Enkele geiser vraagjes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Jup, vergeten te melden. Ik heb een 10 liter 400watt hotfill boiler van Plieger. Dat wil zeggen een boiler met een laag vermogen omdat je die normaal gesproken moet vullen met de warmwaterleiding. Maar dit zijn kwaliteitsboilers zonder poespas. En lekker ingepakt in isolatie. Blijft erg lang warm. Ik had die van mij via MP voor 3 tientjes :D
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door MarceldeHoog »

DucatoDolf schreef:
zo 31 jan 2021, 12:44
Jup, vergeten te melden. Ik heb een 10 liter 400watt hotfill boiler van Plieger. Dat wil zeggen een boiler met een laag vermogen omdat je die normaal gesproken moet vullen met de warmwaterleiding. Maar dit zijn kwaliteitsboilers zonder poespas. En lekker ingepakt in isolatie. Blijft erg lang warm. Ik had die van mij via MP voor 3 tientjes :D
Dat is een goeie: ik heb naar dat ding gekeken maar afgehaakt op hotfill. Echter jij zegt dat dit gewoon werkt? Dan is het namelijk een erg interessante optie!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Ja dat hotfill (aansluiting op warmwater aanvoer) is natuurlijk niet perse nodig. Hij doet er gewoon langer over met koud water aanvoer. Je hebt exact dezelfde ook in 2000 watt, maar dat moet je niet voor elkaar willen boksen.

400:12=33A dat kan je dynamo ook nog probleemloos trekken. Wel heb je een stevige omvormer nodig.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door marjasjaak »

400:12=33A dat kan je dynamo ook nog probleemloos trekken.
Volgens mij maak je een rekenfoutje, het is 400:230V= 1,7 Amp. (bij 230Volt) (of ben ik abuis?)

Die 230Volt Hotfill boiler zal je toch met een omvormer 12v > 230v moeten voeden.
Maar je zou met een 500watt omvormer genoeg moeten hebben.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Oud idee maar ook al volwassen geworden:
https://www.advitekmobilehome.nl/merken ... e-10l.html
Paul.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

marjasjaak schreef:
zo 31 jan 2021, 15:27
400:12=33A dat kan je dynamo ook nog probleemloos trekken.
Volgens mij maak je een rekenfoutje, het is 400:230V= 1,7 Amp. (bij 230Volt) (of ben ik abuis?)

Die 230Volt Hotfill boiler zal je toch met een omvormer 12v > 230v moeten voeden.
Maar je zou met een 500watt omvormer genoeg moeten hebben.
Jup op 230v heb je gelijk. Vandaar je dunne huishoudkabel in 230v circuit. Maar je omvormert moet dat vermogen ook ergens vandaan toveren. Dus van je startaccu/dynamo is het 400W/12V=+/-34A. Dat je wel rekening houdt met de kabel dikte en zekeringen naar je omvormer. En omvormers staan erom bekend minder vermogen te leveren dan op de doos staat. Dus een iets hoger vermogen omvormer dan daadwerkelijk gebruik is geen overbodige luxe.
travelscout schreef:
zo 31 jan 2021, 15:53
Oud idee maar ook al volwassen geworden:
https://www.advitekmobilehome.nl/merken ... e-10l.html
Mooi, dit wilde ik eerst zelf fixen met mijn boiler. Via oude cv ketel warmtewisselaar op koelcircuit auto. Kan dus ook kant en klaar. Betaal je wel goed voor zie ik.
Maar omdat ik al een omvormer had en mijn oorspronkelijke als warmtevat bedoelde boiler het gewoon nog deed, niet de moeite meer gedaan.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DJSmiley »

hotfill kan prima. Werkt gewoon als een normale boiler, alleen duurt het veel langer. Je hoeft er geen warm water in te gooien ;)

En die 500W is nog te doen, ook op een 4A aansluiting oid. Ik heb zelf ook een hotfill overwogen. Uiteindelijk voor een simpele Elgena gegaan
- Werkt op 12V, dus hoeft niet perse via de omvormer (scheelt weer wat verliezen)
- Werkt met een dompelpompje.

Een normale hotfill heeft een drukpomp nodig, anders komt er niet veel uit. Ik had (/heb) geen drukpomp. Heb ook geen douche oid dus een drukpomp vond ik voor mij geen meerwaarde hebben.

Degelijkheid/isolatie van een hotfill is wel een stuk beter. Wel zwaarder, maar die Elgena is gewoon een dom plastic ding met minimale isolatie. Dat vergt dus wat extra isolatie naar mijn mening, want de standaard isolatie (6mm schuimlaagje om een plastic vat) is nogal kansloos.

Als je een drukpomp hebt/neemt en de ruimte, dan is een hotfill een veel betere en goedkopere optie
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

:eh: nee, ik heb geen drukpomp en het werkt prima. Wel heb je wat overdruk die je terug moet laten gooien je watervoorraad in.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Ff zoeken wat je bedoelde Jos. Je verwijzing is nogal vaag. Pagina 4 van dit topic. :-?

Ga er vanuit dat je jou reactie bedoelt. Met je boiler ombouw. Mooi :thumbup:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Hotfill circuleren middels watertank?
Nope -> Legionella!
Paul.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Circuleren is een groot woord. Paar druppels overdukvocht teruggooien is niet echt circuleren en ik had een watervat van 20 liter, wat elke dag ververst werd. Maar beter een overdrukventiel plaatsen. Dank voor de tip. (of bedoel je dat niet?) Maak op termijn namelijk wel een grotere watertank.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Als alles al vol met water zit, hoe wil je dan de hotfill gaan vullen?
Paul.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door marjasjaak »

Wat is een hotfill boiler?
Een hotfill boiler is geschikt om gevuld te worden met warm water maar mag ook met koud water.
Voorbeeldje; de combiketel staat op zolder, je zet in de keuken de warmwater kraan open, dan duurt het even voordat je warm water hebt.
Zet je een hotfill boiler in je keuken kastje dan heb je na 1 seconden warm water.
Boven slaat de combi ketel aan en zal de boiler weer gaan vullen met verwarmd water.
Een hotfill boiler heeft een kleiner verwarmings element, omdat het water wat erin komt al op temperatuur is.

Een hotfill boiler kan je ook met koud water vullen, het duurt alleen langer voordat de boiler op temperatuur is.
Omdat het verwarmings element minder capaciteit heeft.

Een hotfill boiler in een camper kan alleen in combinatie met een drukpomp, en er moet een inlaatcombinatie of overdrukventiel op.
Plaats reactie