Weer een campervirusbesmetting...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door Johan de Jongh »

Omvormer incl. lader en 120 meter draad.jpg
Omvormer incl. lader en 120 meter draad.jpg (115.94 KiB) 763 keer bekeken
Daar kijk ik wel een beetje tegenop eerlijk gezegd, dat wil zeggen, ik heb me redelijk ingelezen en uitgezocht wat ik nodig heb.
Heb nu een scheidingsrelais van 200A die ik middels een drukknop open kan zetten om een lege startaccu te koppelen aan mn HH accu.
Een omvormer van 1500W continu met zuivere sinus waar een omschakelrelais inzit en ook een 23A lader gekoppeld aan een Dynac AGM 180AH accu,
50 mm2 kabels tussen de accu's, 6 mm2 voor de koelkast, 4 mm2 voor de standkachel en de rest, de verlichting, op 2.5 mm2.
Kabels komen in een ribbelbuis ter bescherming.
Zo gauw dat er in zit kunnen de spanten afgewerkt worden met 6 mm dikke armaflex. en kan de houtbouw beginnen....
Stiekum zitten er al heel wat uurtjes in maar ik geniet !!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door marjasjaak »

Lekker bezig.
Komen er nog gaten in de vloer voor bijvoorbeeld afvoer water enzo?
Door de houten vloerplaat is het wat minder makkelijk om de plaats te bepalen.
Op het ijzer zie je nl. de onderliggende verstevigingsbalken liggen en na het zagen kan je beter de randjes om het ontstane gat verven.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door pele »

Johan
Ik raad je aan om het verticale stijltje aan voet- en hoofdeind aan de wand weg te halen. Je wint toch enkele centimeters. Als je strak tegen de isolatie een triplexplaat aanbrengt, vormt dit een soort sandwich-paneel waarmee de wanden hun oorspronkelijke stabiliteit behouden. Ik heb het steeds zo gedaan, zonder problemen.
De afwerking van de wand is dan ook eenvoudiger.
Bijlagen
D12036D2-B285-4139-A324-F9AC18C54562_1_105_c.jpeg
D12036D2-B285-4139-A324-F9AC18C54562_1_105_c.jpeg (112.48 KiB) 661 keer bekeken
E7C81CEB-A6EB-4FAF-B22B-93C163A37873_1_105_c.jpeg
E7C81CEB-A6EB-4FAF-B22B-93C163A37873_1_105_c.jpeg (78.11 KiB) 661 keer bekeken
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door Johan de Jongh »

@marjasjaak, je hebt gelijk, dat was in het bouwproces handiger geweest.... :oops:
Had nog niet alles binnen en gaandeweg is de indeling tot stand gekomen.
Moet nu 2 gaten maken, 1 voor afvoer en 1 voor gasflesbun.
Boor nu van onder een gat en ga daarna met de 7 gatenzaag van boven het hout te lijf en van onder boor ik kleine gaatjes rondom en moet dan vijlen....
Maak het gat in het hout groter dan in het ijzer, hoop het daardoor wel te kunnen behandelen met verf.
Dat krijg je met die groentjes. :wink:

@Pele, dank voor je reactie, zoals je misschien al las speelde het al door mn hoofd maar "durfde" niet.
Na jouw post gelijk maar de daad bij het woord gevoegd en de puntlassen uitgeboord en de kit afgesneden.....
Ben overigens wel blij dat er bij mij aan de buitenzijde een glas paneel zit want de plaat is wel erg beweeglijk, maar zoals je ook al aangaf maakt de isolatie en de plaat aan de binnenzijde het geheel weer sterk.

Dank voor jullie opmerkingen, het maakt dat onze bus iedere keer weer slimmer in elkaar komt te zitten. :thumbup:
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door johandb »

pele schreef:
zo 03 jan 2021, 11:51
Johan
Ik raad je aan om het verticale stijltje aan voet- en hoofdeind aan de wand weg te halen. Je wint toch enkele centimeters. Als je strak tegen de isolatie een triplexplaat aanbrengt, vormt dit een soort sandwich-paneel waarmee de wanden hun oorspronkelijke stabiliteit behouden. Ik heb het steeds zo gedaan, zonder problemen.
De afwerking van de wand is dan ook eenvoudiger.
Hoi Pele,

Ik moet nog beginnen maar dacht niet of het verwijderen van die 2 stijltjes kon, erg fijn dus om te lezen van wel! Mag ik vragen hoe je de triplez strak tegen de isolate (xtrem/armaflex) hebt aangebracht? Flink wat ruimte te winnen namelijk!

Bedankt!

Johan (een andere dan de topic starter :lol3: )
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door pele »

De triplexplaat volgt de lichte bolling van de carrosserie-zijwand. Verticaal wordt die bolling vooraan aangehouden door de wand van de natte cel links, rechts door de (kleer)kast. Achteraan is er verticaal een gebogen houten stijltje. In de bus waar ik momenteel aan bezig ben, merk ik dat door de boogspanning de triplexplaat vanzelf gebogen blijft staan: horizontaal gezien wordt ze opgesloten door de bovenkastjes en onderaan op de horizontale koker van de bus. Op de foto merk je de lichte bolling.
AAC97B17-ACA1-4011-966D-EBE3DFD77078_1_105_c.jpeg
AAC97B17-ACA1-4011-966D-EBE3DFD77078_1_105_c.jpeg (92.58 KiB) 511 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door PaulBng »

Johan de Jongh schreef:Boor nu van onder een gat en ga daarna met de 7 gatenzaag van boven het hout te lijf en van onder boor ik kleine gaatjes rondom en moet dan vijlen....
Er bestaan ook boren die lijken op een 7-gatenboor, maar die ook staal aankunnen. Heb ik laatst ook met succes in hard rvs gebruikt.

Mss ergens lenen? Scheelt een boel werk als je de passende maat kunt vinden... Even rondvragen.



Paul
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door DJSmiley »

Ligt eraan welke maat. Voor kleinere maten (tot een 30-40mm ofzo) is een stappenboor ideaal voor in plaatwerk

Met die grotere gatenboren is mijn ervaring dat een tandje nog wel eens wil vastlaan. In dun plaatmateriaal is de kans vrij groot dat het vervormd/krombuigt. Zo'n grote gatenboor in staal = voorzichtig boren, met snijolie en niet op volle toeren.

Maar met een decoupeerzaag en een goed metaalzaagje gaat het ook prima, zeker als het een iets grotere diameter gat is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door marjasjaak »

Dit zijn ook handige metaalboren.
20210106_144955.jpg
20210106_144955.jpg (22.65 KiB) 440 keer bekeken
Ook gemakkelijk om voor pakkingbussen (electra) gaten te boren.
In diverse maten verkrijgbaar.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door Johan de Jongh »

Dank allen.

Zoonlief kijkt me aan en lacht en zegt: pa, die hebben wij op de zaak zo liggen.... :lol:

Even weer een foto.
Previeuw.jpg
Previeuw.jpg (86.64 KiB) 392 keer bekeken
Zoals ik al aangaf werk ik graag met ijzer, nu dit er zo in staat begint het allemaal meer vorm te krijgen. (vooral in mn hoofd.)

Heb gisteren mn koelkast binnen gekregen, een Dometic RC 10.4T70, een compressor koelkast met een deur met dubbele scharnieren, kan dus zowel links als rechts draaiend open gemaakt worden. Vond alleen dat al geweldig.
Tevens de Thetford 145 binnen gekomen.

Nu als de sodemieter de bekabeling erin, af maken van de isolatie, dan kan het houtwerk gaan beginnen.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door Johan de Jongh »

Beste zelfbouwers,
de standkachelinbouw bezorgt me hoofdbrekens, wat is de beste plaats....
Ik heb ze gezien onder de r.v.stoel, in de bak van de verhoging net achter de voorstoelen en ook achterin onder het bed wat overdwars zit.
Maar wat is nou de beste plek ?
Graag jullie idee.....
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door DucatoDolf »

Ik zit echt net hier te lezen :
jaap prins schreef:
ma 18 jan 2021, 19:53
Heb diverse kachels ingebouwd , zomaar een paar puntjes.
Als je de ruimte ergens hebt bouw dan de hele zooi buiten en kom alleen met de blaas en zuigslang naar binnen, dat scheelt heel veel in geluid zeker als er ook nog een demper in de blaasslang geplaatst word.
Gebruik het hele traject de dunne dieselslang ivm de capillaire werking en plaats de pomp het liefst onder het tankniveau.
De eerste keer dat je diesel aanzuigt: zet twee draden aan het pompje 1 op de min van de accu en met de ander tik je herhaaldelijk op de pluspool zo zal je het snelst diesel bij de kachel hebben omdat de kachel bij normaal starten anders steeds in storing gaat, eenmaal diesel bij de kachel kun je het pompje normaal aansluiten op de kachelelektronica.
Als de aanzuig van de verwarming (dus niet de verbrandingslucht)buiten word geplaatst heb je gelijk luchtverversing in je bus, zeker in een kleine ruimte is dat aan te bevelen al word de capaciteit dan iets minder omdat er koude lucht word aangezogen let er wel op dat veel kachels een temperatuursensor in de inlaat hebben die dan vervangen moet worden door een externe sensor.
Doe er je voordeel mee.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door henk en lila »

Ik ben het zeker niet met Jaap Prins eens.
Zo weersbestendig zijn die kachels niet en dan het idee om 100% buitenlucht door de kachel heen te verwarmen is helemaal van de zotte. Dat geeft overkill aan luchtverversing. Een D2 kachel op stand hoog doet ruim 80 m3 per uur. Dat is vijf-voudig ventileren in een klein busje.
Bij jouw busmodel past die kachel perfect onder de rechtervoorstoel en in een L2 hoef je helemaal niet met luchtverdeel slangen in het interieur aan de gang. Gewoon vanaf één punt blazen. Bij mij zit de uitmonding (45 gr draaibaar) in het linkerzijpaneel van de rechtervoorstoel. Kan die schuin naar achter blazen naar de zithoek en in zeldzame extreme winters ook nog schuin naar voren. Dat is ook wel fijn want tijdens lange winterritten doet de verwarming van mijn Jumper echt niet genoeg.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: Weer een campervirusbesmetting...



Bericht door jaap prins »

Bij vrachtwagens zet men die dingen ook gewoon buiten hoor, maakt ze een stuk stiller en jezet hem natuurlijk niet op het dak
Plaats reactie