Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door DucatoDolf »

Ja dat. Ik durfde het niet te vragen en heb er nog even op gegoogled. Dacht nog aan dat de bus nonstop kan rijden omdat er een bed (slaapruimte) in zou zitten en daarom door vooral door paren (tweeverdieners) gereden zou worden. Maar zag foto's van bussen zonder slaapruimte voorbij komen dus dat zal het dan ook niet zijn?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door de Jonckheer »

Als ie zowel als touringcar als lijnbus dienst kan doen.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door AadenAnke »

Een stukje vakjargon :lolno: een wagen die voor zowel tourwerk als OV wordt gebruikt. In de spitstijden OV werk en dan daar tussen door zwemvervoer, personeelvervoer e.d. Gebeurt steeds minder omdat alle apperatuur die er vanuit OV concessieverlener (provincie, gemeente) in moet (OV chipcard, tijd/rit registratie, uitvoering van voertuig e.d.) het steeds vaker te duur wordt voor een touringcar bedrijf om dit voor 1 of 2 ritjes per dag er in te laten bouwen. Voor veel OV concessies is voor geschreven maximum en gemiddelde leeftijd van het wagenpark. Maximaal 12 en gemiddeld 8 jaar is/was veel voorkomend. Dus komen nu de wagens die een jaar of 10/12 oud zijn op de markt. De 2 verdieners zijn vaak nog toerwagens wat wil zeggen bagage ruimte en hoge instap en vloer. (Die bagage ruimte heb je weer nodig om de wagen redelijkerwijs als vrachtwagen te registreren) wat soberder uitgevoerd geen toilet, TV e.d.

Gr. Aad
FlorisvanEenennaam
Berichten: 29
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 19:53

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door FlorisvanEenennaam »

Helder verhaal! Klinkt ook logisch ineens. Dank!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door DucatoDolf »

Duidelijk. Toch lijkt me zo'n laag model ook groot zat. 8-) Heb je wel een makkelijkere instap. Zeker voor wat ouderen/slecht ter bene mensen. Kun je heus nog wel van alles in kwijt. In mijn 5 meter busje komt uiteindelijk ook een douche en hebben we al een toilet. Het is maar welke eisen je hebt natuurlijk. :-B

Enne, nooit iemand een betere, goedkopere 12m+ bus gekocht en ingekort? Of is dat niet rendabel? :eh:
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door Transitje »

Dan is zoiets ook wel gemakkelijk, in ieder geval bagageruimte genoeg
Groeten

Klaas
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door AadenAnke »

Om hem als vrachtwagen te registreren moet je ik dacht 50% van het vloer oppervlak als laadoppervlakte hebben. Het vloer oppervlak in de bagage luiken kan je daar dus voor rekenen. Kan je de hele binnenvoer voor het recreatie deel gebruiken. Ander nadeel van een lage vloer is de hoge wielkasten in het woongedeelte en de veel kortere veerweg waardoor het rijcomfort een stuk minder is. Lage vloer zijn eigenlijk altijd OV bussen en afgeragd. 3 a chauffeurs per dag 6 dagen per week altijd de race tegen de klok alles op de 1/2 minuut uit gerekend en gemeten dus koud starten en wegrijden met flink gas er op. Vel stadsverkeer mee gereden dus zware kilometers zeg maar. 2 verdieners en echte tourwagen vaak een vaste chauffeur meer kilometers in het buiten gebied/snelweg die hebben gewoon een minder zwaar leven gehad. Als je voor een echte bus ga zoek er dan een op die bij een wat kleiner bedrijf nog in dienst is. Zeker nu de tourboeren weinig tot niets te doen hebben ruimen ze wel wat ongewild op en is er minder vraag naar dus worden de prijzen wat gedrukt. Wat contacten uit die wereld helpen je bij het vinden van iets moois. De motoren zijn in het algemeen nog zo goed dat je die niet verslijt als je hem de komende 20 jaar als camper gebruikt. 1.5 tot 2 miljoen kilometer moet gewoon kunnen! Roest is een duivel die niets spaart dus wagens die niet in eigendom maar uit de lease komen zijn daar vaak minder tegen beschermt.

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door AadenAnke »

@Dolf vroeger ("tig jaren geleden :lol: ) mochten motorvoertuigen niet langer zijn dan 11 meter, toen zijn er wel een paar geweest in die tijd die er een meter tussen uit haalde. Was toen nog wel een stuk makkelijker. 2 stalen langs binten van 12 meter met wat tussen leggers en daar werd alles aan en op gebout. Slijptol, lastang en verdomd veel werk dat kon en mocht toen nog allemaal. Die tijd is over. Maar er zijn ook bijna 9 meterbussen te koop zelfde modellen maar een heel korte wielbasis. Zijn een stuk zeldzamer dus duurder. Maar zoals al eerder opgemerkt hier die lengte maakt voor het rijden niets uit. Maar bedenk wel dat een verbruik van 18 tot 20 liter op de 100 kilometer netjes is, het eigen gewicht afhankelijk van bouwjaar en bouwwijze tussen de 4 en 8 ton zal zitten.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door Bob Diesel »

Voordeel van een tourbus is ook
Dat er een wc met grote zwart watertank reeds aanwezig is
Net als vers watertank voor de koffie :wink:
Net als vaak een fatsoenlijke victron 230v instalatie met grote HH accu,s
Welke voor koffiemachine/magnetron/tv en audio werden gebruikt en de stankachel + airco
Er 1 vinden met ZF auto bak en achteruit camera,s , en natuurlijk een goed werkende luchtvering
Ben je al een eind op weg :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door AadenAnke »

Denken Bob en ik dus weer iet anders over toilet is voor mij een minpunt. Vaak lekkage op en rond de unit. De grijs/zwartwater tank is wel weer een plusje :shh: ZF bak :hug: goede omvormer :hug: ach ja bussen je kan er dagen over kletsen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door Bob Diesel »

De meeste beginnen toch met slopen
Dus dat toilet :silent:

Bob :?: vraagt de klant :?:
Wat is er nu zo mooi aan dat bussen
Nou :roll: wat denk je :wink: in een grote rode dubbel dekker
De auto vd baas en tegen betaling
Zonder :!: passagiers aan de verkeerde kant vd weg door 1 vd mooiste steden
Waar bijna alleen maar profs rondrijden die elkaar de ruimte geven

Was tijdens de xmas trip iedere x op nieuw genieten als de klanten er uit waren
De rit naar de parking en retour :hug:

Btw ,met passagiers als reisleider gids net zo leuk :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door AadenAnke »

Dus het gaat jou alleen om de tank Bob :cheers:
En dat slopen is niet veel stoelen en eventuele tafels direct in de verkoop voor een paar centen de bagage bakken/netten binnen er uit en je bent al bijna klaar om te gaan bouwen :thumbup:

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door AadenAnke »

Iets wat we bijna zouden vergeten. De dodehoek spiegel op bussen niet verplicht voor vrachtwagens wel :crazy:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van Hool (tweeverdiener) 2001 T 915 TL



Bericht door de Jonckheer »

Door al die bagageruimtes was het registreren van camper naar vrachtwagen voor mijn bus een peulenschil. Ja, een touringcar is hoger dan een semi touringcar maar dat zijn maar een paar treden extra en maakt dus niets uit. Het voordeel van mijn bus was: geen middendeur, geen wielbakken binnen en een vlakke vloer. Veel bussen hebben een loopgoot door de hele bus en dat beperkt je enorm in je inbouwmogelijkheden. Je kunt dan bijvoorbeeld geen flinke badcel inbouwen of een L keuken.
Mijn bus was, hoewel net 25 jaar oud, nog in gebruik bij Thijssen Tours in Limburg in de buurt van Maastricht. Hij deed kindervervoer, 5 dagen per week, 's morgens en 's middags. Totdat iemand bij de nieuwe aanbesteding een paar centen minder bood en ze dus dat werk kwijtraakten. Ja, en dan heb je 2 oude bussen waar geen werk meer voor is. Ik kocht de oudste van de 2 en die was, naar later bleek, ook op afstand de beste. Compleet met de onderhoud historie erbij en er was onderhuids al veel laswerk aan gedaan. Niet aan de buitenkant want die is van aluminium dus geen gaten of blazen. Wat Aad zegt klopt, motorisch niet af te beulen, heeft er reeds meer dan een miljoen op zitten wat je nergens aan merkt, starten en lopen, altijd.
En ja, hij is niet zuinig te nomen met 1 op 4 maar dat wist ik voor de aanschaf. En "gewichtig" is hij ook met ruim 12 ton maar aan de andere kant, hij mag 17 ton wegen dus in theorie kan ik een 3,5 tons camper meenemen zonder last van overgewicht te krijgen :lol: . Dus daar waar kleinere campers altijd aan hun max zitten rijd ik altijd met een zo goed als onbeladen bus rond en dat komt de levensduur uiteraard te goede.
Plaats reactie