Enkele geiser vraagjes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

ger47 schreef:
di 26 jan 2021, 17:07
Als ik dit hier zo lees, zou ik willen vragen, met uw "camper" niet te kort bij anderen te gaan staan.
Ga a.u.b. geen open verbrandingstoestellen in uw voertuig plaatsen.
Als u geen geld uit wilt geven voor een goede veilige oplossing, dan ga maar op een andere manier douchen, maar breng uzelf en anderen niet in gevaar.
Mocht je dit ding ergens op een cp tegenkomen houd dan a.u.b. een behoorlijke afstand want daarin bevindt zich naast een gas kookplaat ook een geiser. Dus opgepast! :lol3: :lol3: :lol3:

Kroatie.jpg
Kroatie.jpg (44.11 KiB) 274 keer bekeken
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb ook geisertjes van Aliexpress gezien.
Maar weet niet of dat wat is.
LPG geiser.jpg
LPG geiser.jpg (88.2 KiB) 270 keer bekeken

https://nl.aliexpress.com/item/32819040 ... 9701iWBwhM


Hier hangt die achter in een bus met openslaande deuren om buiten te kunnen douchen.

geiser 3.jpg
geiser 3.jpg (204.7 KiB) 263 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door TestCase »

Zelf zou ik het niet doen maar als ik commentaar mag leveren? De afvoer van je rookgas is het grootste probleem, dat gaat niet snel genoeg door de wand naar buiten in zo'n klein hokje. Gebruik een, regelbare, ventilator die de rookgassen afzuigt.
Ook zou ik het hokje brandvrij bekleden en een thermostaat inbouwen met een gasklep die het gas afsluit bij te hoge temperaturen.
Probleem is, je ziet niet wat er daarbinnen gebeurt.
Ik denk mee om het veiliger te maken maar zou het zelf niet zo doen. (Ben absoluut niet bang van gas maar wel voorzichtig.)


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

Ik mag aannemen dat de makers van geisers geen complete idioten zijn en er niet op uit zijn hun klanten van het leven te beroven. Een geiser heeft een metalen en dus brandvrije mantel, de mijne heeft een ingebouwde trekonderbreker om uitwaaien tegen te gaan en een pijp waaraan je een schoorsteenpijp kunt bevestigen. Uiteraard gaan de verbrandingsgassen direct via de schoorsteen naar buiten. Ons eerste geisertje (met waakvlam) had dat niet maar dat loste ik op met een losse trekonderbreker.
Of dat Chinese geisertje geschikt is voor inbouw denk ik niet, die is gewoon open van boven dus daar kun je geen schoorsteenpijp op bevestigen.
En tot slot: angst is een slechte raadgever... :cheers:
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Nog een argument om niet te spastisch te doen: bijna heel Nederland heeft decennia lang met een geisertje met open verbranding boven de gootsteen gewerkt. Hier in de getto zie je die nog best vaak hangen overigens. Niks aan de hand. Mee eens dat je moet opletten, maar als je binnen gaat douchen heb je sowieso goede ventilatie nodig. Ivm vocht enzo. En een CO vergiftiging heb je denk ik eerder als je ligt te pitten en je koelkastvlam gaat raar doen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dedruivenplukker »

Een binnen geiser was idd heel gewoon, wij hebben hier (in the hood) nog steeds het verplichte gat in de binnendeur voor de aanvoer van verse lucht voor de bad geiser.
En die Chinees is een "draagbaar" geval, staat er ook bij: "for walking" :crazy:
Wel een losse gasfles meenemen en een pompje om in de sloot te hangen. :bang:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door jurgenc »

Ik lees hier toch wel enkele verwarrende antwoorden i.v.m. open vlam.
Ik dacht als zowel de aanvoer van verse lucht en de afvoer van de verbrande gassen naar buiten worden afgevoerd en de vlam dus niet in verbinding staat met de ruimte waar het toestel staat, je toch niet van open vlam spreekt?
Volgens mij zijn de meeste (moderne) gastoestellen niet met een open vlam, maar met een gesloten verbranding.

Indien je een geiser kiest, neem dan eentje met een gesloten verbranding.

PS ideale omstandigheden voor co vorming is wanneer door onvoldoende trek in de rookafvoer er onvolledige verbranding is (bijv. door wind die verkeerd op de schoorsteen staat.
H20
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door kampo »

We zitten allemaal al te lang in ons kot vanwege Corona.
Daardoor wordt nu wat heviger geschreven ...
Laten we toch proberen er een interessante discussie van te maken ;;-)

Dat de visies over warm water maken met geisers verschillen, wisten we al op voorhand.
Zelf ga ik nooit zeggen dat mijn eigen keuze de beste is. Ik heb ook geen behoefte om mijn keuze op te hemelen. Ik ken de voor en nadelen en het noodzakelijke budget.
Ik heb inderdaad mijn eigen camper maar ga die niet vergelijken met een totaal andere camper.
Wat bij mij wel kan is helemaal niet van toepassing op een L2H2 bus.
Dus hou ik het bij de voor en nadelen van verschillende systemen en in dit geval de mogelijkheden om iets in te bouwen in een compact voertuig.
Daarvoor moet je verschillende warm water systemen gezien, getest en vergeleken hebben. Liefst die van 2021 want er is ook evolutie. De gemiddelde comfortwens is gestegen. Wat we vroeger allemaal konden en deden is niet meer.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door kampo »

dedruivenplukker schreef:
di 26 jan 2021, 19:14
Ik heb ook geisertjes van Aliexpress gezien.
Maar weet niet of dat wat is.

Hier hangt die achter in een bus met openslaande deuren om buiten te kunnen douchen.
...
Hangt de open vlam dan naast de gasontspanner in de gaskast ?
Groeten Kampo
Peer5m
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 17:12
Locatie: Breda

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Peer5m »

Wij hebben een chausson van 1990 met ingebouwde geiser. en een hoofdkraan voor het verdeelblok
met voor ieder apparaat een afsluitkraan. Koperen gasleidingen.
Heeft altijd prima gewerkt. Wel regelmatig onderhoud en de leidingen afpersen.
Luchtaanvoer uit de woonruimte, afvoer via schoorsteentje op dak.
In het begin sloten we de gastoevoer s'avonds af maar we voelden ons er zo veilig bij dat ik me niet kan
herinneren wanneer we daarmee gestopt zijn.
Douchen hebben we nooit gedaan in de camper gedaan. Handwasje en regelmatig een camping voor de service.
Na 30 jaar nog steeds gelukkig met deze opstelling.

Piet
Beter een vlieg in de pan als geen vet.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
di 26 jan 2021, 21:56
Wat bij mij wel kan is helemaal niet van toepassing op een L2H2 bus.
TS stelt een vraag over een geiser, daar krijgt hij dus antwoord op en wie kan daar beter op antwoorden dan een ervaringsdeskundige? Aan antwoorden van mensen die een totaal ander systeem hebben heb je dan niet zoveel, die komen dan met niet onderbouwde adviezen. Ook aan adviezen van angsthazen heb je niks.
Ik zou zelf niet weten wat er tegen een schoorsteentje op het dak is maar goed, daarover kun je van mening verschillen. Qua aerodynamica zal zo'n rond dingetje niet veel uitmaken op een voertuig met de stroomlijn van een schutting. Als je een Truma kachel in je camper hebt heb je ook een schoorsteentje dus ik zie het verschil niet zo. Nou, dan heb je er 2 ipv 1, het zou wat. Dus als er een boiler ingebouwd kan worden kan dat ook een geiser zijn, alleen moet er dan ook een schoorsteen op het dak, dat is het enige verschil qua inbouw.
De gemiddelde comfortwens is gestegen. Wat we vroeger allemaal konden en deden is niet meer.
Dat is wel waar maar ik zou ze niet graag de kost willen geven die nog altijd met een washandje aan het oetelen zijn!

Voorzichtigheid is goed maar je kunt het ook overdrijven. Vroeger hadden we een kolenkachel in de kamer en een gasgeiser in de keuken. Niemand dacht daar verder over na en ondanks dat leven we nog steeds dus zo slecht was het allemaal niet. Nu heb ik het over een geiser in een dichte kast met de aanvoer van buiten en de afvoer door het dak en dat zou gevaarlijk zijn? Wat een onzin!
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door AadenAnke »

We noemde het toen ook kolendampvergiftiging en de huizen hadden wat meer natuurlijke ventilatie ook wel tocht genoemd. Maar met moderne geisers is echt niks mis mee. Worden in de huizen gewoon in kasten ingebouwd op de zolder met een schoorsteenpijp van nog geen meter naar buiten als afvoer en het pijpje ernaast voor aanvoer van lucht. Die geisers hebben een buitenmantel die koud blijft. Gasleidingen en slangen zijn volgens mij in de meeste campers een groter risico. Praten we maar niet over dat er de gaskasten vol ge propt worden zodat de ventilatie gaten in de bodem volledig worden afgesloten.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Een gesloten toestel op die zolder dus.

Ik ben beslist ook niet bang van gas maar ook voorzichtig.
Maar ik zou eerder een oud klein cv keteltje (jaja 230V!) ombouwen voor gebruik in een camper dan
een open geiser ophangen naast een reduceer voor het gas.
Vooral omdat reduceers nu eenmaal wat gas uitstoten tijdens het reduceren.
Gasfleskasten zijn niet voor niets belucht en toch gesloten.

Overigens mogen open toestellen hier in de nl niet eens meer verkocht worden.
Verder meende ik me te herinneren, ook eens chinese diesel warmwater verwarmers te hebben gezien.
En dan niet om de motorkoelwater voor te verwarmen in een koud land.
Paul.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door TestCase »

Het probleem is volgens mij dat TS de geiser in een gesloten kast onder het bed wilde plaatsen met rookgas afvoer direkt door de wand, dus zonder schoorsteen, en daardoor krijg je geen 'trek'.
Daarom een fan om 'trek' te forceren. Brandvrije kast en temp beveiligde gasklep is extra beveiliging.
Geiser kan prima volgens mij maar ik zou hem daar niet plaatsen.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie