Ombouw Peugeot Boxer L4H2
Re: Peugeot Boxer L4H2
Helpt zeker!
Ik heb er dit van gemaakt voor de visuelen onder ons. De eindgebruikers reken ik los de zekeringen uit op een later moment. Die gaan gewoon naar de plus en min dus zou eenvoudig moeten zijn.
Iemand nog tips/waarschuwingen?
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Ik heb er dit van gemaakt voor de visuelen onder ons. De eindgebruikers reken ik los de zekeringen uit op een later moment. Die gaan gewoon naar de plus en min dus zou eenvoudig moeten zijn.
Iemand nog tips/waarschuwingen?
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Re: Peugeot Boxer L4H2
1 dingetje vergeten. De acculader kan dan gewoon op de plus en de min van de busbars toch?
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
- albertrietjens
- Berichten: 638
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Peugeot Boxer L4H2
Volgens mij gebruik je het rekentooltje verkeerd. Je kunt daar geen zekering mee uitrekenen! De verbruiker bepaalt hoeveel stroom er nodig is en welk spanningsverlies die kan hebben. Vervolgens bereken je daar de juiste kabeldikte bij, waarbij je de volledige afstand gebruikt, inclusief tussenstops via schakelaars en busbars.
Wanneer ik het goed begrijp heb je dit gedaan (en dan alleen voor het laatste stukje van je 5m kabel):
Dit is de correcte berekening van je kabel.
35 mm2 ideaal maar in dit geval is 25 mm2 ook prima omdat je waarschijnlijk nooit 60 A zult hebben van start-accu naar HH-accu en omdat die stroom al snel afneemt tijdens het laden van een lood-accu.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Peugeot Boxer L4H2
Hoi Albert,
Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad eerst de kabel dikte berekend op dezelfde manier als jouw tweede screenshot.
De zekering heb ik berekend door:
(Kabel diameter x aanvaardbaar spanningsverlies)/(2x de lengte van de kabel x soortgelijke weerstand)
Dus in dit geval
(25x0.6)/0.5x2*0.022) = 681A. Uiteraard veelste groot maar dat zou die kabel theoretisch aankunnen.
Zo kwam ik met 25mm en 5 meter draad ook op een zekering van 68 -> 60 uit.
Ik las elders(op zwiebelfam) dat het idee is om de max A die de kabel aan kan te zekeren en in principe niet die van de gebruikers, die hebben zelf een zekering meestal. Idee is dus om te zorgen dat de kabel niet doorbrand en als er kortsluiting in het apparaat ontstaat pakt de zekering deze ook.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad eerst de kabel dikte berekend op dezelfde manier als jouw tweede screenshot.
De zekering heb ik berekend door:
(Kabel diameter x aanvaardbaar spanningsverlies)/(2x de lengte van de kabel x soortgelijke weerstand)
Dus in dit geval
(25x0.6)/0.5x2*0.022) = 681A. Uiteraard veelste groot maar dat zou die kabel theoretisch aankunnen.
Zo kwam ik met 25mm en 5 meter draad ook op een zekering van 68 -> 60 uit.
Ik las elders(op zwiebelfam) dat het idee is om de max A die de kabel aan kan te zekeren en in principe niet die van de gebruikers, die hebben zelf een zekering meestal. Idee is dus om te zorgen dat de kabel niet doorbrand en als er kortsluiting in het apparaat ontstaat pakt de zekering deze ook.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Re: Peugeot Boxer L4H2
Ok thanks, deze moet ik nog even meenemen! Dus de berekening moet rekening houden met 6 meter in mijn schema.Vervolgens bereken je daar de juiste kabeldikte bij, waarbij je de volledige afstand gebruikt, inclusief tussenstops via schakelaars en busbars.
Nogmaals bedankt!
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Re: Peugeot Boxer L4H2
Afgelopen week ziekig geweest dus minder aan de bus kunnen werken dan gewenst. Vandaag wel weer op volle kracht!
Vorige week wel even de vloer kun bevestigen.
Gisteren en vandaag wand rond het raam gemaakt. Er boven komt een lange hangkast. Niet al te diep om hoofd stoten te voorkomen.
Soms heb je een moment van uhh wat moet ik nu doen? Dus even de leuning voor het bankje gemaakt.
Heb ook alle delen voor het bed gezaagd. Wilde hem eigenlijk iets hoger plaatsen maar dan heb je geen 2 meter meer in de breedte. Heb de wand plaat voor het voeteneinde meegenomen daar gaat vrouwlief een kunstwerk op schilderen.
Ik heb een boutje M6 nodig voor het bevestigen van het bed frame. Omdat het een L4 is komt het 140 bed deels boven de wielkasten dus daar even met een schuine dwarsligger de bevestiging maken.
Met het bed frame en de verhoogd vloer en bankje ga ik vervolgens aan de slag.
Groetjes
Johan
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Vorige week wel even de vloer kun bevestigen.
Gisteren en vandaag wand rond het raam gemaakt. Er boven komt een lange hangkast. Niet al te diep om hoofd stoten te voorkomen.
Soms heb je een moment van uhh wat moet ik nu doen? Dus even de leuning voor het bankje gemaakt.
Heb ook alle delen voor het bed gezaagd. Wilde hem eigenlijk iets hoger plaatsen maar dan heb je geen 2 meter meer in de breedte. Heb de wand plaat voor het voeteneinde meegenomen daar gaat vrouwlief een kunstwerk op schilderen.
Ik heb een boutje M6 nodig voor het bevestigen van het bed frame. Omdat het een L4 is komt het 140 bed deels boven de wielkasten dus daar even met een schuine dwarsligger de bevestiging maken.
Met het bed frame en de verhoogd vloer en bankje ga ik vervolgens aan de slag.
Groetjes
Johan
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Re: Peugeot Boxer L4H2
Even een paas updateje. Morgen weer aan de slag.
Vandaag de frames gemaakt voor de linker en recht wand. De multiplex lag nog thuis die erachter moet dus die plaats ik morgen. Op 1 kant heeft vrouwlief een kunstwerk gemaakt. Achter het keukenblokje een soort vakje gemaakt waar kruiden enzo in kunnen staan.
Morgen wordt het honden weer ipv paashazen weer dus het zagen zal lastig gaan. Heb de bouten binnen voor de onder-watertank dus die ga ik plaatsen en kijken of kan beginnen met de bank/verhoogde vloer.
Zal morgen foto's plaatsen!
Johan
Vandaag de frames gemaakt voor de linker en recht wand. De multiplex lag nog thuis die erachter moet dus die plaats ik morgen. Op 1 kant heeft vrouwlief een kunstwerk gemaakt. Achter het keukenblokje een soort vakje gemaakt waar kruiden enzo in kunnen staan.
Morgen wordt het honden weer ipv paashazen weer dus het zagen zal lastig gaan. Heb de bouten binnen voor de onder-watertank dus die ga ik plaatsen en kijken of kan beginnen met de bank/verhoogde vloer.
Zal morgen foto's plaatsen!
Johan
Re: Peugeot Boxer L4H2
Leuk om te lezen Johan, je ligt net een week voor op ons, dus handig om jouw stappen te volgen ;)
Re: Peugeot Boxer L4H2
Gisteren even wat foto's genomen!
Bankje is goed onderweg, vloertje ook. Zijkanten zitten er ook dusv deels in.
Moet wat platen zagen maar dat moet buiten en met de wind en neerslag sinds maandag is dat lastig.....
Zelf erg tevreden met het bankje! Nog niet af maar je kan zitten!
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Bankje is goed onderweg, vloertje ook. Zijkanten zitten er ook dusv deels in.
Moet wat platen zagen maar dat moet buiten en met de wind en neerslag sinds maandag is dat lastig.....
Zelf erg tevreden met het bankje! Nog niet af maar je kan zitten!
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Re: Peugeot Boxer L4H2
Ik zie dat ik al even niks heb gepost. Erg druk bezig geweest. Let niet om de rommel alles lukt opzich wel goed maar sommige afwerking wil ik net iets beter... Heb een nieuwe zaag besteld die daar moet gaan helpen. Op de meeste plekken komt nog vilt dus is geen probleem maar ik wil het soms net iets netter.
Watertank is verstopt en leidingen aangesloten. Ik wilde eerst alle stroom naar de linkerkant laten lopen maar dit werden zoveel kabels dat het niet mooi werd. Dus heb 1 zekering kastje rechts en eentje links. Getest en werkt goed met de 12v USB en auto stekker en ook de maxfann en tank meters. Tijdelijke afdekking gemaakt, is opzich goed maar ik vind het persoonlijk niet mooi genoeg afgewerkt. Maar komt wel later.
Keukenblok staat ook, in principe prima alleen is de lak op het keukentje niet mooi opgedroogd. Misschien ben ik te perfectionist maar die ga ik ooit ook nog fixen.
Bankje met dubbele klap zit er goed in en vloertje ook. Kussens zijn besteld en tafeltje is voor de keuring. De ombouw tafel weegt best wat dus voor de keuring even een tijdelijke.
Gisteren die zwarte vak in de loof weggehaald, wat een klus maar hier op het forum staat een goede uitleg. Meteen de kabels voor de camera los gehaald, zat op een schermpje dat op de spiegel plek hangt maar die komt op de auto radio. Ook meteen een balk gelijmd die een ombouw kan houden. De zwarte bak wil ik eruit laten is erg lomp. Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en hoe hebben jullie dat opgelost met de bodem? Als je er geen zware spullen in doet kan het gewone dak dat houden of moet er een (multiplex) plaatje op? (Hier neig ik naar)
Op 7 mei is de afspraak bij het RDW! Weet iemand of er een matras in moet liggen of mag bijvoorbeeld een luchtbed ook? Ik heb een matras maar deze is zwaar....
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Watertank is verstopt en leidingen aangesloten. Ik wilde eerst alle stroom naar de linkerkant laten lopen maar dit werden zoveel kabels dat het niet mooi werd. Dus heb 1 zekering kastje rechts en eentje links. Getest en werkt goed met de 12v USB en auto stekker en ook de maxfann en tank meters. Tijdelijke afdekking gemaakt, is opzich goed maar ik vind het persoonlijk niet mooi genoeg afgewerkt. Maar komt wel later.
Keukenblok staat ook, in principe prima alleen is de lak op het keukentje niet mooi opgedroogd. Misschien ben ik te perfectionist maar die ga ik ooit ook nog fixen.
Bankje met dubbele klap zit er goed in en vloertje ook. Kussens zijn besteld en tafeltje is voor de keuring. De ombouw tafel weegt best wat dus voor de keuring even een tijdelijke.
Gisteren die zwarte vak in de loof weggehaald, wat een klus maar hier op het forum staat een goede uitleg. Meteen de kabels voor de camera los gehaald, zat op een schermpje dat op de spiegel plek hangt maar die komt op de auto radio. Ook meteen een balk gelijmd die een ombouw kan houden. De zwarte bak wil ik eruit laten is erg lomp. Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en hoe hebben jullie dat opgelost met de bodem? Als je er geen zware spullen in doet kan het gewone dak dat houden of moet er een (multiplex) plaatje op? (Hier neig ik naar)
Op 7 mei is de afspraak bij het RDW! Weet iemand of er een matras in moet liggen of mag bijvoorbeeld een luchtbed ook? Ik heb een matras maar deze is zwaar....
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Re: Peugeot Boxer L4H2
Zonder matras mag je ook keuren mits je maar op het bed kunt liggen. Niemand kan immers eisen dat je niet "hard" mag slapen. Maar om iedere discussie met de RDW te voorkomen is het handig om dat luchtbed er in te leggen. Je mag ook een waterbed installeren. Maar of dat lichter is durf ik stellig te betwijfelen . O ja, het gaat maximaal om één belastingklasse verschil. En met het kwarttarief maakt dat niet heel veel uit per maand.
Re: Peugeot Boxer L4H2
Thanks Rob! Waterbed is geen slecht idee, dan kan ik de watertank achterwege laten
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
- MarceldeHoog
- Berichten: 796
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Peugeot Boxer L4H2
Ziet er netjes uit!
Heb jij dat expansie vaatje nog afgesteld? Ziet er uit als de Fiamma, die heb ik ook (alsmede de Shurflo drukpomp), en er staat wat over de instelbare druk in de handleiding. Dat zou met een normale compressor kunnen, ik heb achter geen idee wat ze daarmee bedoelen
Heb jij dat expansie vaatje nog afgesteld? Ziet er uit als de Fiamma, die heb ik ook (alsmede de Shurflo drukpomp), en er staat wat over de instelbare druk in de handleiding. Dat zou met een normale compressor kunnen, ik heb achter geen idee wat ze daarmee bedoelen
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Peugeot Boxer L4H2
Dank je Marcel!
Het afstellen van het druk vaatje heb ik over het hoofd gezien, dacht gewoon als er druk op staat draaien. Ik ga dat even uitzoeken en laat het weten!
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Het afstellen van het druk vaatje heb ik over het hoofd gezien, dacht gewoon als er druk op staat draaien. Ik ga dat even uitzoeken en laat het weten!
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk