Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Vandaag zijn we begonnen aan het raam. Zo groot mogelijk genomen, hij past net in het vlak van de schuifdeur.
Hier zit hij er al in maar de achterkant zit er nog niet aan. De dikte (tussen het blik en de multiplex plaat die aan de deur is vastgelijmd) was precies goed dus we hoefden alleen beide door te zagen en de tussenruimte op te vullen.
Hier het gat, met de tussenruimte nog niet opgevuld. Ik ben er niet aan begonnen die grijze plaat weg te halen. Hij zit muurvast. Achteraf dus mazzel dat het zo precies past. Morgen kitten.
De ronding van de wand is trouwens dusdanig dat de bovenkant van het raam eigenlijk niet strak tegen het blik aan zit. Vind ik tenminste. Er zit net een
millimeter tussen. We zijn van plan de bovenrand daarom ook nog extra dicht te kitten.
Ook nog even de nieuwe nummerplaten gehaald. En iets heel anders aangepakt: een proefmodelletje gemaakt van de zitkussens, van een oud laken. Lang geleden dat ik achter de naaimachine zat maar ik kon het nog. De truc is de kussenhoes wat kleiner maken dan het schuimrubber. Dan de boel nog net iets beter straktrekken dan hier op de foto, vooral de naadtoeslag goed naar de zijkant duwen. Wat een k*tklus is dat zeg, die vulling erin krijgen... Maar de afmetingen van de hoes zijn goed, dus deze week gaat de schaar nog in de groene stof.
Er zijn op YouTube altijd wel tutorials te vinden voor zitkussens. Er zit naar mijn mening heel veel onzin tussen maar deze is heel goed (de ‘cording’ sla ik over).
https://youtu.be/vpVyVjjOnEc
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hier zit hij er al in maar de achterkant zit er nog niet aan. De dikte (tussen het blik en de multiplex plaat die aan de deur is vastgelijmd) was precies goed dus we hoefden alleen beide door te zagen en de tussenruimte op te vullen.
Hier het gat, met de tussenruimte nog niet opgevuld. Ik ben er niet aan begonnen die grijze plaat weg te halen. Hij zit muurvast. Achteraf dus mazzel dat het zo precies past. Morgen kitten.
De ronding van de wand is trouwens dusdanig dat de bovenkant van het raam eigenlijk niet strak tegen het blik aan zit. Vind ik tenminste. Er zit net een
millimeter tussen. We zijn van plan de bovenrand daarom ook nog extra dicht te kitten.
Ook nog even de nieuwe nummerplaten gehaald. En iets heel anders aangepakt: een proefmodelletje gemaakt van de zitkussens, van een oud laken. Lang geleden dat ik achter de naaimachine zat maar ik kon het nog. De truc is de kussenhoes wat kleiner maken dan het schuimrubber. Dan de boel nog net iets beter straktrekken dan hier op de foto, vooral de naadtoeslag goed naar de zijkant duwen. Wat een k*tklus is dat zeg, die vulling erin krijgen... Maar de afmetingen van de hoes zijn goed, dus deze week gaat de schaar nog in de groene stof.
Er zijn op YouTube altijd wel tutorials te vinden voor zitkussens. Er zit naar mijn mening heel veel onzin tussen maar deze is heel goed (de ‘cording’ sla ik over).
https://youtu.be/vpVyVjjOnEc
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Het eerste nachtje in de bus zit erop! Ik heb de bus in het weiland geparkeerd. Het werd wel heel koud met vorst aan de grond maar eigenlijk ging dat nog best goed. Er kwam wel veel kou van de wanden af, en de koudebruggen voelde je ook meteen goed.
Ik voelde ‘s nachts de luchtstroom van de ventilatie gaten bij de achterdeuren naar het dakluik heel goed. Dat is nu even vervelend maar gaat wel fijn worden in de zomer. En het dekbed was lekker warm. En er zijn nog grote stukken wand die nog geen isolatie hebben.
Nog beter is dat ik jaren in dit huis heb gewoond en nog nooit het land erachter heb ervaren zoals ik dat gisteravond deed. Daar hebben we een camper voor gebouwd.
Vandaag de luifel getest. Ik ben heel blij met de onopvallende rail die we aan de bus gaan vastmaken met popnagels en lijmkit (op de foto zit hij nog tijdelijk vast met ducttape). En de luifel zelf is een mooi compromis tussen ‘geen zin in zo’n knoeperd van een cassetteluifel’ en ‘hij moet wel binnen 5 minuten staan’. Het is een Vango Airbeam die bij De Wit 165 euro kostte. Maar de prijs was bijzaak. Zijwanden zijn nog onderweg.
Zo en dan nu de schaar in de stof voor de bekleding.
Ik voelde ‘s nachts de luchtstroom van de ventilatie gaten bij de achterdeuren naar het dakluik heel goed. Dat is nu even vervelend maar gaat wel fijn worden in de zomer. En het dekbed was lekker warm. En er zijn nog grote stukken wand die nog geen isolatie hebben.
Nog beter is dat ik jaren in dit huis heb gewoond en nog nooit het land erachter heb ervaren zoals ik dat gisteravond deed. Daar hebben we een camper voor gebouwd.
Vandaag de luifel getest. Ik ben heel blij met de onopvallende rail die we aan de bus gaan vastmaken met popnagels en lijmkit (op de foto zit hij nog tijdelijk vast met ducttape). En de luifel zelf is een mooi compromis tussen ‘geen zin in zo’n knoeperd van een cassetteluifel’ en ‘hij moet wel binnen 5 minuten staan’. Het is een Vango Airbeam die bij De Wit 165 euro kostte. Maar de prijs was bijzaak. Zijwanden zijn nog onderweg.
Zo en dan nu de schaar in de stof voor de bekleding.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Waarom popnagels?
Op de goede manier lijmen, blijft ook zitten...
Paul
Op de goede manier lijmen, blijft ook zitten...
Paul
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Geen idee eigenlijk. We hadden de lijm vooral in gedachten tegen regen, als extra. Welke lijm zou jij gebruiken?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Polymeerlijm/kit.
Juiste procedure gebruiken:
De rail ontvetten, licht schuren, nogmaals ontvetten (en niet meer met je vette vingers aankomen).
Ditto waar de rail op de bus moet komen. Evt schilderstape boven en onder.
Kit in 2 rupsen op de camper. De onderste zo nu en dan onderbreken*
Rail erop met zo nu en dan verticaal een lucifer ertussen (kit moet minimaal 2mm dik zijn).
En iets slims verzinnen om hem een paar uur op zijn plaats te houden.
Na een paar uur lucifers eruit trekken.
*polymeerkit werkt op basis van vocht. Dus er moet lucht bij kunnen.
Mss iemand nog aanmerkingen?
Paul
Juiste procedure gebruiken:
De rail ontvetten, licht schuren, nogmaals ontvetten (en niet meer met je vette vingers aankomen).
Ditto waar de rail op de bus moet komen. Evt schilderstape boven en onder.
Kit in 2 rupsen op de camper. De onderste zo nu en dan onderbreken*
Rail erop met zo nu en dan verticaal een lucifer ertussen (kit moet minimaal 2mm dik zijn).
En iets slims verzinnen om hem een paar uur op zijn plaats te houden.
Na een paar uur lucifers eruit trekken.
*polymeerkit werkt op basis van vocht. Dus er moet lucht bij kunnen.
Mss iemand nog aanmerkingen?
Paul
-
- Berichten: 189
- Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Ja.
Dat van die lucifers is een verrekte slimme tip !
Dat van die lucifers is een verrekte slimme tip !
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Beter goed gekopieerd dan slecht zelf verzonnen.
(Zo kwam ik er ook aan)
Paul
(Zo kwam ik er ook aan)
Paul
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Ik heb stukjes dubbelzijdig tape gebruikt. Geeft ook wat ruimte voor de kit en de rail blijft gelijk op z'n plek tijdens het drogen van de kit.
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Leuke luifel en tof dat je al geslapen hebt in de bus.
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Kijk. De oplossingen komen vanzelf binnen rollenwalda schreef: en de rail blijft gelijk op z'n plek tijdens het drogen van de kit.
Paul
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Dank! Dat dubbelzijdig tape is wel erg slim. Ik twijfel nog want ik begreep dat polymeer heel erg zichtbaar is en op den duur ‘vlekken’ krijgt als je het buiten gebruikt. Zijn er misschien verschillende soorten polymeer?
Ik neem aan dat de popnagels roestvorming als groot nadeel hebben. Alleen door het boren of ook na het monteren?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik neem aan dat de popnagels roestvorming als groot nadeel hebben. Alleen door het boren of ook na het monteren?
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Walter
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje
Ok ik ben overtuigd, het wordt polymeer. Dank iedereen voor de tips!
Ondertussen zijn de zitkussens af. Een uur of twee per kussen, viel me erg mee. En ze zien er erg strak uit.
Het weekend zit er weer op. Best veel gedaan maar we zijn er nog lang niet. Komende tijd wil ik de isolatie afmaken en de wanden afwerken, zodat het niet alleen bewoonbaar is maar het er ook nog een beetje zo uitziet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ondertussen zijn de zitkussens af. Een uur of twee per kussen, viel me erg mee. En ze zien er erg strak uit.
Het weekend zit er weer op. Best veel gedaan maar we zijn er nog lang niet. Komende tijd wil ik de isolatie afmaken en de wanden afwerken, zodat het niet alleen bewoonbaar is maar het er ook nog een beetje zo uitziet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.