Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door henk en lila »

Dan eerst de standkachel er in? Dat helpt wel hoor.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door DucatoDolf »

Antidreun is naar mijn idee sowieso redelijk overbodig als je ook isolatie plakt en je bus vol met meubels en stoffen komt te staan. Wel eens verhuisd met zo'n kale bus? Je hoort niets meer als de wagen volgeladen is. :wink: Maar het kan ook weinig kwaad als je die paar honderd gram geen probleem vindt.

Wat de wielkasten betreft lijkt mij daar juist dan wel voordeel te halen. Antidreun is gewoon een bitumenplak die veel massa heeft. En massa is dan weer ideaal tegen geluid, van de banden. :D
profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door profviktorie »

Ik hoor ook verschillende meningen, de wielkasten geven een behoorlijke 'gong' als ik er met iets op sla, en zeker tijdens het rijden lijkt het mij dat die anti-dreun wel wat kan doen :)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door DJSmiley »

profviktorie schreef:
wo 06 jan 2021, 12:15
Goed dat je dit nog eens vermeldt! Enige ervaring met 1 van die 2? Of die Magira koelboxen?
En voor de batterijen, met zelfbouw bedoel je zelf de cellen, BMS,... samenstellen?

@DJSmiley jij gebruikt dan AGM's veronderstel ik dan?
Ik heb zelf de Mobicool FR40. Nog geen praktijkervaringen mee, behalve dat ie aangaat. Vorig jaar niet weggeweest, dat komt dus dit jaar hopelijk, en dan ook de eerste praktijktest.
De Magira's heb ik geen ervaring mee. Ik had toen die Mobicool al gekocht. (Anders had ik die Magira besteld, die waren toen met 30% korting wel erg interessant)

Accu heb je 3 opties: Kant en klaar, zelfbouw (lees: compleet pakket) of zelfbouw compleet samenstellen.

Alle 3 heeft zo z'n voor- en nadelen. Even ter indicatie voor een 100Ah accu:

Kant en klaar: 500-700 euro
Vlot leverbaar, aansluiten en gaan, in 1 kant en klare behuizing, 'nergens' over nadenken

Zelfbouw pakket: 400-500 euro
Vlot leverbaar, zelf de cellen en BMS aansluiten en behuizing eromheen naar wens bouwen. Niet teveel werk, geen bijzondere dingen nodig.

Zelfbouw compleet zelf samenstellen: 250-350 euro
Cellen importeren, goede seller vinden in China, juiste verzendmethodes, verdiepen in eventuele douane/invoer. Verzending duurt gemiddeld 1-2 maand. Zelf BMS uitzoeken, configureren. Met een regelbare voeding oid de cellen zelf topbalanceren, kabels knijpen, busbars indien nodig aanpassen enz.

Dus ja: Hoe meer kennis en gereedschappen/apparatuur/tijd je hebt, hoe goedkoper ;)
Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, je moet verantwoord je eigen kunnen inschatten. Elke accu is potentieel onveilig als je niet weet wat je doet en/of niet de juiste materialen gebruikt.

Ik heb zelf de laatste optie gedaan, maar dan een 280Ah accupakket. Totaalgewicht een 30kg schat ik.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door fostar82 »

Kijk nog een ford ombouw, leuk! Wij zijn bezig met een 2015 ford transit.

Welke motor heb je erin? Tijdens onze zoektocht kwam ik tegen dat de 2004-2011 ford transit met 2.2TDCI motor niet goed tegen stilstaan kan. Levert problemen met de verstuivers op en uiteindelijke gescheurde cilinders. Vele campers op basis van deze motor zijn gedupeerd, maar ford wilde van niks weten.
profviktorie schreef:
wo 06 jan 2021, 12:15
Gisteren al het MDF ook weggesneden, lijm eraf geschuurd en weer gespoten, inderdaad rot werkje ^^, maar kan ik nu met een gerust hart aan de vloer beginnen.
Aansluitend dan volgende vragen:
- De gaatjes waarin bouten de oude vloer bevestigen dichten (plamuren met debrasel?)? of met iets anders?
- De oude vloer hergebruiken (is in vrij goede staat) of is deze waarschijnlijk te zwaar in vergelijking met een nieuwe multiplex sub-vloer?
Wij hebben de gaatjes gedicht door er een popnagel in te klinken met een mooie dot kit erop. Plamuren is lastig, tenzij het kleine gaatjes zijn.
Ik had ook het plan de oude vloer weg te doen, maar dat bleek slechts 10mm multiplex te zijn. Dus die hebben we hergebruikt.
profviktorie schreef:
wo 06 jan 2021, 12:15
Heb nu al 2m² anti-dreun liggen, ga die gewoon wat lekker verdelen over de verschillende panelen in zijpanelen en deur. Zijn het dak en wielkasten ook een meerwaarde om wat op te leggen?
De wielkasten lijkt me sowieso slim; daar heb je veel vibraties. Bij ons zat daar al antidreun op
Het dak hebben wij ze ook op geplakt. Bij ons is het dak vrij dun metaal, dus heeft de kans om te gaan vibreren.
profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door profviktorie »

Hey fostar,

Wel degelijk een 2.2 jammer genoeg... Heb inderdaad ook heel wat gelezen over het probleem en het schandaal, maar uiteindelijk toch het risico genomen en hopen op het beste...

Gisteren de antidreun geplakt en vandaag begonnen met de armaflex op de zijwanden.


Morgen is de vloer aan de beurt, dus misschien nog even een check:
- zou temperatuur een grote invloed hebben op het plakken van de latjes op de ondervloer?
- welke kit gebruik ik best? De meeste all-around montagekits zullen wel lukken veronderstel ik?
- de latjes op de 'verhoogde' ribbels leggen? Iets dikker dan de 19mm armaflex, dus 20mm bv zoals ik kan vinden bij de lokale houthandelaar

@DJSmiley ik ben altijd wel een diy'er geweest en zou zo'n zelfbouw wel zien zitten! Nu veel aan het inlezen op de andere posts over lfp's. Enige wat me wat dwarszit, is de gelimiteerde werking ervan wanneer het begint te vriezen, en misschien moeilijker om mee op wintervakantie te gaan dan? Jij al ervaring hiermee toevallig?

Groetjes
Afbeelding

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk


Laatst gewijzigd door profviktorie op vr 08 jan 2021, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door DJSmiley »

Ik heb vrijwel overal polymeerkit gebruikt. (van de action)

Kwa temperatuur zou ik wel een kacheltje erin zetten, zorgen dat iig het een graadje of 10-15 warmer is (zeker het staal). Voor een bodem maakt het wat minder uit als de kit niet optimaal is ('t is eigenlijk te koud voor kitten) maar dan nog doe ik t t liefst zo goed mogelijk.

ik had een verwarmde hal dus geen problemen daarmee. Maar met een kacheltje moet het ook wel lukken, iig voor de minder kritische plekken zou ik dat dan wel durven gokken

Een zonnepaneel, dakluik of raam is een ander verhaal, daar ga ik niet de randen opzoeken (of eroverheen) van de gebruikte materialen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door profviktorie »

@DJSmiley jep dacht er ook zo over, heb nu net een elektrisch verwarmertje gekocht, zal toch al een klein verschil maken :)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door profviktorie »

Nu ik bijna klaar ben met isolatie, vroeg ik me af hoe nuttig het is om binnen in de achterdeur te isoleren. Het is een heel werkje met alle kabels en dergelijke. Er was ook een plastic folie voor, dient deze om het insijpelend vocht van de gaten en klink enz tegen te houden?
Zou ik opnieuw een folie plaatsen en evt daarover isoleren? Of de oude plaat terugzetten en daarover dan?

(zelfde geldt voor de schuifdeur)

Alvast bedankt :) Afbeelding

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door HansToo »

Achterdeuren en schuifdeur heb ik wel geïsoleerd (inderdaad:ook met Armaflex) en vond het verschil goed hoorbaar (of juist niet....: minder geluid).
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door HansToo »

profviktorie schreef:
ma 04 jan 2021, 17:39
Uitschuifbaar bed (werkt dit?) en koelkast:
Ja, dat kan. Hier hoe ik het heb gedaan: viewtopic.php?f=7&t=8472798
profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard' (kurkvloer?)



Bericht door profviktorie »

Hey allen,

Ondertussen de vloer helemaal geïsoleerd met de armaflex en mijn betonplex bovenplaat wat opgelapt en ligt er nu in. Elektriciteit ook al wat gelegd :)
Nu wil ik voor de (onder)vloer graag nog wat kurk leggen om toch iet of wat warmere voetjes te hebben in de ochtenden. Veel mensen die er enthousiast over zijn hier op het forum, maar weet niet goed wat te kiezen.

- (Klik)tegels lijken me gemakkelijk te leggen, hebben vaak mooi uitzicht en zijn al voorbehandeld. Echter lijkt mij dat deze zullen uitzetten en krimpen bij temperatuurverschillen waardoor je spleetjes krijgt? Bovendien is er wel een beetje (minimale) doorbuiging tussen de latjes in, dit zal misschien ook niet ideaal zijn voor de tegels?
- Lijmen lijkt me moeilijk tegen de betonplex aan..?
- Kurk op rol dacht ik eventueel als ondervloer, met daarboven nog een laagje vinyl of dergelijke, of heeft dit dan niet veel meerwaarde? Lijkt me alleszins niet stevig genoeg om als gewone vloer te gebruiken?

Wat raden jullie aan? Zie enkel veel enthousiasme over kurk maar geen concrete werkwijzen (of misschien nog niet genoeg doorgezocht... :wink: )
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard' (kurkvloer?)



Bericht door DJSmiley »

Hier iemand die een paar campers met kurk aan het bouwen is

https://www.youtube.com/watch?v=e4ecq5Koo3c

https://www.youtube.com/watch?v=hrOs38vMLJQ
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
profviktorie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 19:15

Re: Ombouw Ford Transit L2H3 'Gerard'



Bericht door profviktorie »

Even update, ondertussen de kurkvloer erin gelegd, dealtje kunnen doen voor een restpartij. 4 keer afgelakt en heel blij met het resultaat, voelt lekker warm aan :) .

Wil beginnen met het regelwerk voor de schrootjes, maar vroeg me nu af wat de beste manier is, zie veel verschillende gebruiken. Heb momenteel al alles beplakt met armaflex om het regelwerk er nu over vast te schroeven. Ik zie dat mensen ook lijmen of popnagels gebruiken of combinaties hiervan, soms rechtstreeks op het metaal en soms met de armaflex ertussen. Ook ivm boorschilfers vroeg ik me af wat het best was om dit te vermijden. Ik zag al een magneet of stofzuiger voorbijkomen?

Alvast bedankt!

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Plaats reactie