Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door myway »

Dat is een afbeelding van de buitenplaat van de wandschoorsteen.
Dit is het verlengstuk en zoals ik al eerder aangaf mag daar maar één van gebruikt worden, boven op de wandschoorsteen die bij de boiler zit.

https://www.dewitschijndel.nl/truma-vbo2-verlengstuk/
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door walter- »

kampo schreef:
ma 18 jan 2021, 8:04
B10 Toestel moet tegen de wand.
Er bestaat wel een verlengstuk maar dat is kort.
Hier zie je de het (dure) verlengstuk. En dat is dan nog niet lang genoeg. De kap moet er nog over.
Hoeveel kg gas ga je meenemen, heb je daar plaats voor ?
40 euro voor het verlengstuk valt nog mee ;-).

Plaats genoeg?: dat is dus puzzelen... Misschien boven de wielkast. Lager lijkt zeer moeilijk omwille van de kromming van de wand. dus boven de wielkast is de enige plaats... En misschien de 3d printer bovenhalen om het beetje kromming nog op te vangen...
Hoeveel gas meenemen: 10kg? Er moet gas zijn om te koken. Dus moet ik gas sowieso meesleuren.

Walter
ps: 1kg gas: 12kwh, 1 'camperdouche' 1kwh (dat is dus rijkelijk gerekend met zowat 30l warm water). Dus uit 10kg gas komen 120 douches... Op zich zou ik 5kg gasflessen kunnen nemen (maar dan zijn de vullingen zeer duur...)
Edit: en nog bedankt voor deze feedback
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door walter- »

ondertussen ook niet de Imass geiser ontdenkt.

https://imass-gmbh.com/produkte/durchla ... 1/iwh-1.5e

Die lijkt me een heel aantal problemen met de trumas op te lossen (oa geiser ;-), en minder problemen met de afvoer (je duwt de boiler van buiten uit het voertuig in).

walter
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door marjasjaak »

Een 10kg fles zal na ongeveer 10 dagen leeg zijn, dan zal je moeten bijvullen.
Ervan uitgaande dat je de boiler 1 uur per dag gebruikt.
Het verbruik van de IWH volgens de specs is;
Gasverbruik bij volledige belasting 765 g / uur
Misschien moet je ook gaan denken aan een LPG dampgasfles. Kan je onderweg zelf tanken.
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door walter- »

marjasjaak schreef:
zo 24 jan 2021, 21:47

Ervan uitgaande dat je de boiler 1 uur per dag gebruikt.
lol: boiler 1uur per dag gebruiken... ;-). Wat moet ik me daar bij voorstellen? 1 uur lang dag douchen? 1 uur lang water voor de vaatwas laten lopen?

1 uur aan 5l/minuut is dus 5L/minx60min=300Liter. En ik die dacht 3 dagen toe te komen met 90 liter tank.

Realistisch douche je 10 minuten per dag (met 2 personen), heb je 2x1minuut nodig voor warm water voor de vaatwas of 12 minuten alles samen. Dan kom je dus 50 dagen toe met 10kg (en ik denk dat je douchen gemiddeld nog zuiniger zullen zijn).
Dus ofwel ga je zuinig om met water en en draait de geiser maar een paar minuten per dag, ofwel denk ik dat een andere manier van vakantie nemen moet zoeken ;-).
Of ook; deze is geen boiler maar een geiser ;-).

Iemand die die dingen wil invoeren in Belgie of Nederland?

Walter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door kampo »

Thuis heb ik 11 à 12 liter per minuut aan de douchekop. Dat is erg veel. De kraan kan ik wurgen tot ongeveer 6 lpm en dan nog vrij vlot douchen.
In de camper heb ik respectievelijk gemeten 8, 7 en 6 lpm aan de kraan/douches. De pomp is een 14 lpm versie aan 2,7 bar.
Een deel van die druk en flow gaan verloren in je filters, leidingen en uitstroompunt.

Volgens mij is het mogelijk om te (spaar) douchen tot 3 lpm maar enkel voor mensen met kort haar :-B
Nee als je wat research gaat doen dan bestaat er in de US een douche spaarkop. Uitgevonden voor gebieden met weinig water (en voor RV's)
http://bricor.com/products/ultramax/
Met een verbruik van 0,624 US GPM. Dat is 2,36 liter per minuut en beschouwd men eigenlijk als het als het absolute minimum.
Maar daar is wat discussie over want velen vinden dit te weinig. De andere spaar versies met 1 USGPM hebben meer succes. Dat is 3,79 lpm.

De druk speelt ook een rol bij de kwaliteit van het resultaat.
Velen werken omwille van de prijs met een dompelpomp. Daar heb ik het niet over.
Normaal gebruik je een drukpomp, om te sparen de 1,7 bar versies (25psi) en liever de 2,7 bar (40psi) versies bij iets grotere systemen. De drukken zijn nominatief en die heb je niet als de kraan open staat.

@Walter
Even terug naar je systeem. Met slechts 80 liter heb je erg weinig om een echte douche met warm water te voorzien. Ik zou eerder aan minimaal 100-120 liter denken voor een camper met vaste douche. Een doorstroom geiser heeft vooral bij douchen het nadeel dat die meer verspilt omdat het eerste water te koud is om te gebruiken. Sommige doorstromers hebben een kwalijke temperatuur hysterese tijdens de eerste minuten. Het vraagt tijd om te stabiliseren. Allemaal geen probleem bij voertuigen met >200 liter tank. Een boiler met stabiliserend vat en grotere inhoud, heeft dat probleem niet.

Bij de gasboilers bestaan er ook die van het merk Whale.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door marjasjaak »

Realistisch douche je 10 minuten per dag (met 2 personen), heb je 2x1minuut nodig voor warm water voor de vaatwas of 12 minuten alles samen.
Als je een warmwatervoorziening hebt, dan ga je deze vaker gebruiken dan je denkt. (waarom zou je hem anders inbouwen)
Of ga je met een stopwatch je warm water afname timen :lol3:
Wat Kampo ook schrijft, je hebt te maken met de opwarmtijd van het water. Denk dat het even duurt voordat je warm water hebt.
Je 50 dagen gasvoorraad is enthousiast, maar als je het denkt te halen, zou ik het gewoon doen. :thumbup:

Tijdens onze camperbouw en theoretische gasverbruik berekening gingen wij uit van circa 20 dagen gasvoorraad. Het eerste jaar ging goed, veel aan de paal, maar het 2e jaar kwamen we op 10 dagen gas voorraad. Stonden veel meer off-grid.
Kortom soms is de praktijk anders dan de theorie.
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door walter- »

kampo schreef:
ma 25 jan 2021, 7:36

@Walter
Even terug naar je systeem. Met slechts 80 liter heb je erg weinig om een echte douche met warm water te voorzien. Ik zou eerder aan minimaal 100-120 liter denken voor een camper met vaste douche. Een doorstroom geiser heeft vooral bij douchen het nadeel dat die meer verspilt omdat het eerste water te koud is om te gebruiken. Sommige doorstromers hebben een kwalijke temperatuur hysterese tijdens de eerste minuten. Het vraagt tijd om te stabiliseren. Allemaal geen probleem bij voertuigen met >200 liter tank. Een boiler met stabiliserend vat en grotere inhoud, heeft dat probleem niet.

Bij de gasboilers bestaan er ook die van het merk Whale.
bedankt voor die info ivm verbruik water/douche.
ik dacht 90 l te nemen; 'standaard' watertank die rond de wielkasten past ;-). Dat is nog dichter bij je 100-120l ;-). Verschil met 100a120 liter is klein. Voordeel van de boiler is natuurlijk dat je die ook nog eens kan laten vollopen en je weer wat meer water hebt.

Met je testje voor 8l per douche; dat is 2 tot 4 minuten water opwarmen per douche.

'testjes' met een geiser in camper geven 10a15 seconden voordat er warm water is. Dat is een halve liter. Bij warm water afnemen voor douche is eventueel het koude water weggegooid. Voor bv de vaatwas moet dat niet het geval zijn.

Maar idd de technisch uitdaging van de geiser voor een constant debiet en temperatuur is groot. Geen idee hoe goed de geiser is. Ze praten over een geiser met 10kw; dat moet genoeg zijn water om water 20a30graden stabiel op te warmen aan het tempo van een camperdouche. Dat 'stabiel' is wel een uitdaging.
Ik las ergens de tip de temperatuur van de geiser te zetten op wat je exact wil aan temperatuur en enkel de warmwaterkraan gebruiken. Dat lijkt me zinvol opdat de geiser de temperatuur stabiel kan leveren. Nadeel is wel dat je tijdens douchen de temperatuur niet kan aanpassen. Maar of dat zinvol is bij camperdouchen? Dat lijkt me een luxe voor thuis. Of ook: camperdouchen is verschillende keren douchekraan en dicht. Kan de geiser dat volgen?

Walter
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door walter- »

ps: whale heeft idd ook boilers. En eventueel eenvoudiger in te bouwen dan de truma.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door PaulBng »

Om een idee te geven voor als je niet wetenschappelijk bezig bent:

Mijn camper heeft een 95l watertank, 10l gasboiler en een drukpomp.
Ik douche altijd tot het warme water op is. Dat is ongeveer 5 à 6 minuten.

Na een dag of drie moet ik dan water wisselen.....


Paul
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door de Jonckheer »

Hoe lang het duurt voordat je warm water krijgt heeft ook te maken met de afstand geiser - kraan, hoe korter hoe beter. Bij onze kleine geiser duurt het zeker geen 10 seconden voordat je kunt douchen maar ja, de ene geiser is de andere niet. De temperatuur van het water in de tank heeft ook invloed uiteraard. Wat wij doen is de douchekop richten op een emmertje tot het water op temperatuur is. Dat water gebruiken we dan weer in de Senseo of ergens anders voor, het wordt in ieder geval niet weggegooid! Het kan eventueel ook terug de tank in, er is immers niets mee gebeurt. Het instellen op de geiser is geen goed idee. Veel beter is het gebruik van een thermostaatkraan, dan kun je simpelweg altijd de temperatuur wijzigen. Waarom? Nou, als voorbeeld: mijn vrouw wil een warmere douche dan ik, reden genoeg dus. Duur is dat ook niet, ik kocht er een bij de Aldi voor 4 tientjes en die doet het al die jaren voortreffelijk.
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door walter- »

Welke geiser heb je ingebouwd?

en idd: de tank is na enige tijd bijna 20 graden, ook in de winter: de geister moet dus maar max 20°graden opwarmen om te douchen (bij je thuis zal hij harder moeten werken)

Walter
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door walter- »

PaulBng schreef:
ma 25 jan 2021, 18:48
Om een idee te geven voor als je niet wetenschappelijk bezig bent:
...
bedankt voor je feedback: het is zo ongeveer wat ik idd verwacht te kunnen doen met het water.

En we proberen nu wetenschappelijk dit te benaderen zodat we nadien in gebruik er niet meer wetenschappelijk over moeten nadenken ;-).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma B10 boiler inbouwen luchtaan-/afvoer



Bericht door Kroppie »

lijkt mij dat logisch nadenken genoeg is, wetenschappelijk denken roept weer andere[meestal niet bestaande] bezwaren/problemen op

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie