

@Tonic,
of iets spannend is of niet zegt niets over de prijs. Een test, inclusief gestripte testauto, huur testbank en verslaglegging is een relatief dure oplossing voor één bankje.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

Spannend is het allemaal niet maar we hebben wel een gestripte testauto nodig. En een testbank en we moeten wat papieren overleggen :bang: :crazy:
Maar goed canperfixx heeft weer reclame kunnen maken.

Volgens mij was de conclusie al duidelijk. Als particulier een moeilijke en als je het uitbesteed een dure weg.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

DucatoDolf schreef:
do 11 feb 2021, 13:26
De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.

Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Op de metalen vloer en onderliggende constructie van een bus zal dit zeker lukken. maar op de houten vloer van een bakwagen zal dit een uitdaging worden.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door AadenAnke »

DucatoDolf schreef:
do 11 feb 2021, 13:26
De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.

Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Inderdaad deze in/ombouw bedrijven hebben vaak in samenwerking met fabrikant/importeur type goedkeuringen gekregen. Maar doe goed navraag en schriftelijke bevestiging voor dat je een wagen aanschaft en begint met slopen. Succes als het je lukt heb je een heel nieuwe mogelijkheid voor ombouw geopend.

Gr. Aad
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

tonic schreef:
do 11 feb 2021, 15:00
DucatoDolf schreef:
do 11 feb 2021, 13:26
De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.

Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Op de metalen vloer en onderliggende constructie van een bus zal dit zeker lukken. maar op de houten vloer van een bakwagen zal dit een uitdaging worden.
Ja en daar kom ik nu ook achter. Ik dacht dus die DHL bussen en campers hebben in basis de zelfde vloer constructie als een bakwagen. Zij het met hout of met "sandwich" panelen. Dat zal dan wel met universele systemen gemaakt zijn.

Maar ik begreep dat de meeste DHL bussen gekeurd worden met in lengte richting geplaatste banken. Campers zullen wel een uitgebreide test moeten doen ivm seriematige bouw.

Ik zal er nog eens een paar mailtjes aan wagen om te zien of we universele banken kunnen toepassen op een speciale rail oid. Anders zijn de dwarsbanken een te overwegen optie.

Dan zal zal ik nog moeten rekenen hoever ik kom met t laadvermogen. Kom nu op ongeveer 1300-1500kg uit...
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Bestaat er een mogelijkheid om zo'n DHL-wagen in Duitsland aan te schaffen en voordat deze naar Nederland gaat, er in Duitsland een bankje in te laten zetten en het kenteken van 2 naar 4 zitplaatsen om te zetten?
Wellicht is het in Duitsland eenvoudiger te doen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door ducati 900 »

Denk het niet, daar moet zelfs een fietsbel op een moped bescheingt worden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie