Isolatie aanbrengen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Geen-Geld »

"Schapenwol als isolatiemateriaal ben ik in meer dan 40 jaar in die wereld nooit tegen gekomen, wil niet zeggen dat het er niet is/was.

Raar... :lol3:

Maar wie vertelde nu dat in oude schepen het gebruikt werd? En Lambda is ook niet nodig volgens iemand? En op een helder moment onder de douch is de Z-waarde wel ineens van belang.... :lolno:

https://www.youtube.com/watch?v=kGNhEtOVxek

Over een paar weken wil niemand meer schapenwol gebruiken.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door walda »

Zal ik de eerste zijn.

Begin hier wat genoeg van te krijgen!

Walter
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Geen-Geld »

je hoeft het niet te lezen en maakt die keuze zelf, er is meer dan genoeg moois op het forum om te lezen. Niemand verplicht je om dit te lezen en als je er geen interesse in hebt moet je het niet volgen.

Wat mij betreft is het een super mooi onderwerp en ben benieuwd naar de uitkomst en wellicht moeten we dan maar een redenaar instellen. gaan we ons houden aan argumentatie leer en wat beter inzetten op kennis. Of je moet al willen dat een eerlijke en onomstotelijke uitkomst niet ter licht komt?

Ik vind het mooi als er een beetje discussie komt wat wat verder gaat dan dom lullen, beetje uitdagen en prikkelen hoort er ook bij. Een beetje open gedachte en niet star vast zitten in een mening is juist mooi.

---

Klaar nu toch? Dat punt waarop je voelt dat je meer wilt en echt verder wilt gaan? Maar je stopt omdat je geen doorzetting hebt? Dat je globaal een beetje dingen opzoekt en ript van internet en denkt het te begrijpen maar bij uitdaging weg gaat lopen... Ik weet dat je het voelt en het lastig is. Hoe vaak denk je dat ik in mijn jaren die shit heb gedaan, wel willen maar puntje bij paaltje weglopen... Slim genoeg maar nooit door kunnen gaan en weglopen! Ik heb geleerd dat ik mijn best moet doen en dat als ik echt mijn best doe en verder ga dat er dan echt wel iemand gaat reageren.

https://www.youtube.com/watch?v=RUQl6YcMalg

Ik ga voor Cellulose, meer interessant.
Nil Volentibus Arduum
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door MikevH »

Dank jullie wel allemaal voor alle inzichten en meningen. ik kan ondertussen voldoende kiezen uit argumenten om gewoon te doen waar ik zin in heb. Ik elke combi wel verdedigen met de argumenten van dit onderwerp. Hoe dan ook jullie discussie op mijn vraag heeft me geholpen. Ik ben erg blij met alle reacties, al had ik niet gedacht dat dit zo veel discussie zou geven.

Thx, Tot forum dit!
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door bennieh »

Succes, Mike!
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Kroppie »

ganzen of eendendons van b.v. oude dekbedden, idee?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
y0ur1
Berichten: 14
Lid geworden op: di 12 aug 2014, 18:41

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door y0ur1 »

bennieh schreef:
vr 04 dec 2020, 22:25
Mijn achtergrond qua opleiding en arbeidsverleden ligt bij de koopvaardij (vetput), de koudetechniek en beetje luchtbehandeling (HVAC).
Schapenwol als isolatiemateriaal ben ik in meer dan 40 jaar in die wereld nooit tegen gekomen, wil niet zeggen dat het er niet is/was.
Heb wel oude installaties gezien met kurk. Later natuurlijk polystyreen (piepschuim) en dan PIR, PUR, foamglas en.. armaflex.
Armaflex wordt vanaf midden jaren 50 veel toegepast in commerciële en (kleinere) industriële koelinstallaties, en in de HVAC.
Het goed aanbrengen van armaflex, zeker op koud leidingwerk, vereist vakmanschap, moet je voor opgeleid zijn.
Het is echt een kunst!
Ik ben ook maar amateur en beperk me daarom zoveel mogelijk tot platte vlakken waar ik goed bij kan.
Anders krijg je holtes en spleten, ergo ellende.

Isoleren in mijn Expert had primair tot doel het waar mogelijk voorkomen van condensatie op de carrosserie.
Zeg maar de bus heel houden.
De kou buiten houden voor comfort is meegenomen, maar is secundair.
Tja, noem me maar door mijn verleden besmet, maar armaflex was het eerste wat in me opkwam.
Het interieur van zo'n kleine bus is met zijn ramen, deuren, kokers, motorcompartiment en hefdak gewoon een onding om thermisch goed te isoleren.
Schapenwol is mooi spul voor in holtes, je krijgt het er makkelijk in en uit.
Het zal iets bijdragen aan thermische isolatie, maar over vocht tegenhouden maak ik me als gezegd geen illusies.
Goed open houden die holtes. En ventileren, veel ventileren (dan is hefdak wel fijn). Precies wat @mickelmoen zegt.
En af en toe flink droogstoken, de chinees naar max.
Over dat open houden: mooi in dat leuke filmpje over Alowieke en haar pipowagen.
Eentje waar ik nog over puzzel: stukkies Autotrace (zelfregelend verwarmingslint) onderin de lastigste holtes leggen (het is wel 230, hè..).
Mijn bus is nog niet klaar qua isolatie, de kou die "afstraalt" van de reststukjes on-geïsoleerde oppervlakken van stijlen is hinderlijker dan ik dacht.

Menigeen, ikzelf incluis, is gecharmeerd van het "natuurlijke" karakter van schapenwol.
Echter, volgens een club als Milieucentraal hoeft "natuurlijk" niet per se duurzaam te zijn, ze noemen wol zelfs een afrader:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... ergeleken/
Beetje jammer.

@your1:
Ik heb dat filmpje geprobeerd te volgen.
Hij zegt veel zinnige dingen (behalve dan dat armaflex gezondheidsrisico's zou opleveren, bullshit).
Maar ik meen te begrijpen dat hij uiteindelijk helemaal geen dampscherm heeft aangebracht over zijn steenwol/piepschuim combi isolatie, en de eventuele condensatie voor lief neemt. Klopt?
Hij brengt nog wel een dampscherm aan: https://youtu.be/PP03Cos-6wM?t=296. En idd Armaflex AF is gewoon veilig en prima geschikt voor campers.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door de Viking »

En schapenwol is gewoon veilig en prima geschikt voor campers.
kan je ook zeggen.
Maakt allemaal geen reet uit, theoretisch gezeik door mensen die niet eens een camper hebben en het allemaal beter weten.
Doodvermoeiend een camperforum met al dat domme gelul.
Kom maar op met je ervaringen over 5 jaar en niet vooraf het allemaal beter weten.

Ik haak ook ook af, heb genoeg van dat dualistische gedoe :crazy:
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door bennieh »

@y0ur1:
Dank je, ik zie het.
In zijn toepassing scheelt het dat de isolatie zo is uitgevoerd dat een groot deel van het ontstane binnenoppervlak mooi vlak en egaal is geworden.
Weinig resterende uitstulpingen en andere onderbrekingen. Ergo gunstig voor correct aanbrengen dampscherm.
Zijn video's zijn soort van ambivalent, compromissen zijn echter geen probleem, bijv. dat een dampscherm echt niet heilig is.
Zo vertelt ie in de oorspronkelijke video over voorbeelden van oudere campers zonder dampscherm die er nog prima uit zien, geen problemen met vocht.
Bv. bij 20:30 over de Canadese Vanguard motorhome die hij restaureerde.
Tja, die Vanguard heeft (bijna zeker) een aluminium beplating, dat gaat idd lang goed.
Het houtskelet in de wand was echter wel verrot, moest ie geheel vervangen.

In de video met de dampremmer gebruikt ie vanaf 10:30 platen 20 mm Styropur hardschuim in de schuifdeur.
Hij zegt dat Styropur gesloten cellen heeft, en niet gevoelig is voor "water in vloeibare vorm" :-? .
Vochtopname is inderdaad gering, maar de mu dampweerstanddiffussiecoefficient van Styropur ligt tussen 50 en 150.
Vocht gaat er dus niet zo hard doorheen als bij zeg steenwol, maar het gaat wel.
Maar goed, dat noemt ie dus zo'n compromis waar je in camperbouw niet onderuit komt.
In de video is niet te zien hoe hij de platen afwerkt, of er nog een dampremming op komt.
De platen lijken rondom gelijmd, weinig ventilatie.

Maar goed, hij is niet helemaal wars van armaflex!
In de vervolgvideo #21 https://www.youtube.com/watch?v=W8sZZEV4SOk , bij 8:50, past ie het wel toe in de achterdeur, onder platen Styropur.
In de lastige ruimtes, met uitleg waarom het nodig is.
In de schuifdeur speelt eigenlijk hetzelfde, maar daar vond ie toepassen van armaflex kennelijk niet nodig.
Eigenaardig.

Overigens, los van discussie over isolatiemethoden, hij werkt secuur en maakt er iets moois van, eerlijk is eerlijk.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door kampo »

de Viking schreef:
do 10 dec 2020, 20:07
En schapenwol is gewoon veilig en prima geschikt voor campers.
kan je ook zeggen.
Maakt allemaal geen reet uit, theoretisch gezeik door mensen die niet eens een camper hebben en het allemaal beter weten.
Doodvermoeiend een camperforum met al dat domme gelul.
Kom maar op met je ervaringen over 5 jaar en niet vooraf het allemaal beter weten.

Ik haak ook ook af, heb genoeg van dat dualistische gedoe :crazy:
Zo .... dat is nogal een statement !
Ter informatie:
Hier op het forum zitten tussen de beginnende camper zelfbouwer met ervaring ook mensen die specifieke vak ervaring hebben. Ervaring kan op heel veel meer als 1 VW camperbusje betrekking hebben en vakgebieden zoals isolatie, HVAC , ventilatie , voertuigen en nog veel meer omvatten. 30 jaar ervaring is meer als 5 jaar maar wil verder niets zeggen. Je hebt ook forumdeelnemers die zonder vooraf kennis, gewoon heel goede inzichten hebben of de zaak grondig uit studeren.
Dus opwinding is niet nodig. Het uitwisselen van inzichten en informatie op een forum maakt je sterk. Dat is in ieder geval bij mij zo. Ik heb hier al veel geleerd en neem graag de kennis van anderen mee. Bovendien kan ik er mee leven dat er af en toe wat minder interessants tussen staat.
Groeten Kampo
nendm00
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 13:33

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door nendm00 »

Helemaal mee eens!
Het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naar toe.
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door Geen-Geld »

Uitgerekend, schapenwol is een slechte keuze. Geen zin om met om met voorstanders in discussie te gaan omdat niemand diepgaande kennis levert. Ik kan mij verweren op elk argument.

https://www.youtube.com/watch?v=mxz8_rV5_hE
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door FrankJC »

Dan stop je er toch glas of steenwol tussen :!:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Isolatie aanbrengen



Bericht door PaulBng »

Geen-Geld schreef:Ik vind het mooi als er een beetje discussie komt wat wat verder gaat dan dom lullen, beetje uitdagen en prikkelen hoort er ook bij. Een beetje open gedachte en niet star vast zitten in een mening is juist mooi.

---
Maar nu even niet?



Paul
Plaats reactie