Enkele geiser vraagjes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Nah ja zolang je geen keerklep monteert (Kampo), is er wat dat betreft niets aan het handje.
Water met een beetje overdruk druk, zal dan gewoon tegengesteld weer terugvloeien de tank in,
waarbij het te veel aan lucht in de tank, zal ontsnappen via de vulwater beluchting.

En inderdaad zou je een hotfill ook een nachtstroomboilert kunnen noemen.

Handigste blijft voor mij toch die boiler die je met motorkoelwater kunt (voor-)verwarmen.
Zie mijn link ter illustratie hier ergens boven.
Paul.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Dat heb ik nog overwogen zelf te maken. Warmtewisselaar uit oude CV ketel tussen koelleiding monteren. Kun je je motorblok ook voorverwarmen met het warme water uit je boiler :-B
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Waarom zou je die warmtewisselaar demonteren?
Een moderne kleine combi cv-ketel die toch vervangen wordt, kan ook goed voldoen.
Daar zijn er genoeg van op marktplaats etc.

Als onze camper truma het ooit begeeft, wordt het ook zoiets...
Paul.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Omdat ik uitga van minder ruimte te hebben en de wisselaar goedkoop te fiksen van een kapotte CV ketel. Maar inderdaad, een leuke mini combi ketel met warmtevat in de camper is wel tof :D Zijn we tevens weer on-topic :-B
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door marjasjaak »

Op de foto zie je een ontploffing veroorzaakt door een 120 liter elektrische boiler.
Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte thermostaat en een defecte veiligheidsklep.
De boiler was opgestegen door de zoldervloer en hing half buiten door het dak. :-B
Boiler hing aan een muur waar de rechter man staat.(alleen de muur was weg).
Boiler plof.JPG
Boiler plof.JPG (52.7 KiB) 375 keer bekeken
Dit was bij een klant, moest daar een noodreparatie doen aan technische apparatuur.
Nou zal een 10 liter boilertje niet snel klappen, maar scheuren kan wel. :-B
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Precies en als je ziet hoe klein die kunnen zijn, zelfs als ze al 20 jaar of ouder zijn...
Niks warmtevat.

Pomp niet nodig, cv water deel verwijderen, butaan/propaan sproeiers monteren, gasleiding en reduceers aanpassen voor een hogere doorstroming :-) , omvormertje (voorlopig) en resultaten meten (zou ik niet in mijn schuurtje doen).

Ha ja wel heel apart zo'n knal met een e-boilert.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door kampo »

woauw dat is nog al een knal geweest :crazy:
Eerder iets met stoom of lucht in de boiler. Dus oververhitting.
Veiligheden die niet werkten/ uitgeschakeld werden.
Met water kan een boiler scheuren en lekken maar niet ontploffen.

Dat (warm) water van de boiler terug zou stromen naar de watertank is zeer onwaarschijnlijk en vooral veel fantasie, of bij defecten.
Er zit zoals gezegd een terugslagklep in de toevoer. Die zie je niet altijd zitten maar hij is er.
Bij een dompelpomp kan het water een heel klein beetje terug maar bij een membraandrukpomp, met bovendien expansievat zal dit niet kunnen.
Dus over legionella besmetting naar de watertank moet je je geen zorgen maken.
Het gevaar voor legionella is als je onder de douche gaat staan, de bacteriën in combinatie met damp. Maar dat werd hierboven al juist geformuleerd.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door AadenAnke »

marjasjaak schreef:
di 02 feb 2021, 9:40
Zou er in onze camper een zuinige overdrukventiel zitten?
Als wij voor vertrek de camper reisklaar maken, dan gaat ook de boiler aan.
Het ventiel loost met een slangetje naar buiten, geen gedoe met terug lozen in de tank.
Vaak staat er een emmer onder de camper, en het opgevangen overstort water is vaak niet meer dan 50 milliliter water.
Als de boiler eenmaal op temperatuur is, dan stopt het druppelen.
Voor zo'n geringe hoeveelheid ga je toch geen terugstort constructie maken. :crazy:

Wat betreft risico legionella, op een camping heb je meestal stroom, staat de 230volt boiler aan dan is deze ruim 60 graden.
En je watertank hoef je niet zo vol te doen, regelmatig verversen.
In de stalling is het verstandig om alle water te lozen (vorstschade) , een paar weken stilstaan water in je tank is niet fris.
Het kan verschillen mijn camper is nu 2 en een 1/2 jaar oud, heb de boiler al 2 keer aan gehad 1/2 uurtje opwarmen en via het raam de slang naar buiten om de haren te wassen en dan de boiler weer uit en de gaskraan dicht. Verder met waterkoker/keteltje. Zonder corona had de boiler waarschijnlijk nog echt nieuw geweest :shh:

Gr. Aad
Jackoetech
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 10:27

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Jackoetech »

Lambiek schreef:
do 28 jan 2021, 20:50
Zal het proberen nog duidelijker te maken

Open toestellen = gevaarlijker = ontkennen IQ-waardes 51 / 60

Gesloten toestellen = veiliger = begrijpen IQ-waardes 60 én hoger .
Ik ben inmiddels overtuigd dat een gesloten toestel een vereiste is als je een geiser wil plaatsen in een camper.
Tot heden ben ik echter nog niet verder gekomen dan de Ttulpe c-meister 13 die als enig gesloten Ttulpe propaantoestel de afvoer door het dak heeft.
Welke gesloten toestellen zijn nog meer geschikt voor inbouw in een camper? Mijn voorkeur gaat uit naar een oplossing die enigszins compact is.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

Veel te groot met 13 liter p/m. Erg duur: €499. Zwaar ook met 12 kg. Een 230 volt voeding is noodzakelijk. In mijn opinie ongeschikt voor in een camper. Neem een "open" kleine 5 of 6 liter geiser, plaats hem in een dicht kastje met een opening voor verse lucht van buiten en een pijp door het dak voor de afvoer en je hebt een gesloten systeem.
Maar goed, als je bang bent dan ben je bang, dan helpen geen argumenten.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door MarceldeHoog »

Ondanks dat wij uiteindelijk voor een boiler gaan onderschrijf ik bovenstaande. Een geiser in een camper staat hoogstens enkele minuten aan, is niet te vergelijken met thuis situatie. Zolang je zorgt voor voldoende luckt aanvoer en een goede afvoer, is er niets aan de hand. Het feit dat ik het volgens Lambiek dan met 55-60 IQ punten moet doen neem ik dan maar voor lief.

Mijn keuze heeft dan ook niets met veiligheid van doen: ik wil geen schoorsteen op het dak, en bij afvoer opzij loop ik tegen teveel complexiteit aan: daar is een geiser niet echt voor ontworpen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Lambiek »

Met een open geiser moet je voor meer dingen zorgen (en voorkomen)

, zoals je zelf omschrijft in bovenstaande tekst omschrijft.

Nu
Dus geen schoorsteen op dak ;
dus geen langere rookgas afvoerbuis die los , afgedekt , eerder vervuild , heet , kan worden ,raken. Enz

Open toestel vervuild ook sneller.

Uiteindelijk door nadenken

Toch 60+


( Er zijn ook "gesloten" veiligere geisers )


.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Kroppie »

de veiligste geiser is die geiser die ongebruikt nog nieuw in de doos zit, moet ie alleen niet op je tenen vallen.

het veiligste is dat gene wat er niet is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Huub56 »

Je kunt niet vals advies geven door te zeggen: ik heb het zo gemaakt en dat gaat goed. Kijk wat er volgens de wet mag en als jij het anders doet is dat voor jezelf maar geef geen verkeerde adviezen. Bij brand kun je tegen je verzekering zeggen : Pietje op het forum zei dat dat mocht. Denk niet dat ze uitkeren hierdoor.
Plaats reactie