Luchtverwarming of vloeistofverwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming?



Bericht door kampo »

Het vraagt wat vooraf kennis om zo een waterverwarming op de juiste manier samen te stellen en in te bouwen voor het gebruik in een compacte L3H2 camper.

Ik kan je van uit mijn ervaringen het volgende meegeven.
De brander monteer je best ondervloer ergens onder de boiler. Daardoor korte leidingen.
Om de erg kleine verwarming heen zet je een afdekplaat en je gebruikt een dubbele uitlaatdemper voor de maximale geluidsdemping.
De goede verwarmingen (bv 4,3 kW zijn zelfregelend en gaan naar beneden regelen tot 1,2 kW alvorens ze uitgaan). De watertemperatuur blijft daarbij altijd tussen de 75 en 85°C. Dat heeft niets te maken met de ruimtetemperatuur.

Je kan een boiler van het type hydroplate gebruiken. Die zijn snel en klein want werken met een doorstromer warmtewisselaar in een vat van 10 liter koelvloeistof. Het expansie vul vat is deel van de boiler en neemt verder geen extra plaats in. Andere boilersystemen zijn ook mogelijk maar groter. Bedoeling is van continu, een warm water debiet van ongeveer 5 à 6 liter per minuut warm water van 38°C te kunnen bekomen. En zonder temperatuur schommelingen.

Als warmtewisselaars kies je enkel uit de versies met de aller stilste ventilatoren. Je voorziet ze altijd van een ventilatiestand die bijna onhoorbaar is. Volgens de mogelijkheden gebruik je 1 grote of meerdere kleine van die ventilo convertoren. In het totaal 5 à 8kW nominatief. Je mag ook combineren met een convector zonder ventilator of een vloerverwarming maar de warmteafgifte daarvan is zo beperkt dat je daar niet kan op rekenen voor het verwarmen, enkel voor bijkomend comfort.

De ruimtetemperatuur ga je regelen door de erg stille ventilator(en) met een elektrische thermostaat in en uit te schakelen.
Het watercircuit moet dusdanig uitgevoerd zijn dat de minimale doorstroming altijd gegarandeerd is.

Voordeel van dit systeem is dat het bestaat uit allemaal kleine onderdelen die je individueel kan samenstellen en monteren op de plekjes die vrij zijn. Ieder onderdeel kan hersteld worden of aangepast. Moeilijk is het niet maar je moet veel juist doen om een goed resultaat te krijgen.

Het stroomverbruik is de som van wat de brander in deellast verbruikt + waterpomp + ventilatoren. Natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden maar reken op 40 à 70 Ah per 24h.
Het bijbehorende dieselverbruik draait gemiddeld rond de 0,2 liter per uur maar is temperatuur afhankelijk.
Groeten Kampo
Plaats reactie