Ombouw Peugeot Boxer L4H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9046
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door gjvonk »

Ik heb de Maxxfan in laten bouwen ter vervanging van een Midi Heki. Laten doen omdat ik geen lelijke plakgootjes over het plafond van onze fabrieks Pössl wilde. Voedingsdraden liggen in een geboord 'tunneltje' in de plafond isolatie naar de zijkant waar ook de spotrail onder de bovenkastjes is aangesloten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 feb 2021, 20:47

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door Marley »

Ik heb nog eens gekeken naar die tie rip in de maxxfan, heel simpel, die houden bekabeling vast die boven door dat gootje lopen. Wel noodzakelijk dus. :D
Twee vrouwen die een camper bouwen.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ah ja je hebt gelijk Marley. Lastig te zien maar dan laat ik de tierip zitten.

Ben nu in de zebra fase..... Zaterdag weer verder ermee. En hopelijk ook de vloer op maat zagen.

Ik ben ook bezig met de buizen voor de elektra. Leggen jullie altijd plus en min apart of bijvoorbeeld voor een (led) lampje wel het zogenaamde speakersnoer in 1 buis? Dat is namelijk al 1 kabel Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ik wilde ook nog even de meningen peilen over hoe jullie de buizen vast maken, gewoon tie rips of met een druppel kit?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Vandaag lekker bezig geweest in een zwak zonnetje.

Hele dak ge-zebraad.
4x balk voor het dak ingezaagd. 1x bevestigd.
Alle vloer platen op maat gemaakt.
Een groot aantal stukken isolatie voor de vloer gesneden die tussen de drempels vallen.
De begeleiding voor de schuifdeur losgemaakt en behandeld.

Hopelijk dinsdag verder en dan beginnen met de vloer beplakken zodat donderdag de dwars latten kunnen en zaterdag de hele vloer afmakenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door Johan de Jongh »

Goed bezig Johan, zit er zo al geweldig uit.
Je gaat zo hard, het lijkt wel of je er in Juli nog mee op pad wil.... :wink:
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door MarceldeHoog »

johandb schreef:
vr 26 feb 2021, 9:59
Ik wilde ook nog even de meningen peilen over hoe jullie de buizen vast maken, gewoon tie rips of met een druppel kit?
Waar de buizen vast moeten (zoals langs dakspanten bv) heb ik tiewraps gebruikt. Op de meeste plaatsen liggen de buizen op armaflex dus verwacht ik weinig gerammel.

Wij zijn zelf ook nog aan het armaflexen. Zelfs de 19mm buigt uitstekend mee met de ribbel van het dak en de vloer. Mosterd na de maaltijd, nu je ze al hebt opgevuld natuurlijk :-) Wat een tijdrovende klus trouwens he, dat isoleren!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door DJSmiley »

Ik heb de buizen voorzien van isolatie (die normaal voor verwarmingsleidingen gebruikt wordt)

https://www.gamma.nl/assortiment/buisis ... /p/B350240

Een 16mm buis past daar mooi in. Dat voorkomt rammelen en scherpe hoekjes die de buis beschadigen. Daarnaast ligt dat geheel weer 'in' de schapenwol dus ook trillingen worden nog wat verder gedempt.

Op een aantal plekken lopen de buizen door PIR plaat (oa in de vloer). Daar zit om de 20cm ofzo een dot polymeerkit om de handel op zn plek te houden.

In de buizen zit of speakersnoer (rood/zwart) voor de 12V leidingen, of dubbel geisoleerde kabel voor de 230V (nergens gemengd)
Let wel op dat speakersnoer niet altijd geschikt is. Neem wel iets wat soepel is en echt koper. Er is ook veel bagger onder de naam speakerkabel op de markt.

Bij mij loopt of alles door een eigen buisje naar de eindbestemming, of naar een centrale lasdoos. Ik heb bv 1 2.5mm2 voor de verlichting naar achteren (thv het remlicht) in de koker liggen en vanaf daar met 1.5mm2 naar de individuele punten. Alles komt uit in een lasdoosje waar ik het met WAGO 221 lasklemmen gekoppeld heb.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Bedankt allebei voor jullie reactie! Ik zal een combinatie gebruiken afhankelijk van de plek.
Ik zag dat het snoer van de achteruitrijcamera gewoon los ligt, dus dat ga ik ook nog even een buis om doen. En ik wil graag de autoradio op de HH accu doen dus een buis helemaal naar de voorkant gelegd. Heb een mooi nieuw setje gezien die op Android draait.

De balken inzaag methode van DJ smiley werkt goed. Nogmaals bedankt voor de tip!



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Afgelopen week twee avonden bezig geweest en het weekend 2 dagen. Vooral de avonden lastig met haasten voor de avondklok.

De vloer is klaar, alleen nog bevestigen. Ook de onderliggende latten zitten goed en armaflex ertussen.
Twijfel nog even tussen kit en schroeven.
Alle contact punten voor het dak zitten goed vast
Morgen plafond plaatsen, hopelijk dan af.

1 snel fototje gemaakt gisteren.
Heb al flink wat elektra spullen binnen maar even uittekenen en de zekeringen berekenen komende week. Meeste plekken ligt 4mm dus op de grote verbruikers na moet dat genoeg zijn.

Fijn weekend allemaal!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Het dak zit erin! Ging opzich best wel soepeltjes maar het blijft lastig zo boven je hoofd prutsen. Gewoon vastgeschroefd met zelf tappers in de houten bevestigingspunten. De schroeven hebben een extra brede kop zodat ze de platen goed dragen. De bolling wordt mooi gevolgd en de H profielen zorgen voor een goede aansluiting. Had er meer willen gebruiken maar ze waren moeilijk te vinden en ze hadden er nog maar 3.

Maar ben erg blij met het resultaatAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Vandaag even de doorvoer gemaakt voor de kabels naar de startaccu.
Is even pielen waar te boren maar zat ruimte. Had nog ringen over waar perfect de buis door past. Nu hopen dat de kabels er zelf door passen AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Hoi hoi,

Even paar vraagjes waar ik graag jullie kennis/ervaring over wil weten in vetgedrukt om te voorkomen dat ik domme fouten maak.

Lengte zwarte draad van start naar hh accu = 5 meter. Kabel 25mm. (uitgerekend op http://www.polz.info/leitungsrechner/?)
Lengte rode draad van cyrix naar HH accu = 4.5 meter. Kabel 25mm.
Lengte rode draad van start naar cyrix = 0.5 meter. Moet dit dan ook een draad van 25mm zijn? Lijkt mij wel gezien de stroom gewoon verder loopt en dus eigenlijk een verlengde is van de 4.5 meter?

Midi zekering bij startacccu in rode draad = zekering voor 60A. (0.6 v spanningverlies = 5% van 12V kom ik uit op 68 dus dan kies je de lagere. We zekeren de draad niet de gebruikers.)

Deze draden komen binnen op zo'n verdeelstrip.
1x zwart en 1x rood door op 25mm (zie vraag hierboven, ik neem aan dat de stroom van max 60A daar gewoon op door loopt) naar de HH accu.

Heb zo'n zekeringendoosje. Vanaf de verdeelstrip naar het zekeringdoosje zal 0.5 meter zijn. Max input zekeringdoosje is 100 A (al zal ik dat denk ik nooit gaan halen. Zou 10mm kabel genoeg zijn? Hier komt ook de "master" switch in.

Volgens mis ik dan alleen nog een zekering tussen de HH accu en de verdeelstrip. Dat is een stukje van 0.5 meter max dus daar kan een zekering in van 688 ampere ofzo. Dus zal iets minder nemen. :wink: Is dit de juiste plaats voor de zekering?


De kabelogen die ik kan laten knijpen zijn M6, maar op het zekeringkast zit een M4 aansluiting. De winkel raadde aan om er een carroseriering tussen te zetten om dat op te lossen. Klinkt als een goed idee maar is dat ook zo?

En als laatste de stroommeting... kan ik de shunt en de "rode" kabel van het apparaatje dan op de verdeelstrip aansluiten, gezien alle stroom via dat punt loopt. Of moet de shunt tussen de HH accu en de verdeelstrip in?

Mijn dank is groot! :bow:

Johan
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door MarceldeHoog »

Hoi Johan,

De kabels van de start accu naar de huishoud accu (of de busbars) zijn wat aan de dunne kant: zou op die lengte eerder voor 35 or zelfs 50mm gaan, gebaseerd op die 60A. De draad die via de cyrix loopt moet overal even dik zijn (dus zowel voor en na de cyrix), en aan beide zijden afgezekerd.

Wat ik heb gedaan met de zekeringkastjes is eenvoudigweg uitrekenen wat het maximale verbruik is op het kastje, en daar de draad op uitgekozen. Zeker als deze kort op de busbar zit, zou normaal 10mm daar royaal voor moeten zijn.

De master switch (die dus de HH accu loskoppelt van alles) heb ik op de min leiding van de huishoud accu naar de busbar geplaatst. Dan weet je zeker dat de huishoud accu niet meer wordt belast.

Tenslotte de shunt van je accu monitor: Die moet zover ik weet op de min kabel van je huishoud accu. De plus sluit je ook weer aan op je zekerigskastje, dan is die ook mooi afgezekerd. Bij mij is dat 2x zelfs, omdat ik het display draadloos gebruik: 1 plus kabeltje van de shunt module, en een plus en min kabeltje van de display.

Hoop dat het iets helpt :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie