Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
looijtje
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 nov 2020, 22:40

Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door looijtje »

Beste allen,

ik ben nieuw op dit forum en ben bezig met de voorbereidingen voor het ombouwen van mijn Fiat Ducato L3H3 uit 2015.
Ik wil onder andere een aluminium profiel aan beide kanten van het dak maken om zo een eigen bevestigingsframe voor zonnepanelen e.d. te maken. Ik wil dit dus niet doen met een fabrieksimperiaal. Dit wordt vaker gedaan en zie je veel terugkomen op YouTube. Dit doe je dan met behulp van aluminium lichtgewicht frames. Ik wil hiervoor echter niet in mijn dak boren. En nu wil het geval dat er al mooie bevestigings 'T-bolts' (weet niet hoe die officieel heten) op het dak zitten. Daar wil ik dus gebruik van maken. Zie afbeelding.

WhatsApp Image 2020-11-30 at 14.35.55.jpeg
WhatsApp Image 2020-11-30 at 14.35.55.jpeg (204.51 KiB) 1135 keer bekeken
Dus soort clamps/adapters op die zgn T-bolts. En vervolgens die clamp/adapter aan het frame vastmaken. Ik ben nu alleen op zoek naar die adapters om iets vast te kunnen maken aan die T-bolts en heb die online ook gevonden:

https://www.ebay.nl/itm/Promaster-Roof- ... SwXexc4fOV of https://diyvan.com/products/promaster-r ... s-and-pads
En hier nog een ander type adapter met hetzelfde doel: https://www.eurocampers.com/Vantech-Pro ... _1889.html

Het jammere is dus dat deze leveranciers beiden in de VS zitten, waardoor de invoerrechten torenhoog zijn. De grote vraag is dus:
Waar is dit te verkrijgen binnen de EU?
Ik heb me al helemaal suf gezocht op google, maar kan het niet vinden.
Als bijlage heb ik voor de duidelijkheid een foto toegevoegd van zo'n bevestigingspunt op het dak.

Wie kan mij helpen?

Bedankt alvast!
Groeten!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door veetee »

Misschien via Ebay Ierland? Import en verz.kosten valt mee zo te zien.
https://www.ebay.ie/itm/Promaster-Roof- ... 3255014326
In heb wel eens wat uit de VS besteld als het hier echt niet te krijgen is, als het niet anders kan effe slikken maar dan heb je ook wat.
Maar dit valt ook wel te dhz-als je een beetje handig met staal bent...
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door AadenAnke »

Al eens gedacht aan frame van aluminium hoeklijn lijmen op het dak zonder schroeven? Hebben er velen gedaan en doen het nog!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

misschien is dit iets voor u, k2 speedrail

https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop ... -1408.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door DJSmiley »

Zelf maken?

RVS U-profieltje, opening erin maken en 2 gaten tbv bout/moer, of een boutje erin lassen

Als je een beetje handig bent, of een kennis bij een metaalbedrijfje, is dat zo geregeld.

Maar moet het perse op die punten? Ik (en velen) hebben gewoon het paneel op het dak gelijmd met de bekende 6-voudige ABS houder en goede polymeerkit.

https://www.amazon.nl/ECO-WORTHY-Witte- ... 01MQF8BL1/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dit zijn zinvolle suggesties lijkt me.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door walda »

Bij Equinox in Leeuwarden kan je voor niet veel geld de voetjes die op de T-montagesteunen passen bestellen.

Succes,

Walter
looijtje
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 nov 2020, 22:40

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door looijtje »

veetee schreef:
ma 30 nov 2020, 16:00
Misschien via Ebay Ierland? Import en verz.kosten valt mee zo te zien.
https://www.ebay.ie/itm/Promaster-Roof- ... 3255014326
In heb wel eens wat uit de VS besteld als het hier echt niet te krijgen is, als het niet anders kan effe slikken maar dan heb je ook wat.
Maar dit valt ook wel te dhz-als je een beetje handig met staal bent...
Helaas, ik heb het ook even via Ebay Ierland geprobeerd maar ook daar importkosten van $279.60.... Bizar! Heb er 10 nodig voor een L3 dus krijg ik totaal een bestelling van $800. Dat is iets teveel slikken voor mij. Maar wel bedankt!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door veetee »

Ik zou er even een mail naar die verkoper aan wagen, het zou wel eens anders kunnen zijn denk ik als je éénmaal een set van 10 stuks afneemt i.p.v. 10 keer één stuks. Wie niet waagt die niet wint... :wink:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door PaulBng »

Misschien in dat paddestoeltje twee gaten in boren en draad in tappen?


Paul
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door marjasjaak »

Thule Smartclamp System voor Ducato.
Zijn ook duur maar wel in NL te verkrijgen.
Kijk eens op het draadje van Bus-y, die heeft met Thule een complete daktent met zonnepanelen op zijn Ducato staan.

Denk niet dat je in dat nokje een gaatje kunt boren, dan heb je weinig "vlees" meer over.

Als je op Promaster Roofrack zoekt, dan kom je ook filmpjes tegen van zelfbouw maaksels.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op di 01 dec 2020, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door jackentiny »

Als je een basis voor panelen wil maken zou ik eens kijken naar bosch-profiel, dat kun je ook over de t-bout schuiven,

Groet,
Jack
looijtje
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 nov 2020, 22:40

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door looijtje »

Dank voor alle suggesties! :bow:

Bedankt voor de thule suggestie
marjasjaak schreef:
ma 30 nov 2020, 22:26
Thule Smartclamp System voor Ducato.
Zijn ook duur maar wel in NL te verkrijgen.
Kijk eens op het draadje van Bus-y, die heeft met Thule een complete daktent met zonnepanelen op zijn Ducato staan.

Denk niet dat je in dat nokje een gaatje kunt boren, dan heb je weinig "vlees" meer over.

Als je op Promaster Roofrack zoekt, dan kom je ook filmpjes tegen van zelfbouw maaksels.


Ik vond inderdaad het draadje va Bus-y en vond dat er ook wel heel mooi uitzien! Ik zie alleen overal op internet het smartclamp system voor L3H2 en ik heb een L3H3. Kan ik gewoon aannemen dat dat ook past? Is iemand daar bekend mee? Ik heb namelijk 5 T-bouten op het dak en zie in de set maar 4 smart clamps aan elke kant. En de T-bouten op mijn H3 lijken ook iets dichter aan de rand te zitten en lager te liggen tov de eerste ribbel.

Een gaatje in de bovenkant hoeft denk ik niet om dwarsliggers te maken. Ik neem aan dat er voor de boschprofielen die Thule hiervoor gebruikt ook gewoon montageplaatjes zijn die je erin kunt schuiven oid?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Adapters/clamps voor T-bolt dakbevestiging Fiat Ducato



Bericht door PaulBng »

Glijmoeren heten die....

Afbeelding

Paul
Plaats reactie