Isolatie aanbrengen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Isolatie aanbrengen



Bericht door MikevH »

Hallo
ik heb voor mijn bus armaflex 19 en 6 mm ingekocht. nu vraag ik me echter af wat te doen. in veel filmpjes zie ik de hele bus bekleed zonder een stukje over te slaan. ik begrijp het principe van koude bruggen en de reden om alles te bedekken. echter... in mijn bus heb ik aan de onderzijde in de ruimte en onder in de deur ruimtes tot aan de buitenplaat die ik onmogelijk helemaal bedekt krijg. hierdoor kan ik dus een deel aan de binnenkant van de ruimtes bekleden en een deel aan de buitenkant. Ik heb het gevoel dat hierdoor juist koudebruggen ontstaan en ruimtes waar condens zal ontstaan.
Er zat glalswol in de ruimtes wat al verwijderd is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken????

Alvast dank voor het meedenken!!!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door PaulBng »

Schapenwol in stoppen?


Paul
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door MikevH »

ik lees idd veel over schapenwol, maar schapenwol kan 30% van zn eigen gewicht in vocht opnemen.
op de een of andere manier vind ik het vreemd om materiaal in de slecht geventileerde ruimtes te duwen wat ook nog een keer zo veel vocht vast kan houden.
Ik lees veel over het vocht regulerende effect van het wol en de problemen van glaswol (wat het vocht niet opneemt)

het 'dicht' plakken van de ruimtes met armaflex zorgt natuurlijk ook voor minder ventilatie (dus isolatie??) daarom ook mijn vraag hoe voorkom je vocht / condens in de ruimtes. Is wol dan toch het materiaal wat hier regulerend in is juist door het vermogen om zo veel vocht op te nemen?

Veel vragen. Ik vind het nu eenmaal lastig om zo maar te doen wat iedereen doet. de uitspraak 'ja zo doen we dat altijd' heb ik in het verleden helaas te vaak gehoord voor in mijn ogen slecht werk. :roll:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Isolatie aanbrengen



Bericht door PaulBng »

Glaswol neemt vocht op, houdt het vast en zakt in elkaar.

Schapenwol neemt inderdaad vocht op, maar het zakt niet in elkaar, en als het droger wordt, staat het het vocht weer af.
Daarom mag je het ook niet insluiten met folie.

Belangrijk is wel dat je behandelde schapenwol neemt, om de invasie van beestjes en geuren te voorkomen.


Paul
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door walda »

Helemaal mee eens. Ervaring met mijn vorige zelfbouw camper en nu weer toegepast in mijn nieuwe. Ik doe bij de schroefjes van de wandbeplating stukjes 2mm dik rubber zodat er altijd een kiertje is ter ventilatie, helpt ook tegen piep en kraak trouwens. Er is op diverse fora veel geschreven over isolatie, goed lezen en zelf blijven denken want er staat veel wat je niet wilt bij. Je camper is geen huis dus niet denken aan dampdicht isoleren.

Succes,

Walter
nendm00
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 13:33

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door nendm00 »

Hoi,
Ik ben me ook aan het oriënteren op de isolatie voor mijn buscamper. Tot nu toe vind ik de filmpjes van Greg Virgoe (Engelstalig) super interessant. Het is echt een techneut en hij lult niet uit z'n nek. Hij doet onderzoek en vertelt de feiten. Doe er je voordeel mee: https://youtu.be/hDZBJw7cV2U
Het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naar toe.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door kampo »

Je denkt er juist over.
De zelfklevende Armaflex is makkelijk en mag je gerust combineren met andere isolatie materialen.
Dus bv schapenwol in de deurstijlen, Xtreme op de vloer, dikke Armaflex op de beplating en dunne Armaflex op de blanke delen. 2 lagen over elkaar kan ook.

Je geeft het zelf aan, geen vochtscherm aanbrengen en de isolatie mag gerust geventileerd blijven.
Dus die kleine sleufjes/openingen niet afstoppen. De eventuele condens moet kunnen uitdampen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door walda »

Met Greg Virgoe ben ik het dus totaal oneens. Maar zoals ik schreef, daar zijn pagina's voor en tegens van te vinden.
Succes
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door walda »

Een punt wat volgens mij altijd onderbelicht wordt is het verschil in luchtdruk. Door de fluctuerende barometerstand of het rijden door berggebieden zal er altijd een luchtstroom zijn in de isolatie, damp of niet dampdicht. Als je aan de binnenzijde een dampdichte folie aanbrengt en de buitenzijde van de camper is ook gesloten metaal of kunststof dan komt er altijd dus vochtige lucht in of tussen je isolatie wat bij dampdicht dus niet of moeilijk weer weg kan kan.

Walter
nendm00
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 13:33

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door nendm00 »

walda schreef:
di 24 nov 2020, 20:16
Met Greg Virgoe ben ik het dus totaal oneens. Maar zoals ik schreef, daar zijn pagina's voor en tegens van te vinden.
Succes
Zou je daar een toelichting op willen geven? Of een link naar een pagina waar dit al eerder is besproken?
Ik ben zoekende in het bos met isolatiematerialen...
Het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naar toe.
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Wink »

Ben me ook aan het oriënteren. I.p.v. schapenwol zou m.i. ook polyesterwol een optie kunnen zijn. Quote: 'Thermo Fleece offers a safe, sustainable and cost effective way to insulate your camper van. It contains 100% recycled polyester and is made almost entirely from recycled plastic bottles. It is suitable for all vehicle applications, is non-irritant and requires no protective clothing when installing. It will not absorb moisture in high humidity conditions and does not support mould growth.'
Dit is er (in de US) als Thinsulate . In NL kun je het krijgen onder merknaam Akotherm en bij EASYpol In de UK heb ik het gevonden bij Dodomat. Zullen er nog wel meer zijn, vaak bij akoestiekwinkels.

Ik hoop dat ik de links goed heb gedaan; heb dat nog nooit gedaan hier.
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Wink »

Dat ging dus goed, die links! :thumbup:
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door walda »

http://mickelmoen.blogspot.nl/

Hier is veel geschreven over isoleren, ook veel andere interessante zaken. Wie heeft ervaring met de producten in de linkjes van Wink, ik kende ze nog niet. Ik verwijs nogmaals naar mijn stukje tekst een paar reacties terug over luchtdruk verschillen.

groeten,

Walter
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door evdoetelaar+larana »

De instructievideo van Greg Virgoe geeft goed uitleg van de isolerende kwaliteiten van diverse isolatiematerialen. Je kan het daarmee niet eens zijn, maar het wel zijn de feitelijke cq. wetenschappelijke materiaaleigenschappen. Het zegt nog niets over de verwerking en het gedrag ervan in een stalen "bouwwerk" zoals een camper. De meest gangbare isolatietoepassingen in campers hebben - mits goed verwerkt - hun nut bewezen. Het is dus zaak meer duidelijkheid te krijgen over de verweking. En als je echt het optimum wil bereiken, zal je daarvoor toch een deskundige in moeten schakelen, iemand met (bewezen) kennis van bouwfysica.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie