Mitsubishi L300 4x4

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Bas vd laar »

Gisteren heb ik een Mitsubishi L300 4x4 2.5 Turbo Diesel gekocht.
Het is een 1e eigenaar bus, dat is al redelijk zeldzaam, en hij heeft maar 2 kleine plekjes roest, dat is nog zeldzamer en makkelijk op te lossen.
Het is een lange wielbasis dubbel cabine, met 2 schuifdeuren, gaaf.
De L300 is de meest capabele 4x4 bus die er is, hij heeft een ladderchassis en een hoge en lage gearing.
Hij staat hoog op zijn poten en heeft een korte wielbasis, ideaal voor moeilijk terrein.
Het is eigenlijk een Pajero in een busvorm.

Ik kocht hem bij een handelaar, het kenteken van de bus was al geexporteerd maar de bus nog niet verscheept.
Net op tijd heb ik hem gekocht dus. Vrijdag ga ik naar de RDW en dan krijgt hij zijn kenteken weer terug.

In eerste instantie had ik het idee om hem direct weer door te verkopen, deze busjes zijn namelijk schaars en erg gewild, een garantie voor een goede prijs dus.
Hij was goedkoop genoeg dat ik hem in 3 minuten gekocht heb.
Ik heb 100 meter op het terrein van de handelaar gereden en toen had ik al het idee dat het geen verkeerd ding was, en voor die prijs mocht er gerust wel wat aan mankeren vond ik.
Er zat ook nog een recente APK op.

Toen ik hem de 120 km terug naar huis reed viel me op dat er op de techniek eigenlijk niks aan te merken viel: Hij loopt prachtig, versnellingsbak werkt goed, koppeling is goed en geen speling op de aandrijving of stuurdelen.
Dit kon wel eens een beter busje zijn dan ik al had gedacht.

Eenmaal thuis gekomen werd mijn vermoeden bevestigd toen ik de motorkap open deed: ( of eigenlijk de bijrijdersbank voorin open klapte )
Ik zie een mooie droge motor, een nieuwe oliefilter, recente radiateur en de distributieriem is pas 2 jaar oud. Tekenen van goed onderhoud dus.
Enige wat ik aan de motor kon ontdekken was een zwetende turboslang en een carterpanpakking waar wat druppels aan hangen.
Tientjeswerk om te maken dus.

De bus ziet er aan de buiten-en binnenkant ontzettend vuil uit, het was echt een werkbusje. Aan het uiterlijk werd weinig aandacht besteed, gelukkig was de techniek wel goed bijgehouden.
Er zit een deuk in de achterklep en wat roest rond het achterraam, dit is wel te herstellen maar een andere achterklep vinden is waarschijnlijk goedkoper.

Eigenlijk werk ik 7 dagen per week omdat ik zelfstandig ben, ik kan echter wel mijn eigen tijd indelen en in de rustige periodes ( nooit, maar die kan ik zelf creeren ) kan ik dan mooi aan het busje werken is het idee.

Grofweg zijn de eerste plannen:

Alles eruit en goed schoonmaken
4x nieuwe BF Goodrichs All Terrain banden eronder, de grootste maat die past zonder liftkit of aanpassingen te doen aan de bus.
Daarna basic als camper inrichten en er een pop-up dak opzetten. Dan naar de RDW voor een camperkenteken.
Daarna verder inrichten als volwaardige camper.
Dus een zonnepaneel, extra accu, omvormer, verlichting, keuken, bed, isolatie, anti-dreun matten, verduistering etc.

De buitenkant krijgt een andere kleur, welke kleuren weet ik nog niet.
Een drastisch ingekorte en iets verlaagde imperiaal die achter het pop-up dak komt en liefst nog een bullbar, carterbeschermer, snorkel en grote verstralers om het uiterlijk wat stoerder te maken.

Hoe lang het gaat duren om hem klaar te maken, geen idee, maar het lijkt me wel leuk om te doen.
Ik zal proberen op deze pagina e.e.a. bij te houden.

MVG Bas
Bijlagen
$_84.jpg
$_84.jpg (30.69 KiB) 1247 keer bekeken
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door 1934 »

Hele mooie basis om een campertj3 van te maken,en uitstekende 4x4 bus met perfecte techniek.


Succes ik ga het volgen
Gebruikersavatar
Cor Gonny en de kids
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
Locatie: de Kempen

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Cor Gonny en de kids »

Hele gave bus, succes.
Leuke bus om te houden voor weekendjes.

Gr. Cor
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Peter LMC »

Leuke bus, Bas.
Wordt wel iets. :thumbup:
Ik ga je werkzaamheden volgen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door ducati 900 »

Mooi busje Bas, denk even om de olie in de tussenbak, bij mij zat er "slagroom" in, nooit naar gekeken dus,
en nu slipt de ketting over de tandwielen als ik behoorlijk gas geef.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door AadenAnke »

@Bas mooie bus om wat van te maken heb ooit een keer in zo'n 300 gereden was best te doen. Maar even over je eerste stuk tekst. Daar zeg je lange wielbasis en iets verder zeg korte wielbasis. Welke is het nu?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Bas vd laar »

@ Ben: Ik vervang alle vloeistoffen maar, ook de tussenbak en differentieels, kan er best al 24 jaar in zitten.

@ Aad: Het is een LWB, Long Wheel Base als uitvoering ( er is nog een kortere ) maar het blijft een busje met een relatief korte wielbasis en dat is goed in het terrein.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door AadenAnke »

Kort is bijna overal goed :shh: maar lange wielbasis dus zal iets van 3 meter en een beetje zijn schat ik

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Bas vd laar »

Hier nog wat plaatjes van zijn huidige staat, er is nog wel wat werk aan de winkel ;;-)
Bijlagen
thumbnail_IMG_0644.jpg
thumbnail_IMG_0644.jpg (88.11 KiB) 1034 keer bekeken
thumbnail_IMG_0643.jpg
thumbnail_IMG_0643.jpg (78.11 KiB) 1034 keer bekeken
thumbnail_IMG_0642.jpg
thumbnail_IMG_0642.jpg (90.13 KiB) 1034 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Bas vd laar »

.
Bijlagen
thumbnail_IMG_0645.jpg
thumbnail_IMG_0645.jpg (91.62 KiB) 1030 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door AadenAnke »

Wel voor een werkpaarden van die leeftijd ziet hij er toch niet slecht uit. Ja vies en kapotte bekleding maar dat is met tijd en geduld allemaal goed en netjes te fiksen toch? Wel oppassen dat je er niet al klussend verliefd op word Bas. Dan doet het verkopen zo zeer :shh:

Gr. Aad
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door kampertjes »

Dag Bas,
Net iets kleiner dan een sprinter :wink:
Ik heb in het verre verleden 3 van deze bussen versleten. Versleten ja omdat ze bij gebrek aan een alternatief erg misbruikt werden. Maar het waren echt topbussies. Nooit kwam je er mee vast te zitten en met 88?? Pk verbazend wekkend wat aan kon. Heeft nog een paar jaar onze grootste boot getrokken (ruim 3 ton en ruim 10 mtr lang). Wel hoog verbruik!!

Eerst was alleen een korte versie verkrijgbaar, later alleen de lange
Wel diverse keren gehad dat ie in een keer alle olie er uit gooide via de carterontluchting. Weet niet meer precies wat de oorzaak was maar was niet goed op te lossen meen ik me te herinneren.
En zet er gelijk maar andere stoelen in want met wat er standaard in zit wordt je geheid invalide van.
Maak er wat moois van, zo worden ze niet meer gemaakt. Zijn echt leuk!! :wave:
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Stieneke en Donald »

Heb zelf ooit een L 400 gehad met dezelfde achterbank zie ik. Inderdaad een erg slechte houding op die bank. Zat niet fijn dus.
Is best wel wat van te maken Bas. Suc7!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Mitsubishi L300 4x4



Bericht door DiffRental »

Leuk project om te volgen, leuk busje!
Groeten Peter
Plaats reactie