Enkele geiser vraagjes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Enkele geiser vraagjes



Bericht door MarceldeHoog »

Voor mijn warmwater voorziening wil ik een geiser plaatsen. Dat ding zal nooit langer dan 5-10 minuten aanstaan (afwas, korte douchebeurt). Het zou een zo klein mogelijke geiser moeten worden (denk zelf aan 6L/m).

Nu zit ik met wat vragen. Het apparaat wil ik in een gasdichte bun plaatsen (net als de gasfles) met een rooster onderin voor de aanvoer van lucht. De lokatie wordt onder het bed. Maar... dan zit je met de rookgas afvoer. Een schoorsteenpijp naar boven gaat hem niet worden.

Een paar opties:
- Eenvoudigweg geen schoorsteen maar gewoon een rooster naar de zijkant van de bus. De kast is dicht, dus rookgas kan nergens heen dan naar buiten.
- Een zo kort mogelijke bocht opzij, dan na pakweg 50 cm de pijp naar buiten, aangesloten op een buitenrooster natuurlijk.

Voor de eerste optie kan ik een geiser zonder schoorsteen nemen (zo'n buitedouche geiser as QLima), voor de tweede optie een normale geiser als de TTulpe B6.

Input iemand?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Maar waar komt dan de te nog verbranden lucht vandaan als de omkasting helemaal dicht is?
Paul.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door WimZ »

Er staat: met een rooster onderin voor de aanvoer van lucht.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door kampo »

Ingegeven door besparingsdrang...
Meestal loop je bij een compacte camperbus vast op de montage van de schoorsteen en de noodzakelijkheden om een goede trek/verbranding te bekomen.
En de te beperkte waterinhoud om "normaal" te douchen.
En de veiligheidsrisico's zoals omschreven in de regelgeving bij toepassing van niet conforme technieken en montages.
Het bunkeren van voldoende gas is volgens mij nog het kleinste probleem.
Goede oplossingen hebben hun prijs...
Groeten Kampo
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door Bert »

Ik dacht dat je op een geiser-afvoer een stukje rechte buis omhoog moest hebben ?


Bert
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door GeMa »

Waarom neem je geen Truma combi-ketel? Een geiser betekent "open vuur" en problemen met de afvoer. De Truma is compact en kun je met een zijaan-/afvoer inbouwen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Zit hier ook wel eens aan te denken ipv van een boiler. Maar zoals gezegd, je watervoorraad grootte is veel belangrijker dan je stookcapaciteit (die bij een boiler natuurlijk beperkter is).

Als uit kostenoverweging denkende zou ik 'm gewoon lekker aan een haakje buiten hangen bij gebruik. Regenkapje er boven eventueel. Slangen door het raam. Of misschien met koppelingen in de want voor water in en uitvoer. Net zoals zo'n buitendouche aansluiting, maar dan precies andersom. Of nog gekker. Een kastje er omheen fiksen en gewoon definitief aan je achterdeur monteren met alle leidingen gefikst :D .Iets wat ik in mijn minimalistische ombouw zou overwegen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb een Qlima gezien die aan de achterdeur hing met voor water en gas snelkoppelingen.
qlima.jpg
qlima.jpg (151.77 KiB) 1112 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door DucatoDolf »

Bon, :thumbup: . Thanks voor de inspiratie. Ik bedoelde eigenlijk dan aan de buitenkant van de deur, zodat je ook met regen kan douchen, maar dit is zeker een goed idee. :cheers:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Voor ts:

Begrijp ik goed: de geiser plan je vanwege de beluchting, naast de gasfles in de gaskast???
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

Nou is het natuurlijk zo dat een geiser én lichter, én kleiner, én (veel) goedkoper is dan een boiler. Het enige waar je tegenaan loopt is de afvoer maar is dat nu zo'n enorm probleem? Hang hem zo hoog mogelijk in een kast met en korte 8 cm pijp naar buiten met een schoorsteentje er op. 10 minuten aan staan? Waarvoor? 10 minuten douchen doe je niet in een camper want daar heb je de watervoorraad niet voor, ook wij niet met 500 liter water. Douchen is: nat maken, kraan dicht, inzepen, afspoelen, klaar. Kost nog geen 5 liter water als je het goed doet. Een 5 liter geiser is ruim voldoende want het water is veel te heet dus bijmengen (bij voorkeur met een thermostaatkraan) met koud geeft een 9 tot 10 liter 36 graden water wat goed is om mee te douchen.
Laat je niet afschrikken door verhalen over regelgeving want ik heb nergens kunnen vinden dat het verboden is om een geiser in je camper te hebben. Er zijn zelfs ooit fabriekscampers gebouwd waar een geiser in zat! Als je het goed doet is het absoluut niet gevaarlijk want open vuur heb je ook als je kookt en dan heb je géén schoorsteen en dat overleef je ook.
Als schoorsteentje kun je zo'n ding als op de foto op je dak plaatsen, de pijp door het dak en de schoorsteen zelf kun je op het dak vastlijmen, komt geen water door naar binnen kan ik je melden. Deze dingen zijn in allerlei maten te bestellen en kosten weinig.
9200000111543696.jpg
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door travelscout »

Inderdaad.
Maar toch allemaal wel reden om zorgen te hebben over al die zelfbouwers nu.
Die kunnen dadelijk toch ook bij mij en anderen in de buurt staan.
Paul.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door MarceldeHoog »

travelscout schreef:
ma 25 jan 2021, 17:01
Voor ts:

Begrijp ik goed: de geiser plan je vanwege de beluchting, naast de gasfles in de gaskast???
Zeker niet in dezelfde kast natuurlijk, maar een identieke. Maak me over de veiligheid niet zo’n zorgen, juist omdat ik heb als het ware buiten het leefgedeelte wil houden (dichte kast dus). Het is meer de praktische vraag qua rookgas afvoer waar ik mee zit.

In theorie zou je, als je permanente ventilatie hebt (maxxfan), dat ding gewoon aan de muur kunnen hangen, net als vroeger in de keuken. Zelf wil ik liever wat veiliger doen :)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele geiser vraagjes



Bericht door de Jonckheer »

Men maakt zich druk over de verbrandingsgassen van een geiser maar over het feit dat je soms met koken 2 of 3 gaspitten hebt branden zonder afvoer hoor je niemand terwijl je die gassen ook nog eens deels inademt als je staat te kokkerellen. En die kookplaat brand ook heel veel langer dan die geiser die eventjes aan gaat om warm water te tappen of te douchen. Hangt de geiser in een dichte kast met gaten er in zodat er verse lucht bij kan komen en heb je een schoorsteen op je dak wat kan er dan nog misgaan? Koolmonoxide vergiftiging kan eigenlijk nooit optreden bij een geiser omdat die heel kort brand. Als het over gas apparaten gaat schieten veel mensen meteen in een kramp, te zien aan reacties als: "daar zal je naast staan!" Nergens voor nodig.
Op de foto is te zien hoe de geiser bij mij is geplaatst. In de badkamer in een kast. Erboven gaat de pijp door het dak en onderin de kast zitten een paar flinke gaten in de vloer, waaronder een bagageruimte. Ook lekker dicht op de douchekraan waardoor het waterverlies tot een minimum is beperkt.

Geiser2.jpg
Plaats reactie