Ombouw Peugeot Boxer L4H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Ombouw Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Hallo!

Even voorstellen na hier lang meegelezen te hebben en eindelijk aan het avontuur te zijn begonnen. Mijn naam is Johan en met een gezellig samengesteld gezin van 5 (kids 5/6/8 jaar) gaan we een Peugeot ombouwen tot camper! Ben redelijk handig met elektra/water/hout etc en verwacht dat het zeker niet makkelijk wordt maar de weg naar het doel is juist deel van het avontuur!

Afgelopen zaterdag een optie genomen op een exemplaar uit 2015 in Duitsland. Het import proces laten we afhandelen dus hopelijk met een paar weekjes in ons bezit.

Het is een "maxi" model met een achteras die 2400 kg aankan een een vooras die 2100 aankan. De banden/velgen kunnen ook genoeg aan dus het plan is om deze kort na import te laten opwaarderen naar een hoger max technisch gewicht. Wel het gewicht te laten staan op 3500 kg zodat we nog met ons B rijbewijs kunnen rijden maar later makkelijk om te zetten indien nodig.

Lang zitten puzzelen voor 5 zitplaatsen, maar we laten dus het gebruikelijke dinette bankje plaatsen, en daarnaast maken we de voorbank draaibaar. Kijken of de bestuurdersstoel ook nog draaibaar is anders toveren een zitting uit het keukenblok op de dagen dat we met z'n 5en binnen zitten.

Verder een redelijk standaard indeling met een vast bed in de breedte achter van 130-140.
We verwachten niet lang off-grid te staan dus besloten om geen zonnepanelen te nemen.

Hopelijk jullie online mee te nemen met dit avontuur en tegelijkertijd van jullie kennis gebruik te maken :-B
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Peugeot boxer L4H2



Bericht door Jean Baret »

Leuk! Welkom, en laat snel foto’s zien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Peugeot boxer L4H2



Bericht door PaulBng »

Interessant!

Hoe ga je drie kids laten slapen? Bedenk dat die de neiging hebben om langer te worden


Paul
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot boxer L4H2



Bericht door marjasjaak »

Leuk, een uitdaging, camper voor 5 personen.
Je kan voor de kinderen een daktent nemen. Bus_y heeft er een gemonteerd.(zie zijn instagram)
Tips, ga voor je begint de bus wegen, dan weet je wat erin kan.
Ongemerkt gaat er veel gewicht in.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Bedankt voor het warme welkom!

Idee is om een busvoortent te namen waar de kids in kunnen slapen als we op een vaste plek staan. Deze kan ook gewoon blijven staan je kan er zo bij weg rijden. Mag ik links plaatsen als voorbeeld?

Maar daarnaast voor kortere overnachtingen wel 3 extra tijdelijke slaapplaatsen te maken. Met nadruk op tijdelijk en improviseren. Als de kids ouder zijn gaan ze maar lekker in zo'n popup tentje slapen
Slaapplaats 1 wordt op de bestuurdersstoel/bankje, zijn kant en klare platen/matrassen voor.
Slaapplaats 2&3 ga ik ervoor om de tafel en stoelen zo kunnen ombouwen dat je hier een (smal) tweepersoonsbed van maakt ook in de breedte van de bus.
De tafel wilde ik sowieso uitklapbaar maken over de hele breedte, dus als deze kan zakken tot op het niveau van het dinette bankje dan zijn er nog een paar hoeken over waar ondersteuning moet.
De andere optie voor slaapplaats 2&3 zijn brancard-achtige bedden die wat hoger in het leef gedeelte komen. Dus 2 ijzeren buizen met daartussen een doek. soort van hangmat. Ook hier heb ik een paar kant en klare opties voor gezien.

Gewicht neem ik zeker mee in het hele verhaal, al veel over gelezen hier en de meningen lopen flink uit elkaar soms :crazy:. Vandaar ook de wens om kort na aankoop het max technisch gewicht te laten verhogen zodat we, als alles af is en we "te zwaar" blijken, we het relatief simpel kunnen oplossen door het toegestane gewicht omhoog te brengen en C1 rijbewijs te halen.

Mijn 3d tekenskills zijn bar slecht maar zoiets is het idee. Die grote ruimte achter de bank wordt een soort van kast. Daar komt de koelkast in (ooghoogte) en daaronder/naast porta-porti in een soort van schuiflade. Idee is om op 1 van de achterdeuren een buitendouche te maken
Bijlagen
camper sketchup.PNG
camper sketchup.PNG (30.33 KiB) 3364 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door marjasjaak »

Je zal wel vaker op campings gaan staan, en daarom de porta potti in een lade kast plaatsen.
Misschien in het ontwerp iets meenemen van bijvoorbeeld een schuifdeur of gordijn om privacy te creëren.
Wij hebben het zo opgebouwd.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 2#p1835355
Bevalt goed, de schuifdeur kan gewoon openstaan en je zit toch uit het zicht. :-B
In de eerste lockdown met gesloten sanitair op campings konden we rustig zitten. :lol3:
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ah ja porta potti is echt voor noodgevallen (of corona lockdown tegenwoordig....) met zeer veel interesse al jouw project gelezen. Idee van de uitklapbare tafel wil ik ook uitvoeren maar dan net iets anders. Beter goed gejat dan slecht bedacht is mij wel eens verteld :bow:
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 20 dec 2020, 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door DucatoDolf »

Leuk, goed voorbereid zo te zien :thumbup: . Graag zie ik ook foto's straks :D

Tip voor Sketch up. Je snapt hoe je moet tekenen, dat is te zien. Maar als je alle onderdelen als 'components' maakt, dan kun je ze apart van elkaar bewegen zonder dat alle lijnen heen en weer vliegen. Je doet dit door een tekening van bijvoorbeeld het bed te maken, alle lijnen te selecteren en dan op rechtermuisknop te drukken, make component aan te klikken en voila. Je hebt dan een tekening in een tekening. Wil je het bed aanpassen? Eerst er op dubbelklikken om die tekening te bewerken. Maak zo voor zoveel mogelijk losse onderdelen aparte 'components'. Je kunt deze ook nog eens samen groeperen. een keuken tekenen? Teken de kast, het werkblad, de kraan etc als lossen tekeningetjes voeg ze samen met 'make group' en je kunt later altijd eenvoudig 1 onderdeel weer wijzigen.

Dit is het grootste voordeel van een tekenprogramma. Je hoeft niet telkens je hele tekening aan te passen. :)
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Bedankt Ducatodolf voor de tip, ga ik even opnieuw mee aan de slag! Was al even geleden en toen was de webversie nog niet dus flink wat veranderd.

Vandaag het draaistel binnen gekregen voor het bankje, deze komt uit het UK dus ik dacht nog snel even voor de Brexit met invoertarieven etc. En nu helemaal met de nieuwste corona ontwikkelingen....

Gisteren ook de box/garage gevonden waar de bus inpast en we eraan kunnen werken, ik had niet verwacht dat het zo'n probleem zou zijn maar dat was nog een flinke zoektocht!

Heeft iemand nog tips voor een verzekeraar voor de ombouw periode? Die gaat wel wat langer duren dan een maand dus dan valt er al wat af, ik heb er eigenlijk nog maar 1 op mn lijstje staan waar het zou kunnen. Als iemand tips heeft graag een PM-ettje!

Groetjes,

Johan
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door ribsters »

he Johan, heb je de bus al?
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Nog niet, hoopte hem afgelopen week te krijgen en dit weekend flink aan de slag te gaan maar de belastingdienst laat op zich wachten... :cry:

Hopelijk maandag want dat is dag nr8! dan is het plan roest plekken te gaan verwijderen en bijwerken, paar dingen opmeten en checken wat voor dynamo erin zit (of weet iemand of het standaard een intelligente is of juist niet in een Boxer uit 2015?). Zal waarschijnlijk wel even op het forum posten voor wat hulp om dat uit te vogelen zodra ik wat foto's kan maken :bow:
Dan accu en acculader bestellen en langs de (afhaal) bouwmarkt een bergje multiplex etc halen en dan begint het "echte werk"

Vandaag wel even de nieuwe bovenfrees getest en geniet van alle interessante topics hier met goede info!

Fijn weekend,

Johan
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Nou hij is binnen! Na flink wat wachten konden we hem afgelopen donderdag ophalen.

Afgelopen weekend maar deels tijd gehad, dus druk geweest met alle schroeven/moeren etc loshalen. Wat een minder prettig werk is dat...
Gisteren op stap geweest en de gordelbok laten plaatsen. Gisteravond voor de avondklok nog even de vloer schoon gemaakt.
Spullen voor de watertanks besteld ook en dan kan ik van het weekend het gat in de bodem maken voor de afvoer.
Ben ook van plan om dit weekend met de schoonpa het ramen en het dakraam + fan te doen. Sowieso de gaten zagen maar even kijken of de kachel de garage genoeg kan opstoken om ook te kunnen lijmen gezien het wat frisser lijkt te worden...

Vanavond even een paar fototjes nemen hier posten en uitvogelen wat voor een dynamo erop zit zodat ik de accu en het laadapparatuur kan kopen.

Fijne dag,

Johan
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door ribsters »

ben benieuwd!
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Okay, het zijraam is ook binnen, die moest ik eerst opmeten.
Alles gemeten voor de (dak)ramen en houtjes besteld voor de juiste dikte. Morgen ophalen. Die lockdown maakt het soms wel wat lastiger...

Heb aan een snoer van een 12v led adapter kabelschoentjes gemaakt. Dus alle 12v apparatuur die binnenkomt kan ik even testen. Vandaag even het water systeem getest. :thumbup:.

Auto staat nu nog even voor de deur dus kan s'avonds wat kleine klusjes doen.
Prick stops zijn ook binnen en eentje geïnstalleerd (eitje), en toen ging het regenen :bang:
Morgen als het nog licht is even de andere erin zetten. Voelde mij half inbreker in het donker te staan knutselen aan een deur.
Bijlagen
IMG_20210202_1852264801.jpg
IMG_20210202_1852264801.jpg (78.12 KiB) 2360 keer bekeken
IMG_20210202_185254914.jpg
IMG_20210202_185254914.jpg (907.96 KiB) 2360 keer bekeken
Plaats reactie