Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door walter- »

Hier thuis ligt al 15 jaar linoleum op het verdiep.
Ik ben er wel fan van. Het is meer natuurlijk dan vinyl. Maar toch heel wat zwaarder. Geen probleem in huis. En heeft ook een veel warmer aanvoelen dan vinyl (al helpt de vloerverwarming ook).
Maar het heeft ook het probleem dat het glad is wanneer nat.

Walter
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door bennieh »

Walter, heb hier gekeken, en op basis van puur het soortelijk gewicht lijkt linoleum lichter dan vinyl: 1160 versus 1925 kg/m3.
Klopt van dat glad worden als het nat is, maar tot nu toe heb ik het nog niet meegemaakt (afkloppen), in ons bussie althans, dat de vloer over een zodanig groot oppervlak nat werd dat één van ons uitgleed.
Vind het eerder een voordeel dat je de vloer snel en eenvoudig weer droog maakt met een doek, als je met natte schoenen binnen komt bijvoorbeeld, of iets morst bij het "aanrecht".
Geldt idem dito voor vegen van stof en zand.
Maar goed, de keuze is erg persoonlijk.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door NAWM »

0nze vloer is gemaakt van betonplex. Daarop ligt linoleum. De vloer is van onder, aan de buitenkant dus, geïsoleerd. Het blijft een koude vloer en die ik extra wil isoleren, met kurk.

Op internet zie kurkplaten van 10 tot 30mm dik.
Hierop zou ik die plaktegels kunnen leggen.

Wat denkt het forum hiervan?
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik heb grijs vilt op de vloer liggen, warm aan de voeten, licht en gemakkelijk te snijden op maat.
Gemakkelijk om te stofzuigen maar iets moeilijker om vuile plekken te verwijderen.
Vroeger lag er een rubber noppenmat is, koud aan de voeten en beestig zwaar.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door kampo »

NAWM schreef:
za 02 jan 2021, 14:21
0nze vloer is gemaakt van betonplex. Daarop ligt linoleum. De vloer is van onder, aan de buitenkant dus, geïsoleerd. Het blijft een koude vloer en die ik extra wil isoleren, met kurk.

Op internet zie kurkplaten van 10 tot 30mm dik.
Hierop zou ik die plaktegels kunnen leggen.

Wat denkt het forum hiervan?
Een vloer met als onderlaag betonplex, dan is dat is om met een vorkheftruck over te rijden.
Als het de vloer voor een camper toepassing is dan volstaat een goede toplaag om met je pantoffels over te lopen. Natuurlijk hoort daar wat isolatie onder te zitten.

Zelf heb ik vinyl als compromis en dat gaat ongeveer 10 jaar goed met bergschoenen.
De spikkels in het patroon zijn belangrijk, want dan zie je het vuil niet.
Tijd om te vernieuwen na 10 jaar of vroeger ? Geen probleem.
Veel van mijn vrienden gebruiken eerder hedendaags modieus parket uit alle mogelijke kunststoffen en imitaties.
Voor het zeer beperkt aantal m² zou ik niet naar de prijs of het gewicht kijken maar eerder naar de goesting :-B
Groeten Kampo
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door walter- »

joske501 schreef:
za 02 jan 2021, 14:33
Beste,

Ik heb grijs vilt op de vloer liggen, warm aan de voeten, licht en gemakkelijk te snijden op maat.
Gemakkelijk om te stofzuigen maar iets moeilijker om vuile plekken te verwijderen.
Vroeger lag er een rubber noppenmat is, koud aan de voeten en beestig zwaar.

Joske
Hoi Joske, welk vilt gebruikte je?

Walter
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door joske501 »

Beste,

Een degelijk dik, dacht 3 mm, grijs wol-vilt met een stijve vorm, kocht ik op het internet in NL, vraag me niet meer waar hoor.
Je kon dat op een rol kopen van 1 meter breed, en dat was net genoeg voor mijn camper als ik het stuk er schuin uit sneed.
Was niet goedkoop, dacht voor 2.5 m² een 60 euro.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Jean Baret schreef:
wo 30 dec 2020, 17:16

Dit is de tweede camperbus van pa en ma. Let niet op de rommel maar de vloer bevalt prima. Mij ook, als ik de bus leen. Van de eerste bus heb ik geen foto’s maar daar lag ook kurk in.

Afbeelding

Hier nog een beroerde foto, je ziet er niet veel van maar misschien heb je er iets aan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Effe nie over de vloer, maar een interieur zoals ook wij voor ogen hebben. Geen (overbodige) zijramen en 2 langsbedden. In welke bus is dit ingebouwd (L1, L2 of L3 ?). Wij prefereren zelfs zonder ramen n de achterdeur. Reden: Isolatie !
En een stukje privacy als we ergens op een bospad en/of parkeerplaats overnachten. Worden niet graag 'in de etalage' wakker.
En als je wat wil zien?, zet je toch gewoon je vouwstoeltje buiten :wink:
Groeten Rob
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door PaulBng »

Vilt...
Ik weet niet of het klopt (of het vilt is), maar bij mij kwamen de uit mijn jeugd (niet zo lang geleden ) stammende herinneringen van Heugaveld tegels opeens opploppen.
Is dat wat?
Mijn camper vloer (iets met een parket design, blijkt 0.000001 mm dik) is ook over zijn hoogtepunt heen...


Paul
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door Jean Baret »

Hoi Rob,

Dat is nou grappig, ik vind dit juist helemaal niet mooi! Afbeelding Maar het heeft inderdaad weinig ramen. Er zit er een in de zijdeur en twee verduisterde ramen achterin. Wel open naar de cabine.
Hij is dus van mijn ouders en die hebben wel een beetje spijt van het (naar hun mening) te kleine raam in de zijdeur. Weinig uitzicht en weinig licht. Maar ze staan alleen op campings dus hun eisen zijn ook anders dan de jouwe (en de mijne).
Het is een Master L2. Isolatie speelde geen enorme rol, heb ik de indruk. Ze zijn al op leeftijd en hebben geen zin in vakantie in de kou.
Ik hoop dat TS ons dit kleine kapinkje vergeeft :) Als je de andere kant wil zien, dan stuur ik die even in en dm ofzo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door Jean Baret »

NAWM schreef:0nze vloer is gemaakt van betonplex. Daarop ligt linoleum. De vloer is van onder, aan de buitenkant dus, geïsoleerd. Het blijft een koude vloer en die ik extra wil isoleren, met kurk.

Op internet zie kurkplaten van 10 tot 30mm dik.
Hierop zou ik die plaktegels kunnen leggen.

Wat denkt het forum hiervan?
Moet kunnen. Gezien de ervaringen hierboven met dunne kurk zonder laminaat-tussenlaag slijt het misschien wel sneller. Maar van die tapijttegels (of zelfde spul op de rol) kan ook vast wel. Net wat je mooier en praktischer vindt, en qua prijs te doen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Vloerbekleding: alternatieven voor vinyl?



Bericht door joske501 »

Beste,

Nog even opgezocht wat soort vilt ik gebruikte.
Tassenvilt 100 cm breed lichtgrijs code SW-FILZ01 van stoffen Hemmers
https://www.stoffen-hemmers.nl/tassenvi ... lichtgrijs

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie