Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door PaulBng »

MarceldeHoog schreef:Wel ga ik afzien van het maken van een wasbakje in de douche, tandenpoetsen enzo kan tenslotte ook in de keuken.
Ik heb de wasbak er recent uitgehaald. Zit alleen maar in de weg...





Paul
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Kees_S »

Wij gebruiken de douche ook zeer regelmatig, zou niet meer zonder willen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Afgelopen weekend weer een beetje kunnen klussen. Aangezien alles voor de deur moet zijn we wel wat afhankelijk van het weer natuurlijk.

De houten vloer precies op maat gezaagd. Goed gelukt ook nog, heb van hardboard eerst mallen gemaakt. 3 populieren multiplex platen en alles past netjes :-) Verder nog wat overbodige bekabeling weggehaald, en poetswerk gedaan als voorbereiding op de armaflex.

Voorlopig zal ik me bezig moeten houden met klussen die met lage temperaturen kunnen, zoals bekabeling trekken en veel schoonmaak werk. Zodra de montageplaat voor de kachel binnen is (een zogenaamde turret plate) en de onderbouw watertank, ga ik een dagje een brug huren.

Oh, en het achterste dakluik lekt een beetje, kennelijk hebben de pas stukjes niet goed gewerkt. Meteen maar een frame besteld voor een 40x40 dakluik, zodat ik dat ding beter kan monteren. Spijt dat ik dat niet meteen heb gedaan natuurlijk :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Kreeg vandaag bericht dat de onderbouw ducato vuilwatertank pas half tot eind februari geleverd kon worden (stond bij bestelling op 27 december op voorraad in webshop). Direct geannuleerd en elders besteld, komt deze week nog binnen. Tevens komt de fornuis/over combi binnen dus het wordt een magazijn in huis...

Zodra alles in huis is, brug huren en standkachel plus onderbouw tank monteren.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Gisteren de wanden verder schoongemaakt, en de vloer grotendeels verf klaar gemaakt (staalborstel voor de roestplekjes, alles opschuren). Zaterdag nog wat bekabeling weggehaald die naar de laadruimte liep, had verder andere verplichtingen dan aan de bus werken helaas.

Mijn idee is om op korte termijn een werkplek in een doe het zelf garage te huren, half uurtje kachel in de bus, en dan gewoon de verflagen voor de vloer te doen (anti roest op wat plekjes en daarna hammerite verflaag). Voordat de vloer gereed is kunnen we namelijk niet echt verder. Kortom, vloer verven, onderbouw tank eronder, en dan (eindelijk) de vloer isoleren en monteren.

De plek voor de kachel heb ik aangepast: Die komt achter de bestuurder in het tweezits bankje. Dar verdeel ik onder in 2 compartimenten: Eentje voor electra, eentje voor de kachel (wil 2 separate ruimtes daarvoor, lijkt me veiliger).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Peter12 »

Is het ook, dan loop je niet de kans op smeltende draden, omdat het te heet wordt.
Foto's zijn welkom als je de camper op de brug heb :thumbup:
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door joske501 »

MarceldeHoog schreef:
ma 11 jan 2021, 11:17

De plek voor de kachel heb ik aangepast: Die komt achter de bestuurder in het tweezits bankje. Dar verdeel ik onder in 2 compartimenten: Eentje voor electra, eentje voor de kachel
Beste,

Veel zelfbouwers gebruiken de ruimte onder de zitbank voor elektra of dergelijke en ik vind dat echt zonde. Deze ruimte is heel erg aangewezen en vlot toegankelijk voor bergruimte van droge voeding en drank. Elektra, watertank en dergelijke zitten bij mij onder het bed. Dat zijn zaken , eens geïnstalleerd waar je nog weinig moet bij zijn en indien nodig toch te bereiken via het oplichten van de bedplaat of lattenbodem(s). Die handige opbergruimte onder de 2 de zetelrij zou ik echt niet meer willen missen. Bij fabriekbuscampers zit meestal de waterbak op die plaats, dat was ook zo bij mijn vorige fabrieksbus, gewoon stom. Veelal zie je bij de busjes mensen uitstappen, achterdeuren open om watervoorraad of wat dat ook naar de woonruimte te brengen, bij ons onmiddellijk te bereiken zonder de schuifdeur of achterdeuren te openen in de winter waarbij je alle warmte kwijt speelt.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Hallo Joske
De hoofd reden dat ik mijn electra onder het bankje wil, is dat dan de electra leidingen het meest logisch lopen.

Achter mijn stoel komt een 2 zits zijdelings bankje. Vooraleerst om aan de keuringseisen te voldoen zonder draaistoelen (de plateaus haal ik voor de keuring even weg), maar 1 zitplaats lijft er minimaal daar. Mijn accu ligt vlak voor de voorstoel onder mijn voeten, dus de afstand naar dat bankje is een meter, 1,5 meter wellicht. Het bedienings console komt in een kastje boven die 2 zitplaatsen.

Door dan de electra daar te plaatsen heb ik weinig lengte tussen beide accu's, en weinig lengte naar de schakelaars en displays.

Achterin (onder het breedtebed) komen onder andere de schoonwatertank, gas kast en geiser kast. Verder een grote en diepe lade naar de binnenruimte. Die schuift tussen de keuken en toilet/douche ruimte. Bergruimte ga ik zeker voldoende hebben :-)

@Peter: Ik wil zeker fotos maken van de tankophanging. Met name omdat er nog altijd weinig foto materiaal beschikbaar is van deze specifieke tank.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Kleine update: Afgelopen weekend de vloer behandeld met anti roest middel (de stukjes waar roest zat voor ik het wegschuurde dan toch), en de spanten weggehaald waar het bed komt.

Zondag was het beter weer dan ik verwacht had, en dus besloten het achterste dakluik opnieuw te monteren (dat lekte een beetje). Stikem best een boel werk, maar alles netjes schoon gekregen, en opnieuw gemonteerd. Deze keer met een 40x40 frame speciaal voor de ducato, in plaat van zelfgemaakte vullingen door de ribbels.

Morgen gaat de bus naar de garage omdat er een gloeistift vervangen moet, en laat ik meteen de achterdeuren stellen. Als we nu ook deze week de vloer kunnen schilderen (het lijkt warm gnoeg te worden) dan ben ik een gelukkig mens, want kunnen we eindelijk verder.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

De vloer is intussen geschilderd (2 lagen) dus komend weekend latjes plakken en armaflex ertussen. De 2 panelen aan hoofd en voeteinde van bed zijn voorzien van antidreunplaat en 6mm armaflex. Juist omdat daar de armaflex laag zo dun is, hebben we de antifreun ook maar gebruikt, heb het toch liggen.

Dan gisteren de grijswater tank onder de bus gehangen, en tevens alle kokerbalken met anti roest behandeld (bus stond toch op de brug tenslotte). De tank was nog wel een dingetje: bij de eerste montage leek alles netjes te zijn, tot ik de bus van de brug af wilde rijden: De handrem ging niet goed meer los. Welliswaar was de kabel netjes vrij, maar het mechaniek om te spannen en ontspannen dus niet... Terug de brug op en de tank opgeschoven.

Enige nadeel is dat nu de afvoerplug te ducht bij de uitlaat zit om nog te kunnen gebruiken, dus ga een alternatieve afvoer maken ter zijner tijd.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Van de 3.70 meter laadvloer is intussen 3 meter geisoleerd: Het was meer werk dan ik dacht. Al die stukjes tussen de latten op maat snijden, secuur plakken, tijdrovend. Een paar zijvlakken ook al gedaan, en mijn vriendin is druk bezig met stukken op maat maken voor de volgende plakronde. Verwacht nog een paar dagen werk om alles netjes te arma-flexen, en dan kunnen we eindelijk gaan opbouwen!

Een paar besluiten genomen voor de toekomstige (technische) inrichting:
- Geen geiser, maar een electrische boiler. 220V, 400W, op de omvormer. De bedoeling is dat deze vooral tijdens het rijden aan staat.
- Geen LPG, maar gewoon 2 gasflessen. Omdat we enkel op gas zullen koken, verwacht ik niet enorm veel gas te gebruiken. Ook gaan we geen maanden op pad helaas.

De volgende update is hopelijk een foto van de geisoleerde vloer :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door henk en lila »

Voor alleen koken komen wij (met zijn tweeën) makkelijk uit met twee medium Camping Gaz flesjes (R904). Eén reserve en lekker ruimte besparend. In landen waar je deze niet kunt omruilen, vullen ze die ook gewoon. Wij kunnen met eentje wel vier weken toe (maar uiteraard één reserve omdat die altijd op het verkeerde moment leeg zijn.).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DucatoDolf »

Voor alleen koken kun je ook nog de cp250 flesjes overwegen. Met bijbehorend kookstel. Ik gebruik dan ook twee kooktoestellen. 1 vaste in de camper keuken en een losse voor buiten. 3x raden welke we het meeste gebruiken. Die flesjes zijn lekker goedkoop bij de action en als je niet veel kookt verbruik je er ook niet veel.

Maar wij gaan dan ook nog wel eens uit eten, bbqen en koken hooguit met 2 pannen. Dus ook hier weer ligt het aan je manier van camperen ::) .
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Eindelijk maar eens wat foto's! Gisteren ondanks de sneeuw lekker bezig geweest: leidingen gelegd, vloer vastgezet, en uitgetekend met tape waar wat precies gaat komen. De isolatie op de foto's is eerder gedaan: daar is het nu echt te koud voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De afmeting van de bank klopt nog niet: die gaat wat dieper worden zodat de voorkant gelijk komt met de douche/toilet ruimte. Onder die bank komt de electra en de kachel (gescheiden compartimenten).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie