Isolatie aanbrengen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

Glaswol en steenwol zijn echt zeer sterk af te raden bij een bus.

Bij een huis heb je de volgende constructie in simpele basisvorm.

Binnenwand - dampdichte folie - steenwol/glaswol - Dampopen buitenmuur.

De dampdichte folie is voor de bescherming van het isolatiemateriaal. Er moet voorkomen worden, dat er vocht van binnen in de isolatie gaat zitten in vloeibare vorm. De isolatiewaarde wordt daarmee substantieel verminderd en je hebt een nat huis. Vocht wat in de constructie zit tussen dampdichte folie en de buitenzijde van de dampopen muur verlaat via de muur de constructie.

Isoleer je een huis met schapenwol, dan wordt er veelal juist Dampopen gewerkt.

Binnenwand - schapenwol - speciale folie waarbij vocht maar naar een kant kan - buitenmuur.

Mijn schoonzoon en dochter hebben zo hun Tiny huis gebouwd. Houten binnen wand - schapenwol - folie waarbij het vocht alleen van binnen naar buiten kan - geventileerde houten buitenwand.

Je krijgt zo een hele mooie constructie. Alle materialen zijn sterk vocht regulerend. Je hebt een continue transmissie van vocht naar buiten. Ventilatie is primair gericht op luchtverversing (zuurstof)

Helaas kan dat bij een bus niet. Immers de buitenwand is niet Dampopen.

Materialen als X-trem en Armaflex zijn eigenlijk daarom alleen een goed alternatief. Andere schuimen zijn als doehetzelver niet goed verwerkbaar. Ik heb zelf X-trem voor de vloer gebruikt. Deze materialen vragen echter om veel zorgvuldigheid in aanbrengen. Ben je daarin slordig, bijvoorbeeld doordat je het onvoldoende laat aansluiten, dan krijg je kieren, waar condensatie plaatsvindt. De condensatie vindt daar makkelijk plaats, maar eenmaal vloeibaar gaat het er moeilijk weg. Bovendien blijf je zitten met plekken waar je niet bij kunt. Hoe dan ook, zal daar condensatie plaatsvinden.

Dan nog het laatste over de wolvezel. Het neemt dus vocht gasvormig op en staat het gasvormig weer af. Bij overmaat aan vocht in de lucht krijg je opname en als de omstandigheden gunstiger zijn in druk, temperatuur en vochtgehalte van de lucht staat de wol het het vocht weer af. Vochtregulerend noemen we dat.

In een eenvoudig beeld. Als jij ‘s nachts ligt te snurken en de temperatuur daalt, neem de wol vocht op. Op het moment dat het zonnetje gaat schijnen op jouw bus, wordt de wand opgewarmd, de lucht kan weer meer vocht opnemen, de wol staat het vocht weer af en de overdruk in de wand zorgt ervoor, dat er weer vocht de constructie verlaat. Tot zover komt er geen vloeibaar water aan te pas. Simpeler kan ik het niet vertellen. Blijft, dat je vervolgens er voor zorgt, dat het overtollige vocht wat jij produceert er wel uit kan. Dus ventileren, ventileren en nog eens ventileren. Ik heb een hefdak en dan is ventilatie gegarandeerd.

Succes met de berekeningen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door MarceldeHoog »

Mickel Moen schreef:
do 03 dec 2020, 10:23
Materialen als X-trem en Armaflex zijn eigenlijk daarom alleen een goed alternatief. Andere schuimen zijn als doehetzelver niet goed verwerkbaar. Ik heb zelf X-trem voor de vloer gebruikt. Deze materialen vragen echter om veel zorgvuldigheid in aanbrengen. Ben je daarin slordig, bijvoorbeeld doordat je het onvoldoende laat aansluiten, dan krijg je kieren, waar condensatie plaatsvindt. De condensatie vindt daar makkelijk plaats, maar eenmaal vloeibaar gaat het er moeilijk weg. Bovendien blijf je zitten met plekken waar je niet bij kunt. Hoe dan ook, zal daar condensatie plaatsvinden.
Voor vloeren zie je meestal een latten constructie (gekit op de vloer) met daartussen armaflex (of x-trem). Neem aan dat wanneer je tussen de latten sluitend de isolatie legt (dus zonder kieren) je die condensatie niet hebt?

En tweede puntje: wanneer ik een waterleiding onder de vloer zou willen leggen, creeer ik denk ik wel zo'n condensatie punt, dus dat is af te raden neem ik aan?

Interessant topic, zeker voor mensen die nog aan de klus moeten beginnen!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Dirkheslinga
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 12:53

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Dirkheslinga »

Nog een ander punt mbt de vloer. Een verkoper bij Jasicamp in Leek (walhalla voor de camperbouwer) zei me dat de constructie met latjes op de vloer waartussen armaflex (of Xtrem) niet ideaal is vanwege warme/koude overdracht van de metalen vloerplaat via de latjes naar de betonplex (of andere afwerkvloer). Ter krijgt condens op de plekken waar de latjes onder zitten. Hij adviseerde Xtrem of armaflex (plm. 8/9 mm) tussen de ribbels op de voer zodat je een vlakke vloer krijgt. En daarop over de gehele vloer een nieuwe Xtrem/Armaflex laag van 10 mm. En daarop je betonplex (of andere) vloer. Je krijgt dan een zwevende goed geïsoleerde vloer. Langs de randen afkatten en hij kan geen kant op.
Wat vinden jullie er van.
Dirk Heslinga
Trotse bezitter van de Peugeot Boxer (2014) maat L2/H2. Hij is nu helemaal kaal en ik kan beginnen met de opbouw/isolatie.
Dirk Heslinga
Peugeot Boxer 2014, L2/H2
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

Eens.

Zo heb ik het ook gedaan. X-trem op de vloer. Daarop de multiplex vloerplaat, rondom afgekit.
Daarover een vinyl mal (gebruikt voor het snijden van de rubber top). Daarop in het zitgedeelte vloerverwarming folie en tenslotte afgewerkt met rubberen loper.

Ik laat als we aan de paal staan de vloerverwarming ''s nachts aan. Dit zorgt voor een paar graden temperatuur verschil met buiten. Dat geeft overdruk, waarop vochtige warme lucht de bus door het hefdak verlaat. Koudere drogere lucht wordt o.a. Door de ontwaterings gaten onder in de bus aangezogen. Hierdoor heb je ook dan weer ventilatie in de wand.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 03 dec 2020, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

:-B Vervolg.

Onder de douche krijg ik vaak heldere inzichten. Nu ik mij weer eens in de materie verdiep.

Ik sla aan op de warmte opslagcapaciteit uit een link hierboven.
5F07E56C-646D-44D8-A53A-3A1F4867CF67.jpeg
5F07E56C-646D-44D8-A53A-3A1F4867CF67.jpeg (127.44 KiB) 600 keer bekeken
Natuurlijke materialen hebben een hoge warmte opslagcapaciteit. Zo ook schapenwol. De redenatie: overdag of door verwarming in het materiaal opgeslagen warmte houdt de wand langer warm en stelt daarmee condensatie uit.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door bennieh »

Over die engelse vidoe https://youtu.be/rUepnqcbzPc: dat gaat niet goed, die meneer probeert de wol juist af te sluiten.

Wol is mooi spul.
En je kijkt ervan op hoe vaak het onderwerp van onderzoek is geweest, ook in Nederland (bv. Tuzcu, TU Delft).
Op basis hiervan nog wat gerekend aan de mate van vochttransport naar een koude wand waarop vocht condenseert.
Stel binnen in de bus heerst een drogeboltemperatuur van 20 grC en een RV van 60%, en buiten is het rond het vriespunt.
Neem aan voor de binnenkant van de carosseriebeplating een drogeboltemperatuur van 2 grC en een RV van 100%.
Je hebt een mooi vlak stuk beplating met een oppervlakte van 1 m2, en je hebt hierop een vrije laag van 5 centimeter dikte die voor isolatie benut kan worden.
Vochttransport bij 3 isolatiematerialen:
- lucht, dus geen isolatie (dampdiffusiecoëfficiënt mu=1): 240 gram per dag (4800 druppels)
- schapenwol (dampdiffusiecoëfficiënt mu = 1,4): 172 gram per dag (3436 druppels)
- armaflex AH, laagdikte 19 mm (dampdiffusiecoëfficiënt mu = 10.000): 0,063 gram per dag (1,3 druppel).

Schapenwol is in staat vocht op te nemen in de vezels zelf, tot aan ongeveer een derde van zijn eigen (droge) gewicht.
Hoewel niet lineair, geldt grosso modo dat hoe hoger de RV van de lucht, hoe meer vocht wordt opgenomen.
Bij bijvoorbeeld een RV van 50% is de vochtopname nog maar ca. 13 gewichtsprocenten.

Zoals ik het begrijp gebeurt de vochtopname in de vezel zelf los van dampdrukverschillen in de ruimte.
Dus zeg maar wanneer je een zak met 100% droge wol keer uitpakt in een kamer met een bepaalde RV.
De vochtverplaatsing als gevolg van dampdrukverschil echter is een separaat proces, dat gelijktijdig plaats vind.
De watermoleculen "vliegen" gewoon door de kleine ruimtes in de wol om de vezels heen, richting die lage dampdruk.
Kan je je wel iets bij voorstellen, met je mond blaas je zo lucht door de wol heen.
Vandaar die lage dampdiffusiecoëfficiënt (de waarde 1,4 komt van Tuzcu).
(fijn voor de eerste eigenaar, het schaap, en de gebruiker, b.v. een sporter, als zweet afgevoerd moet worden..)

Nogmaals, wol is mooi spul, maar als het echt aankomt op voorkomen van condensatie, ga ik toch zoveel mogelijk voor armaflex, mits het zorgvuldig aangebracht kan worden, en beschermd wordt tegen beschadigingen.
Los nog van het feit dat het weinig ruimte inneemt, niet onbelangrijk in de kleinere busjes.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door henk en lila »

Hoezo weinig ruimte? Appels en peren dan. Ik plaatste hier eerder de warmtegeleidings-coëfficienten en die verschillen nauwelijks. Als jij genoeg hebt aan zomer isoleren met 1 centimeter, ok, maar dat noem ik geen isoleren.
En vijf centimeter schapenwol komt dus overeen met 5 cm armaflex.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Metor »

Dank voor de bijdragen van Mickel Moen, Bennieh en anderen, de warmte en vochthuishouding in een bus is nu een stuk duidelijker. Vocht huishouding is veel belangrijker dan optimale warmte isolatie. Belangrijk is dat vochtproblemen voorkomen kunnen worden door bedachtzaam te werk te gaan. Duidelijk is ook dat indien men de isolatie aan de binnenkant dampdicht probeert te maken b.v. met alu folie dit averechts kan werken. Je kunt nu eenmaal geen luchtdichte doos maken, de binnenlucht zal altijd een weg vinden naar binnen in die doos. Als dat wel het geval zou zijn zou je die doos b.v. ook vacuum kunnen zuigen. Dat lukt dus niet.
Nu praktisch, mijn werkwijze zou zijn;
Armaflex op de vloer en wanddelen tussen de stijlen/spanten en bovenop de stijlen/spanten waar je goed bij kan (openingen vrijlaten).
Schapenwol binnen in de stijlen/spanten en op andere plekken waar je minder goed bij kan en om leidingen. Dan afwerking met dampopen materiaal zoals hout/multiplex en voorzien van enige ventilatie openingen met name daar waar de wol zit. De stijlen spanten hebben ook openingen en die kunnen veelal open gelaten worden. Leidingen zoveel mogelijk in de stijlen/spanten omhuld door schapenwol, liefst geen leidingen in de vloer maar in het dak en in de schapenwol.
Gelukkig hoef ik geen bus om te bouwen, maar de research is interessant en zou het zo doen.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door de Viking »

Sorry Bennieh
Dan haak ik weer af, je kunt berekenen tot je een ons weegt maar dit is gewoon een zaak van gezond verstand.
Schapenwol is het meest optimale isolatie materiaal. schapenwol isolatie bestaat voor 100% uit de dierlijke vezel keratine (schapenwol). Keratine is een vernieuwbare (wol groeit telkens weer terug bij het schaap), bio-ecologische en secundaire grondstof en daarmee bijzonder milieuvriendelijk.
Geert z'n uitleg is het enige juiste verhaal, niet meer niet minder.

Ik zou zeggen Geert for president maar Rutte wil nog even door :lol3:

Nog een leuke paradox: geen geld zegt: ik zet mijn geld nog niet in op schapenwol - Ik zou het ook niet doen :wink:

En dan nog een goede tip: als vloerbedekking: kurk
Voelt altijd warm aan in tegenstelling tot bv vinyl
eigenschappen van kurk:
Lichtheid. ...
Ondoordringbaarheid voor vloeistoffen en gassen. ...
Onverschilligheid en chemische weerstand. ...
Weerstand tegen biologische corrosie. ...
Thermale isolatie eigenschappen. ...
Akoestische en trillingsdempende eigenschappen. ...
Brandvertraging. ...
Flexibiliteit en samendrukbaarheid.
zie tabel eerder.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Kroppie »

in mijn camper lag ook kurktegels, goedkoop, makkelijk leggen, vergt weinig onderhoud, ik vond het aangenaam aan de voeten en mooi :thumbup:
ik heb er tot verkoop camper 14 jaar plezier van gehad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

Bennieh stipt hier zeker een interessant punt aan. De dampdifussie. Het klopt als een bus, dat schapenwol damp zeer makkelijk doorlaat en een kunststof als Armaflex niet. In het voorbeeld van het Tiny House van mijn dochter heb ik dit ook geïllustreerd. De gebruikte materialen laten damp makkelijk door, waardoor vocht via de muur het huis verlaat. Dampopen heet dat.

Nu naar het beeld in de wand van de bus. Armaflex houdt vocht tegen, ofwel daar waar het tegen de wand zit, kan het het staal niet bereiken. Daar zit echter meteen mijn bezwaar. Ik heb al eerder aangegeven, dat materiaal als Armaflex en x-trem zeer zorgvuldig aangebracht moet worden, want andersom werkt het namelijk ook zo. Daar waar het niet goed aansluit of loslaat, sluit het vocht op tussen buitenwand en materiaal. Eenmaal daar water geworden gaat het er niet makkelijk weer weg. Immers het materiaal houdt het tegen.

Dan schapenwol. Dat houdt het vocht nauwelijks tegen. Wel neemt het damp op. Er zal echter ook zeker damp de buitenwand bereiken. Ik heb echter niet het idee, dat daar overmatige condensatie plaatsvindt. Ik weet niet wat de exacte eigenschappen of natuurwetten in deze zijn, maar ik heb ergens gelezen,dat men vroeger in schepen om de roestwerende eigenschap wol gebruikte om stalen leidingen te ommantelen. Ik vermoed, dat door de vochtregulerende en waterafstotende eigenschappen van de wol, de leidingen droger blijven.

Ik heb diverse keren een deel van de wand open gehad. Ik heb nooit kunnen constateren, dat de wol tegen het staal vochtiger was. In tegenstelling, de wol was overal droog. Nu kan het zijn, dat dat bij gunstige vochtomstandigeheden was natuurlijk. Maar dan nog. Al zou er plaatselijk enige condensvorming zijn, juist de lage dampdifusdiecoeficient van de wol,zorgt ervoor, dat enig condens niet opgesloten wordt, maar net zo makkelijk weer verdwijnt. Eventuele condens is dus tijdelijk.

Komen we bij het punt, waar ik al eerder op gewezen heb. Primair zorg je er natuurlijk voor, dat er goed geventileerd wordt. Ik heb de stijlen in de bus niet geïsoleerd. Dat zijn dus mooie koudebruggen. Ik heb daar nooit veel vocht op gezien. Hoogstens een vleugje. Evenzo op de ramen. De grootste koudebruggen. Mijn stelling is dan ook, als condens op de ramen gaat lopen, ventileer je niet goed.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Geen-Geld »

@Mickel Moen , het is zeer zeker niet mijn bedoeling om jou te beledigen of jouw kennis in twijfel te trekken. Slechts vindt ik het ingewikkeld en kom dan met vragen in gedachten die ik niet goed begrijp en typ ze dan direct uit. Ik wil je woorden niet verdraaien en heb dat ook niet bewust gedaan, wellicht onbewust maar niet met opzettelijke intentie. Dat ik vraag om berekeningen is slechts interesse omdat ik graag wat meer wil zien dan slechts verhalen en mij niet snel laat overtuigen door iets wat een ander zegt, maar dit verplicht jou niet om dat voor mij te doen! Nergens wil ik ook beweren dat schapenwol per definitie slecht is, maar heb zo mijn twijfels en zal (indien ik weer reageer) met argumentatie en berekeningen komen die het weerleggen of bevestigen dat schapenwol een prima keuze is.

Ik wil ook niet beweren dat jij verkooppraat verteld, slechts zie ik op internet dat dit wel gebeurt en doel dan ook op algemene verhalen en niet specifiek op jouw. Het moge duidelijk zijn dat ik mijn woorden en uitleg dan ook vaak onhandig kies.

Mijn excuses.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Metor »

Het grote voordeel van schapenwol is dat het tijdelijk veel vocht kan opslaan zonder de goede eigenschappen te verliezen. De condens op het koude staal wordt als het ware onmiddellijk opgevreten door de wol, zodat er eigenlijk geen condens ontstaat. Dat betekent ook dat de hoeveelheid vocht in de lucht verminderd wordt en dus minder kan condenseren op andere koude oppervlakken zoals de cabine ruiten. Het vocht moet er uiteindelijk wel weer uit gedroogd kunnen worden dus veel ventilatie openingen in wand zijn absoluut nodig samen met goede ventilatie in de camper naar buiten toe.
Armaflex daarentegen verhindert condensatie op de plek waar die aangebracht is omdat deze dampdicht is. Er hoeft dus op die plekken ook geen vocht eruit gedroogd te worden. Op vlakke stukken kun je deze goed aanbrengen en mag je ervan uitgaan dat deze goed blijft zitten. Het staal wel eerst goed ontvetten.
De combinatie van schapenwol en armaflex kan goed werken. Armaflex in de vloer waarin dan geen ventilatiespleten hoeven te zitten. Schapenwol in alle holtes en achter plafond wat je b.v. afwerkt met stroken waartussen ventilatiespleten. Wanden waarin schapenwol zit gecombineerd met armaflex moeten uiteraard ook geventileerd worden door ventilatiespleten met name op de plekken waar schapenwol zit.
De hoeveelheid (in kg) schapenwol bepaalt dan uiteindelijk de maximale tijdelijke vochtopname. 10kg schapenwol kan 3kg vocht opnemen en dit is zou voldoende moeten zijn voor de vochtproductie van 2 personen gedurende de nacht.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Mickel Moen »

@Geen geld.

Dik in orde.

Veel vragen stellen en twijfels hebben is helemaal goed. Het is best ingewikkelde materie. Niet zozeer in verband met zaken als lambda waarde en diffusie coefficient e.d. Daar kun je prachtige berekeningen mee maken. Maar dan,moet je eerst weten, wat je wilt berekenen. En daar begint de ellende.

Bij het bouwen van een huis kunnen dit soort berekeningen zeer nuttig zijn. Je kunt zelfs vooraf berekenen hoeveel energie je kunt besparen, kortom de maandelijkse energielasten bij verschillende isolatiewaarden.

We hebben de neiging het isoleren van een bus ook zo te benaderen. Immers het begint al met het woord isolatie.

Redenerend vanuit huizenbouw kom je al gauw uit bij de daar regulier gebruikte materialen. In de tabelletjes heb je de isolatiewaarden gevonden. Je hebt wellicht je bus opgemeten en een oppervlakte/dikte/isolatiewaarde berekend. Vervolgens kijk je naar de kostprijs en je maakt een keuze. Het feest kan beginnen. Wellicht heb je zelfs nog een partij materiaal liggen van de verbouwing van het huis. Bijvoorbeeld steenwol. Omdat je in je huis ook dampdichte folie gebruikt heb, ga je dat nu ook gebruiken. Immers water wat je tegenhoudt kan het staal niet bereiken. Geniaal.

Je bent dagen aan het plakken, want je wilt er voor zorgen, dat er echt geen vocht door kan. Dus je bent zeer zorgvuldig bezig. En een bus met al zijn stijlen en bochten is nu eenmaal niet te vergelijken met een vlakke wand in een huis. Maar je hebt het er graag voor over, want je wilt jouw berekeningen waar maken.

Wat je niet in de gaten hebt, is dat die wand dan wel dampdicht lijkt, maar het niet is. Wat je niet in de gaten hebt, is dat je inmiddels ook de van fabriekswege natuurlijke en mechanische ventilatie om zeep geholpen hebt, c.q. ontregeld hebt.

Zo heb ik een keer kennis mogen maken met een alleraardigste zelfbouwer. Echt zo een die ook allerlei ingenieuze oplossingen bedacht had. Er was echter iets vreemds met zijn bus aan de hand. De wanden waren niet vlak. Wat bleek. Hij was met al zijn berekeningen en onderzoek bij PUR-schuim uitgekomen. Hoge isolatiewaarde. Kortom hij had een doos bouwschuim gekocht en had de wanden, stijlen, kokers helemaal vol gespoten. Optimaler kun je het niet krijgen in volume isolatiemateriaal. Waar hij echter geen rekening mee had gehouden, was dat het schuim blijkbaar toch voor spanningsverschillen in het staal had gezorgd. Want de wanden waren gaan golven. Op het eerste gezicht zag je het niet zo, maar onder een bepaalde hoek en val van het licht sprongen de tranen je in de ogen. Dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen voor de ventilatie. Hij heeft er voor gekozen om het zo maar te laten.

Dan heb je je bus met de mooiste berekeningen geïsoleerd en kom je er achter, dat het totale glas oppervlak niet eens zoveel scheelt met het totale wandoppervlak. Rijd je alsnog met een gigantische koude brug. Geluk als je een dichte bus gekocht heb. Daar kun je zelf nog dubbelwandige ramen in zetten. Dat zal echter met de cabine niet gaan.

Hierboven heeft bennieh prachtige berekeningen gemaakt 'm.b.t de damp overdracht. Tot op de druppel nauwkeurig. Maar wat heb je eraan, als al die berekeningen leiden tot opsluiten van vocht.

Dat damp in schapenwol zich zo makkelijk verplaatst is juist een groot voordeel. Voor de uitwisseling van vocht tussen vezel en lucht. Je loopt niet de kans, dat je ergens vocht opsluit. De natuurlijke en mechanische ventilatie, door de fabrikant ontworpen blijft in tact.

Daarom mijn vraag: Wat wil je eigenlijk berekenen?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie