Ombouw Peugeot Boxer L4H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door Johan de Jongh »

Hey naamgenoot,
ik heb dezelfde dopjes gezien en wil aan beide zijde op het laagste punt er 1 verwijderen. Ik heb de spanten niet volgestopt met isolatie waardoor condens op het laagste punt uitkomt, de dorpels dus. Door een stopje te verwijderen kan vocht weglopen en ontstaat er hopelijk een klein beetje treķ.

Ook ik kwam op een kabeĺ van 50mm2 tussen de accu's.
Ik heb daar wel voor gekozen en heb de kabels in een ribbelbuis door de dorpel onder de sçhuifďeuŕrails gelegd, ik heb een scheidingsrelais van max 200A. Mijn dynamo is 180A
Misschien is het allemaal een beetje over de top maar ik wil gewoon geen risico lopen op stroom gebied.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door MarceldeHoog »

Bij mij idem, alle gaatjes een dopje. Zat er ook aan de denken er aan beide zijden een uit te trekken maar van de andere kant zal er over zijn nagedacht.

Qua kabels: het gaat niet zo zeer over watcde dynamo kan leveren, maar wat de accu maximaal zal vragen. Ligt dus ook aan je accu. Zelf heb ik een 220Ah AGM en ik ga een 120a relais gebruiken (die van Victron). Mijn accu zit veel korter bij, dus kan met kortere kabels toe.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door JMD »

Ik heb mij laten vertellen dat er niet alleen condens in die onderste kokers terecht komt, maar ook 'lekwater' van plugjes die de zijstrippen vasthouden.
Is dus belangrijk om die onderste koker niet vol te stoppen met isolatie...
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ik was van plan om eroverheen (dus niet erin)gewoon armaflex te plakken. Dus over het staal en de open gaten daarin.
Dan is het wel dicht maar kan eventueel water er nog in/door lopen.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door Johan de Jongh »

Zoals ik al aangaf zijn al mijn spanten "leeg", ik heb dat bewust gedaan om in die holle ruimtes luchtcirculatie te ceëren waardoor vocht kan verdampen.
ik heb wel eerst de grote gaten in de spanten dicht gemaakt met ductape om draagkracht voor de Armaflex en eventueel naaldvilt te krijgen.
Armaflex sluit luchtdicht af, dus daarmee zorg ik dat in het leefgedeelte geen tocht ontstaat.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Zo, gisteren wat eerder van werk gegaan (lees uit huis...) en nog wat dingen kunnen doen.

De frames voor de ramen zitten nu stevig vast.
Hoogte van de bank/stoel etc opgemeten en plan gemaakt hoe ik het om kan vormen tot kinder/extra bed. Vanavond even wat dingen voor bestellen.
Had nog een paar beugeltjes zitten hier en daar, deze ook even netjes weggewerkt.
Kale plekken behandeld met hamerite. De wielkasten hadden van de vorige eigenaar wat klappen gekregen, heb deze maar in hun geheel aangepakt. Het was uiteraard nog niet droog maar volgens mij wel een flinke verbetering.

Zaterdag wordt het goed weer hier, dus schoonpa helpt met het plaatsen van de ramen. Dat zou een mooie stap zijn. Heb nog niet helemaal in mn hoofd hoe de maxxfan te plaatsen, ik vind de handleiding minder duidelijk dan die van de ramen dus die ga ik nog even goed bestuderen.
Daarna aan de slag met de onderbouw tank.
Zondag met vrouwlief aan de slag, hopelijk begin maken aan de isolatie.
Zal van het weekend wat foto's maken en posten. Met de avondklok wil ik vaak even toch iets afmaken en moet dan naar huis haasten :crazy:

Ik wil graag de hoogte behouden dus schroef/lijm liever niet op de dakspanten maar ernaast en/of lijmen tegen het dak. Heeft iemand dat op dezelfde manier aangepakt en eventueel tips voor? De dakspanten lopen schuin af naar voor/achter, dus dat zou betekenen dat ik een lat zou moeten zagen met een hoek (een graad of 15-25 uit mn hoofd) en ook in de lengte om de paar centimeter inzagen zodat deze de ronding van de bus volgt. Hoop dat iemand een makkelijkere oplossing heeft :-B
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door DJSmiley »

Ik heb idd latten ingezaagd om zo de bolling te kunnen volgen.
De ingezaagde kant naar boven, dan ligt die weer in de kit en behoud het geheel na opdrogen weer zn stevigheid
Met kleine stukjes trespa heb ik de verspringen van de ribbels opgevuld zodat de latjes over de hele lengte vastgelijmd zitten.

https://djsmiley.com/cms/?p=196
viewtopic.php?f=7&t=8474494&p=2007885#p2007723


De latjes naast de spanten gelijmd, zodat ik niet nog eens extra hoogte verloor. Alleen de afwerklatjes lopen onder de spanten door zodat ik minimaal hoogteverlies heb.


De Maxxfan: Als je die niet op een vlak deel plaatst moet je de ribbels opvullen. Er zijn mallen voor (Wel eens op een US site gezien). Ik heb zelf kleine stukjes trespa gepakt en gebruikt als opvulling. Je kan ze ook printen, dan krijg je ze iets strakker. Maar goed, het geheel wordt toch opgevuld met kit.

Voor de liefhebber: Ik heb nog een paar stukken trespa over, gratis af te halen. (6mm dik ofzo)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Thanks Djsmiley! Ik heb zo'n dak frame die de ribbels op vult. Dus dat is opgelost. Ik lees dat je de maxfann gelijmt en niet geschroefd hebt. Het houten frame aan de binnenkant is dan alleen maar voor de binnenframe van de maxxfan op vast te zetten en niet voor stevigheid/vastmaken van de maxxfan zelf?

De latten zet je gewoon met polymeer kit vast tegen het dak? Erg mooie oplossing denk dat ik die ook ga doen!

Groetjes Johan



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door DJSmiley »

Houten frame is idd alleen de binnenzijde. Daarmee houd ik het dak rondom de maxfan wat stijf en klem ik de isolatie tussen

Latjes zitten met kleine spijkertjes (met de tacker) op de latjes geschoten. Kitten kan ook, maar in mijn geval zat er stof tussen (als achtergrond) dus dan is lijmen niet echt zinnig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Zo vandaag heerlijk bezig geweest.

Raam bevestigd
Dakraam bevestigd
Maxxfan frame bevestigd. Morgen de unit erop. Voeding mee dus kan hem meteen even testen.
Paar gaten nog dicht gesmeerd
OnderWatertank plaats gevonden. Er zat een beugel in de weg van het reserve wiel. Die heb ik omgebogen past nu perfect. De spullen voor de bevestiging zijn bezorgd staan bij de buren die niet thuis zijn Afbeelding
Eerste stukje armaflex 18mm geplaatst, gewoon even om te testen. Met een roller werkt het prima Neem morgen wat A4 mee om betere vormpjes te maken van karton.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

En weer een zonnige klus dag.
Vandaag maxxfan ingeschroefd en getest. Werk erg goed. Blij mee!

Ook de blindklinkmoeren geperst in de kokers onder de bus geperst. Wilde de tank ophangen maar miste de juiste maat gatenboor voor de aansluitingen.

De rest van de dag bezig geweest met armaflex plakken op alle grote stukken. Erg leuk om te doen je ziet progressie.

Weet iemand misschien of die tieribs nodig zijn in de maxxfan? Zie middelste foto en dan onderaan een zwarte tierib op de witte houder. Het werkt gewoon wel maar ik vind het er vreemd uit zien

Groetjes,

Johan


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 feb 2021, 20:47

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door Marley »

Mooi om je project te volgen, jullie zijn net iets verder dan wij. Ik heb even gekeken, bij ons zit er ook op dezelfde plek zo'n tie-rip. Was me nog niet eerder opgevallen. Geen idee of dat noodzakelijk is of dat ie gewoon los kan.
Twee vrouwen die een camper bouwen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door gjvonk »

Hmm, die losse kabels zijn bij mij niet te zien, zitten denk ik onder het kader met de verduistering (is een aparte accessoire, ook te verkrijgen met ingebouwde ledverlichting). Is bij mij overigens origineel Maxxfan, maar de verduistering van een Midi Heki past ook. Is wel ergens in een draadje te vinden.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ik heb het binnenframe er nog niet opgezet, dat komt erop als het plafond zit. ziet er trouwens wel netjes uit bij jou!

Zit even te dubben over de bevestiging van de wanden. Ik denk gewoon blindklinkmoeren in de kokers te knijpen en daarop houten balken als basis en dan verder gaan. Is stevig en desnoods ook nog deels demontabel.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Plaats reactie