gordelbok en de koudebrug
gordelbok en de koudebrug
Vraagje ivm inbouwen gordelbok.
Die wordt meestal rechtstreeks op de vloer geplaatst. Dat geeft dus een serieuze koudebrug.
In een installatiehandleiding van een gordelbok staat dat die ook op 'hardhout' mag geplaatst worden. Dat zou de koudebrug breken.
Iemand dat zo gedaan?
Of iemand een andere manier om de koudebrug te breken?
Walter
Die wordt meestal rechtstreeks op de vloer geplaatst. Dat geeft dus een serieuze koudebrug.
In een installatiehandleiding van een gordelbok staat dat die ook op 'hardhout' mag geplaatst worden. Dat zou de koudebrug breken.
Iemand dat zo gedaan?
Of iemand een andere manier om de koudebrug te breken?
Walter
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6777
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: gordelbok en de koudebrug
Hi Walter,
Bij thermische ontkoppeling van staalconstrcuties wordt vaak ThermoBreak toegepast. Verkrijgbaar bij oa. Mavotrans.https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... cskuPelA2A
Misschien is dat een goed alternatief voor hardhout. Het product is wel beduidend duurder dan een stukje hardhout, maar het heeft ook betere eigenschappen.
Bij thermische ontkoppeling van staalconstrcuties wordt vaak ThermoBreak toegepast. Verkrijgbaar bij oa. Mavotrans.https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... cskuPelA2A
Misschien is dat een goed alternatief voor hardhout. Het product is wel beduidend duurder dan een stukje hardhout, maar het heeft ook betere eigenschappen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: gordelbok en de koudebrug
Beste,
Als jij je zorgen maakt over de koudebrug van het gordelbok ga je ook ALLE andere delen van de auto moeten aanpakken die veel slechter zijn en dat is onbegonnen werk, zeker in het eerste voertuig gedeelte waar de ramen in de deuren moeten kunnen zakken. Het daschbord er uit slopen om isolatie er achter te brengen zal je waarschijnlijk ook niet doen.
Zorg voor een verwarming met voldoende capaciteit en maak je verder niet al te veel zorgen, dan kan je voldoende verluchten en is van condensatievorming bij de resterende koudebruggen niet al te veel sprake. Pak de koe bij de horens en niet bij de staart.
Joske
Als jij je zorgen maakt over de koudebrug van het gordelbok ga je ook ALLE andere delen van de auto moeten aanpakken die veel slechter zijn en dat is onbegonnen werk, zeker in het eerste voertuig gedeelte waar de ramen in de deuren moeten kunnen zakken. Het daschbord er uit slopen om isolatie er achter te brengen zal je waarschijnlijk ook niet doen.
Zorg voor een verwarming met voldoende capaciteit en maak je verder niet al te veel zorgen, dan kan je voldoende verluchten en is van condensatievorming bij de resterende koudebruggen niet al te veel sprake. Pak de koe bij de horens en niet bij de staart.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: gordelbok en de koudebrug
Beste,
Toch simpel, als het om koudebruggen gaat kan je het niet "JUIST" doen in een bestelbus, je kiest dan voor een verkeerd voertuig.
Joske
Toch simpel, als het om koudebruggen gaat kan je het niet "JUIST" doen in een bestelbus, je kiest dan voor een verkeerd voertuig.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: gordelbok en de koudebrug
En met een gordelbok bevestigd aan een hardhouten plaat kom je volgens mij niet door de keuring!
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: gordelbok en de koudebrug
De houtenbalk moet er ook tussen komen.
Dus bout door gordelbok en dan (dezelfde bout) door het hout en dan door de vloer.
Dan heb je geen staal op staal kontakt.
Dus bout door gordelbok en dan (dezelfde bout) door het hout en dan door de vloer.
Dan heb je geen staal op staal kontakt.
Re: gordelbok en de koudebrug
Beste,
Staal op staal contact heb je altijd door de stalen bouten of draadstangen die naar buiten door steken. Dat de koudebrug iets minder zal zijn door een houten plaat tussen te plaatsen is waar maar de sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel. Aandacht besteden aan het isoleren van de cabinevloer, zijdeuren, cabinedak, achterstijlen en achterdeuren zal veel meer opbrengen. Weet dat het isoleren van de achterste stijlen zeer moeilijk is vanwege de verlichting en de ingebouwde verluchtingskanalen, ook mede door hun grillige vorm, daarom heb ik mijn slaap/wooninrichting niet uitgebouwd tot volledig achteraan maar heb ik de laatste halve meter gebruikt als bergruimte en fietsstalruimte, dus een vaste wand achteraan en bij openen achterdeuren geen warmteverlies zoals bij mijn vorige fabriekscamper waar er ook ijsvorming optrad aan de binnenkant van de achterdeuren bij vorst, zelfs met verwarming op.
Joske
Staal op staal contact heb je altijd door de stalen bouten of draadstangen die naar buiten door steken. Dat de koudebrug iets minder zal zijn door een houten plaat tussen te plaatsen is waar maar de sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel. Aandacht besteden aan het isoleren van de cabinevloer, zijdeuren, cabinedak, achterstijlen en achterdeuren zal veel meer opbrengen. Weet dat het isoleren van de achterste stijlen zeer moeilijk is vanwege de verlichting en de ingebouwde verluchtingskanalen, ook mede door hun grillige vorm, daarom heb ik mijn slaap/wooninrichting niet uitgebouwd tot volledig achteraan maar heb ik de laatste halve meter gebruikt als bergruimte en fietsstalruimte, dus een vaste wand achteraan en bij openen achterdeuren geen warmteverlies zoals bij mijn vorige fabriekscamper waar er ook ijsvorming optrad aan de binnenkant van de achterdeuren bij vorst, zelfs met verwarming op.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: gordelbok en de koudebrug
Je kan best eens een paar thermische foto's bekijken van buscampers.
Zowel aan de buitenkant als foto's van de binnenkant.
Daarmee kan je vervolgens de problemen (isolatie verliezen) ordenen van groot naar klein.
Een thermische brug ter hoogte van de gordelbok komt dan ergens helemaal achteraan.
Zoals hierboven al geschreven mag de bevestiging enkel gebeuren op de manier en met de meegeleverde onderdelen.
Je zal afgekeurd worden als je er iets anders tussen steekt.
Zowel aan de buitenkant als foto's van de binnenkant.
Daarmee kan je vervolgens de problemen (isolatie verliezen) ordenen van groot naar klein.
Een thermische brug ter hoogte van de gordelbok komt dan ergens helemaal achteraan.
Zoals hierboven al geschreven mag de bevestiging enkel gebeuren op de manier en met de meegeleverde onderdelen.
Je zal afgekeurd worden als je er iets anders tussen steekt.
Groeten Kampo
- jshooymans
- Berichten: 46
- Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 12:09
Re: gordelbok en de koudebrug
De gordelbok mag op een houten vloer geplaatst worden mits de meegeleverde stalen bussen tussen de bok en de vloer geplaatst worden. Deze bussen moeten op lengte gemaakt worden zodat ze de dikte van de houten vloer en isolatie overbruggen. Op deze manier heb ik mijn VSR gordelbok gemonteerd.
Re: gordelbok en de koudebrug
Hoi Walter,
In dit verslag staat op blz 12 een paar foto's van de bovenkant:
viewtopic.php?f=7&t=8455272&hilit=suzuki&start=154
Deze bouwer heeft er inderdaad een plaat hechthout tussen, en uit het verslag meen ik mij te herinneren dat er stalen bussen in moeten. Zoals jshooymans zegt het hout mag geen onderdeel zijn van de constructie.
In dit verslag staat op blz 12 een paar foto's van de bovenkant:
viewtopic.php?f=7&t=8455272&hilit=suzuki&start=154
Deze bouwer heeft er inderdaad een plaat hechthout tussen, en uit het verslag meen ik mij te herinneren dat er stalen bussen in moeten. Zoals jshooymans zegt het hout mag geen onderdeel zijn van de constructie.
- jshooymans
- Berichten: 46
- Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 12:09
gordelbok en de koudebrug
Hieronder 2 screenshots uit de installatiehandleiding van mijn VSR gordelbok.
De bok wordt geleverd met 4 afstandsbussen van 30mm hoog/lang (2x voor en 2x achter).
De bok wordt geleverd met 4 afstandsbussen van 30mm hoog/lang (2x voor en 2x achter).