Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Na in het verleden 2 low budget campers te hebben gebouwd, ging het bloed toch weer kriebelen! Vandaar besloten om nog 1 keer een camper te bouwen: Maar nu helemaal naar mijn wensen. Niet te oud, en alles aan boord om off grid te kunnen staan. Kortom, camperplaatsen zonder stroom of toilet mogen geen probleem meer zijn.

Na pakweg een maand of 2 rondkijken kwamen we de wagen van onderstaande foto tegen: Exact de afmetingen die ik graag wilde!
Op 21 november heb ik deze opgehaald. Ducato L3H3 uit 2012, met de 2.3 multijet motor. Cruise control, airco, navigatie, radio stuurbediening, erg blij mee!

Tot nu toe achteruitrij camera's geinstalleerd (1 recht achteruit, 1 op de achterkant), laadruimte gestript (behalve de vloer, dit wilde niet erg meewerken). Heb per 14 dagen 3 dagen dat ik kan werken aan de bus, dus wordt langdurige verbouwing!

Globale indeling: Breedtebed, kleine toilet/doucheruimte, keuken met kookplaat en oven, compressor koekast. Op het dak een dakluik boven de slaapruimte, 220W zonnepanelen, Maxxfan boven het woongedeelte. Nieuwe captain chairs die na de keuring draaibaar worden. Voor de keuring een bankje. Geiser met afvoer naar buiten voor het warm water. Vuilwatertank onder de bus, schoonwater tank in de bus. LPG dampgas tank in de bus (gasdichte kast, electronische afsluiter). Kachel onder de bestuurder stoel: twijfel hier nog tussen chinees of autotherm.

Maar goed, eerst maar eens verder strippen, schoonmaken, en isoleren :-)

Afbeelding
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door jheeck »

Oog bij mij als een H2 ;-) Maarreh, veel succes en plezier met je project!
busmaten.jpg
busmaten.jpg (49.69 KiB) 16138 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Is toch echt een L3. Ook volgens de voertuig gegevens van rdw ;) Wellicht vertekent de hoek van de foto wat.
Laatst gewijzigd door MarceldeHoog op ma 30 nov 2020, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door gjvonk »

H slaat op de hoogte: de witte bus met de roodwitte band is echt een bus met hoogte 2. L3H2 betekend lengte 3 (5,99 m) en hoogte 2 (2,52 m aan de buitenkant). De gele bus uit het diagram heeft H2, de rode en blauwe zijn H3, hoogte is 2,72 meter.

Het complete rijtje wat leverbaar is:
L1H1,
L2H1, L2H2,
L3H2, L3H3,
L4H2, L4H3.

Voor de volledigheid: de L3 en L4 bus varianten hebben dezelfde wielbasis, een L4 heeft zijn extra lengte van 40 cm door een stuk achter de achterwielen.

Een H3 is herkenbaar aan de hogere en steilere plaat boven de voorruit, zie de onderstaande link.

http://www.uwcamperopmaat.nl/wp-content ... 3-H3-2.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door DJSmiley »

T lijkt idd echt de H2, niet de H3

De H3 is herkenbaar aan (duh) het hogere dak, met name zichtbaar bij het voorvlak (bij de H3 is dat te zien doordat de licht verzonken vlakken een rechthoek zijn) en de zijkanten, de H3 heeft een 'verdiepte lijn' halverwege de verhoging

Kwa zonnepaneel: 220w? Ik zou groter nemen. Plaats zoveel als mogelijk. In de zomer niet nodig, maar in de voorseizoenen kan dat geen kwaad.
Op mijn L2 pastte (net) een normaal paneel tussen dakluikje en maxxfan. In jouw geval heb je meer ruimte en kun je dus meer kwijt.

Ik denk zelfs dat je wel 2m in de lengte tussen je luiken kwijt kunt. Dan kun je zelfs een 445wp paneel plaatsen.
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door marjasjaak »

Leuke rode striping op de bus. Valt wel op.
Tip, haal de schuifdeur rails even los ivm. roest vorming achter de rails.
Succes met bouwen.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door Jean Baret »

Mooi hoor! Leuke strepen inderdaad, die moet van zo’n overheidsdienst zijn geweest, kom er even niet op.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Oh wacht even, ik dacht dat er L2 werd geimpliceerd, ipv H2. Als ik zo kijk zou H2 wel eens waar kunnen zijn. Hij werd verkocht als LH3 Grand Volume dus ik ging van die extra hoogte uit. Verklaart waarom de binnenhoogte me tegenviel :-) Waar het mij echter om ging is dat ik goed kan staan en dat lukt gelukkig (ook na inbouw straks)!

De bus was van een groot transport bedrijf, en werd gebruik voor service aan defecte vrachtwagens. Een groot deel van de striping gaat er af (mijn vriendin gaat over de looks binnen/buiten, ik over de bouw en techniek).

Qua zonnepanelen denk ik dat 220 genoeg is voor ons. Er komt een accuscheider in, dus laden gebeurt ook tijdens rijden (we staan nooit ergens lang). De accu van 200Ah geeft dan nog altjid de mogelijkheid een dagje zonder bijladen te doen, en indien nodig pakken we gewoon een camping met stroom, dan laadt ook de accu weer op.
Qua voorseizoen/naseizoen zie ik aan mijn zonnepanelen thuis wel dat de opbrengst sowieso minimaal is, daar kun je niet tegenop leggen aan panelen. We willen wel het hele jaar kunnen camperen, en in vakanties ook naar gebieden met weinig zon, dus die panelen zijn een leuk extraatje maar ik beset me dat ze niet altijd afdoende gaan zijn.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door Atoz »

Ik las in je inleiding dat je off grid wil gaan....
Dan leg je je dak vol met panelen.
En plaats je een LFP systeem met vanaf het begin van de werken de juiste laders.
(Zo zou ik het NU doen:) )
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door Aloys »

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar wel een duidelijke foto: de H3, de hoge uitvoering.
Let op de ruimte boven de schuifdeur.

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Atoz schreef:
ma 30 nov 2020, 14:44
Ik las in je inleiding dat je off grid wil gaan....
Dan leg je je dak vol met panelen.
En plaats je een LFP systeem met vanaf het begin van de werken de juiste laders.
(Zo zou ik het NU doen:) )
Op zich snap ik je motivatie, maar (zoals met veel dingen in het leven) is het een balans tussen wensen en budget.

Wij willen de mogelijkheid hebben iedere camperplaats te kunnen gebruiken die we tegenkomen, of zelfs gewoon ergens in het wild te staan (vrees dat mijn partner dat niet durft). Dat betekent: goede afgesloten toilet ruimte, en onafhankelijkheid van stroom. Sowieso af en toe een camping, dat is om te douchen wel zo fijn. Als de accu dan extra sap nodig heeft hang ik er gewoon een kabel aan. Volledig off grid is dus niet nodig.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door Atoz »

Kleine tip, ik reken 1€ per Wp
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door Geen-Geld »

Mooie bus en wens je heel veel plezier met het bouwen, ik zal dit draatje dan ook met plezier volgen om zelf weer van te leren. :thumbup:
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Intussen zijn de volgende bestellingen onderweg:

- Maxxfan Deluxe (al binnen)
- Fiamma dakluik + verduistering (al binnen)
- 3 rollen Armaflex XG 19mm
- 1 rol Armaflex ACE 6mm
- 2 rollen anti-dreun 2mm (4 m2 totaal)
- set zonnepanelen met steunen, dagdoorvoer, kabels en MPPT

Verder 2 nieuwe accus voor de schoefmachine, en een invalzaag (anders krijg ik nooit die vloer er uit).

Deze week wil ik ook kabels, waterleidingen en ribbel buizen bestellen, om de bouw voor te bereiden. Wat ik me echter afvraag, is of ik niet gewoon meerdere 12V kabels door 1 buis kan trekken. Denk aan: lampje keuken, onsteking oven/gaspit, usb aansluiting. Dat zijn 3 licht verbruik leidingen die in feite toch gewoon door 1 (zwarte) ribbelbuis kunnen? De 220V leg ik sowieso gescheiden.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie