Thé Ardenner Beast (bare-bone)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door appellover »

Mooi leven , wel anders als met vrouw en drie dochters en 2 honden.
Maar ook avonturen hoor , zeezeilen met het hele stel, was geen ambtenaar maar bouwde wel woningen om. Kopen toverstaf erover en verkopen.
Gr. Ron


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup: niet slecht :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Hoe kom ik aan mijn spullen?

Wat ik heb kan ik gebruiken en wat ik op de kop kan tikken of gratis kan krijgen is meegenomen. Maar wat ik als eerste wil doen is een frame hebben waar alles in past van gas, electra en water. Het frame moet heel veel kunnen dragen aan gewicht, makkelijk zijn om dingen op vast te maken (boutje moertje verhaal) zelf laag in gewicht zijn en goedkoop.

Hout is zwaar (maar de meeste mensen gebruiken dan ook absurde constructies omdat ze niet begrijpen wat de draaglast kan zijn). Staal is zwaar en roest. Aluminium roest niet en is super licht. Ik heb een stelling over die ik kocht voor 25 euro en per plank 175 kilo kan dragen en van aluminium is. U kent ze wel, die stellingen van de bouwmarkt voor 25 euro in de aanbieding. 8-) Wiebelt het... ja, maar gelukkig heb ik nog ruim voldoende over van een tweede stelling en met een zaagje, boortje en boutje staat het als een huis. Nu heeft het wel scherpe randen, later even langs de fietsenmaker voor oude binnenbanden.

0,00 voor een frame en gratis oude binnenbanden en alles in een minimaal gewicht maar wel met een absurt hoge draagkracht. oeps, 200 kilo en 23,99. Opgesplitst door het midden en ik heb 1,8 m lengte. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... SMQAvD_BwE geen idee wat moetje's en boutjes kosten, maar iedereen heeft wel bakje's met die rommel en ik al helemaal. Dus gratis.

De verrotte platen ben ik niet nodig, hoewel ze bij mij al 8 jaar goed blijven in een vochtige schuur (wacht, twee stellingen heb ik al meer dan 12 jaar), we willen wellicht iets beters of mooiers. In ieder geval hebben we een gedachte over een frame wat echt heel veel kan dragen en op vele manieren inzet baar is. Kan er natuurlijk ook een bank van maken of iets. Of een frame aan de bovenkant voor kasten...

Verder ga ik nu iedereen in mijn omgeving vragen voor spullen wat lijkt op gordijnen, folie, ondervloeren van laminaat, boutjes, en weet ik het. Alles wat ze over hebben kan voor mij wellicht iets betekenen. En ik heb al iets moois binnen (snel foto maken en zo plaatsen). Voorwaarde is dat ik het kan tillen om mee weg te lopen of op de fiets kan meekrijgen.

Afbeelding

Voor onder parket vloeren, was bij iemand over en dacht dat het interessant kon zijn. Nu heb ik ook gehoord dat iemand een filter over had voor een vijver waar een 5w UV lamp in zit, geen idee wat ik ermee ga doen, maar weet dat de lamp minder dan drie maand is gebruikt en weet dat er ook sets zijn voor campers waar het in zit en de lampen en huizing een vermogen kosten. Ik denk dat ik goed kan berekenen hoe lang die lamp moet aanstaan op 50 liter. Maar de getallen doen er niet toe, het is gratis. Nu kan ik ook gasflessen krijgen, maar die wil ik niet omdat ze wellicht heel oud zijn en ik wil twee van 5kg, als 1 leeg valt dan kan ik de ander gebruiken en de eerste weer tussentijds bijvullen. Ik meen dat ik ze heb gezien voor 16 euro of minder nu (dus geen oude gasflessen). Ik beweer niet dat 5kg vulling goed is, immers weet ik de branders nog niet en hun Kw. Maar dat komt in het proces en ik weet in elk geval hoe ik het moet berekenen en dat is van groot belang. Ik vraag dus niet hoe lang een gasfles meegaat ;)

Mijn stroom wil ik niet ram Bam recht aan recht uit, ik weet wat een weerstand doet en wil deze niet als de basis bottle nek gebruiken. Ik werk liever met een vorm van oscillators en dus aan/uit. Prijstechnisch niet interessant (dus spotgoedkoop en een beetje zelfstudie) maar op vermogen veel voordeel.

Ik wil niet iedereen flauw maken, maar schapenwol is te duur op basis van R- waarde. :lol3: iets met uitspraken over schapen... Dan nog niet gesproken over het vasthouden van vocht. :roll: Dus ik ga niet mijn bus volstampen met schapenwol wat veel te duur is en vervolgens veel te veel vocht kan vasthouden. Piepschuim heeft een stevig vast structuur, er zit lucht in. Nu ram alles vol met schapenwol en denk na of het zinvol is als je alles er in stampt en de luchtkussens er uit haalt daarmee en dat dan de waarde is... Ik garandeer dat 99% totaal niet begrijpt hoe het werkt. Iets met 'Penny Wise' ;) maar doe wat je niet laten kunt, het zal mij een worst weten ::S

Natuurlijk ga ik wel dik in de wanden boren en ijzervijzel strooien... Of ik gebruik modules die simpel vast te zetten zijn...
Nil Volentibus Arduum
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door J vd pal »

Denk bij het maken van de meubels goed na over de krachten die vrijkomen bij een aanrijding! Zo'n stellingkast klinkt als een eenvoudige en goedkope oplossing maar betekent wel dat je bij een noodstop of aanrijding bedolven wordt onder alle stukken van het meubel!

Overigens is de getoonde stelling gewoon van ijzer en niet aluminium. Wel gegalvaniseerd tegen roesten.
AadenAnke
Berichten: 13243
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door AadenAnke »

Ik zag van de week bij het opruimen van de laatste dozen met boeken een boekje van Phil Bosman met de titel
"Mens durf te leven" als je bij alles gaat denken als er wat gebeurt dan... ... ... Durf je niet meer met nieuwe fabriekscamper de weg op, durf je niet meer je cv ketel te gebruiken, durf je je telefoon niet meer op te laden dus niet meer te leven. Totale roekeloosheid in niet verstandig maar we kunnen ook overdrijven.
Ik weet zeker dat TS er echt wel voor zorgt dat er niet bij het eerste rode verkeerslicht alles naar voren komt vliegen. En als je met 100 tegen een boom knalt met een busje of daar van afgeleid voertuig kan je jezelf ook afvragen wil ik dan wel .....

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Beste J vd Pal, geheel terechte opmerkingen, voornamelijk of ik gegalvaniseerd staal heb of niet. Ik weet niet beter dan dat van mij aluminium is omdat ik vroeger met magneten wou werken op een deel en niets blijft "plakken" vandaar de simpele gedachte dat het aluminium is. Ik moet hierbij toegeven dat ik later extra stellingen heb bijgekocht en deze niet gecontroleerd heb.

Wat betreft E=Mc ben ik mij goed bewust, en had al een keuze gemaakt om al het gewicht naar beneden te plaatsen en ook goed te verdelen over de as. Zo hou ik er ook rekening mee dat ik niet 1 kant topzwaar krijg over de breedte gezien. Maar het is een zeer terechte opmerking om daar aandacht aan te schenken en niet alles voor lief te nemen. Wel weet ik dat ik zelf al grotendeels de keuze had gemaakt om de cabine en leefruimte gescheiden te hebben door een tussenschot om diverse redenen, waaronder het doorslaan bij een eventuele aanrijding.

Verder gisteren gekeken naar een wasbak/keukenplaat, ik heb iets gevonden van rvs wat 1000x500 is en 3,7 kilo weegt (ook de verplichte 60cm). Er zit een mooie oversteek op zodat ik buiten de binnenmaat van het frame kan isoleren. Verder aan het zoeken naar wateropslag en een BPA vrije tank (anders smaakt het wel heel smerig wil ik toch drinkwater opslaan). Voor het nat gedeelte wil ik geen drukpomp gebruiken ivm lekkage gevoelig (hoewel dit geheel afhankelijk is van kwaliteit). Douch en wc gedeelte is wel geheel afhankelijk van een drukpompje maar simpel af te sluiten. De watertanks zijn wit/grijs/zwart en 1 BPA vrij.

Verder heb ik geen haast.

Edit: Klein detail, tegen vorst wil ik vuil water opslag allemaal rond de 4c houden (anomalie) mocht ik in de situatie van vorst komen.
Nil Volentibus Arduum
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Klass »

Heb je al een idee wat voor bus je gaat kopen?
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Nee, totaal niet en denk daarom ook in modules die noodzakelijk zijn. Een keukenblokje is noodzakelijk en kan gewoon in een maat van 1000x500 en past overal in. Ik zie het als een module die naderhand mooi af te werken is (indien gewenst) om het aan te laten sluiten op wat dan ook. Een douchecel met wc zal ik niet zomaar maken, omdat deze wellicht totaal in de knel kan komen met wielkasten.

Stroomvoorziening kan wel gemaakt worden omdat kabels gewoon op maat kunnen naderhand, dus een zonnepaneel en etc zijn aan te schaffen zonder problemen (mits ik wel weet wat ik ga verbruiken). Ik kan dan ook rustig naar onderdelen kijken zonder direct bij de standaard camperschop alles aan te schaffen wanneer er een x voertuig er is.

Verder heb ik wel een maat in gedachte die mij goed zou uitkomen en wenselijk is: Binnenmaat met geïsoleerde wanden 3x2x2 (l/b/h) zo kan ik altijd voldoen aan de regels voor een camper. Maar met name omdat ik het liefste een bed over de breedte zou willen hebben. 2 bankjes aan het einde met neergaande tavel om een bed te kunnen maken.
Nil Volentibus Arduum
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Klass »

Ik zou eerst je energie steken in het bedenken wat voor bus je wilt, 3x2x2m klinkt leuk, maar tenzij je een bakwagen oid koopt heb je nooit die afmetingen en is het ook nooit precies rechthoekig.
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Voor mijn pakje kaas, 2 pakje's vleeswaren, kuipje boter en twee blikje's drinken. :lol3:

https://www.dennisdeal.com/products/gee ... s4QAvD_BwE

Verveelde mij dus heb het maar voor de grap besteld, zie wel of ik er iets leuks mee kan doen (censors en etc komt wel goed). Ik koel minder dan 5l wat goed geïsoleerd gaat worden. Maar compressor koelkasten van 700+ euro slaat nergens op, dan koop ik liever een extra accu. Maar de spes zijn ook helemaal niet zo gek. Zolang ik maar op 4c blijf is het goed, dus mooie knopje's ben ik niet nodig en alle ruimte in de 5l die overblijft vul ik op met diepvrieselementen of iets waar vloeistof in zit en anders een blikje bier :)

Edit: Tig jaren gelden had ik een monteur aan de lijn voor technische ondersteuning bij een bedrijfs heater en vroeg hem om de stekker om te draaien, hij ging door het lint en schelde mij totaal uit en of ik dacht dat hij een malle Henkie was. Het was even vriendelijk blijven en na 10 minuten kwam hij ineens tot ene stukje besef. :lol: Daarna kwam de excuses... Zo heb ik ook wel nagedacht over modules vanuit de dynamo en het opladen. Het is natuurlijk wel van belang welke leeftijd een eventuele bus heeft... Maar dat is voor latere zorg.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Wat kost het wel allemaal?

Om toch een indruk te geven wat het allemaal kost moeten we wel een beetje redelijk zijn, dus ik schafte mij zojuist een PARKSIDE® Mobiele tafelcirkelzaag aan. Ik zie dit als een essentieel stukje gereedschap en het past in het plaatje van goedkoop werken, mijn cirkelzagen zijn aan vervanging toe en anders wel de bladen, dus dan maar gewoon even goedkoop opnieuw beginnen. 85,00 euro voor een hoop plezier en wel erg makkelijk omdat ik nog een paar dingen privé moet doen. Maar domweg voor het zelf bouwen van een camper is het toch echt wel essentieel; was het alleen al om het instellen van de graden. Een tafelboormachine zal ook wel erg handig zijn, dus die was 90,00 euro. Accuboormachine was meen ik 60 euro dus deze tellen we ook maar mee.
Schermafbeelding 2020-11-29 om 00.12.04.png
Schermafbeelding 2020-11-29 om 00.12.04.png (129.12 KiB) 334 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-11-29 om 00.23.46.png
Schermafbeelding 2020-11-29 om 00.23.46.png (62.27 KiB) 327 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-11-29 om 00.52.05.png
Schermafbeelding 2020-11-29 om 00.52.05.png (114.77 KiB) 318 keer bekeken

Nu nog even naar de kringloop winkel de aankomende tijd om te kijken of ik ergens een oude handpomp kan krijgen voor Olie...
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Autistisch probleempje.

Ik ben lekker chaotisch bezig de laatste dagen, ik mag wel eens wat beter aan mijzelf werken ;;-) De gedachten vliegen alle kanten op met wat ik wil, maar langzaam begin ik een beetje een beeld te krijgen wat realistisch is en wat niet. Verder zie ik in mijn eigen teksten veel onduidelijkheden waarvan ik denk... dit leg ik totaal verkeerd uit; ik moet er dan ook beter op letten i.v.v. dat ik wat concreter ga worden (autistisch probleem van mij, ik sla soms stappen over en ga van de hak op de tak). Ik denk soms heel simpel: Een goudvis is oranje (in zekere zin), dat hoef ik toch niet uit te leggen?


Als ik zeg dat ik mijn woning offgrid wil hebben voor 1000,00 en zeg dat ik wel mijn vaste aansluitingen wil behouden, dat ik het zo wil maken dat ik het kan overplaatsen naar een camper en universeel moet zijn, dan zeg ik (wat ik dus vergeet te zeggen): Ik wil een systeem maken die ik nu in een slaapkamer kan plaatsen van 3x2 en daarin alles wil hebben om offgrid te kunnen leven voor 5 dagen (gas/water/elektra). Verder blijf ik mijn woning gewoon gebruiken met alles er op en er aan, en wil ik de woning zelf niet offgrid hebben (dat zou geheel belachelijk zijn en kan niet voor 1000,00) Als ik mijzelf verplaats in een ander, dan zien mijn berichten er echt belachelijk uit :crazy:

Als ik zomaar lukraak zeg een oscillator (aan/uit), dan klinkt het totaal niet logisch bij een koelkast. Het is pas logisch als ik zeg dat ik met een serie Peltier modules zou willen werken (Dan moet ik dus nu uitleggen ivm efficiëntie van 4 vs 1) die ik niet domweg aan/uit wil hebben maar gemoduleerd wil laten lopen via een klok systeem. Dat ik het zo wil maken dat ik ook een ontdooi stand heb, met een afvoer. Dat de ventilators ook onderdeel kunnen zijn van koelplaten (aluminium en alles fijn gepolijst op aansluiting). Dat ik rekening wil houden met piek en daal voltage, en niet dat ik dit tot de perfectie heb uitgezocht, maar dit is waar ik aan dacht. Verder zal het gaan om PIR en een binnen en buitenlaag van de koelkast zelf. En ja, een minikoelkast 220 met omvormer van 12 naar 220 zal goedkoper zijn, maar niet interessant als ik zo lang mogelijk off wil kunnen staan. Zo zoek ik dus ook bewust naar een vol-tractie (bewust voor cyclus).

"Nu nog even naar de kringloop winkel de aankomende tijd om te kijken of ik ergens een oude handpomp kan krijgen voor Olie..." Voor het boren in metalen...

Als ik zeg dat ik stealth wil kunnen gaan maar het het vervolgens heb over een legervoertuig of iets, tja dat rijmt natuurlijk niet. Laat staan dat ik zeg dat ik onder het keukenblok een slaaplade zou willen maken als voorbeeld. Ik denk niet dat hier duidelijk naar voren komt dat ik het echt maar over de meest bizarre fictieve voorbeelden heb. Wellicht heb ik mijzelf dan ook geen duidelijk beeld geschetst over wat mensen met stealth bedoelen, men mag gerust weten dat ik een camper heb maar wil uit nood wel een keer ergens midden in een dorp kunnen staan zonder direct in de problemen te komen (maar ik denk dat ik dit niet goed heb uitgedacht en het begrip niet juist gebruik). Ik denk dat mijn begrip van stealth meer betekend dat het geen opvallende dikke luxe camper is, vandaar ook een beetje de gedachte van bare-bone (minimalistisch). Wellicht bedoel ik juist eerder het tegenover gestelde van stealth (gewoon pal in het zicht liggen zonder een gordijntje voor de ramen), ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen.

Waarom ik niet kijk naar een voertuig heeft een aantal redenen, ik weet gewoon echt niet wat ik wil. Ik zie wel iets voor mij, dat is ruig, hard en simpel. Maar dit komt ook door een verloren droom van een oude landrover die niet te betalen is. Ga ik naar een busje kijken van rond de 8000.00 tot 10.000 kom ik echt wel veel goeds tegen met een beetje zoeken wat mij wel kan aanspreken (ik kijk wel bewust naar benzine in dat geval, diesel zal er wel uit gaan op den duur in de gebieden waar ik kom). Maar dat busje gaat dan wel weer een stoer uiterlijk krijgen met een bull-bar en een lier en etc omdat ik dat erg mooi vind. Zodra de banden aan vervanging toezijn komen er dan ook direct all-roads op. Aan de buitenkant komen wat extra lampen en etc.

Als ik zeg dat schapenwol onzinnig is en te duur, komt dit door de eigenschappen die veranderen als je het maar gaat proppen in holle ruimtes. Dat het vocht opneemt en moeilijk kan loslaten als het niet meer lucht. Dus hoe compacter aangestampt, hoe moeilijker het ook gaat worden om vocht kwijt te raken en hoe meer de lambda waarde verandert. En in mijn beleving hoef ik dan niet uitleggen dat condenseren dan het kernwoord is (zowel in de winter als in de zomer), dat de vochtopname van grote invloed is op de isolerende waarde. En ja, ik heb ook even een scheel oog gelegd op nieuwe isolatie materialen van quatro 4/7 en etc die zeer twijfelachtig zijn wil je er blind op uit gaan dat het allemaal wel goed zit met de verkooppraat. Ik denk dat dit soort zaken ook heel persoonlijk zijn op de wensen van de gebruiker, iemand die voornamelijk wintersportgebieden bezoekt of juist iemand die aan de costa del sol in de zomer staat... Als ik in de Ardennen ben, wil ik wellicht een voertuig zoveel mogelijk warmte laten opslaan omdat het in de nachten steenkoud kan zijn. Voor mij betekend dit ook dat een koelkast enorm moet brullen overdag en daarom moet die wel heel klein zijn en mega geïsoleerd. Inhoud vs. isolatie zal dan ook goed scheef zijn in ratio voor een gemiddelde gebruiker.

Regelgeving is ook een beetje een ding, want alles wordt ingeperkt aan alle kanten en ook dat heeft consequenties. Zo mocht ik met een vergunning van 14 euro een week vissen en rivierkreeftjes gebruiken op x plek, maar dat zal niet overal zo zijn. En in heel veel landen mag je niet zomaar overal en nergens gaan wildkamperen wat ook best wel logisch is. En als ik iets ga bouwen wil ik het kaal hebben voor de keuring, maar dat is niet even snel iets er in rammen en het zal wel goed zijn, dit betekend wel functioneel klaar maar zonder water, gas, en etc. Waarom ik hier niet zo bang voor ben, ik maak alles toch wel zo lichtgewicht mogelijk (brandstofkosten).

Afijn, ik ben zjoekende. ;;-)

https://www.youtube.com/watch?v=VDriZp6dTic (gewoon een leuk muziek nummertje).
Nil Volentibus Arduum
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door roma »

Voor mij spring je van de hak op de tak. Een luchtfietser. Probeer eerst maar eens van bv april tot en met september (ivm de temperaturen) te overleven in de bush en te leven van dat wat de natuur te bieden heeft. Voorwaarden zijn eten, drinken en slapen. Survival dus. Ik ben zulke figuren tegen gekomen in de jungle van Maui, figuren die het oerwoud van een enorme vulkaankrater, de Haleakala, intrekken met een klein rugzakje om daar maanden te (over)leven. Is ook daar niet toe gestaan, maar die figuren weten waar het water is, welke dieren er leven en welke planten eetbaar zijn. En ze weten uit handen van de rangers te blijven. Echt stealth dus. Moet ook kunnen in bv Pyreneen of Alpen ....
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Ik zie jouw 'reactie' als niet logisch (op de wens van mij) om een camper te bouwen waarmee ik 5 dagen off-grid kan gaan; ik ga er dan ook vanuit dat je niet inhoudelijk hebt gelezen en slechts op een paar (naar eigen gevoelsleven en zonder inhoudelijke kennis) woorden reageert.
Nil Volentibus Arduum
Plaats reactie