BPM verwarring
Re: BPM verwarring
Nee Bas ,hij rijd nog steeds rond,in die VW bus( geen Camper),maar hij heeft als particulier de Bpm moeten afrekenen,na 1 jaar gebruik door een bedrijf , het bedrijf had de bpm niet afgerekend, en ook geen doorschuif formulier,laten tekenen,daarom maakt het niet zo veel uit,daar is de prijs dan ook naar
Hans
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: BPM verwarring
De doorschuifregeling is alleen voor ondernemers onder elkaar, dus dan is er iets fout gegaan.
Hij had dat geld nooit hoeven betalen, daar was de verkoper voor aansprakelijk.
Dat staat overal zeer expliciet vermeld!
Het is ook logisch dat deze regeling er is, anders zou het kopen van een bus van een ondernemer namelijk Russisch Roulette zijn.
Deze regel is er juist om de particuliere koper te beschermen en dure verassingen achteraf te voorkomen omdat je nooit weet of de ondernemer zich aan de wet houdt.
Is het toch zo gegaan als je zegt dan heeft de belastingdienst een grove fout gemaakt, ik weet niet hoe lang het geleden is maar ik zou daar eens achteraan gaan.
Belastingdienst:
Wat is de doorschuifregeling?
Heeft de verkoper geen bpm betaald voor de bestelauto (vrijstelling
van bpm)? En hoeft de koper ook geen bpm te betalen (vrijstelling
van bpm)? Dan kunnen zij gebruikmaken van de doorschuifregeling.
De koper neemt met deze regeling de plaats in van de verkoper voor
de vrijstelling van bpm. Daarmee hoeft de verkoper geen aangifte
bpm te doen en geen (deel van de) bpm te betalen
Verkoop door een ondernemer aan een particulier binnen 5 jaar:
Verkoopt u echter de auto binnen vijf jaren aan een niet ondernemer of een ondernemer die niet voldoet aan de voorwaarden voor de BPM vrijstelling, dan bent u als verkoper alsnog verplicht de (rest)BPM af te dragen. Bij verkoop aan een particulier is het niet de particulier die de rest-bpm moet voldoen, maar de verkopende ondernemer. Dit zal over het algemeen goed komen als u, zoals de meeste ondernemers, de bestelauto weer inruilt bij een dealer of autohandelaar ( ondernemingen ) Bent u echter voornemens om de bestelauto aan een particulier of een ondernemer die niet voldoet aan de voorwaarden voor de BPM vrijstelling te verkopen, vergeet dan deze regel niet.
U moet de bpm daarom bij de particulier zelf in rekening brengen.
Hij had dat geld nooit hoeven betalen, daar was de verkoper voor aansprakelijk.
Dat staat overal zeer expliciet vermeld!
Het is ook logisch dat deze regeling er is, anders zou het kopen van een bus van een ondernemer namelijk Russisch Roulette zijn.
Deze regel is er juist om de particuliere koper te beschermen en dure verassingen achteraf te voorkomen omdat je nooit weet of de ondernemer zich aan de wet houdt.
Is het toch zo gegaan als je zegt dan heeft de belastingdienst een grove fout gemaakt, ik weet niet hoe lang het geleden is maar ik zou daar eens achteraan gaan.
Belastingdienst:
Wat is de doorschuifregeling?
Heeft de verkoper geen bpm betaald voor de bestelauto (vrijstelling
van bpm)? En hoeft de koper ook geen bpm te betalen (vrijstelling
van bpm)? Dan kunnen zij gebruikmaken van de doorschuifregeling.
De koper neemt met deze regeling de plaats in van de verkoper voor
de vrijstelling van bpm. Daarmee hoeft de verkoper geen aangifte
bpm te doen en geen (deel van de) bpm te betalen
Verkoop door een ondernemer aan een particulier binnen 5 jaar:
Verkoopt u echter de auto binnen vijf jaren aan een niet ondernemer of een ondernemer die niet voldoet aan de voorwaarden voor de BPM vrijstelling, dan bent u als verkoper alsnog verplicht de (rest)BPM af te dragen. Bij verkoop aan een particulier is het niet de particulier die de rest-bpm moet voldoen, maar de verkopende ondernemer. Dit zal over het algemeen goed komen als u, zoals de meeste ondernemers, de bestelauto weer inruilt bij een dealer of autohandelaar ( ondernemingen ) Bent u echter voornemens om de bestelauto aan een particulier of een ondernemer die niet voldoet aan de voorwaarden voor de BPM vrijstelling te verkopen, vergeet dan deze regel niet.
U moet de bpm daarom bij de particulier zelf in rekening brengen.
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: BPM verwarring
Je bericht twee posts omhoog is juist, maar dit bericht niet.Bas vd laar schreef: ↑do 07 jan 2021, 22:33Dat heb ik al eens uitgebreid in een ander topic gedaan.
In het heel kort:
Koop die bus, zeg niets over de BPM ( verantwoordelijkheid verkoper, heb jij niets mee van doen )
Schors hem en bouw er een mooie camper van.
Naar de RDW en camperkeuring erop, BPM formulier insturen ( laten berekenen door bijvoorbeeld BPM online.nl, scheelt veel geld en wordt altijd geaccepteerd door de belastingdienst ( mijn ervaring ) Niet zelf gaan rekenen, die 50 euro zijn je best bestede 50 euro's ooit )
BPM wordt berekend als zijnde de bus als personenwagen, dus of de verkoper eerder wel of geen BPM heeft afgedragen maakt voor het te betalen bedrag niets uit.
Rijden maar!
Het maakt alles uit of de verkoper eerder wel of geen BPM heeft betaald!
Ik probeer het op een andere manier uit te leggen. BIj aanschaf van een voertuig (0 dagen oud) is BPM verschuldigd. Een ondernemer krijgt uitstel van betalen van de BPM als hij de bestelbus als btw ondernemer gebruikt. Na 5 jaar zakelijk gebruik wordt het uitstel afstel voor de ondernemer.
Als de bestelauto binnen 5 jaar niet langer door een zakelijke gebruiker gebruikt wordt, dan vervalt het uitstel en moet alsnog de BPM betaald worden door de ondernemer die de bestelauto kocht, inmiddels verminderd met het afschrijvingspercentage volgens de tabel. Daarna staat de BPM teller op 0, ook voor volgende eigenaren. De ondernemer heeft immers de BPM alsnog betaald die anders bij aanschaf betaald zou zijn. Wat de volgende eigenaar er vervolgens mee doet maakt niks meer uit, de BPM teller staat op 0. Online diensten die de BPM voor je uitrekenen, kunnen daar geen rekening mee houden. Dus de kans bestaat dat je onnodig een BPM aangifte doet, en dan met je maar hopen dat de Belastingdienst zelf constateert dat die overbodig is.
Waar wel een verschil uit kán ontstaan is als de ondernemer de grondslag voor de berekening van de BPM (catalogusprijs vs inkoopprijs) in zijn voordeel weet te reduceren. Maar dat is dus voor hem alleen relevant als hij de bestelauto binnen 5 jaar aan een niet-ondernemer verkoopt.
Resumé.
Bestelauto < 5 jaar, verkoop van ondernemer aan particulier: verkoper is wettelijk verantwoordelijk voor betaling álle resterende BPM .
Bestelauto > 5jaar, verkoop van ondernemer aan particulier: verkoper is van de BPM af, particulier moet BPM betalen volgens tabel
Het maakt in beide gevallen niks uit of het bij de particulier een bestelauto blijft, of dat het een camper wordt. In het eerste geval heeft de verkoper al betaald, in het tweede geval ben je een particulier waarvoor de 5-jaarsregeling niet geldt, ondanks dat die voor de ondernemer wel geldt.
Op deze manier krijgt de Belastingdienst altijd hetzelfde BPM binnen voor een voertuig dat op dag x in bezit komt van een particulier, door de verkoper betaald als die de bestelauto binnen 5 jaar verkocht, of na 5 jaar alsnog door de particulier die de bestelauto koopt.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op vr 08 jan 2021, 9:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: BPM verwarring
En daar maak je dus een hele grote fout:Het maakt in beide gevallen niks uit of het bij de particulier een bestelauto blijft, of dat het een camper wordt.
De belastingdienst maakt namelijk onderscheid tussen PERSONENWAGENS en BESTELWAGENS.
Een personenwagen is namelijk BPM plichtig tot 17,5 jaar!
De bestelwagen wordt namelijk een camper en dus een PERSONENWAGEN, die omschakeling zorgt ervoor dat je dus rest BPM moet betalen volgens de personenwagentabel tot 17,5 jaar!
Dus ook als je een bus koopt van 16 jaar oud zit er nog 1,5 jaar BPM op, uiteraard niet veel meer, maar je bent verplicht die te betalen.
Maak je bijvoorbeeld van een Sprinter van pakweg 2013 een camper dan komt er nog zo'n 2000 aan BPM bij.
Bij jongere bussen nog veel meer!
Dus ga alsjeblieft niet zeggen dat wanneer iemand een bus ombouwt tot camper en die ouder is dan 5 jaar dat er niets meer bijkomt!
Hier de letterlijke tekst van een ombouwer:
BPM kampeerauto:
Bedrijfswagens zijn na 5 jaar BPM vrij, ook als u als particulier een bedrijfswagen koopt betaalt u na 5 jaar geen BPM meer, maar let op!
Kampeerauto’s na 17,5 jaar BPM vrij
Zodra u er een kampeerauto van maakt, bent u tot 17,5 jaar BPM plichtig! Er is echter een uitzondering als er ooit al BPM betaald is voor de wagen. Stel dat u een bedrijfswagen koopt van een particulier die de wagen privé heeft aangeschaft, dan is de BPM al een keer voldaan, u hoeft dan bij het keuren naar een kampeerauto geen BPM meer te betalen.
De enige uitzondering is dus als een PARTICULIER een BESTELWAGEN NIEUW heeft gekocht ( wat haast nooit voorkomt ) deze heeft namelijk geen recht op BPM aftrek en dan is de BPM dus samen met de BTW al bij de koop betaald.
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: BPM verwarring
verwijderd.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op vr 08 jan 2021, 10:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: BPM verwarring
Het hele bpm verhaal blijft toch verwarrend
En idd, er zit een verschil tussen personenwagen en bestelauto.
Als je als particulier een bestelauto koopt die >5 jaar is, dan betaal je, ook als particulier, geen restBPM.
Je kan m prima ombouwen als camper, en je betaald ook dan geen BPM. Maar je betaald wel de wegenbelasting voor het volle tarief enz.
Zet je de omgebouwde camper ook als CAMPER (=personenauto) op kenteken, dan moet je pas die restBPM aftikken. Daarna kun je het kwarttarief aanvragen.
Bestelwagen is wel de duurdere route, ondanks dat je de restBPM bespaart, want geen kwarttarief en je moet m ook verzekeren als bestelauto (is vaak ook duurder dan een camperverzekering)
Dus idd, zoals Bas al opmerkt, hoe ie bij de RDW staat (bestelwagen of camper/personenwagen) bepaald of je als particulier restBPM moet betalen en kwarttarief kan gebruiken, of dat je geen BPM betaald en m als bestelwagen blijft rijden.
En idd, er zit een verschil tussen personenwagen en bestelauto.
Als je als particulier een bestelauto koopt die >5 jaar is, dan betaal je, ook als particulier, geen restBPM.
Je kan m prima ombouwen als camper, en je betaald ook dan geen BPM. Maar je betaald wel de wegenbelasting voor het volle tarief enz.
Zet je de omgebouwde camper ook als CAMPER (=personenauto) op kenteken, dan moet je pas die restBPM aftikken. Daarna kun je het kwarttarief aanvragen.
Bestelwagen is wel de duurdere route, ondanks dat je de restBPM bespaart, want geen kwarttarief en je moet m ook verzekeren als bestelauto (is vaak ook duurder dan een camperverzekering)
Dus idd, zoals Bas al opmerkt, hoe ie bij de RDW staat (bestelwagen of camper/personenwagen) bepaald of je als particulier restBPM moet betalen en kwarttarief kan gebruiken, of dat je geen BPM betaald en m als bestelwagen blijft rijden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: BPM verwarring
@ pwhoofman
ZO IS HET DUS NIET!
Je jaagt mensen op kosten met deze onzin!
Als je als particulier een busje van 6 jaar oud ombouwt tot camper dan zit er nog 11,5 jaar BPM op volgens de tabel!
Betaal jij die rekening? Ik dacht het niet!
@DJsmiley:
Jij hebt het begrepen!
ZO IS HET DUS NIET!
Je jaagt mensen op kosten met deze onzin!
Als je als particulier een busje van 6 jaar oud ombouwt tot camper dan zit er nog 11,5 jaar BPM op volgens de tabel!
Betaal jij die rekening? Ik dacht het niet!
@DJsmiley:
Jij hebt het begrepen!
Re: BPM verwarring
En daar komen we dan weer terug bij de vraag (en het antwoord) die ik als TS stelde.pwhooftman schreef: ↑vr 08 jan 2021, 10:07EDIT
Hallo Bas, ik dacht dat je gelijk had, maar toch niet.
De basis voorde BPM is bij een bestelauto en een kampeerwagen de catalogusprijs. Als de particulier het kenteken van bestelauto naar kampeerwagen zet, dan blijft de berekeningsbasis dus gelijk. De zakelijk verkoper heeft dus bij een leeftijd < 5 jaar al evenveel BPM afgedragen als ware het een camper met een leeftijd < 5 jaar. Dus geen rest BPM voor de particulier (tenzij de verkoper dat natuurlijk in rekening brengt bij de koper, maar dan noem ik het geen BOM, maar een hogere prijs )
Even herhalen:
Situatie: Ik koop als particulier een bus die jonger is dan 5 jaar en bouw deze om naar een camper.
Gevolg:
-Verkopende partij draagt de BPM af (maar zal dit "verlies" in de verkoopprijs opnemen, ergo als koper betaal ik feitelijk de BPM)
-Bij omzetten kenteken naar camper doe ik een BPM opgaaf maar die zal in dit geval 0 Euro bedragen omdat de BPM al betaald is.
Kun je dit bevestigen?
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: BPM verwarring
@Bas en DJSmiley, sorry, maar :
Ik dacht dat jullie gelijk hadden, maar ik begrijp één ding nog niet:
De basis voor de berekening van de BPM is voor een bestelauto én een kampeerauto een percentage op basis van catalogusprijs, en voor een personenwagen een bedrag op basis van de CO2 uitstoot.
Als je nu als particulier een bestelauto koopt van een ondernemer die de BPM al betaald heeft, en je laat hem bestelauto, dan betaal je geen BPM meer, daar zijn we het over eens. Maar toch ook niet meer als je hem daarna van bestelauto naar camper omzet? De grondslag voor de berekening blijft immers dezelfde als op basis waarvan de ondernemer de BPM reeds betaald heeft?
Ik dacht dat jullie gelijk hadden, maar ik begrijp één ding nog niet:
De basis voor de berekening van de BPM is voor een bestelauto én een kampeerauto een percentage op basis van catalogusprijs, en voor een personenwagen een bedrag op basis van de CO2 uitstoot.
Als je nu als particulier een bestelauto koopt van een ondernemer die de BPM al betaald heeft, en je laat hem bestelauto, dan betaal je geen BPM meer, daar zijn we het over eens. Maar toch ook niet meer als je hem daarna van bestelauto naar camper omzet? De grondslag voor de berekening blijft immers dezelfde als op basis waarvan de ondernemer de BPM reeds betaald heeft?
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: BPM verwarring
Een goed ingelichte verkoper zal inderdaad de rest BPM doorberekenen aan jou, maar zou het ook niet kunnen wetenVerkopende partij draagt de BPM af (maar zal dit "verlies" in de verkoopprijs opnemen, ergo als koper betaal ik feitelijk de BPM)
-Bij omzetten kenteken naar camper doe ik een BPM opgaaf maar die zal in dit geval 0 Euro bedragen omdat de BPM al betaald is.
In het laatste geval heb je geluk, hij zal altijd de rekening krijgen, jij niet.
Wanneer jij hem omzet naar camper maak je er een personenwagen van en ben je tot 17,5 jaar BPM plichtig.
Dus ongeacht of de verkoper de BPM wel of niet betaalt!
Jij gaat gewoon een nieuw traject in: De belastingdienst ziet de camper als personenwagen en laat daar de tabel van personenwagens tot 17,5 jaar op los. Dat betekent dus gewoon dokken!
Nu begrijp je misschien ook waarom ik in eerste instantie niet wilde reageren op dit topic, er zijn veel teveel mensen die maar wat roepen en dat lijdt tot enorme verwarring en nodeloze discussie.
Ik heb al tig busjes omgezet naar camper en weet precies hoe het zit.