Ombouw Peugeot Boxer L4H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Wat een weer vandaag, prima om de water installatie te testen! Afbeelding

Water gevuld met een gieter, ging goed....
Pomp aan, hey een druppeltje. Ah ringetje was daar nog nodig. Even gedaan en alle ringen goed aangedraaid. Oké pomp aan en de kraan werkt!

Kraan dicht, wat gaat er gebeuren? Pomp gaat nog even door en stop, alles blijft op z'n plek! Oké super. Check water meters en dat klopt ook allemaal.

En dan nu schakelaar 2, niks... Oh zekering brand, verkeerde plek de zekering geplaatst Afbeelding. En poging 2, en er loopt water uit de vuilwater tank, succes! Knopje uit en water stopt. Heerlijk zo electrische afsluiting!

De bus gaat morgen weer naar de box, dus dan kan ik alles netjes afwerken.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door PaulBng »

Heb je wat info over die afsluiter van de grijswatertank?


Paul
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Natuurlijk!

Ik heb een electric valve (zoiets € 9,06 | CWX-15Q/N 2-way brass electric ball valve DC3-6v DC5v DC12v DC24v 1/2'' 3/4'' 1'' CR01 CR02 CR03 CR04 CR05 for water leakage
https://a.aliexpress.com/_mLQeREt)

Dn25 als afvoer aan de tank gehangen. Gewoon een buitenmaat schroefdraad dn25 tankdoorvoer erin lijmen.

Heb 4 draden naar de tank lopen, 1 set voor de meter en 1 voor de afvoer. Gewoon stroom erop en de valve gaat open. Schakelaar binnen en voila!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door PaulBng »

Er zit nu een schuifklep onder. Dat zou bricoleren worden.
Ik ga studeren....


Paul
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ik zag dat ze ook grotere maten hebben (35/50mm). Misschien dat het helpt
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door AadenAnke »

Paul dat bricoleren lijkt mij ook wel wat, niet meer op mijn knieën om aan de schuif te trekken. Die stortplaatsen zijn altijd smerig dus zoiets moet er komen binnen kort eens er onder kruipen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Peugeot Boxer L4H2



Bericht door PaulBng »

Joined effort
Komende week maar eens meten...

Edit: topic-kaap-alert... Nieuw topic
Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door MarceldeHoog »

Mooi werk man!

We hebben hetzelfde idee gehad met dat water systeem: Hier ligt ook zon electrische afsluiter. Moet alleen zelf de hele afvoer nog aansluiten voor ik zover ben ook te kunnen gaan testen :-) Aanvoer systeem al wel klaar, op wat details na die ik nog wil aanpakken.

2 vraagjes over je water systeem:
- zo te zien geen filter op de inlaat van je pomp, is dat bewust?
- ik zie ook geen aftap mogelijkheid: wat doe je als je de pomp bijvoorbeeld wil vervangen? of je systeem leeg wil maken (vorst)?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Thanks!

Ik heb inderdaad geen filter, zie/zag daar de noodzaak niet in. Kan eventueel wel nog een filter op de aanvoer slang zetten.

Voor het aftappen van de tank heb nagedacht om een kraantje te doen. Maar dan moet ik of een extra gat door de bodem, de tank hoger leggen of dat dit kraantje niet helemaal op de bodem zit.
Ik leeg de tank gewoon voor het grootste gedeelte via de pomp-kraan-afvoer tank en wat er overblijft met een droog/nat zuiger of desnoods een doek. Ik kan namelijk ook gewoon nog goed bij de tank.

Mocht de pomp kapot zijn dan kan ik een 12v pomp gebruiken of gewoon een slang en zwaartekracht.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ben even bezig met de startaccu op de hh accu aan te sluiten via de Cyrix.
Zie dat ik de Cyrix naar massa heb gemist in m'n schema heeft iemand een idee wat voor dikte kabel dit moet zijn? Ik las dat hier alleen spanning doorloopt om het relais te schakelen

Ik zie niks in de handleiding over deze kabel dikte...
Het is ongeveer 1 meter naar de min pool van de start accu.
Ik heb een Cyrix-ct 12/24 120a

Alvast bedankt voor de input!

Edit:
Getest met een 4mm kabel, alles werkt nu. Voor de definitieve bevestiging wil ik natuurlijk wel even zeker weten wat de dikte moet zijn.
Heb de victron app op de autoradio dus kan mooi zien hoe het laad enzo AfbeeldingAfbeelding
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Na de korte vraag/update gisteren even nog een updateje.

Gisteren bezig geweest met de lades in de keuken. Rechts zit een kastje waar de gasfles staat en nog een emmer ofzo bij kan. Links 3 lades gemaakt voor bestek en borden en pannen enzo. Gewoon lekker ruim (morgen even foto toevoegen....)

De camping stekkers/snoer is ook binnen dus ook 230v getest, werkte in 1 keer. Laad beide accu's op en 230 werkt in de keuken en de garage.

Is mooi moment dat alle stroom werkt, ben er natuurlijk vroeg al mee bezig met de planning en achter de isolatie enzo, als dan alles werkt is dat een flinke stap.

Ga nu verder met het voorbereiden van de twee rijen kastjes en de grote kast voor de koelkast en Porta potti. Daarna nog verven en vilt plaatsen en het einde komt in zicht!



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Peugeot Boxer L4H2



Bericht door albertrietjens »

johandb schreef:
zo 16 mei 2021, 15:26
Getest met een 4mm kabel, alles werkt nu. Voor de definitieve bevestiging wil ik natuurlijk wel even zeker weten wat de dikte moet zijn.
De stroom door het relais loopt tegen de 500 mA. Dat betekent dat 0,75 á 1,5mm2 ook voldoende is.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Ombouw Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Ah super, daar hoopte ik al op! Had nog stukje 4mm over dus die laat ik lekker liggen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Ombouw Peugeot Boxer L4H2



Bericht door johandb »

Vandaag eventjes gaatje geboord in een vakje in het dashboard voor USB aansluitingen van de nieuwe auto radio

Ook plankje gemaakt dat het achter het bankje komt met allerlei stroom aansluitingen. Morgen eens kijken hoe de verf uitkomt.

En zoals beloofd foto van de keuken kastjes.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Plaats reactie