Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Yvonne57 »

Mooi kleurtje en strakke kussens!
Yvonne
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Klass »

Ziet er super uit! Je schiet lekker op :thumbup: Wat voor schuim heb je gebruikt voor de kussens?
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Dank je! Er is altijd ruimte voor verbetering maar het is niet slecht uitgepakt.
Dit staat in de bevestiging van de bestelling:

Afbeelding

Ik wilde een goede middenweg tussen zitten en slapen, er vanuitgaande dat de persoon die hier af en toe op ligt, relatief lichtgebouwd is. En het kan zijn dat ik hele dagen zit te werken op deze kussens dus dat moest wel te doen zijn.
Er zijn zeker goedkopere opties maar ach, het scheelde een paar tientjes. En het zit heerlijk. Voor de rugkussens bestel ik binnenkort schuim dat veel minder stevig is.
Tip voor iedereen die zich aan het oriënteren is: bestel ook zeker een paar meter ‘kous’ en kijk daarna dit filmpje.

https://youtu.be/HsNCS1tCRbU

Ik vond hem net te laat en daarom zie je bij mijn kussens nu hier en daar een bobbel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door PaulBng »

Jij bent de enige die dat ziet!


Paul
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Haha ik heb natuurlijk wel de meest flatteuze foto hier geplaatst hè. ;) Maar je hebt gelijk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Gisteren begonnen aan de rugkussens naaien, maar postnl doet er al bijna een week over om mijn schuimrubber terug te vinden en te bezorgen dus de hoezen liggen nog te niksen.

Vandaag de triplex voor de wanden op maat gezaagd. Eerst de keuken eruit want anders kregen we het zaakje er niet in. De plaat van 244 lang was echt precies lang genoeg voor de bus. Afbeelding

Afbeelding

Hij ziet eruit alsof de juf hem voor straf in de hoek heeft gezet maar ik beloof dat hij echt alleen maar staat te kijken of er nog wat af moet. Inmiddels past het, maar vergeten een foto te maken. De andere wand is ook passend gemaakt.

Tijd om alles te schilderen. Alles wordt wit. Ook de zitbanken en de zijwand onder het bed. Plafond moet ook nog steeds een tweede laklaag. Een van de bankjes is trouwens ingekort. Hoe we toch aan de 3 extra zitplaatsen komen, wordt later nog wel duidelijk.

Verder een vraagje aan iedereen die de stijlen bij de achterdeuren bekleed en/of geïsoleerd heeft. Ik zie veel stretchvilt maar hebben mensen dat geïsoleerd en waarmee dan? Ik vind de ventilatie wel prettig dus een gat hier en daar open houden is wel fijn. Maar verder twijfel ik enorm. Stop ik er wol in of bekleed ik het met armaflex? Allebei nog in huis.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door walda »

Hoi Jean,

Ik heb in alle spanten wol gestopt. Alle gaten boven het plafond en achter in het kastje boven de deuren heb ik voorzien van aluminium gaatjes plaat voor de ventilatie. De spantdelen in het zicht heb ik beplakt met schuim vinyl behang. Ik vond dat een moeilijk product omdat er te weinig rek in zit.
De spanten achter onder het bed heb ik leeg gehouden even als de achterdeuren. De kachel blaast er in mijn geval tegenaan.

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Dank je wel Walter! Zijn er mensen die al ervaring hebben in de praktijk of dat ook een beetje warm is?


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door MarceldeHoog »

Wij hebben de stijlen bij de achterdeuren met 6mm armaflex gedaan, dat wordt later bekleed. Wol stop ik nergens in, omdat ik het idee heb dat wol enkel vocht vasthoudt waar ik het niet hebben wil. Hoop dat de bekleding met armaflex van alle zichtbare metaal voldoende isoleert, en straks hebben we ook de kachel nog :)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Dank ook, Marcel. Ik heb inderdaad gekozen voor armaflex. Niet om het vocht maar omdat ik vermoed dat de koudebruggen zo het beste opgelost worden. En misschien ventileert het ook beter. Ik hou de ventilatiegaten open.

Ik maakte me wel wat zorgen hoe strak dat zou worden maar ik heb even een probeersel gedaan over het armaflex van de wielkasten. Gaat best prima, afgezien van dat heel lullige meetfoutje. Hoog plintje dan maar...

Afbeelding

Morgen gaat de armaflex op de stijlen van de achterdeuren en daaroverheen het vilt.

Verder heb ik me vandaag ongans geschilderd op alle zitbanken, zijwanden en andere stukken multiplex. Morgen en overmorgen gaan we heel veel voortgang boeken, als alles goed gaat, want dan kan al dat hout eindelijk de bus in. Gaat het eindelijk op een camper lijken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door MarceldeHoog »

Jean Baret schreef:
wo 21 apr 2021, 22:52
Verder heb ik me vandaag ongans geschilderd op alle zitbanken, zijwanden en andere stukken multiplex. Morgen en overmorgen gaan we heel veel voortgang boeken, als alles goed gaat, want dan kan al dat hout eindelijk de bus in. Gaat het eindelijk op een camper lijken.
Bekende situatie! Hier staat al sinds afgelopen weekend de berging vol met vurenhouten platen. Afscheiding tussen bed en keuken/toiletruimte, en wat eerste ladefrontjes. Met 3 lagen per kant duurt dat even, gelukkig is dat een stukje wat mijn vrouw voor haar rekening neemt ;) Zelf meet, zaag en frees ik, zij doet de afwerking.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Jaaa, gedoe! En dan ook nog schuren, eventueel ontvetten, en heel veel wachten. Ik ben vanmorgen extra vroeg mijn bed uit gekomen om twee cruciale plankjes een eerste laklaag te geven zodat ze vanmiddag gebruikt kunnen worden. Nu even aan het werk (werk waar ik voor betaald word, bedoel ik...) en dan vanmiddag weer verder. Dat doe ik al de hele week. Werkt goed, we krijgen een hoop gedaan en ik hoef maar een dag vrij te nemen. Ik ben zo’n kantoortype dat alleen een laptop nodig heeft om te werken en veel vrijheid om mijn tijd in te delen. Wordt extra leuk als straks de camper af is...

Ik ben chef schilderwerk, net als jouw vrouw en ik probeer het meten en zagen ook zoveel mogelijk zelf te doen. Echt lastig gepruts laat ik aan de technisch directeur over maar ik merk wel dat ik in deze fase het meeste wel zelf kan. Min of meer, dan... maar ik vind het leuker om het zelf gedaan te hebben dan dat er nergens iets mis is gegaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Afbeelding


Het begint ergens op te lijken. De wand zit nog niet vast maar dat komt morgen. Daarachter zitten de laatste plukken wol, zowel in de stijl als in de loze ruimte achter de wand. Hier zag ik dat wel zitten, ik verwacht er minder kou van.

Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

We hebben er weer een klusweek op zitten. De belangrijkste zaken zijn nu af. Ik kan slapen, koken, zitten en werken in de bus. Wie weet dat ik na het eerste proefweekend (Hemelvaart) nog een portapotti koop.

Nog wat extra armaflex en naaldvilt zijn onderweg, die gaan op de achterdeuren, zijdeur en boven de cabine. In de loop van dit jaar of aankomende winter wil ik nog de tafel vervangen door een schuiftafel en de keuken door een wat fijnere en mooiere keuken. En er komt een derde ‘poef’ die drie functies in een gaat krijgen.

Het naaldvilt zit om de achterste stijl heen. Het was duidelijk iets waar je handigheid in moet krijgen. Vooral poging 2 is erg mooi geworden (bijknippen is na de foto gebeurd):

Afbeelding

Trouwens, de leverancier noemde het “extra stretch”, ik vond dat nog wel tegenvallen.
Op de foto hieronder zit het grote stuk triplex erin en zijn de zitplekken teruggeplaatst. Was nog wel een gespartel, die grote plaat, hij was ook wat uitgezet bij het schilderen. Ik vind het erg mooi geworden, prachtig zonder verticale naden. In onze eeuwige strijd “lijm of popnagels” hebben we na keiharde onderhandelingen het grootste deel gelijmd. Het deel eronder (op de foto nog niet geschilderd) is helemaal gelijmd met polymax. Blijft prima zitten.

Afbeelding


Tijdelijke tafel weer aan de wand geschroefd (wordt uiteindelijk een schuiftafel), en twee anonieme proefpersonen bereid gevonden om even te komen proefzitten. Rugkussens zijn erg dun uitgevallen, daar zal ik nog weleens naar kijken.

Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Jean Baret op ma 26 apr 2021, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie