Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 9:25
Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Hallo allemaal.
Ik ben Hugo en in juni jl. heb ik een een Mercedes Sprinter gekocht om deze te verbouwen tot camper voor twee volwassenen en twee kinderen.
Deze moest aan een aantal voorwaarden voldoen, het mocht ook een Crafter zijn maar liever niet, want een Sprinter vind ik mooier.
- niet te oud / te veel km (want gebreken)
- niet te nieuw (want te veel bpm betalen en te duur)
- 4 of 5 personen op kenteken, maar geen dubbele cabine en geen rolstoelmodel (ze bestaan echt)
- bij voorkeur marge auto
- geen postbus.
Na lang zoeken komt zo'n ding dan plotseling voorbij en dan moet je snel schakelen, en voor je het weet ben je toch van het een op het andere moment eigenaar van een bestelbus, wat dan ineens weer een astronomische impulsaankoop lijkt
Het is dus een sprinter uit 2012 geworden met 180.000km op de teller. Een 316 die prima rijdt.
Ik ben er sindsdien af en aan mee bezig (want full-time baan en twee kinderen) om er hopelijk volgend jaar mee op pad te gaan!
Ik ben geen echt ervaren klusser maar het "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" motto heeft me nog nooit echt in de steek gelaten. Bovendien wordt niemand slechter van een sprongetje in het diepe.
Het volgende is al gedaan
- Dakramen (midi-heki en maxxfan)
- Achterramen (twee kleine dometic s4 ramen)
-Tijdelijke inrichting voor RDW keuring
- De RDW keuring zelf
- BPM bepalen / kiezen & betalen
- Aanmelden voor kwarttarief bij de belastingdienst
- Inrichting strippen en roestvrij maken
- Gaten in de onderkant en zijkanten voor invoerdozen, gasventilatie en afvoerpijp water
- Isolatie met Armaflex
- Vloer (maar nog niet de afwerking)
- Betimmering van latten aan de binnenzijde waar de afwerkingslaag aan getimmerd kan worden
- Klein beginnetje met de betimmering
- Draaistoelen voor op basis van universele draaiplateau incl zelfgemaakte adapters om de boel passend te krijgen.
- Opzet electra en aanschaf elementen.
Er komt een vast dwarsbed in. een stapelbed (bovenste bed wordt kinderformaat). een keuken van 180cm. zithoek bestaat uit de voorstoelen en de achterbank.
Electra komt neer op 100Ah Lifepo4 accu, Victron Multiplus 500, Orion-Tr Smart 12/12-18, MPPT 75/15.
We gaan ervan uit dat we met kinderen veel op campings staan maar willen toch ook de avontuurlijke dagjes / weekendjes vrij kunnen staan.
Ik heb al een 70 liter verswatertank die in de 'garage' komt en een 48liter afvalwater welke onder de bus gemonteerd kan worden
Er komt een kacheltje in, een 3KW chinees diesel ding, heb ik al gehaald maar nog niet durven monteren
Verder een portapotti voor de nachten. Een keuken met gasstel, warm water, koelkast, maar die moet ik nog uitzoeken.
Ik begin dit topic omdat ik al veel geleerd heb van dit forum en wil graag wat terug doen en alle opgedane ervaring delen voor andere nieuwsgierige camperbouwers. En uiteraard als ik vragen heb hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen, al is over bijna alles al heel veel geschreven.
Ik denk dat ik nog wel een post wijd aan hetgeen ik al gedaan heb en wat ik ervan geleerd heb, maar die is voor een andere keer.
Goed de bus/camper ziet er inmiddels als volgt uit (yay er is licht! handig voor de donkere avonduurtjes)... wordt vervolgd!
Ik ben Hugo en in juni jl. heb ik een een Mercedes Sprinter gekocht om deze te verbouwen tot camper voor twee volwassenen en twee kinderen.
Deze moest aan een aantal voorwaarden voldoen, het mocht ook een Crafter zijn maar liever niet, want een Sprinter vind ik mooier.
- niet te oud / te veel km (want gebreken)
- niet te nieuw (want te veel bpm betalen en te duur)
- 4 of 5 personen op kenteken, maar geen dubbele cabine en geen rolstoelmodel (ze bestaan echt)
- bij voorkeur marge auto
- geen postbus.
Na lang zoeken komt zo'n ding dan plotseling voorbij en dan moet je snel schakelen, en voor je het weet ben je toch van het een op het andere moment eigenaar van een bestelbus, wat dan ineens weer een astronomische impulsaankoop lijkt
Het is dus een sprinter uit 2012 geworden met 180.000km op de teller. Een 316 die prima rijdt.
Ik ben er sindsdien af en aan mee bezig (want full-time baan en twee kinderen) om er hopelijk volgend jaar mee op pad te gaan!
Ik ben geen echt ervaren klusser maar het "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" motto heeft me nog nooit echt in de steek gelaten. Bovendien wordt niemand slechter van een sprongetje in het diepe.
Het volgende is al gedaan
- Dakramen (midi-heki en maxxfan)
- Achterramen (twee kleine dometic s4 ramen)
-Tijdelijke inrichting voor RDW keuring
- De RDW keuring zelf
- BPM bepalen / kiezen & betalen
- Aanmelden voor kwarttarief bij de belastingdienst
- Inrichting strippen en roestvrij maken
- Gaten in de onderkant en zijkanten voor invoerdozen, gasventilatie en afvoerpijp water
- Isolatie met Armaflex
- Vloer (maar nog niet de afwerking)
- Betimmering van latten aan de binnenzijde waar de afwerkingslaag aan getimmerd kan worden
- Klein beginnetje met de betimmering
- Draaistoelen voor op basis van universele draaiplateau incl zelfgemaakte adapters om de boel passend te krijgen.
- Opzet electra en aanschaf elementen.
Er komt een vast dwarsbed in. een stapelbed (bovenste bed wordt kinderformaat). een keuken van 180cm. zithoek bestaat uit de voorstoelen en de achterbank.
Electra komt neer op 100Ah Lifepo4 accu, Victron Multiplus 500, Orion-Tr Smart 12/12-18, MPPT 75/15.
We gaan ervan uit dat we met kinderen veel op campings staan maar willen toch ook de avontuurlijke dagjes / weekendjes vrij kunnen staan.
Ik heb al een 70 liter verswatertank die in de 'garage' komt en een 48liter afvalwater welke onder de bus gemonteerd kan worden
Er komt een kacheltje in, een 3KW chinees diesel ding, heb ik al gehaald maar nog niet durven monteren
Verder een portapotti voor de nachten. Een keuken met gasstel, warm water, koelkast, maar die moet ik nog uitzoeken.
Ik begin dit topic omdat ik al veel geleerd heb van dit forum en wil graag wat terug doen en alle opgedane ervaring delen voor andere nieuwsgierige camperbouwers. En uiteraard als ik vragen heb hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen, al is over bijna alles al heel veel geschreven.
Ik denk dat ik nog wel een post wijd aan hetgeen ik al gedaan heb en wat ik ervan geleerd heb, maar die is voor een andere keer.
Goed de bus/camper ziet er inmiddels als volgt uit (yay er is licht! handig voor de donkere avonduurtjes)... wordt vervolgd!
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Zelfbouw Sprinter 2012 L3H2 - 4 personen
Jeetje, bijna klaar eigenlijk!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
- Locatie: bergen op zoom
Re: Zelfbouw Sprinter 2012 L3H2 - 4 personen
Succes .mede mercedes bouwer
Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Hallo.
Heb je al boven de hemel van de bestuurderscabine gekeken of je daar wilt isoleren want af fabriek zit er onder het blik niets afgezien van 3 butyl antidreunplaatjes.
Succes met de bouw.
Heb je al boven de hemel van de bestuurderscabine gekeken of je daar wilt isoleren want af fabriek zit er onder het blik niets afgezien van 3 butyl antidreunplaatjes.
Succes met de bouw.
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Deze ga ik volgen! Ik wil zelf geen L3 vanwege het gewicht dus ik ben heel benieuwd hoe zwaar deze gaat worden. Onze camper moet namelijk hetzelfde aantal zitplaatsen en bedden krijgen.
Zie ik goed dat dit een dubbele cabine was waar het tussenschot uit is? Ben heel benieuwd waar deze bus vandaan komt.
Zie ik goed dat dit een dubbele cabine was waar het tussenschot uit is? Ben heel benieuwd waar deze bus vandaan komt.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 9:25
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
RDW keuring
Op dit forum staan veel vragen over de RDW keuring.
Hoewel alles wel ergens staat vond ik het toch een lastig moment .
Hierbij foto's en proces van de keuring en aanvraag van het kwarttarief.
Voor velen wellicht duidelijk maar hierbij nogmaals de volgorde want dit was voor mij toch een hele zoektocht, ik hoop dat ik mensen er een plezier mee doe: er staan wat nuttige tips in die ik nog niet veel vaker voorbij heb zien komen.
stap 1. keuring aanvragen RDW.
Dit kan op de site van de RDW. -> Keuringsafspraak maken. -> Bedrijfsauto <3500kg -> Wijzigingen aan het voertuig -> overige gegevens invullen. -> naar winkelwagen (55 euro) -> verder keuringsstation kiezen (ik kom uit Almelo, dus dat was gemakkelijk) -> vrije moment kiezen.
stap 2 ombouwen voor de keuring.
Voor eisen zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen
Deze inrichtingseisen zijn zeer sec. niemand boeit het of iets praktisch, goed of mooi is. Als het er maar in staat.
Let op dat de inrichtingseisen van de belastingdienst anders zijn dan de eisen van de rdw.
Deze eisen staan hier
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper
Wellicht doe je er goed aan direct de eisen van de belastingdienst mee te nemen. We gaan inmiddels voor het kwarttarief
De foto's van de inrichting die ik heb gestuurd naar de belastingdienst heb ik onderaan geplaatst.
Twee overige zaken zijn van belang bij de RDW keuring:
1Bij de keuring komen het aantal zitplaatsen op het nieuwe kentekenbewijs. Zoveel mensen mogen er rijdend mee.
In oudere bussen gelden andere regels (deze is van juli 2012), maar ik wilde hier niet de grenzen opzoeken, het zijn toch je kinderen die je achterin vervoert .
Achteraf zitplaatsen inbouwen die goedgekeurd worden door de RDW in een 2 of 3 persoons bestelbus is zeer lastig of duur. Voor de Ducato en familie zijn er goedgekeurde benches voor enigszins acceptabele bedragen in te laten bouwen. Voor de sprinter komt je bij o.a, rolstoelinbouwers terecht. Ik heb vooraf wat research gedaan en je moet rekenen op ca 3.000 euro voor 2 basisstoeltjes erbij. Dit kan bijvoorbeeld bij https://www.mobility4all.nl/modulaire-camper-bouw/
Maar goed, voor mij was dit een reden om vooraf goed te kijken naar een bus met reeds meer plekken op kenteken.
2 Bij de keuring wordt de bus gewogen en wordt de ledige massa en massa rijklaar bepaald.
Mijn bus stond voor 2719kg massa ledig op kenteken (en ook voor 6 personen). Daar klopte volgens mij niets van. Deze bus is een Sprinter Combi - geïmporteerd uit Duitsland en bij importeren hebben ze iets verkeerd overgenomen oid.
Het is fijn dat je m redelijk leeg laat keuren want dat scheelt een paar euro bij de aanvraag van het kwarttarief.
Maar het is ook zeker fijn dat je een goed ijkpunt hebt voor de inbouw.
NA keuring was de massa ledig 2501kg en rijklaar 2601 kg (en nog maar 5 personen op kenteken, maar dat is genoeg). Gelukkig maar want anders blijft er weinig over om in te bouwen.
Goed keuring klaar. Bed Check, Tafel Check, Kastje Check, Zitplaatsen check (2 minuten)-> gefeliciteerd het is een camper.
(stap 3 t/m 7 kan in 1 dag )
stap 3 wachten op je nieuwe kenteken.
Inloggen op rdw met je digid. Binnen 1 a 2 dagen staat daar je nieuwe kenteken.
Kentekencard ontvang je paar dagen later. Je moet zelf nieuwe kentekenplaten laten maken in de buurt.
stap 4 nieuwe verzekering
nieuwe camperverzekering aanvragen met je nieuwe kenteken.
stap 5 BPM aangifte doen
Vroeger was dat moeilijk met een ingewikkeld formulier en vroegen mensen zelfs geld om dit voor je te doen.
Nu is het heel gemakkelijk (en deze vind je niet echt goed via google op de bdienst site)
--> http://belastingdienst.nl/bpmaangifte
Inloggen met digid. paar dingen invullen. Alle afschrijvingsberekeningen en staffeltabel gaan automatisch
Enige dat je moet weten is de Netto-Catalogusprijs.
Deze kan je opvragen via allerlei autowaardebedrijven. oa. autotelex en andere.
Maar ook op:
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator
En deze is VERUIT het meest gunstig, en de belastingdienst geeft aan dat je de meest gunstige mag kiezen.
Vul deze goed in. (lastig formulier dat telkens verspringt)
-Kies de juiste bus
-Vul de Bruto consumentenprijs zoals op de rdw staat in (deze is incl opties)
-Vul de datum 1e toelating in
-Vul de CO2 uitstoot goed in.
komt dit uit.
Netto catalogusprijs €18.662 -> invullen -> restBPM 925 euro.
Ik weet niet wat anderen betaalden aan BPM maar dit viel mij 200% mee.
Stap 6 BPM betalen
Site van belastingdienst genereert een aanslag en deze mag je direct aftikken
Stap 7 Aanvraagformulier kwarttarief
Na het futuristische BPM formulier dat binnen korte tijd alles regelt, mag je nu een ouderwets papieren document gaan maken en 2 maanden wachten op de verlossende goedkeuring.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... der_tarief
Het formulier is niet moeilijk.
Je moet als bijlage foto's als bewijs meesturen.
Water hoeft niet te werken. Koken hoeft niet te werken. Het moet er wel inzitten en op de foto staan.
Deze mag je dus uitprinten en bij in de envelop doen.
Let op dat je bus met nieuwe kentekenplaten er ook op zet.
Ik heb deze foto's meegestuurd.
Nou mooi.
Eindelijk alles klaar. Een Camper met een nieuw kenteken en kwarttarief.
Op het inbouwen na is het bij elkaar 2 a 3 uur werk, maarja, dan moet je wel weten waar alles staat
Fijne avond!
Op dit forum staan veel vragen over de RDW keuring.
Hoewel alles wel ergens staat vond ik het toch een lastig moment .
Hierbij foto's en proces van de keuring en aanvraag van het kwarttarief.
Voor velen wellicht duidelijk maar hierbij nogmaals de volgorde want dit was voor mij toch een hele zoektocht, ik hoop dat ik mensen er een plezier mee doe: er staan wat nuttige tips in die ik nog niet veel vaker voorbij heb zien komen.
stap 1. keuring aanvragen RDW.
Dit kan op de site van de RDW. -> Keuringsafspraak maken. -> Bedrijfsauto <3500kg -> Wijzigingen aan het voertuig -> overige gegevens invullen. -> naar winkelwagen (55 euro) -> verder keuringsstation kiezen (ik kom uit Almelo, dus dat was gemakkelijk) -> vrije moment kiezen.
stap 2 ombouwen voor de keuring.
Voor eisen zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen
Deze inrichtingseisen zijn zeer sec. niemand boeit het of iets praktisch, goed of mooi is. Als het er maar in staat.
Let op dat de inrichtingseisen van de belastingdienst anders zijn dan de eisen van de rdw.
Deze eisen staan hier
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper
Wellicht doe je er goed aan direct de eisen van de belastingdienst mee te nemen. We gaan inmiddels voor het kwarttarief
De foto's van de inrichting die ik heb gestuurd naar de belastingdienst heb ik onderaan geplaatst.
Twee overige zaken zijn van belang bij de RDW keuring:
1Bij de keuring komen het aantal zitplaatsen op het nieuwe kentekenbewijs. Zoveel mensen mogen er rijdend mee.
In oudere bussen gelden andere regels (deze is van juli 2012), maar ik wilde hier niet de grenzen opzoeken, het zijn toch je kinderen die je achterin vervoert .
Achteraf zitplaatsen inbouwen die goedgekeurd worden door de RDW in een 2 of 3 persoons bestelbus is zeer lastig of duur. Voor de Ducato en familie zijn er goedgekeurde benches voor enigszins acceptabele bedragen in te laten bouwen. Voor de sprinter komt je bij o.a, rolstoelinbouwers terecht. Ik heb vooraf wat research gedaan en je moet rekenen op ca 3.000 euro voor 2 basisstoeltjes erbij. Dit kan bijvoorbeeld bij https://www.mobility4all.nl/modulaire-camper-bouw/
Maar goed, voor mij was dit een reden om vooraf goed te kijken naar een bus met reeds meer plekken op kenteken.
2 Bij de keuring wordt de bus gewogen en wordt de ledige massa en massa rijklaar bepaald.
Mijn bus stond voor 2719kg massa ledig op kenteken (en ook voor 6 personen). Daar klopte volgens mij niets van. Deze bus is een Sprinter Combi - geïmporteerd uit Duitsland en bij importeren hebben ze iets verkeerd overgenomen oid.
Het is fijn dat je m redelijk leeg laat keuren want dat scheelt een paar euro bij de aanvraag van het kwarttarief.
Maar het is ook zeker fijn dat je een goed ijkpunt hebt voor de inbouw.
NA keuring was de massa ledig 2501kg en rijklaar 2601 kg (en nog maar 5 personen op kenteken, maar dat is genoeg). Gelukkig maar want anders blijft er weinig over om in te bouwen.
Goed keuring klaar. Bed Check, Tafel Check, Kastje Check, Zitplaatsen check (2 minuten)-> gefeliciteerd het is een camper.
(stap 3 t/m 7 kan in 1 dag )
stap 3 wachten op je nieuwe kenteken.
Inloggen op rdw met je digid. Binnen 1 a 2 dagen staat daar je nieuwe kenteken.
Kentekencard ontvang je paar dagen later. Je moet zelf nieuwe kentekenplaten laten maken in de buurt.
stap 4 nieuwe verzekering
nieuwe camperverzekering aanvragen met je nieuwe kenteken.
stap 5 BPM aangifte doen
Vroeger was dat moeilijk met een ingewikkeld formulier en vroegen mensen zelfs geld om dit voor je te doen.
Nu is het heel gemakkelijk (en deze vind je niet echt goed via google op de bdienst site)
--> http://belastingdienst.nl/bpmaangifte
Inloggen met digid. paar dingen invullen. Alle afschrijvingsberekeningen en staffeltabel gaan automatisch
Enige dat je moet weten is de Netto-Catalogusprijs.
Deze kan je opvragen via allerlei autowaardebedrijven. oa. autotelex en andere.
Maar ook op:
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator
En deze is VERUIT het meest gunstig, en de belastingdienst geeft aan dat je de meest gunstige mag kiezen.
Vul deze goed in. (lastig formulier dat telkens verspringt)
-Kies de juiste bus
-Vul de Bruto consumentenprijs zoals op de rdw staat in (deze is incl opties)
-Vul de datum 1e toelating in
-Vul de CO2 uitstoot goed in.
komt dit uit.
Netto catalogusprijs €18.662 -> invullen -> restBPM 925 euro.
Ik weet niet wat anderen betaalden aan BPM maar dit viel mij 200% mee.
Stap 6 BPM betalen
Site van belastingdienst genereert een aanslag en deze mag je direct aftikken
Stap 7 Aanvraagformulier kwarttarief
Na het futuristische BPM formulier dat binnen korte tijd alles regelt, mag je nu een ouderwets papieren document gaan maken en 2 maanden wachten op de verlossende goedkeuring.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... der_tarief
Het formulier is niet moeilijk.
Je moet als bijlage foto's als bewijs meesturen.
Water hoeft niet te werken. Koken hoeft niet te werken. Het moet er wel inzitten en op de foto staan.
Deze mag je dus uitprinten en bij in de envelop doen.
Let op dat je bus met nieuwe kentekenplaten er ook op zet.
Ik heb deze foto's meegestuurd.
Nou mooi.
Eindelijk alles klaar. Een Camper met een nieuw kenteken en kwarttarief.
Op het inbouwen na is het bij elkaar 2 a 3 uur werk, maarja, dan moet je wel weten waar alles staat
Fijne avond!
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Duidelijk sappenplan, hoe heb je aan eis 1 van de belastingdienst kunnen voldoen? Voldoet de bank hieraan?
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn, maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
gr
René
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn, maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
gr
René
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Ik zie zelfs 3 vaste zitplaatsen !
Bijzondere bus, geen dubbele cabine, maar wel 5 zitplaatsen !
Bijzondere bus, geen dubbele cabine, maar wel 5 zitplaatsen !
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 16 okt 2020, 12:16
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, daar heb ik zeker wat aan. Ook net een sprinter gekocht maar moet nog afgeleverd worden. Vraag, hoe lang moest je wachten voor dat je bij de RDW terecht kon? Dan kan ik even plannen hoe snel ik de tijdelijke inrichting moet maken.
Tweede vraag, het kookplaatje moet vastzitten, hoe heb je die bevestigd, want ik zie geen plaatjes oid.
Succes met de volgende stappen!
Joop
Tweede vraag, het kookplaatje moet vastzitten, hoe heb je die bevestigd, want ik zie geen plaatjes oid.
Succes met de volgende stappen!
Joop
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Je moet bij de RDW een afspraak maken, dus als je naar de site van de RDW gaat kan je zelf kijken hoe lang het duurt bij de RDW van jouw keuze. Je gaat dan het proces in voor het maken van een afspraak. Je kan tussentijds afbreken. Je kan tot 1 of 2 dagen van te voren nog annuleren.
Zelf heb ik de keuring naar voren geschoven door een geannuleerde plaats te reserveren, die was voor de volgende dag en de eerste afspraak stond voor drie weken later in de agenda, die heb ik maar geannuleerd.
Zelf heb ik de keuring naar voren geschoven door een geannuleerde plaats te reserveren, die was voor de volgende dag en de eerste afspraak stond voor drie weken later in de agenda, die heb ik maar geannuleerd.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 9:25
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Jazeker, ik plaats deze ook niet meer terug. hier komt een mooi ruim schap, maar dat wordt nog wel een beetje geknutsel.
Bus komt uit Duitsland maar was al geïmporteerd.Spades schreef: ↑do 26 nov 2020, 14:17Deze ga ik volgen! Ik wil zelf geen L3 vanwege het gewicht dus ik ben heel benieuwd hoe zwaar deze gaat worden. Onze camper moet namelijk hetzelfde aantal zitplaatsen en bedden krijgen.
Zie ik goed dat dit een dubbele cabine was waar het tussenschot uit is? Ben heel benieuwd waar deze bus vandaan komt.
Je klikt de achterbank in 3 "schalen" welke met grote bouten aan de carrosserie zijn te bevestigen.
Op youtube / instagram zie je veel Amerikanen ook met dezelfde soort banken rijden. Hier in Nederland heb ik ze niet veel gezien.
De banken zijn wel los te koop.
Bijvoorbeeld.
http://www.advertentiex.nl/ad-achterban ... o-diversen
Hier zie je goed welk systeem het is.
https://www.instagram.com/p/CFVIDh9Ah4M ... _copy_link
Tussenschot was aftermarket erin gezet maar die ging er ook als eerste weer uit
Yes de achterbank bevindt zich in de binnenruimte en heeft 3 vaste zitplaatsen dus dat wordt gewoon goedgekeurd.moosev schreef: ↑vr 27 nov 2020, 16:50Duidelijk sappenplan, hoe heb je aan eis 1 van de belastingdienst kunnen voldoen? Voldoet de bank hieraan?
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn, maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
gr
René
Je ziet het inderdaad niet op de foto, maar ik heb wel een paar langere schroeven door het hout en door de pootjes in de kooplaat geschroefd.jumpindadeep schreef: ↑vr 04 dec 2020, 20:58Tweede vraag, het kookplaatje moet vastzitten, hoe heb je die bevestigd, want ik zie geen plaatjes oid.
Succes met de volgende stappen!
Joop
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 9:25
Re: Zelfbouw Sprinter L3H2 voor 4 personen (2012)
Zeker!
Sterker, we zijn afgelopen 1,5 week voor de 1e keer op vakantie geweest met de bus, 4 campings aangedaan, was superleuk.
Met z'n 4-en dus. 2 kinderen (1 en 4 jaar) en wij.
Gezien het wisselvallige weer was het een goede test!
Zelfs een ontbijtje binnen met 2 kleine kinderen ging nog best aardig
Alles deed het goed: Koelkastje (130L Indel-B) Kookplaat (ikea inductie) Warm Water (Plieger Hotfill boiler 400W) was allemaal perfect.
Verwarming heb ik nu een los keramisch ding van 1500W (tristar ka-5064) en die was wel nodig, maar ruim voldoende met dit weer.
Je ziet het, kamperen zonder stroom zit er nog niet echt in
Maar we hebben wel een gasfles (in gaskast) met een buitenaansluiting voor een cadac of gaskookplaat. (wil dat niet binnen hebben)
Ik heb nog een dieselkacheltje op de plank liggen maar die durf ik nog niet te installeren
Ook aansluiting voor zonnepanelen ligt er maar moet nog komen.
Dan zouden we in theorie alles ook zonder stroom moeten kunnen, behalve warm water dan.
Er zijn nog wel afwerkingspuntjes (achterdeuren, zijdeur, paar esthetische puntjes) maar mocht de pret zeker niet drukken
ps. ik weet het, ik begon voortvarend aan dit topic om een heel proces te beschrijven, maar ik zat met name de laatste maanden liever in de bus te knutselen dan op het forum te posten... sorry daarvoor!
mochten mensen vragen hebben dan horen we het wel!
hierbij wat fotootjes voor vertrek en eentje op de camping...