Isolatie aanbrengen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door bennieh »

@walda
Ik zat nog te prakkezeren over die luchtdrukverschillen waar je het over had.
Ik was benieuwd wat het werkelijk te betekenen had, en heb een poging gedaan het effect op de vochthuishouding door te rekenen.

Stel de camper begint de reis op een elevatie van 1000 meter boven de zeespiegel, en daalt af naar zeeniveau.
Voor de luchtdruk op zeeniveau wordt meestal 1013 mbar aangehouden.
1000 meter hoger is de luchtdruk daar dan 901 mbar.
De aanname is voor beide situaties is een droge-boltemperatuur van 20 grC en een relatieve vochtigheid van 60%.
De isolatie is niet perfect, is redelijk gesloten, maar toch met een klein lek in het omhulsel.

Tijdens de afdaling wordt de druk buiten de isolatie hoger dan de druk in de isolatie.
Het gevolg is dat lucht (en daarmee vocht) van buiten wordt toegevoegd aan de lucht (en daarmee vocht) die al in de isolatie zat.
Lucht volgt onder deze condities de gaswet die voor een ideaal gas geldt:
druk maal volume = constant. (P1*V1 = P2*V2, bij gelijk blijvende temperatuur).
Stel voor het gemak het volume van de lucht in de isolatie op 1 m3.
Zou het omhulsel van de isolatie flexibel zijn, en er zou geen lek zijn, dan zou het volume van de isolatie op zeeniveau zijn geworden:
(900*1)/1013 = 0,889 m3.
Dus een vermindering, indrukking, van 1 - 0,889 = 0,111 m3.
Als het omhulsel niet meegeeft, en er is een lek, dan gaat druk in de isolatie egaliseren met de buitenlucht:
0,111m3 lucht (en daarmee vocht) stroomt de isolatie in.

Bij de gegeven condities zit in die 1 m3 op 900 meter 10,36 gram water, ofwel 10,36 milliliter, ofwel 207 druppels.
Na wat rekenwerk blijkt dat de lucht die de isolatie instroomt hier 1,15 gram water aan toevoegt, ofwel 1,15 milliliter, ofwel 23 druppels.

Tja, is dat veel? Zeg t maar. Ik denk van niet.
Let wel, bovenstaand voorbeeld is natuurlijk een benadering van hoe zo'n afdaling in de praktijk verloopt, en ook theoretisch heb ik wel wat gesmokkeld.

Nou ik toch met getallen bezig was: wat echt uitmaakt lijkt de relatieve vochtigheid te zijn.
Hoe hoger de RV, hoe hoger het vochtgehalte in de lucht, èn (nog belangrijker) hoe hoger het dauwpunt.
Bijv. van lucht bij die 1013 mbar en 20 grC:
-RV 40%: vochtgehalte 5,8 g/kgdl en dauwpunt 6,0 grC.
-RV 60%: vochtgehalte 8,7 g/kgdl en dauwpunt 12,0 grC.
-RV 80%: vochtgehalte 11,7 g/kgdl en dauwpunt 16,4 grC.
Hoe kouder de nacht resp. klammer de lucht, hoe eerder resp. forser de condensatie.

Boel cijfers, mijn excuses aan jullie daarvoor! :D
En eigenlijk allemaal niks nieuws natuurlijk, iedereen kent het wel uit de praktijk.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Geen-Geld »

Super leuk onderwerp dit! #In

Is er een Phd in de zaal voor thermodynamica? Er zit allemaal tof spul op het forum verstopt, maar nu nog even alles bij elkaar brengen voor een mens die minder slim is :idea: de interne kennis naar buiten brengen...

Ik blijf dit volgen.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

Zo hee, wat een reacties.

Tja en hoe brengen we dat nu terug naar iets makkelijks te begrijpen.

Laten we eerst bij het begin beginnen.
1. We hebben het over een camperbus, dus een camper met al dan niet verzinkte stalen wanden. Zoals een gewone auto.
2. Dit soort bussen zijn onderin de wanden uitgerust met ontwateringsgaten, zodat eventueel condenswater van de wanden de bus kan verlaten.
3. We hebben het dus niet over niet-bus fabriekscampers, waarvan de wanden uit sandwichpanelen bestaan. Deze panelen hebben als isolatie een schuimsoort. We hebben het ook niet over vergelijkbare niet een bus zijnde zelfbouwcampers.
4. Een bus is per definitie een beroerd ding om goed te isoleren. Zie daarvoor mijn blog:https://mickelmoen.blogspot.com/p/isola ... latie.html
5. Het isoleren van een bus is niet te vergelijken met het isoleren van een woning. Zaken als lambda waarden zijn gezien het te isoleren oppervlak niet interessant.
5. Mijn overpeinzingen zijn geheel de mijne. Je mag het er mee eens zijn of niet mee eens. Als je het er niet mee eens bent dan hoor ik graag de argumenten waarom.

laten we beginnen met een paar eenvoudige natuurkundige principes.

Het gaat hier voornamelijk om temperatuur, vochtigheid, agregatietoestand (In dit geval van water: gasvormig of vloeibaar), overdruk en onderdruk. En dat allemaal betreffende de lucht in de camper.

A. Lucht welke verwarmt wordt zet uit en koel je de lucht af, dan krimpt deze.
B. Warme lucht kan meer water bevatten dan koude lucht.
C. Droge lucht kan meer water opnemen dan vochtige lucht.
D. Koelt warme vochtige lucht af, dan kan deze minder water bevatten en krijg je een overgang van gasvorming naar vloeibaar:condens. bennieh heeft hierboven daar al aan gerefereerd met mooie berekeningen.

Tot zover simpel.

Waar hebben we mee te maken? Buiten dat er vocht in de camper komt van buiten, brengen we zelf heel veel vocht in de camper, door wat we uitademen, natte kleding, koken, bedenk maar. Te veel vocht is niet prettig, bovendien willen we verversing van lucht i.v.m het zuurstofgehalte. Dit vraagt om ventilatie.

Waar het in dit draadje echter om gaat is ventilatie in relatie met de isolatie.

Vochtige lucht condenseert dus tegen een koude wand. Nu kunnen we die wand nog zo goed dichtplakken, er blijven altijd plekken waar niet geïsoleerd is of omdat we er niet bij kunnen, zoals onder in de wand, of om dat we niet nauwkeurig genoeg gewerkt hebben. Bijvoorbeeld omdat het isolatiemateriaal niet goed aansluit, of plaatselijk loslaat. Vocht trekt zich niets aan van onze goede bedoelingen. Nu hebben we het geluk, dat moderne bussen verzinkt zijn, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Hoewel bij beschadiging van de coating of op plekken met metaalslijpsel blijft de kans op roest aanwezig. Wat het laatste betreft, is het een aanrader om met name onder in de wanden "Holle ruimte wax' te spuiten. Hier al eerder genoemd. Dat kapselt het slijpsel in.

Nu is in tegenstelling tot een huis de buitenwand niet dampopen, deze is immers van staal. Vocht kan dus niet door de buitenwand naar buiten. We zullen er dus voor moeten zorgen, dat er op een of andere manier in de wanden geventileerd wordt, zodat een teveel aan vocht weer kan verdwijnen.
Nu is vocht in gasvorm makkelijker te ventileren dan in vloeibare vorm, maar daarover later meer.

Heel het verhaal over al die ventilatoren is in deze niet zo interessant, zolang het blijft bij de binnenlucht in beweging brengen. Nu is er wel enigszins een drogend effect aan bewegende lucht, maar zolang het vocht niet naar buiten gaat, heb je er niet zoveel aan.

We kunnen op twee manieren ventileren: natuurlijk en mechanisch.

Wat hier cruciaal is, zijn onderdruk en overdruk.
Zou de bus geheel luchtdicht zijn en pompen we er met een luchtpomp lucht in, zal de bus uiteindelijk exploderen. Overdruk. De druk van de lucht binnen is groter dan de luchtdruk daarbuiten. Zuigen we er met een luchtpomp lucht uit, dan zul je het tegenovergestelde zien. Onderdruk. De luchtdruk erbinnen is geringer en de luchtdruk daarbuiten zal de bus in elkaar duwen. Mooi voorbeeld daarvan is vacuümverpakte artikelen.

Als de bus stil staat en de zon schijnt erop, dan verwarmt de lucht en deze zet uit. De lucht zal door kieren ontwateringsgaten e.d. ontsnappen. Nu zul je zeggen, dat houdt een keer op, als er tegelijk geen lucht inkomt. Dat klopt . Andere factoren zorgen er namelijk voor, dat er ook weer lucht instroomt. Temperatuurverschillen en (rij)wind zorgen ook voor toestroom van lucht. Wij ervaren dat als tocht.

Zolang nu die uitstromende warme lucht meer vocht bevat als de koudere instromende lucht krijgt je dus vermindering van vocht in de bus. Richten we ons op de geïsoleerde wand, dan zal een zonnetje op de buitenwand voor overdruk in de wand zorgen en droging van de wand.

Ook onderdruk aan de buitenkant, kan voor ventilatie zorgen. Iedereen kent wel het fenomeen, dat bij harde wind je de adem ontnomen wordt. de wind staat dan in zo'n hoek in relatie met en de vorm van het voorwerp, dat op die plaats lucht min of meer weggenomen wordt. Er ontstaat op die plaats onderdruk, waardoor in dit voorbeeld, het moeilijker wordt om in te ademen. Dit is hetzelfde principe, waarom een vliegtuig vliegt. Onderdruk boven de vleugels zorgt voor lift.
Zo kun je ook hebben, dat er bij een open dakluik door de wind onderdruk ontstaat, waarop er dus lucht aangezogen wordt. Lucht stroomt daar uit de bus en komt door kieren en gaten o.a. in de wand weer naar binnen. Zolang de instromende lucht minder vocht bevat dan de uitstomende hebben we dus te maken met droging.

Staat de wind pal op het dakluik, dan stroomt er juist weer wind naar binnen wat weer voor overdruk zorgt.

Voor mechanische ventilatie geldt het zelfde.

Doen we de ventilator van de bus aan, dan wordt er lucht van buitenaf aangezogen. Dat zorgt voor overdruk en uitstromende lucht door kieren en de daarvoor bestemde gaten. Zetten we vervolgens ook nog de verwarming aan, dan neemt de warme lucht weer meer vocht op. Heb je ook nog een airco aan boord,is het helemaal mooi.Die zorgt voor drogere lucht wat ook weer meer vocht opneemt. Daarom zet ik juist met name bij vochtig weer, of als we veel in de bus verblijven onder het rijden de airco aan.

Het omgekeerde effect bereiken we met luchtafzuiging, bijvoorbeeld van een wasemkap. De wasemkap zorgt voor onderdruk, met als gevolg, dat er lucht van buitenaf binnen komt. We noemen dat afzuigen, maar eigenlijk is het dat door overdruk van de buitenlucht er verse lucht de bus ingeduwd wordt.

Al deze luchtbewegingen doen wat met het vocht in de wanden. Continu door natuurlijke ventilatie. Zorgen we voor mechanische ventilatie, dan gaat het nog wat sneller.

Dan het isolatiemateriaal. Wat belangrijk is, is dat vocht in de wand het liefst gasvormig blijft en niet condenseert naar water. Dat is een lastige. Ook al plak je nog zo goed met materialen als Armaflex, er zullen plekken blijven waar je wel condens hebt. Kan het water weg door de ontwateringsgaten, dan is dat mooi. Deze dus nooit dicht maken. En zorg er dus ook voor, dat je echt naadloos plakt. Want juist in de kieren tussen het materiaal wil water gaan zitten, wat hier moeilijk droogt.
Materialen als steenwol en glaswol isoleren wel goed, maar condenswater gaat hierbij tussen de vezels zitten. En daar droogt het gewoon erg lastig.

Dan schapenwol. Ook als schapenwol geen vocht meer opneemt, gaat het tussen de vezels zitten. Echter voordat het zover is, neemt het eerst vocht in de vezel op. Tot +/- 1/3e van het eigen gewicht. Heb je dus 10 kilo schapenwol in je bus gestopt, dan kan het wel een 3 liter water opnemen. Dat is heel wat vocht. Het vocht zit dus in de keratine en niet tussen de wolvezels. De wol blijft dus droog. Behoudt de isolerende waarde ook geheel.

Het is dus zaak, om er voor te zorgen, dat de wand altijd kan ventileren. Want je wil voorkomen, dat de wol geen water meer kan opnemen, maar ook dat het het vocht bij gunstiger omstandigheden weer afstaat.
Kortom, in tegenstelling tot al de andere materialen, is schapenwol vochtregulerend. Omdat de wolvezel het vocht gasvormig afstaat gaat dit ook nog eens makkelijker, dan in een constructie, waar het al vloeibaar geworden is.

Tja en daarom noem ik schapenwol voor het isoleren van een bus dus superieur. Neem daarbij, dat het ook nog eens uiterst simpel aan te brengen is. Wandje open, wol erin en wandje dicht. Geen ingewikkeld tijdrovend snij- en meet werk. Door de wand mooi vol te stoppen heb je ook nog eens een dikke isolatie, wat ook goed geluiddempend werkt. Wel is het duurder, maar aangezien de oppervlakte maar beperkt is, kost dit je de kop ook niet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
nendm00
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 13:33

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door nendm00 »

Tsja, en hier wordt weer het tegendeel beweerd: https://youtu.be/rUepnqcbzPc
Een huis isoleren is kennelijk niet hetzelfde als een bus isoleren. Gelukkig heb ik mijn bus nog niet en ben ik me voorlopig nog maar aan het oriënteren...
Het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naar toe.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb het niet helemaal gezien, maar het feit, dat hij de buitenwand vergelijkt met die van een huis, omdat de buitenwand koud is, dan haak ik al af. Dan komt de nadruk op isolatie te liggen, terwijl het punt juist vochtbeheersing is. Nogmaals. Niet te vergelijken, omdat de buitenwand van een huis dampopen is.

Het feit dat hij mooie video’s kan maken wil nog niet zeggen, dat hij verstand van isolatie en vochtbeheersing heeft.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 02 dec 2020, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door kampo »

Beste Geert.
Je hebt jezelf weer overtroffen. Mooi geschreven !
Ik ben fan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door walda »

Dank je Geert dat je de moeite hebt genomen om het zo duidelijk uit te leggen. Top.

Walter
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door henk en lila »

Zeker weten en "mooi vol stoppen" betekent NIET aanstampen. Het spul is mooi veerkrachtig dus je voelt vanzelf wanneer het genoeg is.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nendm00
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 13:33

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door nendm00 »

Mickel Moen schreef:
di 01 dec 2020, 22:01
Ik heb het niet helemaal gezien, maar het feit, dat hij de buitenwand vergelijkt met die van een huis, omdat de buitenwand koud is, dan haak ik al af. Dan komt de nadruk op isolatie te liggen, terwijl het punt juist vochtbeheersing is. Nogmaals. Niet te vergelijken, omdat de buitenwand van een huis dampopen is.

Het feit dat hij mooie video’s kan maken wil nog niet zeggen, dat hij verstand van isolatie en vochtbeheersing heeft.
Dag Geert, volgens mij had je de video iets beter moeten bekijken, want wat hij zegt is juist dat de wand van een woning het tegenovergestelde is als dat van een bus...
Overigens kun jij mooi schrijven en vind ik het een zeer lezenswaardig en begrijpelijk stuk. Maar waar baseer jij je kennis op? Werk jij in de industrie of isolatie branche?
Het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naar toe.
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Geen-Geld »

Zit wellicht nog een foutje in, maar, - zo kunnen we ook iets gaan berekenen.
Schermafbeelding 2020-12-02 om 20.18.44.png
Schermafbeelding 2020-12-02 om 20.18.44.png (43.27 KiB) 235 keer bekeken
Edit: Goed verhaal Geert, wil er wel meer van weten hoe alles uitkomt als we wat berekeningen gaan doen. Voor mij was KER nog onbekend en moet dat even beter uitzoeken omdat ik een interessant stuk las over cellulose. Tevens ben ik benieuwd hoe het gaat met de droogtijd van schapenwol vs de rest; dan is dus een Molier diagram interessant (schapenwol droogt heel slecht en ben benieuwd hoe snel dan de 30% overschreden gaat worden).

Wellicht ga ik morgen even een fictieve bus tekenen en uitwerken als ik mij verveel. beetje ventilatie, doorstroming, koudebrug, kacheltje, raampje en etc. Hoewel ik net bezig ben met een soort landkaart die ik verdeel in seizoenen en dan de meteorologische gemiddelden daarbij. Leek mij interessant voor mensen die bepaalde gebieden opzoeken in bepaalde perioden.
Laatst gewijzigd door Geen-Geld op wo 02 dec 2020, 20:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Nil Volentibus Arduum
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door AadenAnke »

Geert :thumbup: heel begrijpelijk weer gegeven! Heb er al veel over gelezen maar zelden zo begrijpelijk!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Geen-Geld »

Ps Geert: "Dan schapenwol. Ook als schapenwol geen vocht meer opneemt, gaat het tussen de vezels zitten. Echter voordat het zover is, neemt het eerst vocht in de vezel op. Tot +/- 1/3e van het eigen gewicht. Heb je dus 10 kilo schapenwol in je bus gestopt, dan kan het wel een 3 liter water opnemen. Dat is heel wat vocht. Het vocht zit dus in de keratine en niet tussen de wolvezels. De wol blijft dus droog. Behoudt de isolerende waarde ook geheel. "

Dit is natuurlijk wel raar... Het neemt vocht op, en het blijft droog? Maar als iets veel vocht gaat opslaan, het moet er toch ook een keer uit? En dat vocht liever gasvormig blijft...Hmmm Volgens mij wil het op aarde liever condenseren. :crazy: En naar mijn weten is water een perfecte geleider... ? Dus als iets veel water kan opslaan dan is het een prima geleider... Ik snap er niets meer van... :eh:

Zou je wat extra toelichting kunnen geven over schapenwol met wat berekeningen? Ik snap er weinig van en maak wat denk fouten. ik dacht namelijk dat de aarde teveel materie heeft en daardoor vocht heel snel gaat condenseren.. Maar in het lucht ledige......

38,5 tot 40 graden :?: , laat ik de natuur niet tarten en dat schaapje zal wel heel goed functioneren na x jaren evolutie. Hoe zat dat nog maar weer, je mag niet wassen boven x en niet drogen met x in warmte en anders werkt het snel steeds minder.... Ik heb veel om over na te denken. Hoe warm gaat het worden in een spouw van een bus? Ik vind dit leuk en interessant.

Ik zet mijn geld nog niet in op schapenwol. Klinkt mij allemaal als een verkoop praatje wat even interessant lijkt te zijn voor campers. Ik wil het beter uitzoeken. Vindt het maar raar, schapenwol is stokoud en dan nu is het ineens super? Waarom zit er dan in geen enkele kant en klaar camper schapenwol? Mag toch aannemen dat de wetenschap slim genoeg is?

Ik vraag mij ook af wat makkelijker is, ergens vocht inbrengen of ergens vocht uithalen?
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door neanderthaler »

Mickel Moen

Mooi verwoord :thumbup: duidelijk begrijpbaar heb de bijbel opgeslagen als naslag werk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

@Geengeld.

Als ik jou was zou ik zeker niet inzetten op schapenwol. Het zal lang duren, voordat het voor jou goed voelt. Maar waarom zou je ook. Er zijn zat alternatieven.

Dat ik geassocieerd word met verkooppraatjes word ik niet vrolijk van en vind ik onterecht.

Ik heb in het stuk al aangegeven, dat het mijn overpeinzingen zijn en als iemand het er niet mee eens is, dan verzoek ik diegene met argumenten te komen. Ik ben de laatste om niet te willen leren. (@nendm00 Ik werk niet in de industrie of de isolatiebranche, maar in het onderwijs)

Als je mijn stuk goed leest, dan doe ik niets anders dan natuurkundige principes aanhalen en feiten over schapenwol. Als iemand van mening is, dat wat ik schrijf niet klopt, dan nodig ik diegene graag uit om aan te geven, wat er niet klopt en wat het dan wel moet zijn.

Nu word ik uitgenodigd om berekeningen te geven? Pardon. Is dat de zaak niet omdraaien? Ik heb helemaal geen behoefte om ook nog eens bewijzen te leveren. Kan ik ook niet, want daar heb je wetenschappelijk onderzoek voor nodig op laboratoriumniveau. Sec gezien vermoed ik, dat het voor een wetenschappelijk instituut een langdurig onderzoek naar isolatie in een camperbus niet echt op een prioriteitenlijstje staat.

Er is overigens ook meer dan genoeg bekend over de verschillende isolatiematerialen uit onderzoeken in diffussieweerstandsgetal, warmteopslagcappaciteit, isolatiewaarde enz. Even googelen en je komt daarover heel wat tegen. Bijvoorbeeld deze. http://www.architectengilde.nl/wp-conte ... gebouw.pdf
Volstrekt willekeurig gevonden en als het goed is, zul je op andere sites dezelfde waardes tegenkomen. Ik zou zeggen: reken je rijk.

Voor het isoleren van een bus interessant? Niet echt. Je kunt je blindstaren op de isolatiewaarde van een bepaald product. Bij het bouwen van een huis zeker interessant. Want hoe beter de isolatie, hoe lager de energierekening. Voor een architect een lusthof voor berekeningen.

Dat speelt bij een bus niet zo. De totale te isoleren oppervlakte is veel te klein. Je zult dat niet merken in meer of minder dieselverbruik bij dieselverwarming.

Het gaat bij een bus vooral om comfort. Bij warmte is het effect van de bus in de schaduw zetten vele malen groter, dan een betere isolatiewaarde. Zo is bij kou het effect van verwarming vele malen groter. Zo heb ik vloerverwarming in mijn bus. Dat is wel interessant. Dat er isolatiemateriaal is met een hogere isolatiewaarde dan schapenwol niet, in de wetenschap, dat wol al miljoenen jaren een goede isolator is. Ik heb het zelfs op mijn hoofd. En als ik een wollen trui aantrek weet ik dat ook.

Verder interpreteer je zaken verkeerd of draai je mijn woorden zelfs om.

Dat wol, maar ook de haren op je hoofd, H2O kan opnemen in de vezel mag geen discussiepunt zijn, dat is gewoon een feit, wat iedere dombo kan opzoeken.

Dat vocht liever gasvormig blijft heb ik nergens beweerd. Of je interpreteert hier niet goed, of je wil mij hier woorden in de mond leggen. Ik zou zeggen verdiep je nog eens in de natuurkundige principes. De aggregatietoestand van H2O (water) is afhankelijk van druk en temperatuur. Bij lucht speelt daarbij ook nog mee in hoeverre de lucht verzadigd is met water. Wijzig je de druk en/of de temperatuur, kan de agregatietoestand veranderen.

Wol kan dus tot 30% eigen gewicht water opnemen. Dat doet het in de gasvormige agregatietoestand. Wol neemt geen vloeibaar water op. De haarvezel heeft ook een wasachtige coating die vloeibaar water tegenhoudt. Fijn voor het schaap. https://www.chemischefeitelijkheden.nl/ ... 3ead19.pdf

Dat is voor de isolatie van de bus ook optimaal. Vocht in de wand wordt eerst opgenomen in de wol zolang het nog gasvormig is.

Hier komen we ook bij het meest kritische gegeven. Ook bij schapenwol, zal de wol op een bepaald moment verzadigd zijn of de hoeveelheid vocht in de lucht is dermate hoog in combinatie met de temperatuur, dat er condensatie plaatsvind. Dan zal er weinig verschil meer zijn met steenwol, glaswol. Hierboven heeft iemand al eens gemeld, dat wol slecht droogt. Dat klopt, als water tussen de vezel zit. We weten dat allemaal van een trui die uit het sop komt.
Dat geldt ook voor glaswol en steenwol.

Wat dus uiterst belangrijk is, is dat de wol dus geventileerd wordt. Maar ook, dat je voorkomt dat er een overmaat aan vocht is. Dus niet alleen de wand ventileren, maar ook de bus als je erin leeft. Vochtprobleem ontstaan als er onvoldoende geventileerd wordt.
Het gegeven dat wol dus water in de vezel opneemt is niets anders, dan dat wol daarmee een voorsprong op andere materialen heeft zou je kunnen zeggen. Het stelt condensatie uit. Met materialen als Armaflex, X-trem schuimen e.d heb je niet dat water in het isolatiemateriaal opgenomen kan worden, mits er sprake is van gesloten cellen. (let daarop, want er zijn ook schuimen met een open celstrucuur die het water wel op kunnen nemen. Dan heb je een gevulde spons in jouw bus)

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 03 dec 2020, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie