Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Johan de Jongh »

Marcel,
goeie reis en één troost, je bent zeker niet de enige die op pad is met een bijna gereed zijnde camper. 😉
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Maar eens even het lijstje van een paar paginas terug er bij gepakt om te kijken welke klusjes af zijn en welke nog moeten (dikgedrukt moet nog):

- achterdeuren en zijdeur bekleden (en hor+verduistering plaatsen)
- wanden (met nis) slaapkamer bekleden
- douche afbouwen (waterdicht, douchebak, afvoer)
- gas kast & leidingen plaatsen
- grijswater tank afvoer plaatsen
- alle bovenkastjes bouwen
- slideout kastje voor tv bouwen
- overgang cabine-camper gedeelte netjes afbouwen (ook met vurenhout, deurtjes voor de bergruimte boven de cabine)
- vloer cabine 20cm doortrekken naar camper gedeelte (voor voeten bij gedraaide stoel)
- standkachel inbouwen
- keukenblad afwerken en kitten
- achterwand keuken bekleden
- verlichting inbouwen (dimbare led strips in profielen, plus inbouw led spot in douche)
- waterleiding systeem testen
- trekhaak (laten) plaatsen

De achterdeuren worden vanavond nog bekleed, waarmee eigenlijk alleen de kachel, de douche en de overgang camper-cabine niet af zijn. Valt niet tegen. Overigens heb ik voor de porta-potti een verhoging gebouwd in de douchebak, zodat deze direct tegen de wand kan staan én niet kan verschuiven. Daarmee zit je meteen hoger ook, wat comfortabeler is.

Morgen zal ik wat nieuwe foto's maken, dan zijn we klaar te vertrekken.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Gisteren na werk nog even de matras op maat gemaakt en in de bus gelegd, de sluitingen in de kastjes boven het bed geplaatst, en het kunstleer voor de deurpanelen op maat gemaakt, en de vensterbank geplaatst in de schuifdeur. Toen was het alweer te donker om het af te kunnen maken dus dat wordt vandaag. De laatste loodjes :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door bekend »

Vraagje. Welke luifel heb je gekocht. Dus merk en leverancier en afmetingen zou ik graag willen weten.
Bedankt
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

De luifel is van Obelink, https://www.obelink.nl/bo-camp-travel-c ... uifel.html

350 lang, 240 diep. Zonder stokken geleverd, ik heb er de standaard set van Obelink bij gekocht.

Intussen op onze derde camper plek en erg blij met de bus!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Update: we zijn weer in Nederland. Tijdens een rit in zuid Bretagne zakte de hele fietsendrager naar het asfalt… de trekhaak was ondeugdelijk gemonteerd. Een Franse mechanicien was haast geshockeerd: het ding zit niet aan het chassis!

Morgen wordt dit gefixed, en kijken we waar we verder heen willen.

Verder paar kleine dingetjes gehad:
Een drukpomp die bleef lopen: een slangklem bleek niet goed te zitten, waardoor de slang van de boiler er uit was gesprongen. Paar liter water in een gelukkig rondom afgekitte ruimte onder het bed :) gelukkig eenvoudig gefixed!
Dan de lade onder het bed: die was zo zwaar geladen dat het lipje wat het slotje borgt, uit het hout was getrokken. Lade even met spanband gefixed, op volgende camping lade gerepareerd!
Tenslotte: de badkamer is te klein. Het werkt, maar te lastig, dus die ga ik na de vakantie aanpassen.

Al met al een vakantie met hindernissen, maar ben blij met de bus. Zeker de luxe van heet water is echt geweldig. En de oven, voor een lekkere quiche, of afbak broodjes :)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Jean Baret »

Leuk om te lezen hoe het bevalt, zo’n eerste vakantie. Hoe ga je dat doen, die badkamer? Dat lijkt me nog best een ingrijpende toestand.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Nog geen idee, het grootste probleem wordt de electra onder de bank. Maar dat zien we na de vakantie wel.

De trekhaak zit er nu goed onder, en we staan niet ver van Leeuwarden. Morgen verder, erg blij dat alles op deze korte termijn gefixed is.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door marjasjaak »

Leuk dat het bevalt, ondanks de dingetjes onderweg.
Tip maak een lijst met verbeterpunten al onderweg. Het 1e jaar hadden wij een lange lijst bij thuiskomst. Ieder jaar ontdek je wel weer wat. Zo maak je de camper steeds beter.
Vind de markerings striping nog steeds mooi.
De camper valt zo wel op.
Sjaak.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

De vakantie zit er alweer op, genoten vsn ons campertje!

We hebben een 15% helling gereden, fijn te merken dat de bus daar ook lekker doorheen komt. Wel de kachel gemist: 11 graden in de ochtend is best fris ;) dat wordt nu de eerste prio. Dan de badkamer verbouwen, en het keukenblok (andere lade geleiders, en iets meer ruimte voor de koelkast zodat ik deze kan dempen, veel resonantie nu. Kortom, werk genoeg, maar niet meer ieder vol weekend.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Johan de Jongh »

Hoi Marcel, fijn dat de camper zo bevallen is.
Ook lekker dat je met de winter voor de boeg toch nog een paar klussen hebt... :wink:

Wij zijn nu 2 weekenden weggeweest en ik snap helemaal dat je je kachel mist, 's avonds en 's morgens was dat ook bij ons best lekker geweest.
Ik heb alleen mn bed aangepast, de door mij gebruikte koker van 20x40x2 was toch te licht voor de overspanning van 1.86 mtr, dus heeft nu pootjes.
Ook ik hoef me deze winter nog niet te vervelen. :-B
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door PaulBng »

MarceldeHoog schreef:andere lade geleiders,
Ik kan die van IKEA aanbevelen. Werken prima en niet zo belachelijk duur. Diepte paste perfect in het ladeblok.

Waarschijnlijk moet je een hele la kopen, maar dan ben je nog goedkoper uit dan losse geleiders kopen.
Ik heb de lades zelf ook gebruikt en op breedte aangepast.


Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf niet tevreden over de ikea versie: perfect voor ikea lades, irritant voor zelfbouw lades. Maar goed, die klus duurt nog even, eerst andere prioriteiten.

Vanmiddag heb ik de standpijp voor de dieselkachel in de vlotter pot gezet. Op zich geen rocket science, maar wel een pokke klusje :)

Nu wist ik al dat bij de deksel van de vlotter een lekkage zat: voltanken betekende dat de diesel ertussenuit kwam. Nu weet ik waarom: de sluitring was gescheurd. Meteen een nieuw besteld, zodat ik deze kan vervangen. Vastdraaien is alleen nog een dingetje denk ik, die dingen zitten echt muurvast.

Komend weekend gaat dan de kachel er in: we merkten dat de ochtend al erg koud was afgelopen weken. Wat i dan lekkerder dan vanuit je bed de kachel aanzetten ;)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Nog wat foto's van voor ons vertrek:

Afbeelding
Fietsen achterop

Afbeelding
Hor, en bekleding vloer

Afbeelding
Slaap gedeelte

Afbeelding
Toilet/douche ruimte nog niet klaar

Afbeelding
Vensterbank!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie