BPM verwarring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: BPM verwarring



Bericht door pwhooftman »

Bas vd laar schreef:
di 12 jan 2021, 16:23
De belastingdienst heeft mij zojuist teruggebeld.

Verkocht binnen 5 jaar aan particulier en BPM door verkoper voldaan:

Ook wanneer een bus binnen de eerste 5 jaar verkocht is en de BPM voldaan door de verkoper dan kan er voor de periode 5 jaar tot 17,5 jaar voor degene die de bus op camperkenteken zet nog BPM bij komen
Het kan zijn dat dit nul euro is maar dat is niet altijd het geval!
Reken dit uit of laat het goed uitrekenen was haar advies, zo kom je niet voor onverwachte kosten te staan.

Dat is natuurlijk leuk, maar hoe weet je dat? Als jij van de ondernemer koopt is hij niet verplicht zijn BPM berekening te overleggen, dus je bent niet zeker of hij de juiste grondslag heeft gebruikt en tot een zelfde BPM bedrag is gekomen als jij zou komen zodra je hem op camperkenteken zet.
En als de bestelauto binnen 5 jaar aan een particulier verkocht wordt, en jij koopt een paar jaar later weer van die particulier en gaat de bestelauto dán ombouwen tot camper, hoe weet je dan dat die particulier hem binnen 5 jaar van een ondernemer kocht en de BPM dus al betaald moet zijn?
Aangezien je, bij het zetten op camperkenteken, wel een BPM aangifte móet doen, zou je bij 8d een te verrekenen bedrag gelijk aan je zelf berekende bruto bedrag kunnen invullen waardoor je op 0 komt, zodra je het vermoeden hebt dat de BPM reeds betaald is. De BD kan m.i. niet van je eisen dat te bewijzen, want de enige die die gegevens heeft is de BD zelf.
Eigenlijk zou er in het kentekenregister een item bij moeten komen 'reeds betaalde BPM'.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10159
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: BPM verwarring



Bericht door Peter LMC »

Als je bij de RDW de voertuig info opvraagt dan staat er onder fiscaal toch de betaald BPM.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: BPM verwarring



Bericht door pwhooftman »

Ik heb altijd gedacht dat het berekende bedrag BPM is, niet of dat ook betaald is.

Als proef heb ik een bestelautokenteken ingevoerd (4 jaar oud, 1e eigenaar), ook daar staat een BPM bedrag. Dus het bedrag wat je daar ziet is niet wat er betaald is, maar wat er in principe betaald moet worden zonder ondernemersregeling.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

Ik stop ermee.
Ik weet hoe het werkt en dat is voor mij voldoende.
Bij vragen gewoon zelf naar de belastingdienst bellen.
Plaats reactie