Ik heb een stukje tekst opgesteld, willen jullie kijken of het correct is?
BPM betalen bij verbouwen van bestelbus naar camper?
BPM is een ingewikkeld onderwerp. In weinig voorkomende gevallen kan zelfs de dealer, verkoper of belastingdienst er naast zitten. In dit artikel wordt de situatie beschreven dat een bestelbus (bijvoorbeeld een Fiat Ducato) omgebouwd wordt naar camper.
Voordat we bepalen of, en hoeveel BPM er betaald moet worden, eerst een aantal definities:
- Een bestelauto is voor de belastingdienst met betrekking tot het bepalen van de BPM alleen een bestelauto als aan bepaalde eisen wordt voldaan:
- o De laadruimte moet een vaste, vlakke laadvloer hebben over de hele breedte en lengte van de laadruimte.
o In de laadruimte mogen geen zitplaatsen zijn.
- Een ‘kampeerauto/camper’ is voor de belastingdienst een ‘bijzondere personenwagen’, en komt alleen voor het wegenbelastingkwarttarief in aanmerking als aan een hoop voorwaarden voldaan is, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper
- De manier waarop het bruto BPM bedrag bepaald wordt, verschilt tussen gewone personenauto’s (berekening op basis van CO2 uitstoot) en kampeerwagens/campers en bestelauto’s (berekening op basis van catalogusprijs). Bovenstaande eisen aan een camperinrichting zijn ook van toepassing als je de BPM wilt berekenen op basis van de catalogusprijs en niet op basis van CO2. Dat is van belang, zoals we verderop zullen zien. - o De laadruimte moet een vaste, vlakke laadvloer hebben over de hele breedte en lengte van de laadruimte.
1. Koopt u een bestelauto van een particulier?
2. Koopt u een bestelauto van een ondernemer?
3. Komt de bestelauto uit het buitenland?
1. U koopt een bestelauto van een particulier: u betaalt géén BPM*.
De verkopende particulier heeft bij aanschaf de BPM al betaald (of degene waar de verkoper de bestelauto eerder van kocht). U hoeft dus geen BPM te betalen, ook niet als u de bestelauto gaat ombouwen naar camper. Maar, u moet wel BPM aangifte doen, anders krijgt u geen camperkenteken en kunt u geen aanspraak maken op het kwarttarief motorrijtuigenbelasting. Het nare is dat u daarvoor wel eerst helemaal de bruto BPM moet berekenen terwijl u al weet op 0 euro uit te komen.
De bruto BPM wordt berekend op basis van de oorspronkelijke catalogusprijs, verminderd met een afschrijvingspercentage.
De catalogusprijs is vaak lastig te achterhalen. De belastingdienst zegt hierover:
Bpm betalen over de nettocatalogusprijs
Voor een bestelauto, kampeerauto of motor betaalt u bpm over de nettocatalogusprijs. De nettocatalogusprijs is de catalogusprijs min de omzetbelasting.
Bpm betalen over extra’s
Voor een bestelauto, kampeerauto of motor betaalt u ook bpm over de volgende extra’s die onderdeel zijn van de nettocatalogusprijs:
- extra opties
- accessoires
- meerkosten voor bijzondere uitvoeringen
Let op dat het moet gaan om accessoires die af-fabriek op de bestelbus zaten, dus niet die luifel die u er aan schroeft, of die navigatie die de vorige verkoper er zelf inzette. Maar dan nog is het lastig. In de praktijk wordt dan vaak de (laagste) catalogusprijs van de bestelauto genomen met een overeenkomstige wielbasis en motorinhoud. Die is vaak nog wel terug te vinden in de prijslijsten. Accessoires uit de fabriek zoals airco, lederen stoelen, verwarmde buitenspiegels etc. moeten dus óók meegenomen worden, maar het kan lastig zijn om dat te bepalen. In de praktijk volstaat het toch vaak om de basisuitvoering te kiezen.
Als het bruto BPM bedrag bekend is, kan daarop het afschrijvingspercentage uit de forfaitaire tabel losgelaten worden https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel
Maar, er mag ook een koerslijst of een taxatie gebruikt worden als dat gunstiger is. Hiervan wordt/werd regelmatig misbruik gemaakt door bij bestelauto’s en campers uit het buitenland eerst bewust schade toe te brengen of accessoires te verwijderen zodat de taxatie laag uitviel, en deze na BPM afdracht weer te herstellen of te monteren. U heeft echter een goede reden om deze waardebepaling te gebruiken als u een beschadigde bestelauto koopt!
Nu u de bruto BPM berekend heeft en ingevuld op het aangifteformulier, vult u bij 8d precies hetzelfde te verrekenen bedrag in en zo komt u uit op 0 euro.
2. U koopt een bestelauto van een ondernemer. Het hangt van de leeftijd af of u BPM betaalt.
Is de bestelauto ouder dan 5 jaar, dan is de BPM plicht voor de ondernemer vervallen. Dat heet de ondernemersregeling, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsregeling
Dit geldt ook als de bestelauto na 5 jaar aan een particulier wordt verkocht en het een bestelauto blijft. Als u en uw buurman dus beiden een 5 jaar oude Ducato hebben, maar uw buurman kocht hem particulier nieuw en u gisteren van een ondernemer, dan bent u goedkoper uit. Uw Ducato heeft natuurlijk wel een zwaarder ondernemersleven gehad.
Maar, zodra u er een camper van gaat maken is het geen bestelauto meer, en wordt alsnog BPM afdracht verplicht, welke u berekent op basis van catalogusprijs en afschrijving zoals hierboven. U vult dus het berekende BPM bedrag in op de aangfite, en kunt geen bedrag ter verrekening invullen bij 8d.
Is de bestelauto jonger dan 5 jaar, dan wordt het opletten! De ondernemer heeft zijn 5 jaar BPM vrijstelling niet volgemaakt, en moet daarom BPM afdragen (die hij berekent op basis van catalogusprijs en afschrijftabel zoals hierboven aangegeven). De verkoper brengt deze BPM vaak extra bij u in rekening, maar wettelijk gesproken voldoet u niet de BPM maar de ondernemer. Hij moet ook alsnog BPM aangifte doen, en hij wordt er op aangesproken als hij dat niet doet! Als u de bestelauto daarna naar camper ombouwt, zult u echter ook BPM aangifte moeten doen om voor het camperkenteken in aanmerking te komen. Net als onder 1) betekent dit dat u eerst weer het bruto BPM bedrag moet berekenen en deze op de aangifte moet invullen, waarna u bij rubriek 8d precies dat bedrag ook weer in mindering brengt zodat u op 0 euro uitkomt. U hoeft hiervoor niet zeker te weten óf de ondernemer wel de BPM alsnog heeft afgedragen en of het exact het berekende bedrag was, dat is niet uw zaak en dat kunt u vaak ook niet weten.
Maak niet de fout om de bestelauto na koop als personenauto op kenteken te zetten, en daarna pas op camper kenteken. Voor personenauto’s geldt immers een BPM berekening op basis van CO2 uitstoot, de kans is dat de BPM berekening dan hoger uitkomt dan op basis van de catalogusprijs.
3. Komt de bestelauto uit het buitenland? Dan is het simpel, dan moet u moet BPM betalen, berekend op basis van de catalogusprijs en afschrijftabel. U bent namelijk de 1e Nederlandse kentekenhouder.
* Maar wat nu als de particuliere verkoper de bestelauto niet nieuw kocht, maar van een ondernemer die hem aan de particulier verkocht toen de bestelauto 5 jaar of ouder was. Noch de ondernemer, nog de vorige particuliere verkoper hebben BPM betaald en u gaat er (voor het eerst) een camper van maken? U kunt niet nagaan of één van de eerdere eigenaren al BPM heeft betaald. Tot op heden is niet duidelijk hoe het dan moet, moet u een BPM aangifte met het bruto bedrag doen, of neemt u de gok en vult u bij 8d ook vermindering van dat BPM bruto bedrag in?
Edit: punt 3 hersteld
Edit 2: toch fout opgeschreven onder 2 en nu hersteld
Edit 3: * toegevoegd