Enkele geiser vraagjes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

travelscout schreef:
ma 01 feb 2021, 7:49
Als alles al vol met water zit, hoe wil je dan de hotfill gaan vullen?
Geen idee wat je bedoelt. Als je over het legionella verhaal een punt wil maken (
travelscout schreef:
zo 31 jan 2021, 23:09
Hotfill circuleren middels watertank?
Nope -> Legionella!
) wees dan duidelijk. Want ik waardeer adviezen ten zeerste. Als je niet echt weet hoe de installatie werkt leg ik het bij deze uit:

Watertank met dompelpomp --> slang van dompelpomp naar Ystuk--> slang van y-stuk naar invoerboiler en slang van y-stuk naar koude kant mengkraan. Slang van uitvoer boiler naar warme kant mengkraan. Zo kun je met één dompelpomp koud en warm water tappen. Voor het warme water pomp je dus koud water de boiler in en warm water stroom er uit. Zo werkt elke boiler. Echter, door het verwarmen komt er druk in de boiler die eruit wil. Overdruk. Daar heb je normaal gesproken een overdrukventiel met terugslagklep voor op de inlaat van de boiler(inlaatcombinatie). Daar komt overtollig water uit, wat je moet afvoeren naar het riool. Gebruik je die niet dan moet de boiler zijn druk ergens anders kwijt. Als je kraan dichtzit gaat dat niet via de uitlaat kant. Dan moet het dus terug de watertank in.

Als dit je punt is wat legionella betreft heb je een punt. Niet aan gedacht. Geen idee hoe dat werkt. Maar nogmaals, dit gebruikte ik in een systeem waarbij de koudwatervoorraad dagelijks ververst werd. Met een inlaatcombinatie voorkom je dus dat er water uit de boiler terugstroomt je watervoorraad in. Geen idee hoe dit gedaan wordt bij 'camper' boilers, maar het principe zal hetzelfde zijn?
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Vopper »

Het vorstventiel bij de Trumacombi's die in veel campers zitten, werkt ook als overdruk aflaat. Zo heb ik het in de handleiding gelezen.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door kampo »

DucatoDolf schreef:
ma 01 feb 2021, 13:04
... Met een inlaatcombinatie voorkom je dus dat er water uit de boiler terugstroomt je watervoorraad in. Geen idee hoe dit gedaan wordt bij 'camper' boilers, maar het principe zal hetzelfde zijn?
Bij veel boilers zit er een terugslagklep in de toevoerleiding uit de watertank.
Vaak is die verwerkt in de overdrukklep zoals op de foto onderaan.
Er bestaan natuurlijk veel varianten.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Als je warmwater tapt uit een warmwater systeem zoals een (hotfill)boiler, zoals met douchen,
dan vult deze boilert het normaal dus aan met warmwater uit; een combiketel, zonneboiler etc etc.
Maar zeker niet met koudwater uit een waterreservoir.

Met minder dan 55C tapwater uit iedere willekeurige systeem, is er zeker bij een douche, een hoger risico op legionellaas.
Persoonlijk zou ik dat voorkomen maar als een zelfbouwer dat allemaal niet uitmaakt,
lig ik daar als mogelijke buurman, eg niet wakker van....

Heb je al eens gezocht hier rechtsboven op "legionella"?

Een inlaatcombinatie is een soort reduceer;
- daalt de druk dan opent die de inlaat zijde (hotfill), waarmee de boilert weer gevuld raakt.
- stijgt de druk teveel (water zet immers uit bij toenemende temperatuur) dan opent die ook de overstort (vaak maar een beetje of eventjes).
Paul.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door MarceldeHoog »

Goed, aangezien het topic nu toch over boilers gaat:

Zoals ik het intussen begrijp is een hotfill boiler niet veel anders dan een coldfill, buiten het feit dat ze een kleiner warmte element hebben. Je water wordt wat trager opgewarmd, maar verder zou de werking gelijk moeten zijn.

Het overdruk water (warm dus) moet ergens heen (bij iedere boiler feitelijk). Dat pijpje op de inlaat (wat ik bij de drukpomp sowieso nodig heb) moet met dat warme water dus: naar buiten (afvoer door bodem) of terug de tank in.
Dat laatste lijkt me vooral niet slim, wanneer het water langduring tussen de 20 en 55 graden is geweest. Voor de veiligheid kies ik daarom voor een afvoer naar buiten, maar denk dat het risico bij regelmatig gebruik klein is. Het afgevoerde water is nooit lang op "kweek" temperatuur geweest.

Echter denk ik dat de kans op legionella groter is in het koudwatersysteem, wanneer er naar warme landen gegaan wordt. De temperatuur in de camper loopt dan aardig op, en het water kan dan wellicht warmer dan 20-25 graden worden. Krtom, die vers water tank moet regelmatig leeg. Ook wel iets om in het achterhoofd te houden.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Atoz »

Gelet op het hoge aantal camper gerelateerde legionella doden zullen er eerstdaags harde maatregelen getroffen worden door de Europese regeringsleiders. Wel niet overal dezelfde regels, men overweegt nog een databank op te zetten zodat elke beslissingsnemer andere maatregelen kan treffen.

En dan nu serieus....
Niet alleen is de geiser een jaarlijks terugkerend fenomeen, als trouwe forumlezer/schrijver zie ik ook het woord legionella verschijnen.
Gebruiken we dan nu met zijn allen de zoekfunctie of... Herschrijven we onze reeds eerder geschreven teksten nog eens een keer?

hier kun je alvast ideeën op doen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

travelscout schreef:
ma 01 feb 2021, 16:42
Als je warmwater tapt uit een warmwater systeem zoals een (hotfill)boiler, zoals met douchen,
dan vult deze boilert het normaal dus aan met warmwater uit; een combiketel, zonneboiler etc etc.
Maar zeker niet met koudwater uit een waterreservoir.

Met minder dan 55C tapwater uit iedere willekeurige systeem, is er zeker bij een douche, een hoger risico op legionellaas.
Persoonlijk zou ik dat voorkomen maar als een zelfbouwer dat allemaal niet uitmaakt,
lig ik daar als mogelijke buurman, eg niet wakker van....
Ik snap nu je zorgen, maar je verhaal klopt voor het terugstorten de watertank in. Dus idd die inlaatcombinatie plaatsen. Goede tip. Maar voor de rest maakt het geen zak verschil met welke andere soort installatie toch? Als je klaar bent met douchen warmt de boiler weer op naar de 65+ graden op? Geen legionella meer? Ik snap je zorgen nu niet meer. Tijdens het douchen zal je inderdaad op een gegeven moment geen warm water meer hebben, want daar is de capaciteit te klein voor. Zeker bij een 400-500 watt boiler. (hotfill is maar een benaming)Het gaat erom dat je geen laf lauw water in je systeem laat staan. Elke boiler vult zich met koud water behalve een hotfill, waarbij een hotfill ook vaak juist een berg koud water krijgt door een lange tussenleiding die bij langer dan een uur niet gebruikt te zijn ook gewoon volstaat met koud water. Dat is het hele idee wat Marjasjaak uitlegde waarom je zo'n boiler vaak in de keuken plaatst.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Inderdaad geldt voor ieder warmwatersysteem dat die 55C dient te worden gehaald en gedurende een x-tijd dient te worden gehandhaafd.
Anders krijgen die legionellaatjes alle ruimte om zich te vermeerderen.
Het ligt er maar aan hoe zwaar je hier als zelfbouwert, aan tilt.

Bij een camper is dat risico m.i. zelfs wat groter omdat er soms langere perioden zijn (stalling verblijf camping etc.),
dat we een warmwatersyteem niet gebruiken.
Paul.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door AadenAnke »

Met regelmaat goed doorspoelen of dat nu met koud of warm water is help echt goed hoor. En bij het stallen staat de boiler toch uit? Wat betreft de water temperatuur in warme landen ik heb het nog niet meegemaakt dat de water voorraad aan de 20 graden kwam

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door kampo »

De hoogste watertank temperatuur was bij mij rond de 30°C
Maar daarvoor moet je in de zomer naar zuid Europa gaan natuurlijk :crazy:
En een thermometer hebben om het af te lezen.

Wie kent er een hotfill die aan alle eisen voor gebruik in een camper voldoet ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Snarfsel »

Met legionella besmet water kun je gewoon drinken!
Het komt dan in je maag en daar kan legionella niet tegen.
Alleen bij inademen (wat gebeurt bij douchen) van met legionella besmet water(nevel) is het gevaarlijk, dan komt het in je longen.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door marjasjaak »

Zou er in onze camper een zuinige overdrukventiel zitten?
Als wij voor vertrek de camper reisklaar maken, dan gaat ook de boiler aan.
Het ventiel loost met een slangetje naar buiten, geen gedoe met terug lozen in de tank.
Vaak staat er een emmer onder de camper, en het opgevangen overstort water is vaak niet meer dan 50 milliliter water.
Als de boiler eenmaal op temperatuur is, dan stopt het druppelen.
Voor zo'n geringe hoeveelheid ga je toch geen terugstort constructie maken. :crazy:

Wat betreft risico legionella, op een camping heb je meestal stroom, staat de 230volt boiler aan dan is deze ruim 60 graden.
En je watertank hoef je niet zo vol te doen, regelmatig verversen.
In de stalling is het verstandig om alle water te lozen (vorstschade) , een paar weken stilstaan water in je tank is niet fris.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door GeMa »

Snarfsel schreef:
di 02 feb 2021, 9:34
Met legionella besmet water kun je gewoon drinken!
Het komt dan in je maag en daar kan legionella niet tegen.
Alleen bij inademen (wat gebeurt bij douchen) van met legionella besmet water(nevel) is het gevaarlijk, dan komt het in je longen.
Dat klopt. Legionella is in principe een luchtweginfectie, maar ik zou toch liever fris water drinken i.p.v. besmet.

Wij gooien altijd een beetje Hadex in de tank en verversen elke 2-3 dagen. In de winter alles aftappen (ook de boiler) en in het voorjaar een onderhoudsdosis Hadex en alles flink doorspoelen.

Water drinken doen we uit flessen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

kampo schreef:
di 02 feb 2021, 8:49
Wie kent er een hotfill die aan alle eisen voor gebruik in een camper voldoet ?
Als ik het goed begrijp zijn de Truma Therme en Elgena kampeerindustrie toestellen welke de 'overdruk' teruggooien de watertank in (geen ervaring, maar ik zie in de beschrijving nergens iets over een overdrukventiel of terugslagklep). In jouw vorige quote
kampo schreef:
ma 01 feb 2021, 13:32
Bij veel boilers zit er een terugslagklep in de toevoerleiding uit de watertank.
Vaak is die verwerkt in de overdrukklep zoals op de foto onderaan.
Er bestaan natuurlijk veel varianten.
staat ook een 230v boiler die me prima geschikt lijkt.

De vraag is natuurlijk hoe erg het is om die paar druppels de tank in terug te gooien. Voor de rest kun je overal een inlaatcombinatie op monteren natuurlijk. Keukenboilers uit de normale handel moet je meestal samenstellen met een inlaatcombinate. En Kroppie zijn tip om een 230v verwarmingselement voor een 12v te vervangen hebben we ook nog. Dus kant en klaar lijkt er dan niet 123 iets te zijn? Verschil in prijs en kwaliteit maakt dat ik dus voor een 'normale' boiler koos. Owja, en omdat die Plieger lekker ingepakt zit in de isolatie en een vierkant boxje vormt. :D
marjasjaak schreef:
di 02 feb 2021, 9:40
Zou er in onze camper een zuinige overdrukventiel zitten?
Als wij voor vertrek de camper reisklaar maken, dan gaat ook de boiler aan.
Het ventiel loost met een slangetje naar buiten, geen gedoe met terug lozen in de tank.
Vaak staat er een emmer onder de camper, en het opgevangen overstort water is vaak niet meer dan 50 milliliter water.
Als de boiler eenmaal op temperatuur is, dan stopt het druppelen.
Voor zo'n geringe hoeveelheid ga je toch geen terugstort constructie maken. :crazy:
Ja je kunt het natuurlijk gewoon lozen, goede tip. Je hoeft het niet perse aan te sluiten op je afvoer. Maar het punt is dat als je geen overdrukventiel hebt, de overdruk er via de inlaat uit zal komen. Dus blijkbaar hebben jullie een 'gewoon' overdrukventiel. 50 ml is normaal dunkt me.

Hier een plaatje van hoe ik mijn Plieger (hotfill) boiler ook heb aangesloten, exact hetzelfde als Truma aanbeveelt. Geen overdrukventiel te zien. Blijkbaar is dat teruggooien de watertank in dus (nog) niet aan regels gebonden.
truma-therme-tt2-schema.jpg
truma-therme-tt2-schema.jpg (89.18 KiB) 210 keer bekeken
Plaats reactie