Bakwagen ombouw
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Bakwagen ombouw
Op dit moment werkt de RDW iets anders dan hierboven beschreven wordt.
Sterkteberekeningen maken kan je, ook als particulier, laten maken. Daar zijn programma's voor en heel wat bedrijven beschikken daarover. Niet zo spannend. Voor de RDW is, vanwege complexiteit krachten in een auto, niet een berekening nodig. Wat wel nodig is is dat je aantoont dat een bepaalde constructie voldoende degelijk is en dat de constructie op een voldoende degelijke manier aan een auto bevestigd is. Dat betekent dus gewoon (fysiek) testen. Vanuit regelgeving is bepaald hoeveel vervorming bv een bank mag hebben.
Sterkteberekeningen maken kan je, ook als particulier, laten maken. Daar zijn programma's voor en heel wat bedrijven beschikken daarover. Niet zo spannend. Voor de RDW is, vanwege complexiteit krachten in een auto, niet een berekening nodig. Wat wel nodig is is dat je aantoont dat een bepaalde constructie voldoende degelijk is en dat de constructie op een voldoende degelijke manier aan een auto bevestigd is. Dat betekent dus gewoon (fysiek) testen. Vanuit regelgeving is bepaald hoeveel vervorming bv een bank mag hebben.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Bakwagen ombouw
En hoe wil je dat aantonen dat jou zelfgemaakt constructie hieraan voldoet??
Een bedrijf kan een goedkeuring aanvragen op zijn gemaakte constructie. Die gaat papieren overleggen aan een speciale afdeling van de RDW in lelystad.
Als die goedkeuring hebben gegeven kan het opnemen van de zitplaatsen ingang gezet worden.
Bij een goedgekeurd gordelblok is dit al gebeurd en controleert de RDW later alleen of de bevestiging aan het voertuig is uitgevoerd zoals de fabrikant van het gordelblok bepaalt heeft.
Verder moet erbij een bakwagen wel een doorgang zitten tussen de cabine en het woongedeelte. maar dat terzijde.
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Bakwagen ombouw
Als je de zitplaatsen op kenteken wil hebben wordt daar naar gekeken bij de RDW keuring. Daar staat het in de te volgen instructie.
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Bakwagen ombouw
@Tonic,
Het enige wat ik probeer is te beschrijven is mijn ervaring van pakweg afgelopen 4 jaar wat betreft constructies, testen en RDW. De laatste ervaring is zeer recentelijk, namelijk nog geen 3 maanden geleden, bij het ontwerpen van een slaapbank.
Kort samengevat, je zal moeten testen. Dat is iets anders dan papieren overleggen. Het klopt wel dat voordat je (fysiek) test heel wat papieren moet overleggen.
Het enige wat ik probeer is te beschrijven is mijn ervaring van pakweg afgelopen 4 jaar wat betreft constructies, testen en RDW. De laatste ervaring is zeer recentelijk, namelijk nog geen 3 maanden geleden, bij het ontwerpen van een slaapbank.
Kort samengevat, je zal moeten testen. Dat is iets anders dan papieren overleggen. Het klopt wel dat voordat je (fysiek) test heel wat papieren moet overleggen.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Bakwagen ombouw
En waar ga je als particulier die papieren halen?
maar we hebben hier wel de oplossing voor de TS. ga je melden bij Annoh en die weet voor een schappelijk prijsje de zelfgemaakt constructie op je kenteken te krijgen. Allemaal niet zo spannend dus de kosten zullen wel meevallen
maar we hebben hier wel de oplossing voor de TS. ga je melden bij Annoh en die weet voor een schappelijk prijsje de zelfgemaakt constructie op je kenteken te krijgen. Allemaal niet zo spannend dus de kosten zullen wel meevallen
- DucatoDolf
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Bakwagen ombouw
De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.
Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Bakwagen ombouw
@Tonic,
of iets spannend is of niet zegt niets over de prijs. Een test, inclusief gestripte testauto, huur testbank en verslaglegging is een relatief dure oplossing voor één bankje.
of iets spannend is of niet zegt niets over de prijs. Een test, inclusief gestripte testauto, huur testbank en verslaglegging is een relatief dure oplossing voor één bankje.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Bakwagen ombouw
Spannend is het allemaal niet maar we hebben wel een gestripte testauto nodig. En een testbank en we moeten wat papieren overleggen
Maar goed canperfixx heeft weer reclame kunnen maken.
Volgens mij was de conclusie al duidelijk. Als particulier een moeilijke en als je het uitbesteed een dure weg.
Maar goed canperfixx heeft weer reclame kunnen maken.
Volgens mij was de conclusie al duidelijk. Als particulier een moeilijke en als je het uitbesteed een dure weg.
Re: Bakwagen ombouw
Op de metalen vloer en onderliggende constructie van een bus zal dit zeker lukken. maar op de houten vloer van een bakwagen zal dit een uitdaging worden.DucatoDolf schreef: ↑do 11 feb 2021, 13:26De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.
Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Re: Bakwagen ombouw
Inderdaad deze in/ombouw bedrijven hebben vaak in samenwerking met fabrikant/importeur type goedkeuringen gekregen. Maar doe goed navraag en schriftelijke bevestiging voor dat je een wagen aanschaft en begint met slopen. Succes als het je lukt heb je een heel nieuwe mogelijkheid voor ombouw geopend.DucatoDolf schreef: ↑do 11 feb 2021, 13:26De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.
Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Gr. Aad
Re: Bakwagen ombouw
Ja en daar kom ik nu ook achter. Ik dacht dus die DHL bussen en campers hebben in basis de zelfde vloer constructie als een bakwagen. Zij het met hout of met "sandwich" panelen. Dat zal dan wel met universele systemen gemaakt zijn.tonic schreef: ↑do 11 feb 2021, 15:00Op de metalen vloer en onderliggende constructie van een bus zal dit zeker lukken. maar op de houten vloer van een bakwagen zal dit een uitdaging worden.DucatoDolf schreef: ↑do 11 feb 2021, 13:26De carosseriebouwers van bijvoorbeeld Ambulances plaatsen universele goedgekeurde M1 stoelen met gordel. Die stoelen hebben al een certificaat. Het gaat dan alleen nog om de bevestiging op de vloer. En daar kan de bouwer vaak met een berekening de juiste manier voor fixen. Zo zijn er de bekende vloerplaten met rails voor bijvoorbeeld rolstoel bussen waar ook modulaire stoelen op geplaatst kunnen worden. Deze systemen hebben vaak ook al diverse goedkeuringen en kunnen universeel geplaatst worden door gecertificeerde bedrijven.
Hier zou ik dus naar op zoek gaan, want ik gok dat dat betaalbaarder zal zijn dan maatwerk.
Maar ik begreep dat de meeste DHL bussen gekeurd worden met in lengte richting geplaatste banken. Campers zullen wel een uitgebreide test moeten doen ivm seriematige bouw.
Ik zal er nog eens een paar mailtjes aan wagen om te zien of we universele banken kunnen toepassen op een speciale rail oid. Anders zijn de dwarsbanken een te overwegen optie.
Dan zal zal ik nog moeten rekenen hoever ik kom met t laadvermogen. Kom nu op ongeveer 1300-1500kg uit...
Re: Bakwagen ombouw
Bestaat er een mogelijkheid om zo'n DHL-wagen in Duitsland aan te schaffen en voordat deze naar Nederland gaat, er in Duitsland een bankje in te laten zetten en het kenteken van 2 naar 4 zitplaatsen om te zetten?
Wellicht is het in Duitsland eenvoudiger te doen.
Wellicht is het in Duitsland eenvoudiger te doen.
Groet, Ruud
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Bakwagen ombouw
Denk het niet, daar moet zelfs een fietsbel op een moped bescheingt worden.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).