Thé Ardenner Beast (bare-bone)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Dafluc »

Het ging ook niet alleen over Nederland. Of het voor ts interessant is weet ik natuurlijk ook niet. Maar dat het na zo'n inleiding wordt aangestipt is m.i. informatief. Is het niet voor ts, dan voor andere lezers. Maar goed, het is nu genoemd dus klaar.
Afbeelding
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Pilha »

appellover schreef:
wo 25 nov 2020, 18:00
De discussie gaat over wonen in een “postbus” of wellicht beter een briefadres. Ts reageert niet maar heeft denk ik zijn plannen al klaar.
Er “wonen” hier in zuid europa veel op die manier.
Gewoon avontuur en gezond blijven.
Toen wij uit NL vertrokken had men zo veel commentaar “wat als dit gebeurt, wat als je ziek bent , ben je wel goed verzekerd. Nou allemaal niet maar is heel goed gegaan.
Veel mensen willen dit ook maar durven niet.
Gr.Ron
Onzin. Zolang je een inkomen uit Nederland geniet (AOW, WAO, pensioen etc.) en binnen de UE blijft, wordt je z.g. verdragsgerechtigde, d.w.z. recht op zorg zoals geregeld in je nieuwe woonland en je betaalt daarvoor in Nederland. Bedrag is afhankelijk van de gemiddelde zorgkosten in je woonland t.o.v. die in Nederland, de z.g. woonland faktor. In veel landen is aanvullend verzekeren aanbevolen.
Daarnaast heb je recht op (geplande) zorg in Nederland als dat zou willen. Ook voor opname in een Ned. verpleeginstelling op je oude dag (post Covid). Voor zorg kun je dus altijd terug.
Ik word een beetje moe van jouw uit de belastinggidsen gejatte wijsheden. De eerste de beste expat kan je heel wat meer uitleggen.
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Iedereen bedankt voor het reageren, en heb de informatie voor kennisgeving aangenomen.

Om maar direct een korte klap te geven om verwarring te voorkomen: Ik heb mijn woning een aantal jaren geleden verkocht en ben spotgoedkoop gaan huren daarna. Ik kan rustig een paar jaar weg en mijn huurwoning aanhouden met alle basis aansluitingen zonder zorgen. Als ik weg ga, kan ik rustig tussentijds her en der een maand all-inclusief op een mooi resort gaan zitten. Ik kan rustig uit eten gaan als ik dat wil en een vaste standplaats huren voor een half jaar op een x camping is ook geen probleem.

De afgelopen twee dagen ben ik mijn huis aan het opruimen om alles compact te krijgen en de overbodige spullen kwijt te raken. Ik ben mijn schuurtje aan het opruimen en heb een begin met alle elektra gedaan zodat ik "werk" ruimte heb. Ondertussen ben ik mij aan het oriënteren op dat wat ik als basis nodig ben om offgrid te kunnen gaan (ik praat hier niet over de basis van een waterpompje, zonnecellen of een electrapaneeltje bijvoorbeeld), en ben dus wat meer technisch specifieke zaken aan het uitzoeken en aan het berekenen.

Verder mag iedereen rustig zijn mening of tips geven waarvan men denkt dat het voor mij van belang is, ik heb daar verder geen bezwaar tegen. Ik wil wel zo eerlijk zijn dat ik niet op alles ga reageren, dat werkt niet efficiënt voor mij en wil geen onnodige discussies aangaan waar ik geen baat bij heb. Mocht ik vragen hebben dan zal ik dit duidelijk kenbaar maken en uitgebreid de tijd nemen om daar inhoudelijk op in te gaan. Op deze manier verspil ik niet de tijd van iemand en/of laat ik mensen niet onbedoeld informatie opzoeken die ik zelf kan vinden of al weet.

Met hartelijke groet.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door appellover »

Geen Geld is dus rekbaar begrip.
Gr.Ron


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Dit is idd een rekbaar begrip voor mij, de gedachte zit er meer in dat ik lekker goedkoop wil werken en niet onnodig luxe ga aanschaffen. Om een voorbeeld te noemen:

Zonder kennis van warmtegeleidingscoefficient Lambda is het in mijn optiek onzinnig om dingen aan te schaffen wat iedereen naar willekeur adviseert. Zonder te weten hoe je restwarmte kunt gebruiken of het omzetting van vloeistof naar gas, loop je gewoon dingen mis die vrijwel voor het oppakken liggen en veel voordeel kunnen geven. Als ik zie wat radiator folie kan doen met stralingswarmte... Dat zijn de dingen die het interessant maken voor mij. Dus op een goedkope manier efficiënt werken.

Wanneer besluit je bijvoorbeeld of een standkachel de lucht van buiten of binnen moet gaan gebruiken? Hoeveel vocht ademt een mens uit... Speel maar over het jaar heen met het schuifje in de auto voor buitenlucht of luchtcirculatie, dan krijg je steeds meer inzicht waarom en wanneer iets wel of niet te doen.

Als ik een compressor koelkast heb, kan ik de restwarmte gebruiken om een speciaal vat voor warmwater iets hoger in temperatuur te krijgen en heeft het invloed op gas of stroomverbruik bij het opwarmen?

Zet ik mijn accu in een bak geïsoleerd of stop ik hem onder in een camper zonder isolatie en wat doet het dan?

Als ik een Rpi zero W gebruik en een aantal censors (spotgoedkoop allemaal) kan ik daar iets mee doen zodat het systeem "intelligent" kan werken.
Laatst gewijzigd door Geen-Geld op wo 25 nov 2020, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Jean Baret »

Geen-Geld schreef: Verder mag iedereen rustig zijn mening of tips geven waarvan men denkt dat het voor mij van belang is, ik heb daar verder geen bezwaar tegen. Ik wil wel zo eerlijk zijn dat ik niet op alles ga reageren, dat werkt niet efficiënt voor mij en wil geen onnodige discussies aangaan waar ik geen baat bij heb.
AfbeeldingAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door appellover »

Pilha,is geen onzin hoor, ben met 55 jaar gestopt en vertrokken.
Inkomen uit NL was lijfrente uitkering.
Geen belasting betalen in NL en ook niet in France omdat er geen rente meer is en kapitaal opeet.
Er werd in NL niets ingehouden. Had in Fr een Carte Vital zorgverzekering en betaalde 42€ per kwartaal voor 2 personen en korte tijd een mutuelle ( extra verzekering) voor 80€ 2 personen.Hebben dit tot mijn aow zo gedaan 65 .
Toen ging de svb het regelen en moesten voor de Carte Vital 144€ per maand betalen 2 personen dus een veelvoud voor dezelfde verzekering , was niks aan te doen is zo geregeld door regering.
Je kunt het wel niet geloven maar is wel zo gegaan. Ben verhuisd naar Spanje , is goedkoper door belasting voordeel en woonlandfactor plus mooier weer en betaal nu 82€ voor 2 personen ziektekosten eigen risico 0€.En betaal netjes 4,5% belasting wat gestor regelt .
Je kunt wel andere expats vragen maar dit is mijn verhaal en zo is het gegaan sinds 2002.
Als je meer wil weten , prima hoor
Gr. Ron


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Een leuk voorbeeld van efficiënt koken:

Aardappelen in kleine blokje's en voorkoken, groenten in een zeefje er op (Zie maar als stamppot koken), afgieten in een pannetje en eitje's er in (wel gewikkeld in vaatdoek tegen kapotslaan en smaak overdracht). Ondertussen snel eten en als de eitje's klaar zijn kan ik het restwater gebruiken om het grofste vuil van mijn panetje, bordje en etc even grof schoon te maken. Dit is voor mij zo maximaal mogelijk efficiënt werken met minimale kosten. Kan ik dan nog iets met het spoelwater... als er nog genoeg warmte in zit...

En als ik aan het koken ben, dan wordt de onderlaag goed warm, kan ik met leidingen en water die warmte nog weer opvangen? Dit zijn dus de dingen die ik nu aan het uitzoeken ben en wat ik een beetje probeer te berekenen. Ik kan dus bijvoorbeeld de warmte van het koken zelf gebruiken om het water voor het schoon afwassen alvast een stuk voor te verwarmen.

gebruik ik een matras van 20cm of een stuk dunner en als ik veel zweet wat gebeurt er dan tijdens het luchten. Heeft het zin om onder het dunner matrasje een stuk radiatorfolie te leggen... Er is volgens mij echt heel veel onbenutte energie verspilling bij de meeste doe het zelfvers.
Laatst gewijzigd door Geen-Geld op wo 25 nov 2020, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door appellover »

Zal het maar niet voorstellen aan mijn vrouw , ben bang dat ik zelf moet gaan koken.
Gr. Ron


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

:lol3: Niets zeggen dan, wil je geen hoofdpijn bezorgen. Maar als ik op een camping sta met 220 en voldoende water maakt al het bovenstaande van mij natuurlijk niets uit. :D
Nil Volentibus Arduum
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door appellover »

Denk dat het meer hobby is dan kostenbesparing.
Gr.Ron


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Bob Diesel »

:idea: Penny Wise, Pound Foolish
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door veetee »

Snel eten, om nog het warme water te kunnen gebruiken. Ja, da's genieten... :wtf:
Gebruikersavatar
Geen-Geld
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 10:00

Re: Thé Ardenner Beast (bare-bone)



Bericht door Geen-Geld »

Dat klopt idd, er zit voor mij een heel groot stuk hobby in en avontuur. Ik ben zeker niet vies van luxe en heb mij daar ook altijd graag tegoed aan gedaan. Maar de andere kant maakt het ook heel leuk. Zo ben ik drie dagen met twee straat artiesten meegegaan tijdens een vakantie op Kreta en deze haalden 150,00 gemiddeld per dag binnen en na een weekje straat slapen namen ze het er lekker van in een luxe setting. En als het geld weer op dreigde te raken dan was het weer in het park en de straat artiest zijn.

Wat ik heel erg leuk vind is het berekenen en maken, de creativiteit en het avontuur. De situatie's opzoeken waar je anders niet komt omdat het leven anders gewoon te saai is voor mij. Ik mag gewoon graag in een breed spectrum zitten op alle lagen van het leven. Dus ik ben altijd ambtenaar geweest en in mijn vrije tijd bouwde ik woningen om. Nam de meest luxe vakantie's en vervolgens toch 5 dagen aan de waterkant met vrijwel niets vissen en leven in de natuur. Lekker aan de waterkant met een kampvuurtje en een koekenpan eigen gevangen visje bakken.
Nil Volentibus Arduum
Plaats reactie