Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door DucatoDolf »

Goed dat je het Duozitje niet gebruikt. Persoonlijk vind ik (en mijn vrouw ook) dat waardeloos zitten. Te smal en te recht. En veel 'standaard' gordelbok bankjes zijn ook veel te recht uitgevoerd. Tuurlijk kost het ruimte, maar de rugleuning moet vaak vele graden schuinerder :wink: om lekker te zitten.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door pele »

Ik zie ook wel een nadeel van een originele duobank t.o.v. een goed zelf gemaakte bank: zoals ik al eerder aangaf: op een bankje gemaakt van koudschuim (mousse) kan je je vrijer bewegen en eventueel languit zitten. Maar als het echt moet dienen voor passagiers tijdens een (lange) rit, is een originele duobank superieur. Door zijn profilering, zijn voldoende schuine rug zit je al rijdend veilig en met meer steun. Daarvoor is zo'n duostoel ook ontworpen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door DucatoDolf »

Daar heb je een punt. Als je het echt goed wil doen plaats je 2 echte autostoelen. Die zijn ook breder en zachter dan het bankje. Maar het is natuurlijk ook persoonlijk :wink:
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door walter- »

maar van die 2 autostoelen heb ik dan weer het gevoel dat het te veel 'kuipjes' zijn, die bij de bank gebruiken als zitbank ook weer minder aangenaam zijn.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door DucatoDolf »

Ja. Ik heb ergens gelezen dat iemand daar dan weer een paskussen voor gemaakt had :-B om dus een vlakke zitting te krijgen op de stoelen, bij gebruik als bank.

Btw de stoelen uit een Panorama zijn ideaal om op een bok te plaatsen. En zitten nog beter dan de bestuurdersstoelen. Voorlopig doe ik ze niet weg, maar op de sloop misschien goed voorradig?

Maar goed, zo hebben we dus flink wat opties bij elkaar. Succes :cheers:
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door walter- »

Wat is een panorama?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door DucatoDolf »

Panorama is een type uitvoering van de Fiat Ducato . Er zijn 2 verschillende personenbus uitvoeringen. De Combinato is een combi tussen vracht en personen, waarbij de banken makkelijk opgeklapt of zelfs verwijderd kunnen worden. De Panorama is een luxere personen uitvoering, waarbij de banken niet verwijderd kunnen worden. De banken bestaan uit 3 losse stoelen per rij die individueel verstelbare rugleuning hebben en ook armsteunen hebben. Ze staan ook op een verhoogde vloer (net zo hoog als de achterkant van de cabine vloer) waardoor je even hoog zit als de voorstoelen (in tegenstelling tot de banken in een Combinato)

Ik heb een Panorama. De stoelen achterin staan op een onderstel en zitten erg goed. Nadeel is dat dit onderstel op 4 bevestigingspunten staat waardoor ik de bankenrij niet in kan korten naar bijvoorbeeld 2 stoelen. (Je kunt het allemaal zien in mijn zelfbouwdraadje)
_Marja_
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 17:46

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door _Marja_ »

Hallo Bartezz en Walter,

Bedankt voor de informatieuitwisseling, hier heb ik ook veel aan :)

Ik heb een boxer l2h2 uit 2017 (enkele cabine) en ben ook op zoek naar een geschikte gordelbok en heb mijn oog laten vallen op de CTA bok.

Ik kom er alleen niet helemaal uit welke versie ik moet hebben?
Er zijn er meerdere, welke hebben jullie gekozen?
Ik denk dat dit de juiste is:
https://www.ctapomezia.it/prodotto.php?pid=357&lang=ita
(9SC0103001V01)

Heb jij de RDW keuring hiermee doorlopen Bartezz? Dus zelf ingebouwd en gekeurd? Wat is jouw ervaring daarmee? Ik vind het erg lastig om aan de benodigde documenten te komen.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door pele »

Dat is de juiste! Walter en ik hebben hem ook geplaatst. Het plaatsen is eenvoudig, maar kan slechts in één positie. Je begint met de langste bout die verticaal door een chassisbalk moet (boren dus).
IMG_8078.jpeg
IMG_8078.jpeg (144.23 KiB) 394 keer bekeken
9SC0103009V01.jpg
9SC0103009V01.jpg (54.49 KiB) 394 keer bekeken
_Marja_
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 17:46

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door _Marja_ »

Ah pele, bedankt!

Dus als ik het goed begijp zet je die beugels aan de onderkant tegen je bus en boor je van onderen naar boven, te beginnen met de beugel die op de dwarsbalk zit, in het rode vakje op deze foto

Afbeelding

Dan weet je de positie en kan je de andere beugel doen. (van boven naar onder?)
Ten slotte aan de bovenkant nog een extra plank van minimaal 20 mm multiplex en dan moet alles vastgemaakt worden.
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door walter- »

Als dat een vraag is; ja zo is het ;-).

Walter
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door walter- »

Ps: ivm met boren van onder; eenvoudig eerst met dunne boor van onder naar boven; nadien dik van boven naar onder.
_Marja_
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 17:46

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door _Marja_ »

dank walter. het was technisch gezien geen vraag maar meer voor mijn begrip :-B

Ik ben nu alleen nog aan steggelen om de juiste papieren te krijgen om mee te nemen naar de nederlandse rdw keuring. die papieren zijn blijkbaar heel geheim :crazy:

hoe werkt dat in België? krijgen de camperbouwers die jullie keuringen verzorgen wel toegang tot die papieren? Ik neem aan dat het een soort testrapport is met daarop het juiste stempeltje.
walter-
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 9:45
Locatie: Lubbeek

Re: Positie gordelbok in Fiat Ducato L3, Jumper of Boxer?



Bericht door walter- »

ik en Pele werken samen met een 'ombouwer' die weer samenwerkt met een COC bedrijf (zo begrijp ik het). En het COC bedrijf levert het gelijkvormigheids attest met de aanpassingen (in dit geval voor omvorming van bestelbus naar een camper met alle aanpassingen).
Nadien moet je nog naar de keuring, maar dat is eerder een formaliteit.

Zij hebben voor deze gordelbok de attesten om hem 'goedgekeurd' te hebben.

Maar op zich zou de fabrikant de 'europese' test attesten moeten hebben op basis waarvan de inbouw moet kunnen. Alleen heb ik die dus nog niet gezien.

Ik heb ze bv wel ontvangen van de fabrikant van de draaiplateau voor de dubbelzit. Maar of die nu iets waard zijn weet ik niet...

Walter
Plaats reactie