Thé Ardenner Beast (bare-bone)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Klass »

roma schreef:
ma 30 nov 2020, 20:45
Voor mij spring je van de hak op de tak. Een luchtfietser. Probeer eerst maar eens van bv april tot en met september (ivm de temperaturen) te overleven in de bush en te leven van dat wat de natuur te bieden heeft. Voorwaarden zijn eten, drinken en slapen. Survival dus. Ik ben zulke figuren tegen gekomen in de jungle van Maui, figuren die het oerwoud van een enorme vulkaankrater, de Haleakala, intrekken met een klein rugzakje om daar maanden te (over)leven. Is ook daar niet toe gestaan, maar die figuren weten waar het water is, welke dieren er leven en welke planten eetbaar zijn. En ze weten uit handen van de rangers te blijven. Echt stealth dus. Moet ook kunnen in bv Pyreneen of Alpen ....
Wat heeft dit met een camper bouwen te maken?
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door roma »

Andere invalshoek. Back to basics en vanuit die vaardigheden het off-grid leven opbouwen .....
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door MarceldeHoog »

Mjin vraag is meer: wat zou je met zo'n ding willen bereiken?
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 01 dec 2020, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Labvoeding geeft amp en volt regelbaar, dus ik kan dan alles uittesten aan electra. De 20 amp gaat om ook een "iets" te maken voor een accu beveiliging als voorbeeld. Met een accu van 140amp is 20amp wel lekker (er zit niets tussen 10 en 20 in). En het is leuk spelen als ik de voltage ga droppen en daarbij rekening ga houden met boosters/limiters om alles stabiel te houden. 10 amp is al nodig voor de pieken van een Peltier.

Ik kon niet echt iets beters vinden voor dat bedrag, en wil wel meer dan voeding alleen, pas daarboven krijg ik ook meer mogelijkheden om te testen maar schiet dan direct door naar bedragen vanaf 500,00 met slechts 10 amp max. Ben wel iets goedkopers tegen gekomen, maar het bedrijf heeft een telefoon nummer van 9 cijfers en geen adres... Dat doen we dus maar niet.

--

Ondertussen de zaagtafel en kolomboor binnen, nu nog even wachten tot ik een verstek/kap trekzaag kan bestellen (is nog niet uitgebracht). Verder een soldeerstation en meter besteld. Nu nog even een zootje electra onderdelen inkopen die je toch veel nodig bent.
Nil Volentibus Arduum
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door DJSmiley »

Riden RD6012 ?

12a, regelbaar en volledig instelbaar. Je kan je accu gewoon als ingang gebruiken, die gelinkte voeding moet op 230v dus dat is een stuk minder efficient (eerst omhoog, dan weer naar laagspanning).

Als je een hoger spanningsbereik wilt kun je natuurlijk er een 12-24v stepup voor zetten. In alle gevallen goedkoper dan dat andere ding
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Moet daar nog niet een stukje bij? Het is volgens mij slechts een leuk frontje, maar er zit nog geen voeding achter. ff opzoeken... Ow wacht, je bedoelt de accu als voeding (leest iets verkeerd).

Edit: dit is volgens mij niet een efficiënte oplossing... Het ging mij er juist om om eerst geen accu nodig te zijn.
Edit: wellicht kan ik er wel iets mee, even goed nadenken.
Edit: daarnaast was het idee juist om eventueel later een accu op te kunnen laden voor proef.
Edit (laatste): en ik wou een optie hebben om met de 600W max zonnepanelen te kunnen simuleren.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Super tip Dj! :thumbup:

https://www.banggood.com/RIDEN-FULL-KIT ... rehouse=CN

Nu nog even kijken naar een Manual voor de mogelijkheden, als dat positief is ga ik ervoor.

Edit, top man en besteld. Bedankt voor de tip!
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door jan- »

Loop je met zo'n zwaar ding dan geen risico op douane kosten? Via Ali kan je ze ook uit Tjechie of zo laten sturen.
https://www.aliexpress.com/item/1005001807886084.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Meh, dan betaal ik dat toch gewoon... Het is niet dat ik een huis koop of iets... Zal mij echt een rotzorg zijn en het ding is gewoon tof en goed voor mijn doel. 8-)

Als het prijstechnisch wat goedkoper kan is het mooi, en als het wat duurder gaat worden maar voor mij interessant is het ook goed. En waar de X hebben we het over... Wat kost alles voor een camper en etc en campings.

PS: Jouw link is totaal iets anders en niet compleet, en ik heb het al gekocht.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door jan- »

Het was ook maar een tip voor misschien de volgende keer en andere forumleden die misschien meelezen.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat er dan totaal anders aan is:

https://www.aliexpress.com/item/1005001807886084.html
€ 65,83 + € 4,27 RD6018-W
€ 27,57 + € 4,27 S800 case
€ 44,54 + € 4,27 S800-65 Switch power supply
€ 155,02 totaal (als ze 3 x verzenkosten rekenen)
Estimated Delivery: 4-10 days

https://www.banggood.com/RIDEN-FULL-KIT ... 59279.html
RD6018W version:
1 x RD6018W power supply with WiFi module
1 x S800 Shell
1 x S-800-65V power supply
€ 176,88 totaal
Shipping time: 35-45 business days
+ 33,10€ 15-20 business days

En het doel is mij nog niet helemaal duidelijk.
Om die koelkast te testen heb je toch niet zo'n hoge spanning nodig?
En zonnepanelen kan je toch ook met een lagere spanning simuleren?
Maar je kan er inderdaad leuk mee spelen.

Maar gezien de prijs/kwaliteit verhouding zou ik gekozen hebben voor 30V/10A
https://www.aliexpress.com/item/4000945065538.html € 38,87 + € 7,88
Is maar 2A minder en eventueel een 2e er bij.

Ben straks wel benieuwd naar jou peltier ervaringen. Bij de omschrijving staat:
"Binnen 5L ruimte kan de temperatuur worden verlaagd tot 5-8 ℃ lager dan normaal"
Als je bus in de warme zon staat, lijkt mij dat niet voldoende. En volgens mij zijn dat ook de ervaringen met een peltier koelbox. Maar wie weet, met hele goede isolatie?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Die is zuur Jan-, scheelde toch 20,00 (en snellere levering) en werkt door in de douane kosten :( Ik dacht dat jij een ander model erbij pakte van minder Amp. Tja, zonde dit en had wat beter moeten zoeken, zo zag ik dat ook al met het Peltier speeltje dat ik daar te duur uit kwam achteraf. Moet er ivv wat beter op letten.

De reden voor 20Amp. blijft nog steeds voor de grotere mogelijkheden als ik dingen wil maken/testen. En wat dat dan allemaal exact gaat zijn weet ik nog niet, maar liever iets meer vermogen dan er later achterkomen dat ik te weinig heb.

#minderongeduldigzijn :bang:
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door jan- »

Ik heb dit ook moeten leren (o.a. op dit forum).
Op die link van aliexpress staat bovenin inderdaad 6A. Maar als je de power supply selecteerd, is het toch een S800-65 (800 Watt / 65V ~ 12 A)
Op die link van aliexpress kan je dus kiezen "Ships From Czech Republic" en dan heb je zeker weten geen douane kosten (en snelle levering). Maar ik denk dat er een behoorlijke kans is dat jij ook geen douane kosten hoeft te betalen. Ze hebben het nu erg druk.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Bij mij is het soms ook dat ik knopen moet doorhakken, als ik dat niet doe kan ik een half jaar zoeken naar iets kleins. Ik heb daar vaak moeite mee omdat ik dan veel te veel afwegingen maak waarom iets wel of niet aanschaffen, ik kan voor een uitgave van 50 euro rustig een jaar aan het zoeken zijn... :lol3: Op een gegeven moment wil ik er niet meer over nadenken en dan koop ik het maar gewoon (helemaal in dit geval). In dit geval kwam Dj met een prima optie en was er ook klaar mee om over na te denken, de levertijd doet er dan ook niet echt toe en kijk er ook niet echt na. Het is dan gewoon een kwestie van afstrepen en het zal wel binnenkomen op een dag, als ik dat niet doe dan gebeurt er soms niets meer.

Afijn, ik lig niet wakker van een paar tientje's. Ik bedoel.. Geen geld toch? (de antiparadox) prachtige opmerking was dat :lol3: die was erg leuk.

PS: ik vind jouw voertuig ook weer genieaal stoer en zie daar ook veel voordelen in (niet voor mij persoonlijk).
Nil Volentibus Arduum
Plaats reactie