BPM verwarring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: BPM verwarring



Bericht door pwhooftman »

Nu we met gemeenschappelijke inspanning tot deze inzichten gekomen zijn, zou het m.i. mooi zijn als er een sticky gemaakt wordt van de uitkomst.

Ik heb een stukje tekst opgesteld, willen jullie kijken of het correct is?



BPM betalen bij verbouwen van bestelbus naar camper?

BPM is een ingewikkeld onderwerp. In weinig voorkomende gevallen kan zelfs de dealer, verkoper of belastingdienst er naast zitten. In dit artikel wordt de situatie beschreven dat een bestelbus (bijvoorbeeld een Fiat Ducato) omgebouwd wordt naar camper.
Voordat we bepalen of, en hoeveel BPM er betaald moet worden, eerst een aantal definities:
  • Een bestelauto is voor de belastingdienst met betrekking tot het bepalen van de BPM alleen een bestelauto als aan bepaalde eisen wordt voldaan:
    • o De laadruimte moet een vaste, vlakke laadvloer hebben over de hele breedte en lengte van de laadruimte.
      o In de laadruimte mogen geen zitplaatsen zijn.
    Maar er zijn nog veel meer eisen, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto

    - Een ‘kampeerauto/camper’ is voor de belastingdienst een ‘bijzondere personenwagen’, en komt alleen voor het wegenbelastingkwarttarief in aanmerking als aan een hoop voorwaarden voldaan is, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

    - De manier waarop het bruto BPM bedrag bepaald wordt, verschilt tussen gewone personenauto’s (berekening op basis van CO2 uitstoot) en kampeerwagens/campers en bestelauto’s (berekening op basis van catalogusprijs). Bovenstaande eisen aan een camperinrichting zijn ook van toepassing als je de BPM wilt berekenen op basis van de catalogusprijs en niet op basis van CO2. Dat is van belang, zoals we verderop zullen zien.
Voor het bepalen óf, en hoeveel BPM er betaald moet worden als je een bestelbus naar camper ombouwt, zijn een aantal factoren van belang:

1. Koopt u een bestelauto van een particulier?
2. Koopt u een bestelauto van een ondernemer?
3. Komt de bestelauto uit het buitenland?

1. U koopt een bestelauto van een particulier: u betaalt géén BPM*.
De verkopende particulier heeft bij aanschaf de BPM al betaald (of degene waar de verkoper de bestelauto eerder van kocht). U hoeft dus geen BPM te betalen, ook niet als u de bestelauto gaat ombouwen naar camper. Maar, u moet wel BPM aangifte doen, anders krijgt u geen camperkenteken en kunt u geen aanspraak maken op het kwarttarief motorrijtuigenbelasting. Het nare is dat u daarvoor wel eerst helemaal de bruto BPM moet berekenen terwijl u al weet op 0 euro uit te komen.

De bruto BPM wordt berekend op basis van de oorspronkelijke catalogusprijs, verminderd met een afschrijvingspercentage.
De catalogusprijs is vaak lastig te achterhalen. De belastingdienst zegt hierover:
Bpm betalen over de nettocatalogusprijs
Voor een bestelauto, kampeerauto of motor betaalt u bpm over de nettocatalogusprijs. De nettocatalogusprijs is de catalogusprijs min de omzetbelasting.

Bpm betalen over extra’s
Voor een bestelauto, kampeerauto of motor betaalt u ook bpm over de volgende extra’s die onderdeel zijn van de nettocatalogusprijs:
- extra opties
- accessoires
- meerkosten voor bijzondere uitvoeringen

Let op dat het moet gaan om accessoires die af-fabriek op de bestelbus zaten, dus niet die luifel die u er aan schroeft, of die navigatie die de vorige verkoper er zelf inzette. Maar dan nog is het lastig. In de praktijk wordt dan vaak de (laagste) catalogusprijs van de bestelauto genomen met een overeenkomstige wielbasis en motorinhoud. Die is vaak nog wel terug te vinden in de prijslijsten. Accessoires uit de fabriek zoals airco, lederen stoelen, verwarmde buitenspiegels etc. moeten dus óók meegenomen worden, maar het kan lastig zijn om dat te bepalen. In de praktijk volstaat het toch vaak om de basisuitvoering te kiezen.

Als het bruto BPM bedrag bekend is, kan daarop het afschrijvingspercentage uit de forfaitaire tabel losgelaten worden https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel
Maar, er mag ook een koerslijst of een taxatie gebruikt worden als dat gunstiger is. Hiervan wordt/werd regelmatig misbruik gemaakt door bij bestelauto’s en campers uit het buitenland eerst bewust schade toe te brengen of accessoires te verwijderen zodat de taxatie laag uitviel, en deze na BPM afdracht weer te herstellen of te monteren. U heeft echter een goede reden om deze waardebepaling te gebruiken als u een beschadigde bestelauto koopt!

Nu u de bruto BPM berekend heeft en ingevuld op het aangifteformulier, vult u bij 8d precies hetzelfde te verrekenen bedrag in en zo komt u uit op 0 euro.



2. U koopt een bestelauto van een ondernemer. Het hangt van de leeftijd af of u BPM betaalt.

Is de bestelauto ouder dan 5 jaar, dan is de BPM plicht voor de ondernemer vervallen. Dat heet de ondernemersregeling, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsregeling
Dit geldt ook als de bestelauto na 5 jaar aan een particulier wordt verkocht en het een bestelauto blijft. Als u en uw buurman dus beiden een 5 jaar oude Ducato hebben, maar uw buurman kocht hem particulier nieuw en u gisteren van een ondernemer, dan bent u goedkoper uit. Uw Ducato heeft natuurlijk wel een zwaarder ondernemersleven gehad.

Maar, zodra u er een camper van gaat maken is het geen bestelauto meer, en wordt alsnog BPM afdracht verplicht, welke u berekent op basis van catalogusprijs en afschrijving zoals hierboven. U vult dus het berekende BPM bedrag in op de aangfite, en kunt geen bedrag ter verrekening invullen bij 8d.

Is de bestelauto jonger dan 5 jaar, dan wordt het opletten! De ondernemer heeft zijn 5 jaar BPM vrijstelling niet volgemaakt, en moet daarom BPM afdragen (die hij berekent op basis van catalogusprijs en afschrijftabel zoals hierboven aangegeven). De verkoper brengt deze BPM vaak extra bij u in rekening, maar wettelijk gesproken voldoet u niet de BPM maar de ondernemer. Hij moet ook alsnog BPM aangifte doen, en hij wordt er op aangesproken als hij dat niet doet! Als u de bestelauto daarna naar camper ombouwt, zult u echter ook BPM aangifte moeten doen om voor het camperkenteken in aanmerking te komen. Net als onder 1) betekent dit dat u eerst weer het bruto BPM bedrag moet berekenen en deze op de aangifte moet invullen, waarna u bij rubriek 8d precies dat bedrag ook weer in mindering brengt zodat u op 0 euro uitkomt. U hoeft hiervoor niet zeker te weten óf de ondernemer wel de BPM alsnog heeft afgedragen en of het exact het berekende bedrag was, dat is niet uw zaak en dat kunt u vaak ook niet weten.

Maak niet de fout om de bestelauto na koop als personenauto op kenteken te zetten, en daarna pas op camper kenteken. Voor personenauto’s geldt immers een BPM berekening op basis van CO2 uitstoot, de kans is dat de BPM berekening dan hoger uitkomt dan op basis van de catalogusprijs.

3. Komt de bestelauto uit het buitenland? Dan is het simpel, dan moet u moet BPM betalen, berekend op basis van de catalogusprijs en afschrijftabel. U bent namelijk de 1e Nederlandse kentekenhouder.




* Maar wat nu als de particuliere verkoper de bestelauto niet nieuw kocht, maar van een ondernemer die hem aan de particulier verkocht toen de bestelauto 5 jaar of ouder was. Noch de ondernemer, nog de vorige particuliere verkoper hebben BPM betaald en u gaat er (voor het eerst) een camper van maken? U kunt niet nagaan of één van de eerdere eigenaren al BPM heeft betaald. Tot op heden is niet duidelijk hoe het dan moet, moet u een BPM aangifte met het bruto bedrag doen, of neemt u de gok en vult u bij 8d ook vermindering van dat BPM bruto bedrag in?


Edit: punt 3 hersteld
Edit 2: toch fout opgeschreven onder 2 en nu hersteld
Edit 3: * toegevoegd
Laatst gewijzigd door pwhooftman op vr 08 jan 2021, 16:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door seth_space »

Mooi, nu nog een stroomschema en het kan zo op de belastingdienst website.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

@PWHooftman:
Hartelijk dank voor deze uitvoerige en duidelijke uitleg. Het zou mij verbazen als Bas een andere uitleg krijgt van de BD (als hij al wordt teruggebeld).
Met genoemde informatie durf ik nu met een gerust hart een bus uit te kiezen zonder het risico straks voor onaangename (financiële) verrassingen te komen staan.

Met de keuze van een jonge bus moet ik overigens wel gelijk diep in de beurs tasten :( maar ja, dat betekent ook een bus met een lage(re) kilometerstand en dus een langere levensduur.
Even off-topic: Het verbaast me welke bedragen er gevraagd worden voor omgebouwde bussen met kilometerstanden die richting 200.000 gaan en soms eroverheen....
Ik zal jullie in de loop van dit voorjaar (dat zijn de plannen) mee laten genieten van de aanschaf van de bus en de ombouw tot camper.

Overige forumgenoten ook bedankt voor jullie bijdragen.
Hartelijke groet,
Franklin
Laatst gewijzigd door debruinfd op vr 08 jan 2021, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: BPM verwarring



Bericht door marjasjaak »

En dan vinden we het vreemd dat de juffrouw of jongen die aan de telefoon zit bij de belastingdienst er met zijn stroomschema er niet meer uit komt?
Helaas moet je bijna een belastingdeskundige zijn om het te snappen.
Het callcenter personeel volgt ook maar een stroomschema.
Is de vraag te moeilijk, dan moet je maar hopen dat je het juiste antwoord krijgt.
Het BPM verhaal voor gewone personenwagens is nog veel ingewikkelder, met PHEV, electrisch, diesel, milieuuitstoot enz. enz.. (laten we daar maar niet over beginnen).

Wij hebben vanwege de milieu zones expres voor een jonge bus gekozen, je gaat toch veel geld en tijd in de camperbouw steken.
Alleen hebben we veel BPM betaalt, maar dat is de afweging die jezelf moet maken.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: BPM verwarring



Bericht door AadenAnke »

:thumbup: inderdaad heel lastig

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: BPM verwarring



Bericht door Ben25 »

Ik ben ook met een bus bezig die binnenkort gekeurd gaat worden.
Mijn vraag is hoe ik aan de juiste catalogusprijs voor de BPM berekening kom. Is dit dan met of zonder BTW etc.?
Mijn bus is een 2014 Ducato L3H2 (oud model koplampen).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

1. U koopt een bestelauto van een particulier: u betaalt géén BPM.
Dit klopt niet want: Stel deze particulier heeft de bus gekocht toen hij 6 jaar oud was, hij maakt er geen camper van en verkoopt de bus weer aan mij en ik bouw er wel een camper van.
Dan is de BPM nog nooit voldaan en moet ik alsnog de rest BPM betalen volgens de tabel tot 17,5 jaar.

Je betaalt alleen geen BPM bij koop van een particulier als de BPM al voldaan is bij een verkoop van ondernemer naar particulier binnen de eerste 5 jaar, en dat is zeer zeldzaam!
In alle andere gevallen wel!

Een paar voorbeelden:

Voorbeeld 1:

Ik als particulier koop een bus jonger dan 5 jaar van een ondernemer, de ondernemer betaalt de BPM en ik krijg mijn camperkenteken zonder rest-BPM te hoeven betalen. Dit is correct

Voorbeeld 2:

Ik als particulier koop een bus ouder dan 5 jaar van een ondernemer, de BPM is nog nooit betaald en ik krijg mijn camperkenteken, ik moet wel de rest BPM voldoen volgens de tabel tot 17,5 jaar. Dit is correct.

Let op!
Voorbeeld 3:

Ik als particulier koop een bus ouder dan 5 jaar van een andere particulier en vraag een camperkenteken aan.
Als de bus in het verleden meerdere eigenaren heeft gehad is voor mij niet na te gaan of de BPM al eens voldaan is.
Als de bus ooit in het verleden ooit door een particulier gekocht is binnen de 5 jaar dan is de BPM dus al voldaan, maar het kan ook zo zijn dat de bus ooit verkocht is aan een particulier na deze 5 jaar. ( zie eerste zin )
In dit geval heb je dus 2 mogelijkheden: Of je dient rest BPM te betalen wanneer je er een camper van maakt, of de BPM is in het verleden al eens betaald geweest en je hoeft niets te betalen.
Maar hoe kom je hier achter?
Van belang is dus om te weten te komen of de BPM al eens voldaan is en ik vraag me af of dat ergens op te zoeken is.
In ieder geval loont het om de belastingdienst te bellen met deze vraag, want als hij al voldaan is hoeft het geen tweede keer.
Ik denk echter ook dat wanneer jij braaf je BPM berekening opstuurt en denkt dat je moet betalen volgens de regels tot 17,5 jaar, ze je geen briefje terugsturen met "U hoeft niks te betalen, dat is in het verleden al eens gebeurd"
Ben bang dat ze helemaal niets laten weten en het bedrag gewoon in ontvangst nemen.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: BPM verwarring



Bericht door pwhooftman »

Dank je voor de toevoeging en inderdaad een juiste constatering dat je dan niet kan nagaan óf er wel BPM is betaald in voorbeeld 3. Ik voeg het toe aan mijn verhaal.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: BPM verwarring



Bericht door pwhooftman »

seth_space schreef:
vr 08 jan 2021, 13:50
Mooi, nu nog een stroomschema en het kan zo op de belastingdienst website.
Simpel, als je het zo ziet :-)
bpm schema2.PNG
bpm schema2.PNG (57.49 KiB) 563 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pwhooftman op vr 08 jan 2021, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: BPM verwarring



Bericht door walda »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door seth_space »

Je bent een topper!
:cheers: :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

Prachtig gemaakt! :thumbup:

In zal het ook in 1 zin samenvatten.

Bij ombouw van een bestelwagen naar camper betaal je altijd rest-BPM tot de leeftijd van 17,5 jaar, tenzij de bestelwagen in de eerste 5 jaren verkocht is geweest aan een particulier, de BPM is dan reeds voldaan.
Uitgeschreven

Re: BPM verwarring



Bericht door Uitgeschreven »

Er zijn (personen)bestelbussen, bijvoorbeeld in gebruik bij bijv. politie, brandweer, als ambulance waarvoor daadwerkelijk bpm wordt betaald. Die instanties kunnen om teruggave vragen. Niet altijd wordt er echter daadwerkelijk betaald en terug gegeven. En bij een bus die in gebruik (is geweest) voor het vervoer van een gehandicapte kan bijv ook geen bpm zijn afgedragen, ook al is het voertuig door een particulier gekocht. Het blijft dus wel opletten.

In het verleden kochten wij een Mercedes 508 die als ambulance in gebruik was geweest van het leger. Hij was ingericht voor personenvervoer. Het leger betaalt bpm en vraagt deze ook weer terug. Bij deze bussen was het zo, dat bepalend was dat er ooit bpm was betaald. Dat er terug gegeven was, was toen (nu?) niet van belang.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

De belastingdienst heeft mij zojuist teruggebeld.

Verkocht binnen 5 jaar aan particulier en BPM door verkoper voldaan:

Ook wanneer een bus binnen de eerste 5 jaar verkocht is en de BPM voldaan door de verkoper dan kan er voor de periode 5 jaar tot 17,5 jaar voor degene die de bus op camperkenteken zet nog BPM bij komen
Het kan zijn dat dit nul euro is maar dat is niet altijd het geval!
Reken dit uit of laat het goed uitrekenen was haar advies, zo kom je niet voor onverwachte kosten te staan.

Verantwoordelijk afdracht BPM bij verkoop jonger dan 5 jaar:

De verkoper is altijd aansprakelijk voor de afdracht van de BPM wanneer de bus binnen de eerste 5 jaar verkocht wordt.
Deze rekening wordt nooit achteraf bij de nieuwe eigenaar neergelegd.

Ouder dan 5 jaar:

Bij bussen ouder dan 5 jaar die in de eerste 5 jaar nooit op naam van een particulier hebben gestaan ga je automatisch het traject tot 17,5 jaar in bij ombouw naar camper.
Plaats reactie