BPM verwarring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

Jammer dat John Lanting niet meer leeft, hij zou hier een prachtige klucht van hebben kunnen maken :-B :-B :-B
Laatst gewijzigd door debruinfd op vr 08 jan 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: BPM verwarring



Bericht door pwhooftman »

@Bas en TS: wat het nóg lastiger maakt is dat een kampeerwagen een 'bijzondere personenwagens met een eigen tarief' zijn. Daardoor is weer niet duidelijk of het voorbeeld op de laatste pagina van de toelichting wat Bas aanhaalde óók op ombouw naar kampeerwagens van toepassing is, want het voorbeeld spreekt over 'een personenauto', niet over een 'bijzondere personenauto'. Het is (mij) dus niet duidelijk of er bij een 'bijzondere personenauto' ook een verrekening ontstaat zoals in het voorbeeld. Bovendien is het voorbeeld verwarrend, want er staat dat er een bestelauto op naam van de 1e kentekenhouder wordt gesteld en 10.000,- bpm wordt betaald. Maar een zakelijke 1e kentekenhouder betaalt geen BPM bij tenaamstelling 1e kentekenhouder, maar bij verkoop binnen 5 jaar aan een particulier.


"Bijzondere personenauto’s zijn personenauto’s voor de Wet bpm,
maar met een eigen tarief. Kruis zowel het vak ‘Personenauto’ aan als
het vak ‘Bijzondere personenauto’. Onder bijzondere personenauto’s
vallen kampeerauto’s, gepantserde voertuigen, ambulances,
lijkwagens, voor rolstoelen toegankelijke voertuigen en overige
voertuigen voor speciale doeleinden."

En het genoemde voorbeeld:

Rekenvoorbeeld: Ombouw bestelauto tot personenauto
Op 25 november 2017 wordt een bestelauto op naam gesteld van
de 1e kentekenhouder. De kentekenhouder betaalt €10.000 aan
bpm. Dit bedrag staat ook als bruto bpm-bedrag in het kentekenregister van de RDW. Op 26 april 2018, dus na 5 maanden en 1 dag,
wordt de bestelauto omgebouwd tot personenauto.
Bereken de afschrijving als volgt:
Sinds de datum 1e toelating zijn dan meer dan 5 maanden verstreken,
maar minder dan 6. Het percentage dat hoort bij de vijfde gebruiksmaand is 19%. Er resteert dan nog 1 dag in een volgende, 6e gebruiksmaand. Voor deze dag geldt daarom een percentage van 2,25%.
Hettotale afschrijvingspercentage is nu: 19% + 2,25% = 21,25%.
Hetbedrag van de afschrijving is dan: €10.000 (betaalde bpmbedrag) x 21,25% = €2.125. Het bedrag dat u mag verrekenen is dus
€10.000 (betaalde bpm-bedrag) - €2.125 (afschrijving) = €7.875.
Vul dit bedrag in bij vraag 8d bij Te verrekenen bedrag van het
bpm-formulier.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

Wat ze vertelde was het volgende:

Normaal gesproken doet de ondernemer het op de juiste manier, hij factureert de rest BPM door aan de particulier en de rest BPM wordt door hem betaald.
Maar wat nou als de ondernemer nooit betaalt? Komt dit dan alsnog op jouw bordje terecht bij ombouw?
Ze had dit nog nooit meegemaakt maar in principe zou het wel mogelijk kunnen zijn in geval van bijvoorbeeld een faillissement of criminele activiteiten.
Zij dacht dat dit niet aan de particulier doorberekend kon worden, hij heeft immers geen weet van hoe de ondernemer zijn zaken afhandelt, en zo staat het ook beschreven in de regels van de belastingdienst: De ondernemer blijft verantwoordelijk voor de afdracht.

Normaal gesproken betaal je dus nooit dubbel, maar over deze uitzondering bellen ze me terug.
Een paar maanden na de aanschaf hebben wij de bus laten keuren naar Camper.
De BPM was al betaald door de dealer, wij hebben een "nul" aangifte BPM gedaan.
Dit is een bijzonder verhaal.
De dealer had namelijk de BPM voldaan als zijnde bestelauto, so far so good.

Jij maakt er een personenauto van en een Ducato personenwagen, en die zijn er, is duurder dan een Ducato bestelwagen.
Op de prijs van de Ducato personenwagen laten ze de tabel van personenwagens tot 17,5 jaar los.
Jij zou eigenlijk de BPM hebben moeten betalen voor de personenautoversie, met aftrek van de BPM reeds betaald door de dealer, hij heeft het immers correct gedaan en is geen wanbetaler of failliet gegaan, de cijfers kloppen dus in de computer van de Belastingdienst.

Ik denk dat je ermee weggekomen bent, maar deze vraag stel ik ook nog wel even ( uiteraard als voorbeeldvraag! Niet als praktijkvoorbeeld, no worries! )
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

Het antwoord hangt ook af van hoe je de vraag stelt. Als je vraagt 'moet ik nog BPM betalen als er al BPM betaald is?', dan zal het antwoord snel 'nee' zijn. Als je deze hele casus uitgebreid voorlegt, dan durf ik te voorspellen dat er langer nagedacht wordt voordat er een antwoord komt...
Precies, daarom heb ik deze hypothese duidelijk voorgelegd en gaan ze het uitzoeken.
Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

@Bas,
Het laatste wat jij stelt, over de personenauto, is m.i. incorrect. Er wordt weliswaar gebruik gemaakt van de BPM tabel die geldt voor personenauto's maar een kampeerauto is een bijzondere personenauto. De BPM wordt dan niet geheven over het "kampeergedeelte" maar slechts over de "kale bus". En die is (dus) niet duurder.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

Nee niet over het kampeergedeelte, maar er zijn wel Ducato personenbussen of Sprinter personenbussen.
Ze gaan rekenen met die uitvoeringen is mijn ervaring, en die zijn duurder dan de bedrijfswagenuitvoeringen.
Ze gaan uit van die nieuwprijs en zetten daar de tabel op van 17,5 jaar, verminderd met de reeds betaalde BPM door de ondernemer.
Dit gaat altijd goed, tenzij, en daar komen we weer op mijn vraag aan de Belastingdienst, de ondernemer niet betaalt, komt het dan op jouw bordje terecht?

Is een personenbus exact even duur als de bestelautoversie, dan hoeft er na 5 jaar geen BPM meer betaald te worden na ombouw.
Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt, er komt altijd een aardig bedrag bovenop, de personenautoversies zijn namelijk een stuk duurder
Ik denk dus ook dat MarjaSjaak gewoon geluk heeft gehad.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: BPM verwarring



Bericht door pwhooftman »

Bas vd laar schreef:
vr 08 jan 2021, 11:48

Normaal gesproken betaal je dus nooit dubbel, maar over deze uitzondering bellen ze me terug.
Een paar maanden na de aanschaf hebben wij de bus laten keuren naar Camper.
De BPM was al betaald door de dealer, wij hebben een "nul" aangifte BPM gedaan.
Dit is een bijzonder verhaal.
De dealer had namelijk de BPM voldaan als zijnde bestelauto, so far so good.

Jij maakt er een personenauto van en een Ducato personenwagen, en die zijn er, is duurder dan een Ducato bestelwagen.
Op de prijs van de Ducato personenwagen laten ze de tabel van personenwagens tot 17,5 jaar los.
Jij zou eigenlijk de BPM hebben moeten betalen voor de personenautoversie, met aftrek van de BPM reeds betaald door de dealer, hij heeft het immers correct gedaan en is geen wanbetaler of failliet gegaan, de cijfers kloppen dus in de computer van de Belastingdienst.
Hoi Bas, formeel moet voor BPM bepaling voor een bestelauto en camper de catalogusprijs van (de goedkoopste variant van) een bestelbus met een wielbasis gelijk aan of zo dicht mogelijk aan de wielbasis van de camper als uitgangspunt genomen worden, vermeerdert met af-fiat fabriek accessoires zoals airco en zo. In het voorbeeld wat je aanhaalt was de Ducato in privé bezit de eerste maanden ook een bestelauto, en deze ging naar camper zonder eerst personenauto te zijn. De dealer heeft dus voor de BPM bepaling dezelfde basis gebruikt als MarjaSjaak voor een camper ("een Ducato bestelbus met een wielbasis gelijk aan of zo dicht mogelijk aan de wielbasis van de camper"), MarjaSjaak kwamen dus op hetzelfde BPM bedrag uit als wat de dealer al had betaald, de 0-aangifte was m.i. terecht.

Het zou anders geweest zijn als de bestelauto (een tijdje) omgezet was naar personenauto, dus tussenschot er uit en passagier banken er in.

NB. om spraakverwarring te voorkomen: op álle soorten voertuigen wordt 'de 17,5 jaar tabel' losgelaten, bij zakelijke bestelbussen 'stopt' die slechts bij 5 jaar en heb je al die tijd als ondernemer 'BPM ontheffing' (en wordt de tabel weer actief als het geen zakelijke bestelauto meer is).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

Ja klopt, excuus, ik was in verwarring omdat ik ooit een personenautoversie van een transporter heb gehad die omgebouwd werd naar camper.
Mijn verhaal over het nieuwprijsverschil tussen personenwagens en bestelwagens is dus niet juist.

Bij MarjaSjaak is het correct gegaan, de volledige BPM is betaald bij aankoop.

Kort en goed:

1: Je koopt als particulier een bestelbus ouder dan 5 jaar die je ombouwt: BPM tabel van 17,5 jaar erop over de oorspronkelijke BPM als wanneer nieuw als zijnde bestelwagen ( dus niet als personenautoversie zoals ik even dacht )
Leeftijdskorting te verrekenen via de tabel.
Omdat hij ouder is dan 5 jaar is er namelijk nooit BPM over betaald.
Je maakt er nu een personenauto van en dan wordt hij weer BPM plichtig.
Ze gaan echter wel uit van de nieuwprijs als bestelauto inclusief BPM en niet zoals ik dacht van de personenautovariant ( zie eerste zin )


2: Je koopt als particulier een bestelbus ouder dan 5 jaar en bouwt hem NIET om.
Dan hoef je niets te betalen aan BPM, ook een particulier mag rondrijden met een bestelwagen, hij betaalt dan echter wel het hoge tarief wegenbelasting.

En dan de kwestie(s):

3: Je koopt als particulier een bestelbus jonger dan 5 jaar en bouwt hem om.
De ondernemer is volgens de wet verantwoordelijk omdat hij hem binnen de 5 jaar verkoopt en krijgt een naheffing.
Betaalt hij deze niet, komt dat dan voor jouw rekening wanneer jij je camperkenteken aanvraagt?

4: Je koopt als particulier een bestelbus jonger dan 5 jaar en bouwt hem niet om
Ook hier geldt weer dat je verantwoordelijkheid van de naheffing bij de ondernemer ligt, maar is dit in de praktijk ook zo?

Stelling 1 en 2 zijn juist

Blijft over het grijze gebied van stelling 3 en 4
Omdat dit zelden tot nooit voorkomt is er niks over te vinden.
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op vr 08 jan 2021, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: BPM verwarring



Bericht door marjasjaak »

Is een personenbus exact even duur als de bestelautoversie, dan hoeft er na 5 jaar geen BPM meer betaald te worden na ombouw.
Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt, er komt altijd een aardig bedrag bovenop, de personenautoversies zijn namelijk een stuk duurder
Ik denk dus ook dat MarjaSjaak gewoon geluk heeft gehad.


De BPM wordt berekend over de catalogusprijs. Die vind je terug op de site van RDW.nl als je het kenteken opzoekt.
Dit is geen kwestie van geluk, maar gewoon volgens de regels. Zoals pwhooftman al schreef hierboven.
Edit: Bas had het nu goed. :thumbup:
"Belastingdienst leuker kunnen we het niet maken maar wel moeilijker". :lol3:
Laatst gewijzigd door marjasjaak op vr 08 jan 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door JTG »

Er is geen grijs gebied bij stelling 3.
Bij aankoop van de bus door de ondernemer ontvangt deze een document waarin staat dat de BPM (nog) niet afgedragen behoeft te worden (dat is de BPM ontheffing)
TENZIJ
- de bus binnen 5 jaar wordt doorverkocht aan een particulier,
- niet zakelijk wordt gebruikt voor tenminste x procent
en zo nog een paar regels.

Als de ondernemer de bus wel verkoopt en niet de BPM betaald komt de belastingdienst het bij de ondernemer halen en niet bij de (particuliere) koper.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

JTG schreef:
vr 08 jan 2021, 12:54
Er is geen grijs gebied bij stelling 3.
Bij aankoop van de bus door de ondernemer ontvangt deze een document waarin staat dat de BPM (nog) niet afgedragen behoeft te worden (dat is de BPM ontheffing)
TENZIJ
- de bus binnen 5 jaar wordt doorverkocht aan een particulier,
- niet zakelijk wordt gebruikt voor tenminste x procent
en zo nog een paar regels.

Als de ondernemer de bus wel verkoopt en niet de BPM betaald komt de belastingdienst het bij de ondernemer halen en niet bij de (particuliere) koper.
En dus de particuliere koper ook geen BPM meer afdraagt bij de conversie naar camper...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door Bas vd laar »

de bus binnen 5 jaar wordt doorverkocht aan een particulier,
Precies, dat zeg ik jonger dan 5 jaar.

als de ondernemer de bus wel verkoopt en niet de BPM betaald komt de belastingdienst het bij de ondernemer halen en niet bij de (particuliere) koper.
Dat zeg ik ook,zo staat het ook echt vermeld, de ondernemer is verantwoordelijk, maar de Belastingdienst kon mij daar dus geen eenduidig antwoord op geven, vandaar dat ik nog teruggebeld wordt.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: BPM verwarring



Bericht door JTG »

@debruinfd
Klopt. wel aangeven (en verrekenen met het bedrag wat die particulier als vergoeding voor de BPM die de ondernemer afdraagt heeft betaald) en dan kom je bij deze constructie op een nog te betalen BPM bedrag van EUR 0,00
De meeste recente versie van het formulier wat je moet invullen bij aanmelding bij de belastingsdienst na de omkeuring door de RDW is daar ook een stuk duidelijker in tegenwoordig dan voorheen.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: BPM verwarring



Bericht door AadenAnke »

En dan vinden we het vreemd dat de juffrouw of jongen die aan de telefoon zit bij de belastingdienst er met zijn stroomschema er niet meer uit komt? Ik snap het wel, zelfs degene hier die gedaan hebben en zelfs meerdere keren raken de weg nog kwijt. Dan is er nog een variant. Iemand die via de WMO een niet opvouwbare rolstoel heeft die niet op een eenvoudige wijze in een gewone personenauto geplaatst kan worden kan vrijstelling van houderschapsbelasting en pbm krijgen bij overlijden binnen 5 jaar moet partner alsnog bpm betalen Na 5 jaar weer niet ook niet bij verkoop dan is ook nog een speciale regeling voor taxi's

Gr. Aad
Plaats reactie