Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door joske501 »

Beste,

Een goede raad.
Maak aan de hoek van de douche bij het bed een schuine zijde zodat de ruimte breder wordt om uit het bed te komen. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid voor de persoon die achteraan ligt in bed om uit het bed te komen zonder dat je over de ander heen moet kruipen, de eerste persoon trek de benen in en de achterste persoon kruipt via de schuine zijde van de badkamer uit het bed. Je verliest er geen plaats mee in de badkamer als je het draaibaar toilet plaatst bij de schuine zijde, de douche ruimte bevindt zich dan weer bij de rechte hoek, dus de wand aan de bankzijde.
Mijn schuine zijde begint op ongeveer 500 mm en snijdt 120 mm af, maar het had zeker 150 mmm mogen zijn.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Marije1977
Berichten: 11
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 13:51

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Marije1977 »

Ziet er strak uit!

Zijn er ook mensen die de latjes bovenop de spanten leggen, in plaats van ernaast? Ik las laatst dat iemand dat deed om ruimte houden tussen de vloerplaat en de armaflex, als extra isolatielaag.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door henk en lila »

Niet doen. Lucht isoleert alleen als die heel erg goed stilstaat en dat is wanneer die in Armaflex of ander isolatiemateriaal zit opgesloten. Zo maar een vrij laagje lucht doet bijna niks (daarom is dubbelglas ook best nog wel koud).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Afgelopen weekend tegen alle verwachtingen in toch nog kunnen Armaflexen: de combinatie van het zonnetje en mijn kacheltje maakte het metaal geschikt genoeg om de plakken. De vloer is nu volledig vastgezet, en ook het grootste deel van het dak is gedaan voor wat betreft de 19mm. Het plakken van de 6mm op de spanten en dergelijke ken komend weekend beginnen!

Tevens de accu geplaatst: 220Ah AGM. De kabels, ogen zekeringen en victron relais ook al binnen, nu is het wachten op het gereedschap en de omvormer/lader/omschakelautomaat. Dan kan ik in ieder geval een start maken met de electra, en eindelijk mijn maxxfan testen :-)

Qua inbouw gaan we wat afwijkend kiezen: Grotendeels gaan vurenhouten timmerpanelen gebruikt worden, voorzien van transparante pantserlak met een (hout) kleurtje. Onze vorige zelfbouwer hebben we destijds ook met vuren gedaan, maar gebeitst. De pantserlak zou wat beter moeten beschermen, al ben ik me bewust van het feit dat het zacht hout betreft.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DucatoDolf »

Mooi, vurenhoutpanelen :thumbup: . Geen gezeur over gewicht? Wees wel hip en werk het af met matte lak. Ook in parketlak verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Zoveel zwaarder is vuren niet, alleen zijn de panelen dikker dan we met multiplex zouden gebruiken. De lak wordt mat, maar dan dus transparant zodat de houtstructuur netjes bewaard blijft.

Afgelopen tijd de volgende zaken aangepakt:
- strip van schuifdeur verwijderd en er achter ontroest
- kabel doorvoer solar opnieuw geplaatst: die lekte helaas nog
- Accus verbonden met een scheidingsrelais.
- busbars geplaatst.
- zonnepanelen aangesloten via de victron MPPT.
- zekeringkastje geplaatst, EN eindelijk de Maxxfan aan kunnen sluiten.
- Meer armaflex geplaatst, maar helaas zonder komen zitten (nieuwe rol besteld)

Krijg deze week boel spullen binnen voor de electra, zodat ik dat kan afmaken. Dikkere kabels voor start accu - hh acco, boel kabel ogen, mega/midi zekeringskast, bedieningspaneel, usb aansluitingen, etc. Ook de Ective CSI15 komt vandaag binnen.

Voordeel is dat ik de electra dan kan gaan afmaken, terwijl mijn vriendin armaflex aanbrengt. Als zij klaar is kunnen de wanden en het plafond gebouwd, en EINDELIJK aan de inbouw begonnen worden!

Paar fotos:

Roest achter strip viel mee:
Afbeelding

Armaflex (man, wat een klus!)
Afbeelding

Zonnepaneel doet het!
Afbeelding

Nieuwe foto van het voertuig
Afbeelding
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Johan de Jongh »

Super Marcel, je gaat als de brandweer...
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Eerlijk gezegd voelt het zo niet... we hebben in feite per 2 weken 3 dagen de tijd (1 zaterdag per 2 weken valt weg) dus dat werkt erg traag. Gelukkig kan mijn vriendin af en toe nog wat armaflex pakken door de week :-)

De CSI15 is al binnen intussen, alsmede wat zekeringen, bedieningspaneeltje, usb aansluitingen, en installatie materiaal voor 220 circuit. Die CSI15 is alleen best erg massief groot, even kijken waar ik dat mooi kwijt kan. En duimen dat de extra rol 6mm armaflex voor het weekend binnenkomt!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door johandb »

Armaflex ziet er al goed uit! Ik hoop ook snel zo ver te zijn, krijg wel de plakkerietus nu een beetje. Maar gewoon doorzetten sommige dingen zie je meer dan andere maar alles werkt naar je doel toe. (Dat vertel ik mijzelf tenminste)

Leuk om alles te volgen, ga zo door Marcel!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Gelukkig kwam de nieuwe rol 6mm armaflex op tijd binnen dus er is weer een beetje geplakt :-)

Verder heb ik me zondag bezig gehouden met het aansluiten van de electra. In feite is alles klaar behalve de accu monitor: die moet nog binnenkomen.

De accu kan nu op 3 manieren laden: Dynamo, zonnepanelen en walstroom (acculader). 220V circuit werkt ook, en schakelt automatisch tussen omvormer en walstroom indien beschikbaar.

Paar fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Johan de Jongh »

Zie dat jij ook je senseo wilde laten werken op je omvormer... :lol:
Ik heb dezelfde.

Heb je het kastje waardoor je hem op afstand kunt bedienen en accu status kunt aflezen er nog niet op aangesloten ?
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Geen Senseo, ik hou van koffie ;)

Belangrijkste keus voor deze versie is de laadcapaciteit. Omdat ik een 220Ah accu heb, zijn de kleinere modellen niet geschikt. Overigens stelde mijn vriendin al voor de Nespresso in de bus te zetten nu we een machine hebben op bonen :-)

Het display heb ik even getest, maar wordt pas gemonteerd als ik de plek heb waar alle displays bij elkaar komen. Mooi spul, dat wel.

Wat er op electra gebied nog moet komen:
- 2x zkeringsautomaat/aardlek op uitgaande 220V van de Ective
- Shunt van de accu monitor die net binnen is gekomen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Ben25 »

Hoi Marcel, ziet er goed uit.
Vraagje: Bij wie heb je die 'aansluitblokken' (rood en zwart) vandaan?
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Hoi Ben,
Dank je! De busbars komen van bluepowershop.nl. Artikelnummers zijn 074189A rood) en 074189AZ (zwart).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie