Montage watertank

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
STOKenSTAART
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 20:50

Montage watertank



Bericht door STOKenSTAART »

Ik ga een 150 liter watertank op de houten vloer van mijn camper (in wording) monteren. Ik zit te denken om 4 schroefogen M8 door de vloer van 3 cm boren en met moeren te vergrendelen. De watertank wil ik dan met een spanband met ratel op de vloer vastsjorren.
Aan de voor en achterzijde nog een balkje om het schuiven in de rem- en rijrichting tegen te gaan.

Klinkt dit als een goede montage of hebben jullie systemen die beter geschikt zijn voor de montage van een watertank?

Ik hoor het graag.

Groet, Roy
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Montage watertank



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan. echter met een 100l tank. Deze past precies in de bank waarvoorheen een 60l tank zat. Ik heb onder de tank een dunne EPDM rubber doek gelegd zodat de tank niet schuift en met 2 span banden vast gezet. De span banden gaan door deze oogjes die ik nog had liggen.
https://zeildoekshop.nl/rvs-band-beuge ... groot.html
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Montage watertank



Bericht door veetee »

150 kg geeft nogal wat krachten met een noodstop... ik zou die oogbouten vast maken aan wat structurelers dan alleen een houten vloer, chassisbalken bv, ook het "balkje" krijgt dan heel wat te verduren.
Maar wordt het een dubbele vloer of zo? Meestal zit de tank onder de vloer i.p.v. op de vloer...
Peer5m
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 17:12
Locatie: Breda

Re: Montage watertank



Bericht door Peer5m »

Ik heb een chausson van 1990 met de watertank ook zo vastgezet.

Piet
Beter een vlieg in de pan als geen vet.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Montage watertank



Bericht door DucatoDolf »

3cm houten vloer? Is het een cruiseschip? Of zit daar stiekem ook isolatie bij? En hoe bevestig je de moer dan? Hoe kom je daarbij? Gaat de bout dan ook door de stalen bodem?

De manier om de tank te bevestigen zal prima zijn, maar alles valt of staat hoe die bouten vastzitten. En daar lijkt nog te veel onduidelijkheid over.

En waarom überhaupt niet de hele tank onder de wagen? (maar dat terzijde)
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Montage watertank



Bericht door Johan de Jongh »

Die bouten door de vloer is goed, zorg dan dat je tussen de bouten onder de auto een verbindingsstrip mee monteert, dan gebeurd daar niets mee.
Wat is er op tegen om ipv een spanband een metalen beugel over de tank te plaatsen ?
Een vuistregel is dat in een personenauto een ehbo doos van 1 kilo los op de hoedenplank bij een noodstop vanaf 80 km/u als hij bij de voorruit aankomt 30 kg weegt.....
Je hebt het hier over een tank van 150 kg !
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Montage watertank



Bericht door pwhooftman »

Die oogjes van Ahjwinth zijn inderdaad alleen voor de sier :-)

Aan de andere kant: de 100L tank in de bank in mijn Hobby camper wordt alleen op zijn plaats gehouden door een latje en de bank zelf. Dus bouten door de bodem (met aan de onderkant een plaatje of een strip zoals gezegd) lijkt prima. Wetende dat een bestuurderstoel met dikkere bouten vaststaat (en vaak 6 stuks) zou ik voor M10 gaan.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Montage watertank



Bericht door Johan de Jongh »

M10 is erg enthousiast en een los liggend verbandtrommeltje is iets anders als een opgesloten watertank.....
Ik heb teveel schade's gezien met de gevolgen van losgekomen items in de auto...
Vandaar dat ik graag alles vastzet !
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 07 feb 2021, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Montage watertank



Bericht door kampo »

Groot gelijk JohandeJongh :thumbup:
Er bestaan meerdere methodes om een tank goed vast te maken.
Zelf wil ik dat die tank, net zoals een accu op zijn plaats blijft zitten als ik ooit een koprol zou maken. Dat is voor mij de referentie.

Sjorbanden zijn elastisch en komen los.
Schurende kantjes gaan op termijn door de tankwand en voor lekken zorgen.
Wiebelende appendages scheuren na veel trillende kilometers.
Op de tankwanden heb je wel eens veel condens.
Een bereikbare binnen aflaatkraan zorgt voor een langere levensduur van je pomp en meer hygiëne.
Allemaal zaken waar je rekening mee kan houden.

Met een goed bevestigde tank ga je veel plezier hebben.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
STOKenSTAART
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 20:50

Re: Montage watertank



Bericht door STOKenSTAART »

Allen bedankt voor de reacties. Daar kan ik mee aan de slag.

De 3 cm houten vloer is een erfstuk van defensie. Mijn vrachtwagentje is oorspronkelijk van de explosieve opruimingsdienst geweest. De opbergruimtes van 5 mm dik plaatstaal zijn er inmiddels al wel uit ;-)

Groet,
Roy
Hymscanhuub
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
Locatie: Nijmegen

Re: Montage watertank



Bericht door Hymscanhuub »

Voor diverse tips.
Kijk op YouTube ook eens bij Sven Mammach.
Deze jonge laat zien hoe je stap voor stap een camperbus bouwt.
Je haalt er altijd wel iets uit. Succes
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Montage watertank



Bericht door twillemsen »

Ik heb mijn watertanks (schoon en grijs) vastgezet onder de bus met zo'n setje aluminium bevestigingen zoals je bij diverse kampeerwinkels kan kopen. Gaat op zich nergens meer heen (heb wel de voor- en achterkant bevestigd met een extra stukje van die aluminium band, om verschuiven bij optrekken en (vooral) remmen te voorkomen). Maar ze hangen als ze gevuld zijn nogal door:

https://photos.app.goo.gl/9HW4S1yHaeyH8zqS9

Er is weinig ruimte onder, en ik ben nu op zoek naar een goede oplossing om dat doorhangen te voorkomen. Ik had al een 2cm dikke (holle) aluminium balk gekocht, maar ik ben bang dat die ook te laag komt, als er ook nog bouten doorheen moeten. Ik zou hem met tie-wraps kunnen vastzetten aan de gaten van de reeds aanwezige aluminium strips, maar dat vind ik te onveilig. Als die lam worden dan schiet het geheel onder de camper vandaan op de snelweg.
Heeft iemand een idee hoe ik dat doorhangen kan oplossen?
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Montage watertank



Bericht door Ahjwinth »

pwhooftman schreef:
ma 01 feb 2021, 9:50
Die oogjes van Ahjwinth zijn inderdaad alleen voor de sier
Ieder zijn mening maar ondertussen zit het al 6 maanden en ligt de 100liter tank vrolijk rond the klotsen zonder van zijn plaats te komen. De spanbanden die door de oogjes gaan zijn niet bepaald zachtzinnig aangetrokken en houden het goed. Voor mij voldoet het.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
ronald026
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 okt 2020, 23:34

Re: Montage watertank



Bericht door ronald026 »

De metalen band zakt uit zichzelf al, en door het buigen van de tank nog meer.

Je kan kijken of je er meer spanning op kan zetten, maar je zou ook in het midden, waar de meeste zakking is, iets tussen de strip en de tank kunnen stoppen. Probeer dit eens met een stukje panlat o.i.d. Wellicht kan je ook je kokerprofiel er tussen drukken en met een popnagel deze vastzetten aan de strip.
Plaats reactie