Bamboo?
- Marije1977
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 02 jan 2021, 13:51
Bamboo?
Hi allen,
Over een week of drie hopen we onze lege bus te kunnen halen. We zijn nu aan het tekenen, inventariseren wat we willen/nodig hebben en een planning maken.
Wat betreft het te gebruiken materiaal voor het meubilair, willen we hout dat niet te zwaar is, maar wat wel een solide, stevige uitstraling heeft. En ook stevig is natuurlijk. Nu vinden we bamboo erg mooi, maar ik vraag me af of het niet te zwaar is. Heeft er iemand ervaringen met bamboo in de camper?
Over een week of drie hopen we onze lege bus te kunnen halen. We zijn nu aan het tekenen, inventariseren wat we willen/nodig hebben en een planning maken.
Wat betreft het te gebruiken materiaal voor het meubilair, willen we hout dat niet te zwaar is, maar wat wel een solide, stevige uitstraling heeft. En ook stevig is natuurlijk. Nu vinden we bamboo erg mooi, maar ik vraag me af of het niet te zwaar is. Heeft er iemand ervaringen met bamboo in de camper?
Re: Bamboo?
Geen ervaring mee. Maar wat ik zo zie ( https://bamboekozijn.eu/bamboe-gewicht/ ) is het minimaal 700kg/m3 soortelijk gewicht
Populieren multiplex (het meest gebruikt, juist ivm gewicht) is 450kg/m3. Dat scheelt toch bijna de helft (of nog meer als je het met andere bamboe varianten vergelijkt)
De uitstraling is wel mooi warm. Je zou natuurlijk een combi kunnen doen, en bv multiplex gebruiken voor de frames/constructie, en bamboe alleen voor de frontjes en zichtdelen.
Maar goed, het ligt er wel aan waar je het voor gaat gebruiken. Ik heb zelf een Ducato L2H2, met een maximum gewicht van 3500kg. Leeggewicht was 2100kg en ik heb geen grote watertanks, LiFePO4 accu enz. Dan is er nog ruimte om wat 'uit de slof' te schieten.
Met een L4H3 bus, lichtere vering (3300kg versie), 120l watertanks en 2 dikke loodaccu's.. dan blijft er al niets over als je zelf er ook nog in moet met bagage. Dan is het bijna niet te doen, zelfs met de meest lichte materialen is het enorm krap.
Populieren multiplex (het meest gebruikt, juist ivm gewicht) is 450kg/m3. Dat scheelt toch bijna de helft (of nog meer als je het met andere bamboe varianten vergelijkt)
De uitstraling is wel mooi warm. Je zou natuurlijk een combi kunnen doen, en bv multiplex gebruiken voor de frames/constructie, en bamboe alleen voor de frontjes en zichtdelen.
Maar goed, het ligt er wel aan waar je het voor gaat gebruiken. Ik heb zelf een Ducato L2H2, met een maximum gewicht van 3500kg. Leeggewicht was 2100kg en ik heb geen grote watertanks, LiFePO4 accu enz. Dan is er nog ruimte om wat 'uit de slof' te schieten.
Met een L4H3 bus, lichtere vering (3300kg versie), 120l watertanks en 2 dikke loodaccu's.. dan blijft er al niets over als je zelf er ook nog in moet met bagage. Dan is het bijna niet te doen, zelfs met de meest lichte materialen is het enorm krap.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Bamboo?
Wat ik hier nog weinig tegenkom is het gebruik van fineer. Er bestaat ook bamboe fineer. Je zou dan zelfs aan lichtgewicht bouwpanelen kunnen denken als populieren multiplex of dunne sandwichpanelen en die met een fineer naar keuze kunnen beplakken.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Bamboo?
Als je een stevige solide uitstraling wilt kun je ook nog eens denken aan massief hout. Dat klinkt erg zwaar, maar hoeft het niet te zijn.
Ikzelf heb het gecombineerd. Daar waar het kan, populier multiplex. Daar waar het beter is, berken multiplex en alles in aanzicht massief iepenhout. Iepenhout is een lichtere houtsoort. Het voordeel van massief is, dat een beschadiging niet zo erg is. Sterker, het kan een doorleefdere uitstraling geven, zonder dat het lelijk is. Maar dat is persoonlijk. Het nadeel van fineer is, dat een beschadiging ook echt een beschadiging is.
Verder is naast oppervlak ook de dikte van groot belang. Alles is te berekenen. Zie hiervoor mijn blog.
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/08/blog-post.html
In onderstaand overzicht zie je bijvoorbeeld, dat massief iepen zwaarder is dan populierenplex, maar weer lichter dan berkenplex. Het verschil wordt gemaakt door de te kiezen dikte. Men name bij dun materiaal is multiplex meestal weer iets sterker dan massief. Waarbij berkenplex weer sterker is dan populierenplex. Verdiep je dus ook in de eigenschappen van het materiaal. Op mijn blog kun je hier zelf ook materialen tussen zetten. Succes met jouw overwegingen.
Ikzelf heb het gecombineerd. Daar waar het kan, populier multiplex. Daar waar het beter is, berken multiplex en alles in aanzicht massief iepenhout. Iepenhout is een lichtere houtsoort. Het voordeel van massief is, dat een beschadiging niet zo erg is. Sterker, het kan een doorleefdere uitstraling geven, zonder dat het lelijk is. Maar dat is persoonlijk. Het nadeel van fineer is, dat een beschadiging ook echt een beschadiging is.
Verder is naast oppervlak ook de dikte van groot belang. Alles is te berekenen. Zie hiervoor mijn blog.
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/08/blog-post.html
In onderstaand overzicht zie je bijvoorbeeld, dat massief iepen zwaarder is dan populierenplex, maar weer lichter dan berkenplex. Het verschil wordt gemaakt door de te kiezen dikte. Men name bij dun materiaal is multiplex meestal weer iets sterker dan massief. Waarbij berkenplex weer sterker is dan populierenplex. Verdiep je dus ook in de eigenschappen van het materiaal. Op mijn blog kun je hier zelf ook materialen tussen zetten. Succes met jouw overwegingen.
Re: Bamboo?
Bomboo is momenteel erg in de mode.Marije1977 schreef: ↑do 14 jan 2021, 10:37...Nu vinden we bamboo erg mooi, maar ik vraag me af of het niet te zwaar is. Heeft er iemand ervaringen met bamboo in de camper?
Maar de meeste zelfbouwers gebruiken dat niet wegens te moeilijk. Ze verven liever populier of okoume.
Een ander modeverschijnsel is dat oud of steigerhout.
Ook dat is eerder iets voor profi bouwers want je moet het verdunnen omwille van het gewicht.
Hier 2 voorbeelden.
Groeten Kampo
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bamboo?
Het laten doorlopen van de houtnerf, de tekening van het hout, is ook niet zo eenvoudig!
Misschien zelfs het moeilijkste om met dit soort van materiaal te werken.
Misschien zelfs het moeilijkste om met dit soort van materiaal te werken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bamboo?
bamboe lijkt me mooi en geschikt voor een (keuken)werkblad, een tablet, of een tafelblad.
Massief kunnen de randen gerond worden, wat altijd een pluspunt is in een kleine ruimte.
Ik heb nu met mijn meest recente bus hoogkwalitatieve okoumé multiplex gebruikt, voornamelijk 12 en 15 mm. De kopse kant daarvan heb ik met dunne latjes (grenen) afgeplakt. Veel tijd gestoken in schuren, grondverven en lakken. Maar tevreden van het resultaat.
In een aangepaste kleur zou het mooi kunnen zijn in combinatie met bamboe.
(Voor het keukenwerkblad en het tafelblad koos ik voor berken met laminaat in de kleur van de okoumé- meubels.
Massief kunnen de randen gerond worden, wat altijd een pluspunt is in een kleine ruimte.
Ik heb nu met mijn meest recente bus hoogkwalitatieve okoumé multiplex gebruikt, voornamelijk 12 en 15 mm. De kopse kant daarvan heb ik met dunne latjes (grenen) afgeplakt. Veel tijd gestoken in schuren, grondverven en lakken. Maar tevreden van het resultaat.
In een aangepaste kleur zou het mooi kunnen zijn in combinatie met bamboe.
(Voor het keukenwerkblad en het tafelblad koos ik voor berken met laminaat in de kleur van de okoumé- meubels.
- seth_space
- Berichten: 8667
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bamboo?
In die oppervlaktes zal dat waarschijnlijk bamboe fineer zijn.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Marije1977
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 02 jan 2021, 13:51
Re: Bamboo?
Mickel Moen schreef: ↑do 14 jan 2021, 13:08
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/08/blog-post.html
Wow, indrukwekkende overzichten heb je gemaakt! Wat een tijd moet je daar aan kwijt zijn geweest zeg. Dank voor de tips!
- Marije1977
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 02 jan 2021, 13:51
Re: Bamboo?
Ik weet niet of het mode is of blijvend, maar het valt mij ook op dat veel busjes van binnen bekleed worden met hout, in plaats van met vilt. Of eerst met vilt en dan nog latjes er overheen. Het ziet er knus uit, maar het lijken mij ook onnodige kilo's die mee moeten worden gesleept.kampo schreef: ↑do 14 jan 2021, 14:49Bamboo is momenteel erg in de mode.
Maar de meeste zelfbouwers gebruiken dat niet wegens te moeilijk. Ze verven liever populier of okoume.
Een ander modeverschijnsel is dat oud of steigerhout.
Ook dat is eerder iets voor profi bouwers want je moet het verdunnen omwille van het gewicht.
Re: Bamboo?
Zou dit als afwerking van een plafond (of wand) gebruikt kunnen worden?
Het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naar toe.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bamboo?
Mooi, zwaar?
Alles weegt.
Hoe maak je het vast?
Hoe verloopt de tekening? Breed genoeg?
Welke zijn de andere houtsoorten in je camper, want zo maar alles door elkaar gebruiken geeft niet altijd een mooi totaalbeeld.
Alles weegt.
Hoe maak je het vast?
Hoe verloopt de tekening? Breed genoeg?
Welke zijn de andere houtsoorten in je camper, want zo maar alles door elkaar gebruiken geeft niet altijd een mooi totaalbeeld.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi