Enkele geiser vraagjes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Niet verkeerds aan eenvoudige en efficiënte oplossingen, integendeel!
Zolang de gevolgen niet voor mij(ons) kunnen zijn, kan iedereen dat wat mij betreft helemaal en alleen, zelf bepalen.

Wel verbaas ik me er over dat er nog steeds voor een geiser gekozen wordt terwijl er zoveel mooie oplossingen zijn,
die voor wat betreft de; investering, veiligheid, mogelijkheden/voordelen, volume, euries toch beter in aanmerking komen.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door kampo »

Zo een schoorsteen kan en wil je echt niet op een compacte camperbus.
Dat doet me er ook aan denken dat ikzelf veel geld heb uitgegeven om mijn camperdak aerodynamisch plat te houden. Neemt ook belachelijk veel plaats.

Zo een ingebouwde gas doorstroomgeiser kom je enkel tegen bij een drietal zelfbouwers op dit forum.
Nooit op een fabriekscamper.
De drang om iets goedkoper te doen ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

travelscout schreef:
di 26 jan 2021, 8:04
Niet verkeerds aan eenvoudige en efficiënte oplossingen, integendeel!
Zolang de gevolgen niet voor mij(ons) kunnen zijn, kan iedereen dat wat mij betreft helemaal en alleen, zelf bepalen.

Wel verbaas ik me er over dat er nog steeds voor een geiser gekozen wordt terwijl er zoveel mooie oplossingen zijn,
die voor wat betreft de; investering, veiligheid, mogelijkheden/voordelen, volume, euries toch beter in aanmerking komen.
Ik zou zeggen; noem al die mooiere oplossingen dan maar op want ik ken ze niet. Vooral wat betreft de euries denk ik dat je met willekeurige andere oplossingen nooit onder de prijs van een geiser gaat komen. Met een boiler installatie met alles erop en eraan kom je toch zeker op een paar duizend € en bij een geiser op een paar honderd. Veiligheid heb ik het hier over gehad, dat is geen issue als de boel goed wordt ingebouwd. Elke installatie kan gevaarlijk zijn bij slechte/ondoordachte montage. Volume? Een geiser is toch kleiner en vooral lichter (wat belangrijk is bij 3,5 tons campers) dan een boiler. Dus ik ben benieuwd!

@kampo, ik heb als voorbeeld mijn schoorsteentje laten zien maar er bestaan uiteraard ook andere typen/modellen. Ik snap dat jij tegen dergelijke eigen (of moet ik zeggen eigenwijze) installaties bent maar bij ons functioneert het al vanaf 2009 naar behoren dus dat bewijst dat het gewoon kan. Ik heb nu eenmaal de overtuiging dat de meest simpele oplossingen vaak de beste zijn, in ieder geval het minst storing gevoelig want: wat er niet in zit kan ook niet kapot.
Zo heb ik dat nieuwe ingewikkelde toilet systeem op internet bekeken met die tientallen sensoren, pompjes en elektronica. Daar ga je geheid een berg problemen mee krijgen. Het is niet voor niets dat ook de moderne touringcar toiletten uitblinken in eenvoud want iets wat je zeker niet wilt is dat dat uitvalt op een lange rit.
Neem de koelkasten. Vroeger was een caravan koelkast een eenvoudig ding waar eigenlijk nooit iets mee was. Tegenwoordig moet het ingewikkeld omdat ie zelf moet omschakelen want de kampeerder wordt kennelijk gezien als een Alzheimer patiënt die constant vergeet zijn kk van stroom op gas te zetten zoals wij dat vroeger gewoon wél deden. Gevolg? Om de haverklap lees je hier dat er weer problemen zijn met die kasten. Dan moet er een nieuw printje in wat meer kost dan een complete huis koelkast uit een witgoed winkel.
Uiteraard moet iedereen vooral doen wat ie zelf het beste vind, ik heb alleen gereageerd op de vraag van de TS.
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Enkele geiser vraagjes



Bericht door myway »

Misschien iets om te overdenken, bij ons staat een 10 liter kan met een dompelpomp.
Deze kan ik in de doucheruimte aan en uit zetten.
Een ketel water op het gas een liter of vijf koud water in de kan en als het water kookt dit erbij.
Ff controleren of de temperatuur goed is en douchen maar.
De douche slang kan eventueel ook via het raam naar buiten en kun je je zelf afspoelen als je uit zee komt.
Geen boiler of geiser nodig, misschien een overweging
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dedruivenplukker »

Hier is nummer vier met een geiser.

Bij mij hangt de LPG geiser in de douche ruimte. Ik heb hem wel gebruikt toen ik met drie kinderen een jaar op pad was.
Camper boven een put en alle 5 achter elkaar douchen. Ik kan ruim 200L schoonwater opslaan.
Daarna alles droog maken.
Bij mooi weer en bij vrijstaan in de natuur een mat naar buiten en de doucheslang door een raam om buiten te kunnen douchen.
Dat doen we nog wel af en toe.
Het neemt wel flink wat water, tegenwoordig gebruik ik hem bijna niet meer.

Ik heb ook een bushdouche die gevuld wordt met warm water.
Handig om even buiten je haar te wassen of het zout er af te spoelen.
(Wel een goed touw er bij om hem om in een boom of aan het trapje te kunnen ophijsen!)


camp shower.jpg
camp shower.jpg (67.15 KiB) 296 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Atoz »

myway schreef:
di 26 jan 2021, 11:48
Misschien iets om te overdenken, bij ons staat een 10 liter kan met een dompelpomp.
Deze kan ik in de doucheruimte aan en uit zetten.
Een ketel water op het gas een liter of vijf koud water in de kan en als het water kookt dit erbij.
Ff controleren of de temperatuur goed is en douchen maar.
De douche slang kan eventueel ook via het raam naar buiten en kun je je zelf afspoelen als je uit zee komt.
Geen boiler of geiser nodig, misschien een overwegingAfbeelding
Ik dacht echt dat ik de enige was met een soortgelijk topmodel.
We kunnen wel niet binnen douchen, enkel buiten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
ger47
Berichten: 96
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door ger47 »

Als ik dit hier zo lees, zou ik willen vragen, met uw "camper" niet te kort bij anderen te gaan staan.
Ga a.u.b. geen open verbrandingstoestellen in uw voertuig plaatsen.
Als u geen geld uit wilt geven voor een goede veilige oplossing, dan ga maar op een andere manier douchen, maar breng uzelf en anderen niet in gevaar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Kroppie »

dus de alom gebruikte, goedgekeurde aanvaarde gasboiler truma b10 is geen ""open""verbrandings toestel?????
enige verschil is m.i. de truma bewaart het verwarmde water en bij een geiser word het water pas verwarmd wanneer het nodig is, maar de vlam staat ook direkt in verbinding met de buitenlucht, en nog een verschil is dat de lucht bij een geiser van onder aangezogen en van boven afgevoerd word, bij een boiler gebeurt dat beiden door de wand.

en een ander algemeen aanvaard en veel gebruikt open gasverbrandings toestel is het gascomfoor waarop gekookt word, ook niet naast gaan staan hoor veel te gevaarlijk

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Natuurlijk is een geiser al snel een voordelige oplossing voor alleen warmwater.
Als die maar wel gesloten is.
Dat wil zeggen zowel de toevoerlucht naar binnen zuigt als wel de verbrandingsgassen naar buiten blaast.
Ongeveer zoals bij alle huidige zeer kleine combiketels voor campers én nog kleiner in woonhuizen.

Bij zoiets wel weer een omvormertje nodig vooral vanwege de ventilator:
https://www.warmteservice.nl/c/Bosch-ge ... p/17055805

Nog een ideetje maar ok, de prijs loopt op: Suburban 5238A
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Kroppie »

warme lucht stijgt automatisch op en zuigt daarbij koelere lucht aan, als er nu onder en boven de geiser voldoende lucht van en naar buiten kan stromen is er niets aan de hand , net zoals toe en afvoer van lucht bij een boiler.
de gevaren van gas niet bagatelliseren maar net zo zeker ook niet overdrijven, ik denk dat rijden met een camper veeel gevaarlijker is dan naast iemand staan die een geiser voor warm water gebruikt, wat er met rijden allemaal kan gebeuren [en vaak ook gebeurt] wil je niet weten.

maar als iemand ver weg wil blijven van de campers met een geiser, allez votre corridor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dedruivenplukker »

ger47 schreef:
di 26 jan 2021, 17:07
Als ik dit hier zo lees, zou ik willen vragen, met uw "camper" niet te kort bij anderen te gaan staan.
Ga a.u.b. geen open verbrandingstoestellen in uw voertuig plaatsen.
Als u geen geld uit wilt geven voor een goede veilige oplossing, dan ga maar op een andere manier douchen, maar breng uzelf en anderen niet in gevaar.
Misschien is het handiger als jij niet bij mij komt staan, ik heb naast de geiser ook een koelkast, fornuis en kachel met een vlammetje.
En alsof dat niet genoeg is ook nog eens een gasoven op LPG..... :DD :DD :wave:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Kroppie »

wie het eerst is, maalt het best. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dedruivenplukker »

Ik mag dan vast wel komen douchen voor een stukje verse appeltaart. :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door MarceldeHoog »

ger47 schreef:
di 26 jan 2021, 17:07
Als ik dit hier zo lees, zou ik willen vragen, met uw "camper" niet te kort bij anderen te gaan staan.
Ga a.u.b. geen open verbrandingstoestellen in uw voertuig plaatsen.
Als u geen geld uit wilt geven voor een goede veilige oplossing, dan ga maar op een andere manier douchen, maar breng uzelf en anderen niet in gevaar.
Heb je uberhaupt mijn post gelezen of roeptoeter je maar wat?
Iedere camper heeft open verbranding toestellen. Wel, behalve de enkeling die op inductie kookt, of helemaal niet. Dus wellicht sta jij beter ergens solo, wel zo veilig.

Ieders input op dit topic wordt gewaardeerd, ik post niet voor niets. Echter het feit dat je mijn project als “camper” meent te moeten kenmerken (mocht je het zelf niet in de gaten hebben, dat komt erg denigrerend over), ben ik er snel klaar mee.

Mijn geiser zal per dag veel minder brand uren (minuten) maken dan mijn kooktoestel (zowel gaspitten als oven op gas). Mocht je een daadwerkelijke suggestie hebben wat er in mijn voorbeeld fout kan gaan, laat zeker weten. Denigrerende opmerkingen liever niet. Dank.

Iedereen met constructieve bijdragen: bedankt!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie