Thé Ardenner Beast (bare-bone)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Voorstellen

Krasje hier, deukje daar, roestplekje en wat plamuur her en der is niet erg; heeft zo zijn charme naar mijn idee. Ik geef dus al per definitie aan geen luxe te willen en/of hoge verwachtingen te hebben, neemt niet weg dat wat ik wil wel degelijk moet zijn (dus geen verrotte dwarsbalken en etc.). Hoe minder er op zit, hoe minder stuk kan gaan is mijn filosofie, zo wil ik dus geen technisch ingewikkelde motor hebben en moet dit ook basic zijn. Een bodemplaat om de motor te beschermen zal geen overbodige luxe zijn, een paar extra lampen zal ook zeer gewaardeerd worden door mij.

Wat ik niet wil: luxe kasten, snufje's op stroom, douch, luxe stoelen en banken, mooie keuken en etc etc. Ik ga daar geen kosten aan uitgeven en het past ook helemaal niet bij mij en mijn droom. Het enige wat ik tot nu toe heb gehad was een Peugeot partner, ruige tent en wat basis spullen en kon daar weken lang mee op weg in de Ardennen -5c, altijd goed geweest en nooit problemen. Mountainbike mee en wat survival spullen om zelfs buiten de tent een nachtje ergens in de wildernis te verblijven heeft mij altijd goed gedaan.

Budgettering is domweg zo goedkoop mogelijk, als het voor 1000,00 lukt zou het mooi zijn, maar 10.000,00 mag ook :lol3: Ik ga er vanuit dat ik elk jaar 500 euro aan onderhoud kosten heb en blijf dit dan ook elk jaar reserveren en opsparen indien ik minder uitgeef. Onderhoudskosten zijn voor banden, apk, remmen, uitlaat, motor, versnellingsbak en etc. Mocht ik een jaar meer moeten uitgeven is dat natuurlijk geen probleem, maar moet wel rekening houden met die kosten die jaarlijks zijn. Het technisch gedeelte van de motor en aanverwanten laat ik over aan een bevriende monteur (mensen die 10 wagens in de tuin hebben staan en hun eigen brug en etc.). Kleine dingen als een dieselpompje, remmerij en etc doe ikzelf.

Het voertuig zelf is een puzzel stukje die ik moet afwegen op een aantal factoren. Zelf kijk ik naar een Volvo VALP die belastingvrij is, maar ik weet ook dat het verbruik niet lager gaat worden (in een gunstige situatie) dan 1:6. Maar kijk ik naar een ... en 25% VWB dan kom je sneller op iets uit wat 1:10 kan halen. Hier zitten dus afwegingen die van belang zijn, maar ik zal niet elke dag 100+ Km rijden en blijf een beetje in stralen van 10+ Km max om te trekken. Een VALP (dus VWB vrij) zou mooi zijn omdat deze niet naar de camper regeling hoeft en daarmee de 1,7 ontwijk.

Hoewel een VALP (en dit is echt even een fictief voorbeeld van een voertuig) een mega aandachttrekker is, wil ik wel stealth. :shock: Het heeft twee redenen, ten eerste wil ik makkelijk op een parkeerplaats kunnen staan in een dorp, ten tweede speel ik vals door een slaapcabine te maken die wel goed geïsoleerd is en daarmee ook uit het zicht (een grote lade op de bodem onder de kasten van het aanrecht als voorbeeld).

Veiligheid is van belang, mijn gasfles zit volledig doorstroom dicht afgesloten van de camper zelf (sluiter / wand / sluiter). Ik wil een Co2 melder, brandmelder en brandblusser. Ik ga meeleven op het circadiaans ritme, dus ben geen dikke lampen, koelkast, laders, accu's en etc nodig (neemt niet weg dat het nog altijd kan). Wel wil ik graag een pakje boter, kaas en vlees kunnen koelen, maar zal voornamelijk dagvers gebruiken en consumeren. Zelf ben ik er zeker niet vies van om ene visje te vangen of wild en te bereiden (ruime ervaring).

Disclaimer: Nergens wil ik beweren dat ik een plan van slagen heb, wellicht kom ik er achter dat ik het helemaal niet wil, wellicht koop ik mij gewoon een kant en klaar 2e hands iets, of kom ik in de kosten en wensen niet uit waardoor ik allemaal consessies moet gaan doen. Het zou maar zo kunnen dat ik dus na 3 tot 6 maanden besluit om van een camper af te zien. Tevens wil ik ook geen vragen stellen op dit moment en hoef ook geen advies op dit moment omdat mijn plannen geheel niet vast staan en het dan tijdverspilling is om mij te adviseren over zaken; los van het feit dat hier het grootste gedeelte op te zoeken is op het forum.
Laatst gewijzigd door Geen-Geld op ma 23 nov 2020, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone).



Bericht door Geen-Geld »

Wat meer over mij (dan snappen we het plaatje beter).

Eeuwig vrijgezel en leef van dag tot dag, vandaag leef ik en morgen weet ik het nog niet. Nooit wil ik een gezin of relatie, ik geloof niet in dat soort dingen omdat het echt niet bij mij past. De ervaring heeft mij geleerd dat ik het leven als grandioos ervaar door nu nog te kunnen beslissen dat ik morgen op het vliegtuig stap voor een weekendje vakantie en op straat leven als ik het wil. Ja ik ben #autistisch dus het past in het plaatje.

Ik ben een avonturier en kom in situatie's en plekken die voor het gros van de bevolking niet weggelegd zijn, ik ben een thrill seeker en weet dat dit niet past bij een gezin. Een Ducato of Sprinter zal dan ook echt niet bij mij passen en zal er ook nooit komen, de paden waar ik kom gaan dit niet tolereren.

Het laatste domme wat ik heb gedaan is vast komen te zitten in een veld en ben een paar kilometer gaan lopen naar een boer die met een trekker mij heeft losgetrokken. Ik heb hem 50 euro betaald en mocht vervolgens mee eten. Ik kan dus rustig vragen bij een boer of ik wat water mag of een nachtje op het terrein mag verblijven, kleine vergoeding of een vriendelijk gebaar doet de wereld voor je openen.

Mijn ervaring leert dat ik met rondtrekken de leukste mensen tegenkom, super lieve mensen, rare mensen, zeer intelligente mensen en uit alle streken van de wereld. Voor mij is dit intens genieten! En ik ben ook een beetje apart dus het past perfect :) Het laatste avontuur was met een Russische man die met zijn Nederlandse "vriend" met de camper op pad was. Dus dat was flink drinken (bruine rum en geen wodka), hele nacht doorgeborrel met de rus, maar zijn vriend vond het wat minder :lol3: Maar prachtige verhalen van hem over het leger, en hij wist waar hij het over had (dacht eerst dat er een l*l verhaal kwam).

Avond daarvoor met twee lesbische meiden en een super mooie VW bus, maar wist niet dat ze vegetarisch waren :wtf: heel lullig omdat ik een snijplank vol met bloed naast de tent had liggen die avond. Ik in de ochtend op pad en in de middag waren zij weg, maar de plank was brandschoon ineens :lol: Ik had koeientong gekocht en echt bloed was het niet natuurlijk, maar het was rood en dus bloed.

Dus nu weten we iets meer over hoe ik ben en waarom mijn keuze/droom.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone).



Bericht door bupozaanstad »

Geweldig voorgesteld :clap: En wij zijn ook in voor dit soort trips, vrij van alles en midden in de natuur en eten wat de natuur te bieden heeft en dat is heel veel. Soms kom je iemand tegen die ergens in het gebied woont en krijg je zelfs lokale producten aangeboden, is leuk maar al komen we niemand tegen dan is het voor ons ook prima ;-) Het meest smerige product was een kaasje wat zo gruwelijk stonk en waar we vriendelijk voor hebben bedankt, er zaten made op die de man er met een mesje tussen uit pulkte ::S

Ik ga dit volgen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door FrankJC »

Kaas met maden, dat is Sardinië.
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Afgelopen jaar is het mij gelukt om mijn gas en stroom zwaar naar beneden te brenger door efficiënt te gaan werken met wat ik heb (tunen en tweaken) zonder in te boeten op comfort met een bedrag van 36 euro.

Afbeelding

Met 1000 euro wil ik zeer snel (in een paar weken) een systeem maken waardoor ik vrijwel van alles af ben, dan kan ik dit ook toepassen op een camper. Ik heb letterlijk niets technisch ingewikkeld gedaan (hoop schema's en etc wel). Natuurlijk heb ik de vaste leveringslasten nog voor nu, maar het gaat om het principe. Ik wil het systeem portable maken zodat ik deze weg kan nemen uit de woning en kan plaatsen in een camper.

Het is mijn uiteindelijke doelstelling om geen woning meer te hebben en slechts een postbus te gebruiken. Ik ben alleen dus voor mij is het geniaal en hou dan belachelijk veel geld over om echt heel erg lekker te kunnen leven. Ik ben er ook heel eerlijk in dat ik dus geniet omdat ik weet dat kinderen en een vrouw smakken vol geld kost wat ik niet wil. This is the single dream! Toen ik 24 jaar oud was heb ik de keuze gemaakt om het niet te doen, vaste relatie, koopwoning, dure spullen en op dat punt de wens van haar voor kinderen. Super mooie meid en met 24 jong genoeg en nu heeft ze haar ding wat ze wou en gun het haar echt. Maar ik ben dolblij dat ik vrij ben van alles en ik ben nu nog heel jong ... ;) 39.

Ik heb hier echt keihard voor moeten werken de afgelopen 15 jaar. :bang: 9 december teken ik mijn pensioen.
Nil Volentibus Arduum
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door J vd pal »

Is het de bedoeling dat je in de toekomst naar de Ardennen blijft gaan? Houd dan hier rekening mee: https://www.autoblog.nl/nieuws/met-een- ... den-176769
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Boulange »

Heel benieuwd naar de verdere vorderingen. :thumbup:
Een camper is dan wel een genot hoor.
Er zijn trouwens weinig paden waar wij met onze Crafter niet komen.
Juist die gekozen omdat het wat degelijker is en achterwielaandrijving heeft.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door TestCase »

J vd pal schreef:Is het de bedoeling dat je in de toekomst naar de Ardennen blijft gaan? Houd dan hier rekening mee: https://www.autoblog.nl/nieuws/met-een- ... den-176769
Geldt alsnog niet voor campers. Is een ander draadje over.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Bob Diesel »

J vd pal schreef:
di 24 nov 2020, 8:21
Is het de bedoeling dat je in de toekomst naar de Ardennen blijft gaan? Houd dan hier rekening mee: https://www.autoblog.nl/nieuws/met-een- ... den-176769
Dit komt uit een ander topic :!:
Peter LMC schreef:
vr 20 nov 2020, 20:01
Als ik de link van DiffRental lees en dan door zoek kom ik hier.
https://www.walloniebassesemissions.be/ ... derogation

En dan lees ik onder
B In lage-emissiezones
In de regel blijven emissiearme gebieden toegankelijk voor de volgende voertuigen:

Voertuigen voor speciale doeleinden die voldoen aan de definitie van een camper of mobiele kraan.


Het lijkt er op dat je met de camper er dus gewoon mag komen.
:hug: Testcase wist het ook :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door J vd pal »

Dat had ik even gemist, bedankt voor de aanvullingen!
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door FrankJC »

Geen woning meer, alleen een postbus nummer, daar kan je hoop problemen mee krijgen. Als je geen woonadres meer hebt wordt je uitgeschreven en dan besta je niet meer als er geen nieuw woonadres is. Voor alle voorzieningen/instanties is het n.m.m. verplicht een woonadres te hebben.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door appellover »

Heb het ook zo gedaan met 55 jaar.Vertrokken naar zonnige camping en alleen postbus.Ook bankrekening op postbus.
Je bent dus niet meer verzekerd voor ziektekosten,en 2 % korting op aow per jaar.Maar hoefde ook niets meer te betalen.
Lijfrente uitkering was belastingvrij indien je 10 jaar wegblijft uit Nederland .Conserverend vermogen.
Maar met aow leeftijd moet je weer adres opgeven want op postbus krijg je geen aow.
Zijn toen in Frankrijk zelf huis gaan bouwen en in Frankrijk kun je overal terecht met elektrarekening op jouw naam.
Ziektekosten,auto,enz.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door FrankJC »

Rijbewijs verlengen, paspoort/id kaart, alles van de belasting en ga zo maar door, daar heb je allemaal een woonadres voor nodig. Verder zal het mij een worst zijn, een ieder moet vooral doen wat hem/haar het beste lijkt.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door appellover »

Correctie,paspoort kun je naar camping laten sturen,hebben wij in Lissabon ook gedaan.Rijbewijs idem,heb Frans en Spaans rijbewijs naar camping laten sturen,geen probleem.
Belasting heb je niets mee te maken tot je aow krijgt want dan moet wat premie,met woondlandfactor gaan betalen en zit je ook weer automatisch in verzekering.
De ziektekosten verzekering is weinig door die factor maar is verplicht en wordt direkt ingehouden.
In Nederland heb je geen adres meer nodig.
Was vroeger wel anders kon je geen Canal Digital afsluiten.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie