BPM verwarring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

Beste Forumgenoten,
Dit jaar wil ook ik starten met de ombouw van bestelbus naar camper. De regels m.b.t. de te betalen BPM zijn me (ook na veel zoeken, vinden en lezen) nog immer niet geheel duidelijk. Ik hoop dat jullie mij van de juiste informatie kunnen voorzien.
Situatie:
Ik ben particulier en koop een bus van minder dan 5 jaar oud van een bedrijf.
Over de koopprijs betaal ik BTW, dat is me wel duidelijk.
Maar dan de BPM. Ben ik die onmiddellijk verschuldigd? De bus gaat immers over naar een particulier. Of moet ik bij of na de aanvraag van het nieuwe camperkenteken pas de BPM voldoen?
Ik ga er vanuit dat de ombouw wel even duurt. In de bouwtijd staat de bus op eigen terrein en kan dus geschorst worden, in die periode loopt dan ook nog de korting over de betalen BPM op, dat is dus allemaal in mijn voordeel. Of gaat de belastingdienst voor de berekening van de BPM uit van de datum van overschrijven op mijn naam?
Ik hoor graag jullie reacties.
Bedankt!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: BPM verwarring



Bericht door MarceldeHoog »

Naar wat ik heb begrepen hoort de verkoper de BPM af te tikken voor die eerste 5 jaar. En dat dus in de verkoop prijs meenemen.

Zodra je jouw bus als camper laat keuren (en dus de BPM aangifte doet) wordt de rest BPM vanaf die datum berekend: tot dan toe was het namelijk een bestelauto. Zou je hem 17.5 jaar op eigen terrein laten staan is er dus geen BPM meer verschuldigd.

Iedere maand dat hij niet als camper wordt gekeurd gaat de nog te betalen BPM omlaag: dat is voor mij de reden dat ik hem tijdens de eerste maanden bouw gewoon op bus kenteken heb staan: ja ik betaal meer, maar netto valt dat wel weer mee omdat de BPM iedere maand zakt. Kun je hem schorsen is dat nog mooier natuurlijk!

Zou wel even met de verkoper afstemmen dat hij die BPM ook netjes afdraagt. Tussen moeten en doen zit nog wel eens een verschil.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

Hallo Marcel,

Ik begrijp uit jouw reactie dat jij dus de BPM nog niet hebt afgedragen? En dus ook geen aanslag hebt ontvangen van de belastingdienst?

Over de BPM die de verkoper over de eerste 5 jaar (nog) moet afdragen ben ik het niet eens. Dit is ook niet logisch. De verkoper heeft het voertuig nooit als "personenauto" in gebruik gehad; de BPM plicht voor hem is er derhalve niet.
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: BPM verwarring



Bericht door tonic »

De verkopende partij is BPM plichtig omdat hij het voertuig binnen 5 jaar aan jou verkoopt. daar hoef jij niks aan te doen, de verkopende partij is daar voor verantwoordelijk. (hij verkoopt binnen 5 jaar zijn voertuig aan een particulier)
later bij ombouw van grijskenteken naar camper betaal je rest BPM. Die wordt berekend na de ombouw en die komt op jou bordje.
Uitgeschreven

Re: BPM verwarring



Bericht door Uitgeschreven »

De bpm die de verkoper afdraagt wordt over het algemeen bij de koper in rekening gebracht.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: BPM verwarring



Bericht door MarceldeHoog »

Klopt, ik ga pas BPM betalen wanneer ik op het punt zit dat ik kan gaan laten omkeuren. Betaal gewoon netjes wegenbelasting voor een bestelbus.

Zoals tonic ook bevestigt: de verkoper is verantwoordelijk voor de BPM over de eerste 5 jaar. Verkoopt hij binnen die 5 jaar, moet hij ook de BPM afdragen die resteert voor bestelbussen. Maar altijd even bevestigen met de verkoper, dan kom je zelf niet voor verrassingen te staan.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

Top, dank allemaal. Ik geloof dat ik het snap :-B
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

Toch nog één vraagje.....
Als de verkoper de BPM betaalt bij verkoop van de bus, wordt deze dan later verrekend (afgetrokken) van de rest-BPM die ik dan nog moet voldoen bij de registratie van het camper-kenteken?
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: BPM verwarring



Bericht door tonic »

Nee, de huidige eigenaar betaald BPM omdat hij een bedrijfswagen verkoopt aan een particulier binnen 5 jaar.
Jij gaat rest BPM betalen omdat je het voertuig ombouwt van bedrijfswagen naar personenwagen.

dat zijn 2 verschillende dingen dus betalen en niks te verrekenen.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: BPM verwarring



Bericht door walda »

Volgens mij is het nog iets anders. Als je de bestelauto koopt als particulier en de auto is jonger dan vijf jaar dan betaal jij (via de verkoper, die de afdracht plicht plicht heeft) de rest BPM. Als je later gaat ombouwen naar camper en als zodanig laat keuren dan is de BPM al betaald. Dus hoe jonger de auto hoe meer BPM betalen. Als een bestelauto ouder is als vijf jaar en verkocht wordt aan een particulier en bestelauto blijft dan hoeft geen BPM betaald te worden. Voordeel bij ombouw is dan dat de BPM bepaald wordt op moment van keuren naar camper en dus veel later kan zijn dan het moment van aanschaf en dus lager kan zijn.

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

Ja, dat bedoel ik dus met "BPM verwarring". Ik ben blij met jullie reacties hoor maar het liefst verneem ik hoe het echt zit van iemand die een gelijke situatie aan de hand heeft gehad. Want ja, ook ik heb (ergens) gelezen dat BPM slechts eenmalig dient te worden afgedragen. Met andere woorden: is de BPM reeds betaald dat hoeft dat bij omzetten naar camperkenteken niet opnieuw.
Wie weet hoe het echt zit???
Dank alvast.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: BPM verwarring



Bericht door walda »

Zo zit het, als de 1 x BPM dus.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: BPM verwarring



Bericht door DucatoDolf »

Inderdaad, wat Walda zegt.

In het laatste topic wat hierover ging nog alles uitgesproken voor zo'n beetje alle situaties. Ook deze door TS voorgestelde situatie. Is ervaring mee op dit forum. Geen 2x belasting betalen. In principe had je dit topic ook goed door kunnen lezen, maar om je te helpen kun je op bovenstaande conclusie afgaan.
MarceldeHoog schreef:
do 07 jan 2021, 12:49
Naar wat ik heb begrepen hoort de verkoper de BPM af te tikken voor die eerste 5 jaar. En dat dus in de verkoop prijs meenemen.
Dit klopt. Als de verkoper doorheeft dat hij die BPM moet betalen zit het in de prijs. Als hij het niet weet of bespreekt kan het zijn dat je ineens een goedkope deal hebt, of bij afrekenen door de verkoper er alsnog op gewezen wordt dat er 'iets' bij komt op de afgesproken prijs.
MarceldeHoog schreef:
do 07 jan 2021, 12:49
Zodra je jouw bus als camper laat keuren (en dus de BPM aangifte doet) wordt de rest BPM vanaf die datum berekend: tot dan toe was het namelijk een bestelauto. Zou je hem 17.5 jaar op eigen terrein laten staan is er dus geen BPM meer verschuldigd.
Dit klopt niet in de situatie die TS schetst. Alleen als de bus ouder is dan 5 jaar, heb je bij ombouw te maken met de rest BPM. Want er hoeft maar 1x BPM betaald te worden. Als de verkoper dat gedaan heeft bij een <5 jaar oude bus hoeft dat daarna niet nog een keer.
MarceldeHoog schreef:
do 07 jan 2021, 12:49
Iedere maand dat hij niet als camper wordt gekeurd gaat de nog te betalen BPM omlaag: dat is voor mij de reden dat ik hem tijdens de eerste maanden bouw gewoon op bus kenteken heb staan: ja ik betaal meer, maar netto valt dat wel weer mee omdat de BPM iedere maand zakt. Kun je hem schorsen is dat nog mooier natuurlijk!
Dit klopt dus alleen als de verkoper de BPM niet al betaald heeft.
MarceldeHoog schreef:
do 07 jan 2021, 12:49
Zou wel even met de verkoper afstemmen dat hij die BPM ook netjes afdraagt. Tussen moeten en doen zit nog wel eens een verschil.
Dit is de plicht van de verkoper bij een bus jonger dan 5 jaar. Hij wordt daar verantwoordelijk voor gesteld en als het goed is komt er dus geen aanslag naar de nieuwe eigenaar. Wat netjes is kan over gediscussieerd worden en is dus een ander verhaal. Als de verkoper het niet eens door heeft dat hij de BPM moet aftikken bij verkoop aan particulier (want bij verkoop van bedrijf aan bedrijf geldt dit namelijk weer niet) kun je een relatief goedkope bus krijgen, maar dat zou je onder niet netjes kunnen scharen.
debruinfd schreef:
do 07 jan 2021, 12:55
Over de BPM die de verkoper over de eerste 5 jaar (nog) moet afdragen ben ik het niet eens. Dit is ook niet logisch. De verkoper heeft het voertuig nooit als "personenauto" in gebruik gehad; de BPM plicht voor hem is er derhalve niet.
Dat je het er niet mee eens bent heeft hier niets mee te maken. Dit is de wet- en regelgeving. De verkoper is er verantwoordelijk voor. Derhalve kan hij dat bedrag natuurlijk wel in de verkoopprijs meenemen. (BPM is niet alleen voor personenauto's, deze belasting ligt op elk voertuig. Bedrijven kunnen echter ontheffing krijgen als de wagen ook als bedrijfsmiddel wordt gebruikt. Ze hebben 5 jaar de plicht voor de BPM afdracht te zorgen. Zij kunnen deze plicht wel overdragen aan een ander bedrijf. Bij verkoop aan particulier kan dat niet. Na 5 jaar kijkt de belastingdienst er niet meer naar om, behalve als de wagen omgekeurd wordt naar personenauto, dan weer wel, dan mag de eigenaar die de wijziging doorvoert de rest BPM betalen. Op deze manier kan er dus altijd maar 1 x BPM betaald worden.)
tonic schreef:
do 07 jan 2021, 12:58
De verkopende partij is BPM plichtig omdat hij het voertuig binnen 5 jaar aan jou verkoopt. daar hoef jij niks aan te doen, de verkopende partij is daar voor verantwoordelijk. (hij verkoopt binnen 5 jaar zijn voertuig aan een particulier)
later bij ombouw van grijskenteken naar camper betaal je rest BPM. Die wordt berekend na de ombouw en die komt op jou bordje.
Het eerste klopt, het tweede niet. Geen 2x belasting betalen. Is hier uitgebreid over gesproken in het laatste topic waarin ik het helder heb proberen te krijgen. Dat tweede is alleen als de bus ouder is dan 5 jaar en er nooit BPM over is betaald. Als er eenmaal BPM is betaald dan hoeft dat geen tweede keer.
debruinfd schreef:
do 07 jan 2021, 13:18
Toch nog één vraagje.....
Als de verkoper de BPM betaalt bij verkoop van de bus, wordt deze dan later verrekend (afgetrokken) van de rest-BPM die ik dan nog moet voldoen bij de registratie van het camper-kenteken?
Ja. Dus als de verkoper de BPM betaald, vul je bij jou aanvraag in dat deze al betaald is. Of een nul bedrag.
Ik zie dat er steeds meer reacties komen, ik zoek even de ervaringsdeskundige er bij.

N.B. Bronvermelding ervaringsdeskundige zelfde situatie: viewtopic.php?f=7&t=8465743&start=98#p1822608
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op do 07 jan 2021, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: BPM verwarring



Bericht door debruinfd »

Beste mensen, ik ben zo verstandig geweest om de belastingdienst maar even te bellen :-B .

Het zit als volgt:
Koop je als particulier een bestelbus van een ondernemer die nog geen vijf jaar oud is, dan is er bij verkoop BPM verschuldigd. De hoogte ervan hangt dus af van de leeftijd. BPM over een bestelbus wordt in vijf jaar (forfaitair) afgebouwd. Met de verkoper spreek je dus af hoe deze BPM in de verkoopprijs wordt verrekend. Als koper kun je geen aanslag krijgen van deze BPM, de verkoper is hiervoor verantwoordelijk.

Ga je vervolgens de bus ombouwen naar camper, dan betaal je opnieuw BPM volgens de (andere) forfaitaire tabel. Maar let op: de eerder betaalde BPM mag daarbij in mindering gebracht worden. En inderdaad, de BPM plicht geldt 17,5 jaar. Het loont dus om een bus op niet openbare weg te plaatsen tijdens de ombouw naar camper.

Doe er je voordeel mee!
Plaats reactie