Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Vet plantjes!
Mooi werk hoor. Die vensterbank vind ik leuk gemaakt ook.
Geniet van je reis!
Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
Mooi werk hoor. Die vensterbank vind ik leuk gemaakt ook.
Geniet van je reis!
Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
De vetplantjes zijn van Ikea. We waren daar voor de matras, en dachten das wel leuk voor ergens in de bus. Nu zitten ze met dubbeltape vast op de vensterbank, en hard de deur dichtdoen kunnen ze tot dusver tegen Maar inderdaad: vastgeplakt.
De reis is al voorbij Johan. De volgende echte trip word Juni volgend jaar, tot die tijd gaan we rustig aan verbeteringen aanbrengen. Eerst de kachel, dan het bankje inkorten en de badkamer vergroten. De douchebak gaat er dan uit: ik maak er zelf een met epoxy, zodat we de volle ruimte kunnen gebruiken. Tevens een nieuw toilet, met normale zithoogte.
De reis is al voorbij Johan. De volgende echte trip word Juni volgend jaar, tot die tijd gaan we rustig aan verbeteringen aanbrengen. Eerst de kachel, dan het bankje inkorten en de badkamer vergroten. De douchebak gaat er dan uit: ik maak er zelf een met epoxy, zodat we de volle ruimte kunnen gebruiken. Tevens een nieuw toilet, met normale zithoogte.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Vandaag de diesel kachel in gebouwd. Flinke klus maar wat een enorme voldoening als er dan bloedhete lucht je camper in stroomt! Zal morgen even wat fotos maken.
In tegenstelling tot wat sommigen adviseren heb ik gewoon de groene slang gebruikt die meegeleverd is. Van diverse gebruikers begrepen dat die uitstekend werkt, en hij is niet voor niets meegeleverd. Wel de iets stuggerere witte slang ook liggen, dus ik kan altijd vervangen indien nodig.
In tegenstelling tot wat sommigen adviseren heb ik gewoon de groene slang gebruikt die meegeleverd is. Van diverse gebruikers begrepen dat die uitstekend werkt, en hij is niet voor niets meegeleverd. Wel de iets stuggerere witte slang ook liggen, dus ik kan altijd vervangen indien nodig.
Laatst gewijzigd door MarceldeHoog op ma 18 okt 2021, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Was de fotos even vergeten...
De deksel van de vlotter module:
En nu met aangesloten leiding:
De uitlaat zit zo best netjes:
En, wat wazig, de onderkant van de kachel (met turret plate gemonteerd):
Kachel al paar keer gebruikt, echt heerlijk zo snel als de bus warm is. Het getik van de pomp vindt ik best meevallen, en als we slapen staat hij toch uit. Kachel zelf zit onder het bankje, met 1 uitblaasrooster.
Overigens bleek er een scheur te zitten in de ring waarmee de vlotter module op de tank zit. Hiervoor een nieuwe besteld, maar ik krijg hem er zelf niet echt netjes op. Deze week afspraak bij de garage om te kijken of zij het beter kunnen. Hopelijk is de tank aansluiting niet vervormd, anders wordt het kostbare zaak vrees ik.
De deksel van de vlotter module:
En nu met aangesloten leiding:
De uitlaat zit zo best netjes:
En, wat wazig, de onderkant van de kachel (met turret plate gemonteerd):
Kachel al paar keer gebruikt, echt heerlijk zo snel als de bus warm is. Het getik van de pomp vindt ik best meevallen, en als we slapen staat hij toch uit. Kachel zelf zit onder het bankje, met 1 uitblaasrooster.
Overigens bleek er een scheur te zitten in de ring waarmee de vlotter module op de tank zit. Hiervoor een nieuwe besteld, maar ik krijg hem er zelf niet echt netjes op. Deze week afspraak bij de garage om te kijken of zij het beter kunnen. Hopelijk is de tank aansluiting niet vervormd, anders wordt het kostbare zaak vrees ik.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Andere updates:
Intussen heb ik het bankje smaller gemaakt, en daarvoor alle electra (inclusief accu) moeten verplaatsen. Dit als voorbereiding op vergroten douche/toilet ruimte.
Verder de originele radio vervangen voor een Android 10 exemplaar. Zolang ik de canbus module daarvan niet gebruik werkt alles perfect, zodra ik die wel aansluit gaat de hele boordcomputer over zijn nek: Dashboard niet meer uit, deurvergrendeling werkt niet meer, en melding dat mijn koelvloeistof veel te heet is. Het grootste probleem daarbij is dat Fiat het Blue & Me systeem volledig heeft geintegreerd: simpelweg de blue&me module loskoppelen helpt niet. Die canbus integratie wil ik wel echter, al is het alleen maar vanwege de stuurbediening.
Ook een foutmelding op het dashboard van de losgekoppelde achteruitrij sensoren (ivm trekhaak).
Fiat garage zegt dat er gewoon geen andere radio in kan, en ook de melding van de sensoren kan niet weg. Kortom, ik ga dat zelf aanpakken: eerst de goede kabel bestellen, en dan met Multiecuscan aan de slag. Daar heb ik over een paar weken vast meer informatie over Kan ik daarna Fiat vertellen hoe het moet (want dat het kan, staat vast).
Wat wel alvast mooi is, is dat ik nu Tomtom GO op de radio gebruik, en Spotify voor mijn eigen muziek. Verder heb ik een dashboard met voertuig data die ik uitlees via een bluetooth adaptertje in de OBDII adapter. Mooi speelgoed!
Intussen heb ik het bankje smaller gemaakt, en daarvoor alle electra (inclusief accu) moeten verplaatsen. Dit als voorbereiding op vergroten douche/toilet ruimte.
Verder de originele radio vervangen voor een Android 10 exemplaar. Zolang ik de canbus module daarvan niet gebruik werkt alles perfect, zodra ik die wel aansluit gaat de hele boordcomputer over zijn nek: Dashboard niet meer uit, deurvergrendeling werkt niet meer, en melding dat mijn koelvloeistof veel te heet is. Het grootste probleem daarbij is dat Fiat het Blue & Me systeem volledig heeft geintegreerd: simpelweg de blue&me module loskoppelen helpt niet. Die canbus integratie wil ik wel echter, al is het alleen maar vanwege de stuurbediening.
Ook een foutmelding op het dashboard van de losgekoppelde achteruitrij sensoren (ivm trekhaak).
Fiat garage zegt dat er gewoon geen andere radio in kan, en ook de melding van de sensoren kan niet weg. Kortom, ik ga dat zelf aanpakken: eerst de goede kabel bestellen, en dan met Multiecuscan aan de slag. Daar heb ik over een paar weken vast meer informatie over Kan ik daarna Fiat vertellen hoe het moet (want dat het kan, staat vast).
Wat wel alvast mooi is, is dat ik nu Tomtom GO op de radio gebruik, en Spotify voor mijn eigen muziek. Verder heb ik een dashboard met voertuig data die ik uitlees via een bluetooth adaptertje in de OBDII adapter. Mooi speelgoed!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Leuk zo'n nieuwe radio hè?!
Heb je ook Vicron laders etc? Die kan je ook verbinden via bluetooth op de radio (als je bluetooth versies hebt natuurlijk)
Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
Heb je ook Vicron laders etc? Die kan je ook verbinden via bluetooth op de radio (als je bluetooth versies hebt natuurlijk)
Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Alleen mijn zonnepaneel regelaar is van Victron, maar die hoef ik niet zo nodig op de radio. Heel af en toe check ik eens op de telefoon.
Anyway, wat updates:
- Vandaag eindelijk toekenning kwarttarief binnengekregen. Aanvraag was 23 juni bij ze binnen. Duurt even maar dan heb je ook wat
- Mijn brandstoftank moet vervangen worden. Bij het monteren van de standpijp kwam ik er achter dat de ring van de vlotter unit gescheurd was, en nieuwe ring past ook niet: de schroefdraad is vervormd. Deze conclusie trok de Fiat dealer ook, tegen betaling van 140 euro De zaak zit weer vast, maar kan dus niet teveel diesel tanken, de ring sluit niet goed af.
- Heb nu alle juiste kabeltjes binnen om mijn boord computer te herprogrammeren. Hier wil ik echter ruim te tijd voor gaan nemen, ergens in de komende weken maar een dagje daarvoor uittrekken. Hopelijk werkt daarna ook de stuurbediening van mijn radio, maar in ieder geval ga ik van de foutmelding van de achteruitrij sensoren af zijn.
Alle andere klussen laten we liggen tot het voorjaar. Eerst eens in huis aan de slag, daar hebben we ook flinke plannen.
Anyway, wat updates:
- Vandaag eindelijk toekenning kwarttarief binnengekregen. Aanvraag was 23 juni bij ze binnen. Duurt even maar dan heb je ook wat
- Mijn brandstoftank moet vervangen worden. Bij het monteren van de standpijp kwam ik er achter dat de ring van de vlotter unit gescheurd was, en nieuwe ring past ook niet: de schroefdraad is vervormd. Deze conclusie trok de Fiat dealer ook, tegen betaling van 140 euro De zaak zit weer vast, maar kan dus niet teveel diesel tanken, de ring sluit niet goed af.
- Heb nu alle juiste kabeltjes binnen om mijn boord computer te herprogrammeren. Hier wil ik echter ruim te tijd voor gaan nemen, ergens in de komende weken maar een dagje daarvoor uittrekken. Hopelijk werkt daarna ook de stuurbediening van mijn radio, maar in ieder geval ga ik van de foutmelding van de achteruitrij sensoren af zijn.
Alle andere klussen laten we liggen tot het voorjaar. Eerst eens in huis aan de slag, daar hebben we ook flinke plannen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Heeft men (heb je?) de ring van de brandstof vlotterkamer met een speciaal daarvoor ontworpen tool losgeschroefd ook met bijtel (schroevendraaier) en hamer? Die ring kan behoorlijk vast zitten, en zonder die speciale tool is het risico op scheur groot.
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
ik klaag nooit meer over de tien weken die het bij mij kostte. Gefeliciteerd!MarceldeHoog schreef: - Vandaag eindelijk toekenning kwarttarief binnengekregen. Aanvraag was 23 juni bij ze binnen. Duurt even maar dan heb je ook wat
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Wij hebben de aanvraag kwarttarief begin mei gedaan (3 mei volgens de ontvangstbevestiging) en gister (2 november) de beschikking (toegekend).
Heeft 'slechts' 2 kwartalen geduurd, dus.
(Al die tijd niets hoeven betalen, overigens)
Heeft 'slechts' 2 kwartalen geduurd, dus.
(Al die tijd niets hoeven betalen, overigens)
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
De scheur zat er al in voor ik hem losmaakte: dat wist ik omdat er lekkage was als ik vol tankte. Mijn vermoeden is dat de scheur is ontstaan door de vervorming van de aansluiting: dit schijnt namelijk een vaker voorkomend issue te zijn. Geen superhaast met oplossen, zolang ik niet vol tank is er niets aan de hand. Rustig naar vervangende tank op zoek dus.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Afgelopen weekend de camper maar eens winterklaar gemaakt. Zaterdag waren we in Eindhoven, waar je op de camperplaats voor 1,50 euro een uurtje kunt staan en dus ook aftappen
De bus op oprijblokken gezet, de kraan open, waarmee ook de schoonwatertank leeg was. Zondat vervolgens zowel de boiler als de waterleidingen leeggemaakt, nu nog scheut antivries in de afvoer en we zijn klaar voor vorst.
Daarna ook maar even de verhoging achter de stoelen losgehaald: daar was dus niet achter geisoleerd. Alsnog gedaan, scheelt meteen een koude luchtstroom over de vloer, en dus meer warmte.
Tenslotte: We hebben ook besloten een gordijn te maken tussen cabine en campergedeelte: Dat scheelt onder het rijden bakken warmte in de winter, en ongetwijfeld ook effectievere airco in zomer. Even getest met een plaid en dat scheelt echt een berg.
De bus op oprijblokken gezet, de kraan open, waarmee ook de schoonwatertank leeg was. Zondat vervolgens zowel de boiler als de waterleidingen leeggemaakt, nu nog scheut antivries in de afvoer en we zijn klaar voor vorst.
Daarna ook maar even de verhoging achter de stoelen losgehaald: daar was dus niet achter geisoleerd. Alsnog gedaan, scheelt meteen een koude luchtstroom over de vloer, en dus meer warmte.
Tenslotte: We hebben ook besloten een gordijn te maken tussen cabine en campergedeelte: Dat scheelt onder het rijden bakken warmte in de winter, en ongetwijfeld ook effectievere airco in zomer. Even getest met een plaid en dat scheelt echt een berg.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Dit weekend de douche/toilet cabine afgebroken, net als het tv kastje (bankje was al gedaan).
Daarna de wand bijna 20cm opgeschoven, zodat we een mooie ruimte voor toilet en douche hebben. Nieuwe voorkant gemaakt die deze week wordt geschilderd. Volgend weekend dan afbouwen. De afwerking van de binnenzijde komt dan als het weer wat warmer wordt.
Daarna de wand bijna 20cm opgeschoven, zodat we een mooie ruimte voor toilet en douche hebben. Nieuwe voorkant gemaakt die deze week wordt geschilderd. Volgend weekend dan afbouwen. De afwerking van de binnenzijde komt dan als het weer wat warmer wordt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!