Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Zo. Het feest kan beginnen. Er staat een mooie Renault Master L1H2 uit oktober 2010 in de schuur, en hij is van mij!

Afbeelding


KVD is onderdeel van het huidige kenteken, en omdat mijn broer concludeerde tijdens onze zoektocht: 'dus je wil een kort dikkerdje?' is Kort Vet Dikkerdje mijn bijnaam voor het ding. Ik heb hem ouderwetsch op het postkantoor op mijn naam gezet en meteen geschorst. Het is precies de goede bus voor mij. Nog net emissieklasse 5 maar ook weer niet te jong, dus straks lekker veel passagiers op het kenteken en weinig BPM over. Ongeveer 180.000 km gereden, in goede staat, goede prijs, lekker compact, drie zitplaatsen voorin, dwarsbed past net, en dan hebben we hem ook nog precies op tijd gevonden. Ik was pas twee maanden op zoek en een L1H2 heb je zo nog niet te pakken, maar ik wilde het liefst deze corona-winter benutten om de camper te bouwen dus ik had haast. In de kroeg zitten gaat hem niet worden en een mens moet zichzelf toch vermaken...

Ik zie heel veel prachtig verbouwde bussen voorbij komen, vol perfect maatwerk en supergeavanceerde electra. Ik smul van die draadjes! Zo'n draadje wordt dit niet. :lol: Team Baret bestaat uit Baret Senior en Junior, waarvan Senior bijzonder handig is met campers bouwen, maar ook 75, en sowieso al nooit gehinderd door bijzonder veel perfectionisme. Junior heeft grote plannen maar kan helaas nog net een boekenplank aan de muur schroeven. En dan is er nog het budget. Met andere woorden: veel zaken gaan we pragmatisch aanpakken, en andere gaan al lerende. En sommige dingen, zoals zonnepanelen, stellen we uit tot Bruin het weer kan trekken.

Dit wordt de indeling als alles goed gaat, al eens eerder laten zien maar nu op schaal getekend (de laadbak dan...)

Afbeelding

Dit weekend gaan we beginnen met strippen. In de lente hebben we dan hopelijk een bewoonbare camper en tegen die tijd heb ik hopelijk tenminste 1 linkerhand in een rechter veranderd. Alles kan je leren en ik ben nergens bang voor. Behalve electra. En boren in de dieseltank. Ik heb wel een paar plannen die ik hier eigenlijk weinig zie, en een hoop vragen, dus ik hoop dat er toch veel mensen gaan meelezen en dat het interessant wordt.

Twee vragen alvast:
1. Weet iemand of er camperramen zijn die gemaakt zijn om in de zijdeur van een Master/Movano te passen? Ik denk over een raam dat er zo ‘standaard’ mogelijk uitziet en past in dat voorgevormde grote vlak. Soms komen de maten die verkrijgbaar zijn, wel erg in de buurt, maar men zegt niets over typen bus bij de beschrijving van het product. Hij moet wel open kunnen.
2. Hoe kom ik zo voordelig mogelijk aan Armaflex? Ik lees wel eens iets over ‘adresjes’ maar meestal zonder namen, en soms zijn die posts erg oud. DM mag! En als iemand van zijn restanten af wil, hou ik me warm aanbevolen. Ik heb waarschijnlijk niet zoveel nodig. Hetzelfde geldt voor schapenwol trouwens.
Laatst gewijzigd door Jean Baret op di 17 nov 2020, 8:57, 2 keer totaal gewijzigd.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door noortje82 »

Hoi! Ik ben nu aan het isoleren met Armaflex (19 en 6 mm). Ik heb het op Amazon besteld, daar was het vreemd genoeg voordeliger dan via Marktplaats (waar mensen rollen die over zijn aanbieden voor een hogere vraagprijs dan de nieuwprijs op Amazon, raar!). Echt goedkope adresjes weet ik helaas niet, dus al met al was het een rib uit mijn lijf. Gelukkig kan ik verder veel materialen hergebruiken.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door rhomodel »

Nu ben ik niet 100% thuis in de terminologie, maar heb je al gezocht op celrubberplaat? (gesloten rubber cel) Dat lijkt op het eerste gezicht erg op Armaflex.
Bv bij https://www.rubbermagazijn.nl/celrubber ... 11540.html
https://www.rubbermagazijn.nl/celrubber ... 11536.html

Je kan ok durdere varian van NBR nemen. Succes!
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door albertrietjens »

@rhomodel Heb je ook naar de prijs gekeken? Dat is echt geen alternatief! € 60/m voor 20mm dik
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door DucatoDolf »

Van harte gefeliciteerd met je bus! :cheers: Ik ben benieuwd.

We zijn denk ik hetzelfde ingesteld wat perfectionisme betreft. Het is er in het hoofd, maar vertalen naar de praktijk is een ander verhaal.

Wacht op de foto's 8-)
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Dolf, ik druk net precies twee seconden geleden op save in de eerste post, ik heb er een toegevoegd. En een van de indeling maar die is eigenlijk ongewijzigd gebleven tot nu toe. Ik hoop dat het zo gaat lukken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door DucatoDolf »

:thumbup: ziet er goed uit hoor.

Ik begin wel steeds meer je indeling te begrijpen. In de zin dat ik de voordelen er van in zie.

Alleen dat stukje voor het raam is nu een beetje inefficiënt. Zou een L opstelling voor het raam ook zeker overwegen. (of had ik dat al eens geopperd?)
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

albertrietjens schreef:@rhomodel Heb je ook naar de prijs gekeken? Dat is echt geen alternatief! € 60/m voor 20mm dik
Inderdaad is dat wel duurder maar toch fijn om te weten hoe het spul heet, afgezien van de merknaam. Dank @rhomodel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

noortje82 schreef:Hoi! Ik ben nu aan het isoleren met Armaflex (19 en 6 mm). Ik heb het op Amazon besteld, daar was het vreemd genoeg voordeliger dan via Marktplaats (waar mensen rollen die over zijn aanbieden voor een hogere vraagprijs dan de nieuwprijs op Amazon, raar!). Echt goedkope adresjes weet ik helaas niet, dus al met al was het een rib uit mijn lijf. Gelukkig kan ik verder veel materialen hergebruiken.
Misschien hebben die het ook eerst bij rubbermagazijn.nl besteld? Afbeelding Balen, ik vind Amazon zo ongeveer de duivel zelf maar blut raken is ook weer zoiets... Ik heb nog even, misschien komt er nog iets voordeligs langs.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

DucatoDolf schreef::thumbup: ziet er goed uit hoor.

Ik begin wel steeds meer je indeling te begrijpen. In de zin dat ik de voordelen er van in zie.

Alleen dat stukje voor het raam is nu een beetje inefficiënt. Zou een L opstelling voor het raam ook zeker overwegen. (of had ik dat al eens geopperd?)
Bedoel je tegenover de schuifdeur, achter de chauffeurstoel? Ja daar is nu inderdaad niks. Alleen denk ik erover om de ‘poef’ die het middenstuk van het tweede bed moet vormen, in geval van veel passagiers tussen de keuken en de zitplaats te wurmen (zou in theorie precies moeten passen). Dan kan ik twee a drie mensen kwijt in de laadruimte. Als de RDW dat goedvindt.

Als dat te veel gedoe is, is een heel korte L in de keuken ook een optie. Dan kan die bank gewoon wat breder worden en dan vast. Ik vind alleen L-vormige keukens vaak lastig omdat je met die hoek weinig doet. Je kunt er dan zo slecht bij.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door bennieh »

Over de grens een optie voor je? (heb ik destijds gedaan).
Bijv (als t mag van de moderators, anders haal ik t weer weg):

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-223-4971

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-armaflex/k0

https://isolierprofi.eu/xg-armaflex-pla ... 14492.html
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Ik heb de links voor de zekerheid alvast even gekopieerd... Ja Duitsland is een optie. Dank je wel!


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door noortje82 »

Jean Baret schreef:
di 17 nov 2020, 18:30
Misschien hebben die het ook eerst bij rubbermagazijn.nl besteld? Afbeelding Balen, ik vind Amazon zo ongeveer de duivel zelf maar blut raken is ook weer zoiets... Ik heb nog even, misschien komt er nog iets voordeligs langs.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja ik snap je! Maar met 65 per rol was het de voordeligste optie die ik kon vinden. Waarschijnlijk hou ik ook nog wel over, dan kan ik het je wel laten weten.
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door noortje82 »

Leuk trouwens, ik had hiervoor ook een L1H2 (boxer) en vond het altijd een leuk bolletje om te zien tussen alle grote gevaartes. Nu een L2 aan het ombouwen, iets fijner nu we van 2 naar 3 passagiers zijn gegaan.
Plaats reactie