C-Head compost toilet

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
tomdejong
Berichten: 984
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: C-Head compost toilet



Bericht door tomdejong »

Dat poepen in zo'n zakje lijkt me helemaal niks. Als je niet zo lekker hebt gegeten krijg je een vieze drek. Volgens mij zijn er betere alternatieven.
https://ecosave.com/shop/droogtoilet/dr ... -separett/ bijvoorbeeld
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: C-Head compost toilet



Bericht door kampo »

Met de chemische toiletten moeten we zowat iedere dag ledigen en naar de poep kijken.
Een goede composttoilet moet je een autonomie van 1 tot 3 weken geven.
Je gaat op reis en als je terug thuiskomt dan pas maak je hem leeg.
Dat is nogal een verschil.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: C-Head compost toilet



Bericht door Jean Baret »

tomdejong schreef:Dat poepen in zo'n zakje lijkt me helemaal niks. Als je niet zo lekker hebt gegeten krijg je een vieze drek. Volgens mij zijn er betere alternatieven.
https://ecosave.com/shop/droogtoilet/dr ... -separett/ bijvoorbeeld
Maar bij zo’n toilet moet het toch ook ergens heen. Misschien een wat dieper zakje en desnoods wat van dat spul erin dat ze gebruiken bij sommige separator-toiletten, houtsnippers ofzo? Of kattengrind, wat kan het schelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
tomdejong
Berichten: 984
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: C-Head compost toilet



Bericht door tomdejong »

Een chemisch toilet is ook niks, ik moet die elke dag legen. We reizen met een gezin met pubers, die produceren wel wat!

Een droogtoilet met grote opvangbak voor het "harde "spul en een container voor de urine lijkt mij een goede oplossing. Al is het maar dat we langer vrij kunnen staan.

In de grote opvangbak zou je met houtsnippers oid kunnen werken.
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: C-Head compost toilet



Bericht door Jean Baret »

Bekijk deze dan ook even, vooral als je het toilet veel gebruikt, heb je misschien wat aan de ervaringen van dit stel.

https://youtu.be/vM71d8wMuUU


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: C-Head compost toilet



Bericht door ducati 900 »

CamperGerrit schreef:
do 11 mar 2021, 19:59
Ducati 900 : Begrijp ik goed dat je de ongefilterde strontlucht zo naar je buren blaast ?
Of zit je toilet rechts ?
Groeten
Gerrit Dekzeil
Het is droog, je ruikt HELEMAAL niks, ik had er eerst een koolstoffilter voor maar dat kan er gewoon uit.
Als je net wat gedaan hebt en je steekt je neur in het rooster dan ruik je heel licht iets maar geen strontlucht.
Als ienmand in de buurt een scheet heeft gelaten dan ruik je meer.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: C-Head compost toilet



Bericht door ducati 900 »

tomdejong schreef:
vr 12 mar 2021, 8:55
Een chemisch toilet is ook niks, ik moet die elke dag legen. We reizen met een gezin met pubers, die produceren wel wat!

Een droogtoilet met grote opvangbak voor het "harde "spul en een container voor de urine lijkt mij een goede oplossing. Al is het maar dat we langer vrij kunnen staan.

In de grote opvangbak zou je met houtsnippers oid kunnen werken.
Wij gooien er zaagsel in, bij de Welkoop, vroeger de Caf vandaan of de timmerman, een baal voor € 1,95.
ik heb er een vuiniszak in die ik 1 x per week leeg maar zou ook wel 1 x per 3 weken kunnen hoor.
Er hangt een urinetank onder van 90 liter daar komt verder niks anders in, ook voldoende voor 3 weken.
Er moet geen gewoon water bij want dan begint de urine te stinken.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
CamperGerrit

Re: C-Head compost toilet



Bericht door CamperGerrit »

Nou Ben, daar geloof ik helemaal niets van !
Wij hebben nu twee jaar ervaring met onze droogtoilet. Ik had een ventilatortje dat constant liep. Werkte goed, maar na een half jaar deed het aktiefkool-filter niets meer. En of je dat rook buiten de camper, ik schaamde me kapot !
Nu heb ik een ander systeem, maar vanwege Corona nog niet kunnen gebruiken, maar heb er veel vertrouwen in.

Groeten
Gerrit Dekzijl
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: C-Head compost toilet



Bericht door ducati 900 »

Bij ons draait het ventilatortje ook constant en je ruikt echt helemaal niks, tot nu toe.
we hebben dit afgelopen jaar voor het eerst in gebruik, 3 week op een camping gestaan ivm corona.
Maar watvoor systeem heb jij dan, wil je dat voor ons onthullen, ik leer graag van een ander.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
CamperGerrit

Re: C-Head compost toilet



Bericht door CamperGerrit »

Ik heb het toilet, dus de eenheid waar de emmer in staat helemaal luchtdicht gemaakt. In de toiletruimte en ook buiten de camper kun je dus ook niets ruiken.
Bij niet-gebruik van het toilet hoeft er ook geen ventilator te draaien, en wordt het koolfilter dus ook niet vervuild, en gaat het dus (denk/hoop ik) veel langer mee. Bespaart ook nog electriciteit.
Ik had eerst een ventilator van dia 4 cm, en nu een van 6 cm, en die draait alleen als de toiletbril open staat. (Reedcontact in de bril, en magneetje in de deksel). Bril zit vast gemonteerd op de toiletpot.
Ook heb ik het koolfilter langwerpiger gemaakt, zodat de lucht een langere weg door het filtermateriaal moet maken.
Op het moment dat de ventilator draait, ontstaat er een luchtstroming vanuit de toiletruimte de toiletpot in, en niet in de andere richting en komt er dus geen poeplucht de ruimte in.
Groetjes
Gerrit
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: C-Head compost toilet



Bericht door DucatoDolf »

Het begint interessant te worden hier :-B Is die laatste dan bijvoorbeeld ook een zelfbouw plee? Ben wel een beetje nieuwsgierig geworden. Vindt al die links die hier worden gegeven erg prijzige artikelen. Mijn portapotti aanpassen vind ik wel een aardig idee. Ervaringsdeskundigen?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: C-Head compost toilet



Bericht door DucatoDolf »

@ TS Van4Freedom

Al verder met je plannen? Ik vroeg me af waarom je een C-head zocht. Is deze zo bijzonder?
DucatoDolf schreef:
do 28 jan 2021, 18:48
Leuke ideeën hier. Op de lange termijn planning staat bij mij ook een compost toilet. Maar die C-Head is wel reteduur. Vooral ook omdat het er uit ziet of iemand zijn hobbyproject uit de hand heeft laten lopen. Zijn toch zeker wel alternatieven? Waarom wil je een C-head? Is deze heel bijzonder? Mis ik iets?
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: C-Head compost toilet



Bericht door Ruud Adam »

CamperGerrit schreef:
vr 12 mar 2021, 14:54
Wij hebben nu twee jaar ervaring met onze droogtoilet.
Kun je ook vertellen welke toilet je hebt?
Welk merk en type?
Groet, Ruud
CamperGerrit

Re: C-Head compost toilet



Bericht door CamperGerrit »

Ruud, (en andere geïnteresseerden)

De tijd vliegt, wij hebben hem al bijna drie jaar in gebruik. Het is een eigenbouw met een Kildwick separator. Urinetank 42 liter in de dubbele bodem met een droogsifon als stankafsluiter.

Positief:
niet meer elke 2 of 3 dagen de cassette wegbrengen
véél minder watergebruik
met 2 personen 14 dagen zonder leeg maken.
Urinetank loopt ongemerkt leeg tegelijk met vuil water uit hetzelfde pijpje.
Minder kans op storingen. We hadden eerst een Dometic, als je kijkt wat daar een draadjes en schakelaartjes op zitten ..

Groeten
Gerrit
Plaats reactie