Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door profviktorie »

Hey allemaal,
Allereerst beste wensen voor het nieuwe jaar!
En bij een nieuw jaar hoort dan ook een nieuw ombouwproject (of toch het de echte start ervan :) )

Afbeelding

Al jaren van een busje aan het dromen en nu ik ben afgestudeerd eindelijk de tijd en het (beperkte) budget heb, kan ik er invliegen! In augustus heb ik mijn Ford Transit 2010 L2H3 (ik ben 1.95m groot) gekocht met net geen 100.000 km op de teller, en na al enkele maanden helemaal op te gaan in de ongelooflijke schat aan informatie dat dit forum bevat, kan ik mijn wensen en ideeën wat op een rijtje zetten:

- Uitschuifbaar lengte-bed voor 2 pers, Queen-size (140x200)
- Een voldoende uitgebreide keuken om deftige maaltijden klaar te maken:
- Verplaatsbaar gasfornuisje (2 of 3 pitjes), voor binnen en buiten (op uitklapbaar tafeltje)
- Een kleine 'top-loaded' compressor frigo zoals bv de Mobicool B40
- Voldoende grote wasbak
- Voorlopig nog een watersysteem met 2 losse bidons
- Een Chinese diesel-heater, met losse tank (gezien dit in Belgie niet rechstreeks mag aangesloten worden als ik het goed op heb?)
- Zonnepaneel(tjes)-setup rond de 300Wp met 2x 180 Ah AGM batterij en DC-DC charger
- Voldoende ventilatie en licht door een extra S4 schuifraam in de linkerzijwand, een dakluik boven het bed en een 2e vorm van ventilatie boven de keuken/zitgedeelte

Qua isolatie ga ik zoals een grote meerderheid hier voor Armaflex 19mm en 6mm op de spanten, die al klaarstaan in de garage, met daaronder wat anti-dreun. Latjes op de bodem verlijmen en de Armaflex er tussen, alu-tape over de latjes en de originele vloerplaat er weer op (is in goede staat nog), met daarboven een laagje kurk om het toch wat warmer te hebben aan de voetjes!

Laatste maanden een beetje zitten tekenen in Fusion360 om een betere feeling te krijgen met de indeling waar ik graag wat feedback op had gekregen:
Overall design:
Afbeelding

Uitschuifbaar bed (werkt dit?) en koelkast:
Afbeelding

Blok met uitschuifbaar kastje voor eten, een lade, dieselheater beneden en uitklapbaar stoeltje:
Afbeelding

Rechterkant met uitklaptafeltje voor buiten:
Afbeelding

Uitschuifbaar tafeltje:
Afbeelding

Dit is maar een eerste ontwerp om de ideetjes die ik had wat bij elkaar te krijgen. Breek het gerust allemaal (letterlijk en figuurlijk) af, ik pas het met veel plezier aan! Is een goede oefening voor het 3d-tekenen :P

Voorlopig binnenkant helemaal gestript, roestplekken uitgeschuurd, bewerkt en weer opgevuld met debrasel en een likje verf.
Verder misschien al mijn eerste vraag: Er zitten nog stukjes MDF van de vorige eigenaar op de bodem verlijmd, welke ik er maar moeilijk af krijg. Is het de moeite deze toch te verwijderen of zou ik ze laten zitten en er rond werken? En hoe verwijder ik deze dan het beste?
Afbeelding

De bedoeling is om er relatief comfortabel mee te kunnen reizen voor enkele weken of zelfs maanden, zowel in de zomer als in de winter (om te gaan skiën). Ik ben nog jong en avontuurlijk en veel gereisd met rugzak en tent, dus hoeft niet het beste van het beste te zijn op vlak van comfort. Ik wil hem eerst nog vrij basic indelen om nog te kunnen aanpassen aan mijn wensen en noden tijdens een paar kleine reisjes, vooraleer all the way te gaan, gezien mijn geringe ervaring met campervans. Later kan ik dan afwerken met bv. een compleet (warm?) water-systeem met buitendouche en andere snufjes.

Zal deze thread regelmatig updaten gedurende het proces, ik kijk er hard naar uit!
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door AadenAnke »

Welkom leuk om te zien. Wat betreft de mdf gewoon wegsteken en lijm snijden rot werk maar mdf is zwaar neemt veel vocht op en straks kan je er niet meer bij.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door Atoz »

Welkom!
Mijn 205 Ah AGM koste net geen 500€.
Ga dus voor LiFePO4, kost je iets meer, maar dan heb je ook alle voordelen.
Leg je dak vol panelen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door henk en lila »

Ga je ook ergens lekker zitten op een lange avond? Moeilijk meedenken zonder plattegrond.
En dwarskeuken dus geen draaibare voorstoelen? Dan gooi je veel leefruimte weg in een L2 denk ik.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door MarceldeHoog »

De dreunplaat zou ik lekker overslaan: 19mm Armaflex ontdreunt al uitstekend. Gister filmpje gezien waar getest werd met dreunplaat, armaflex, en een combi van beiden. Het verschil tussen de laatste 2 is te verwaarlozen. Succes met de bouw!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Hans Könemann
Berichten: 34
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 14:50
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door Hans Könemann »

Leuke fase, dat puzzelen voor een handige inbouw. Ik heb gemerkt dat persoonlijke voorkeuen tot heel verschillende indeling en uitvoering kunnen leiden, maar misschien heb je ook iets aan mijn ontwerp voor een Opel Movano L2H2, met deels neerklapbaar bed (150x195), zie https://www.konemann.eu/camperbouw/ . In een H3-bus kan het bed nog wat langer. Mijn ontwerp is erop gericht om een flinke vrije ruimte te houden en een grote opening voor de schuifdeur.
Succes!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door DJSmiley »

profviktorie schreef:
ma 04 jan 2021, 17:39
- Een kleine 'top-loaded' compressor frigo zoals bv de Mobicool B40
Let wel, de B40 is geen volwaardige compressor koelbox. Als je 'm aan de 230V legt wel, maar op 12V is het een thermo-elektrische.

Met andere woorden: Op 230V koelt ie prima, op 12V nagenoeg niet. En via een omvormer vraagt toch een stevige goede omvormer (600+ watt minimaal) ivm de aanloopstromen, zuivere sinus, en je hebt extra verliezen door de omvormer. Alternatief is een 2e thermostaat die de omvormer inschakelt.

Een compressorkoelbox op 12V is een betere (En vooral efficientere) oplossing. De Mobicool FR40 / MFC40 (of zn kleinere broertjes) is een prima optie. Voordeel van de 40L is dat een fles er rechtop in kan, dat past vaak niet in de kleinere boxen

Iets goedkoper zijn de Magira koelboxen (amazon.de). Die waren recentelijk nog met 30% korting maar helaas lijkt die inmiddels verlopen.
https://www.mydealz.de/deals/magura-kom ... er-1696966 (Was wel een superdeal, had je voor 200 euro een 12V compressorkoelbox0)

Kwa accu: Lithium is idd de voorkeur. 2x 180Ah is ook prijzig en vooral zwaar. LiFePO4 is in aanschaf duurder, maar levensduur en gewicht compenseert dat weer. Zelfbouw is nog goedkoper, maar dat is niet voor iedereen de meest slimme keuze.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf ben ik geen voorstander van de Lithium accu. Allereerst zijn ze enorm duur, daarnaast vraag ik me serieus de veiligheid af van deze accu's.

Lees hiervoor bijvoorbeeld eens het artikel van Ronald Zwiebel hierover (https://www.zwiebelfam.nl/lithiumaccu-i ... -onveilig/).

Nu kun je daar anders over denken (die veiligheid), maar een AGM accu kun en mag je ook tot pakweg 80% ontladen, dus het argument: Ja maar een Lithium mag 100% ontladen vindt ik dan al minder relevant. De accu die ik in mijn bus wil zetten is een 200Ah AGM van pakweg 300 euro. Voor Lithium zit ik dan op 1500-2000 euro voor 160 ah (80% tov 100% ontlading al meegenomen).

Ja, ze gaan langer mee en wegen minder, maar ik vindt de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door Atoz »

MarceldeHoog schreef:
di 05 jan 2021, 16:55
Lees hiervoor bijvoorbeeld eens het artikel van Ronald Zwiebel hierover (https://www.zwiebelfam.nl/lithiumaccu-i ... -onveilig/).

...maar een AGM accu kun en mag je ook tot pakweg 80% ontladen, dus het argument: Ja maar een Lithium mag je 100%

De accu die ik in mijn bus wil zetten is een 200Ah AGM van pakweg 300 euro.
Helaas staat er in dat artikel van Ronald Zwiebel wel wat verkeerd, maar het staat op het internet dat wel... www.clauw.be/gasnet al bezocht?
Jouw percentages zijn helaas verkeerd, neem max 50% voor een AGM en 80% voor een LiFePO4
Een degelijke AGM koop je niet voor die prijs, zeker niet met jouw top-prestatie berekeningen.

Maar als je nu zou schrijven dat (ook ik deed het zo) het jaren lang met een AGM ging en dat er dan ook perfect zal werken, dan geef ik je gelijk.
Maar camper ....gewichtsprobleem.... 120 tot 140 kilo accu....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door MarceldeHoog »

Over het algemeen vindt ik Ronalds stukjes redelijk hout snijden. Niet omdat het op internet staat, maar omdat het goed onderbouwd is. Geen idee waarom je er als vergelijk een link naar een of andere rare site zet, het zal wel leuk moeten zijn.

Een AGM gaat bij 80% korter mee dan bij 50% maar het kan zonder defect te gaan. Het advies voor de accu waar ik mijn oog op heb is overigens niet verder dan 70% te gaan. Maar goed, uiteindelijk gaat het om het te verwachten gebruik natuurlijk.

98 kilo voor 2x180Ah is overigens inderdaad best veel. 2000 euro lithium is echter ook best veel. Dat is een keuze die ook afhankelijk van je laadvermogen (en financieel vermogen) is.

Sorry, heb even geen leuke link voor je. Hoop dat je me dat vergeven kunt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door rhomodel »

MarceldeHoog schreef:
di 05 jan 2021, 16:55
Zelf ben ik geen voorstander van de Lithium accu. Allereerst zijn ze enorm duur, daarnaast vraag ik me serieus de veiligheid af van deze accu's.

Lees hiervoor bijvoorbeeld eens het artikel van Ronald Zwiebel hierover (https://www.zwiebelfam.nl/lithiumaccu-i ... -onveilig/).

Nu kun je daar anders over denken (die veiligheid), maar een AGM accu kun en mag je ook tot pakweg 80% ontladen, dus het argument: Ja maar een Lithium mag 100% ontladen vindt ik dan al minder relevant. De accu die ik in mijn bus wil zetten is een 200Ah AGM van pakweg 300 euro. Voor Lithium zit ik dan op 1500-2000 euro voor 160 ah (80% tov 100% ontlading al meegenomen).

Ja, ze gaan langer mee en wegen minder, maar ik vindt de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
De link hier gaat over een Li-Ion accu en geen LifePo4 accu: Ik werk in de modelbouw al jaren met beide typen accu's waarbij de Li-Ion uiterst gevoelig en onveilig is (heb zelf al een brand gehad tijdens laden), maar de LifePo4 heeft deze problemen niet Het is dus een beetje kort dor de bocht te zeggen dat Lithium accu's gevaarlijk zijn: het zijn de Lithium-Ion die gevaarlijk zijn.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door DJSmiley »

Hij benoemd ook LiFePO4 in het artikel.

Ik ben zelf van mening dat LFP een stuk veiliger is, mits goed gemonteerd, afgezekerd, aandraaimomenten, bms enz.
Zelf vind ik het niet onveiliger dan een loodaccu, want daar zijn ook verhalen van bekend dat die klappen.

Kwa energie is het wel krachtiger, maar dat komt omdat men met LFP meestal ook een zwaardere versie neemt dan met lood. Iemand die 100Ah lood had, plaatst vaak 100Ah Lithium. Netto beschikbaar is dus faktor 2 groter, maximale leverbare stromen zijn nog groter. En meer energie = meer risico.

Maar ieder mag z'n mening hebben. Ik vind dat hij 'm iig goed onderbouwd heeft. Dat ik die mening niet helemaal deel is een 2e ;)

Li-ion is, voor dit soort gebruik, een no-brainer: Niet de voorkeur. Dat is duidelijk. De voordelen van Li-ion (veel hogere ontlaadstroom) is 0,0 meerwaarde voor campergebruik, de risico's zijn in het nadeel.
Voor RC is LFP ook al prima leverbaar in veel hogere ontlaadstromen. Maar voor een camper is dat niet nodig

Overigens: die 80% ontladen (Dus 20% overhouden) bij een AGM accu.. Leuk, maar niet realistisch. De levensduur vliegt dan wel omlaag. Dan kan ie het wel, maar ja, als dat maar 100x is dan gaat het hard.
En als je 300 euro uitgeeft voor 200Ah lood.. dan komt lithium toch sneller dichtbij kwa prijs.
Kant en klaar kost een 100Ah een euro of 500-800, maar de prijzen zakken wel. Onlangs kwam bv deze langs: 399 voor 100Ah
https://www.carplounge.de/de/carplounge ... -4s-lifepo (of dat wat is is een 2e, maar het gaat om het idee)
Zelfbouw (heel ander verhaal) is al ruim onder de prijs van lood gedoken.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 06 jan 2021, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door profviktorie »

AadenAnke schreef:
ma 04 jan 2021, 17:46
Welkom leuk om te zien. Wat betreft de mdf gewoon wegsteken en lijm snijden rot werk maar mdf is zwaar neemt veel vocht op en straks kan je er niet meer bij.

Gr. Aad
Gisteren al het MDF ook weggesneden, lijm eraf geschuurd en weer gespoten, inderdaad rot werkje ^^, maar kan ik nu met een gerust hart aan de vloer beginnen.
Aansluitend dan volgende vragen:
- De gaatjes waarin bouten de oude vloer bevestigen dichten (plamuren met debrasel?)? of met iets anders?
- De oude vloer hergebruiken (is in vrij goede staat) of is deze waarschijnlijk te zwaar in vergelijking met een nieuwe multiplex sub-vloer?
MarceldeHoog schreef:
ma 04 jan 2021, 20:17
De dreunplaat zou ik lekker overslaan: 19mm Armaflex ontdreunt al uitstekend. Gister filmpje gezien waar getest werd met dreunplaat, armaflex, en een combi van beiden. Het verschil tussen de laatste 2 is te verwaarlozen. Succes met de bouw!
Heb nu al 2m² anti-dreun liggen, ga die gewoon wat lekker verdelen over de verschillende panelen in zijpanelen en deur. Zijn het dak en wielkasten ook een meerwaarde om wat op te leggen?
DJSmiley schreef:
di 05 jan 2021, 13:12

Let wel, de B40 is geen volwaardige compressor koelbox. Als je 'm aan de 230V legt wel, maar op 12V is het een thermo-elektrische.

Met andere woorden: Op 230V koelt ie prima, op 12V nagenoeg niet. En via een omvormer vraagt toch een stevige goede omvormer (600+ watt minimaal) ivm de aanloopstromen, zuivere sinus, en je hebt extra verliezen door de omvormer. Alternatief is een 2e thermostaat die de omvormer inschakelt.

Een compressorkoelbox op 12V is een betere (En vooral efficientere) oplossing. De Mobicool FR40 / MFC40 (of zn kleinere broertjes) is een prima optie. Voordeel van de 40L is dat een fles er rechtop in kan, dat past vaak niet in de kleinere boxen

Iets goedkoper zijn de Magira koelboxen (amazon.de). Die waren recentelijk nog met 30% korting maar helaas lijkt die inmiddels verlopen.
https://www.mydealz.de/deals/magura-kom ... er-1696966 (Was wel een superdeal, had je voor 200 euro een 12V compressorkoelbox0)
Goed dat je dit nog eens vermeldt! Enige ervaring met 1 van die 2? Of die Magira koelboxen?
En voor de batterijen, met zelfbouw bedoel je zelf de cellen, BMS,... samenstellen?
Hans Könemann schreef:
di 05 jan 2021, 12:26
Leuke fase, dat puzzelen voor een handige inbouw. Ik heb gemerkt dat persoonlijke voorkeuen tot heel verschillende indeling en uitvoering kunnen leiden, maar misschien heb je ook iets aan mijn ontwerp voor een Opel Movano L2H2, met deels neerklapbaar bed (150x195), zie https://www.konemann.eu/camperbouw/ . In een H3-bus kan het bed nog wat langer. Mijn ontwerp is erop gericht om een flinke vrije ruimte te houden en een grote opening voor de schuifdeur.
Succes!
Interessant! Een dwarse bank waarvan de rugleuning openklapt was ook mijn initieel idee maar leek niet goed te passen na wat ontwerppogingen ivm de minimale lengte van 200cm slaapruimte en de hoogte van zowel de bank als het bed. Zou je je sketchup-bestanden eens kunnen delen? :)

@DJSmiley jij gebruikt dan AGM's veronderstel ik dan?

Bedankt voor jullie reacties, morgen waarschijnlijk beginnen met de vloer :)
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door MarceldeHoog »

profviktorie schreef:
wo 06 jan 2021, 12:15
Heb nu al 2m² anti-dreun liggen, ga die gewoon wat lekker verdelen over de verschillende panelen in zijpanelen en deur. Zijn het dak en wielkasten ook een meerwaarde om wat op te leggen?
Datzelfde heb ik ook (toevallig ook 2 m²), denk ze zelf vooral in de schuifdeur en achterdeuren te gebruiken uiteindelijk.

Naar wat ik begrepen heb is de enige plek waar dreunplaat echt geen meerwaarde heeft, de wielkasten. Het meeste effect heb je op grote ononderbroeken oppervlakten, en wielkasten zijn gebogen. Een goede test is om tegen de plaat te tikken (met bijvoorbeeld een rubber hamer ofzo) en te kijken of het nagalmt. Hoe groter het oppervlak, hoe groter de galm, hoe meer ontdreunen helpt. Armaflex ontdreunt zelf dus ook al.

Let wel, bovenstaande wijsheden heb ik door me goed te informeren: zelf heb ik nog geen centimeter Armaflex kunnen plakken. Een filmpje waarin getest werd met de diverse opties (ook een gebogen stuk metaal) werkte echter enorm verhelderend!

Wanneer alles voor de deur moet, beperkt de temperatuur enorm helaas. Kit en schilderwerk kan nu eenmaal niet met de huidige koude.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie