Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door walda »

Lekker bezig, succes :thumbup:

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Weer een paar dagen geklust en veel meer voortgang geboekt dan ik verwacht had. Ik had al een datum voor de keuring geboekt voor de zekerheid, dat gaat op onze sloffen lukken. Ook wel eens leuk dat het korter duurt in plaats van langer!

Bed zit erin en we hebben een tijdelijke wand eronder gezet aan de ‘woon’ kant. Nog niet de echte, want de tafel verandert nog.

Afbeelding


Daar tegenaan drie zitplekken met bergruimte eronder en een tijdelijk tafeltje. Dat gaat al ruim 40 jaar mee en heeft al een aantal campers en caravans overleefd. We moesten even een poot improviseren dus de oude luifel die nog op zolder lag, heeft nu een verdacht korte tentstok. Afbeelding Zodra de keuring is geweest, komt de definitieve wand onder het bed, zetten we de banken nog wat beter vast, en maak ik een schuiftafel die je onder het bed kunt wegschuiven. Hoop ik.

Afbeelding


Van dat zithoekje kan ik een tweede bed maken. Dat is eigenlijk vier centimeter te kort voor de eisen van de belastingdienst. Mocht dat een probleem worden om het kwarttarief te krijgen, dan heb ik een plan B.

Afbeelding


Morgen nog de keuken (hierboven de opstelling), a.s. vrijdag keuren en dan hoop ik dat ik een camper heb!

Dan is hij natuurlijk nog niet af maar ik zou er op deze manier al mee kunnen kamperen. Testrondje doen.

Nog een tip in het feuilleton van de kurkvloer: neem een echt klik systeem en geen in-elkaar-schuif-systeem. Don’t ask. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Ivo-windsurf »

Leuk om de bouw zo te volgen, gaat echt de goede kant op en gaat een top busje worden!
Hoe heb je de steunen van het bed aan de achterkant aan de deur stil vast gemaakt. Wie weet kan ik ook op die manier het bed bevestigen in het bed.
Succes, Ivo :thumbup:
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Yvonne57 »

Ziet er ruim uit van binnen! ( En ik weet precies hoe groot L1H2 is )
Yvonne
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Ivo, dank! Eergisteren heb ik al foto’s gepost die misschien al helpen, maar het is wat lastig te zien. Er zitten aluminium U-profielen aan de stijl. Omdat die zo krom loopt - naar beneden toe naar binnen - blijft daarin het bedframe sowieso al hangen. We hebben de U-profielen aan de bus geschroefd met zelftappende schroeven. (Aan boren in de bus ontkom je niet, denk ik, voor deze oplossing, hoewel je misschien ook een houten frame zou kunnen maken die op de vloer rust en de vorm van de stijlen volgt, of gewoon zo dicht mogelijk tegen de stijlen aan...) Het bedframe zit ook nog aan vast in de steunen zodat het niet verticaal gaat schuiven. Ik zal morgen nog even wat foto’s maken.

Yvonne, dank je wel! Ik heb er natuurlijk geen badkamer in, dat is wel een verschil met jullie camper. Dan blijft het allemaal een beetje laagbouw.

Het valt me trouwens zelf ook enorm mee. Zowel qua ruimtelijkheid als qua opbergruimte. Vandaag was echt een dag waar je blij van wordt. Lekker veel zichtbare vooruitgang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Ivo-windsurf »

Dank je wel.
Ons bed rust inderdaad op foutenpaaltje dicht langs de deurstijl.
Door te tappen in het staal heb je iets meer ruimte om (zoals bij ons) de fietsen en surfplanken er uit te halen.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Hè bah foto’s vergeten, sorry. Er zit gewoon een bout door het U-profiel. Hopelijk klinkt het logisch en anders hoor ik het graag.

Afgelopen weekend eigenlijk verrassend weinig gedaan. De boel zat erin, afgezien van de keuken, die buiten de bus gebouwd kon worden. Dus ik heb de vloer gelakt, nu nog niet alles vastgeschroefd is aan de bodem. De vloer is nu een stuk steviger. Betekende wel dat we het hele weekend de bus niet in konden want het was koud dus drogen ging niet zo snel, en volgens de verpakking waren er drie lagen nodig.

De keuring-keuken kostte weinig werk. In eerdere berichten stond al een foto van de opstelling. Nu was het nog een kwestie van jerrycans opscharrelen en de afvoer maken. We hebben de hele schuur vol rotzooi afgezocht naar een slang die paste. Niet gelukt maar er was nog wel een oude binnenband...

Afbeelding

Ik moet er wel om lachen. Het werkblad vond pa te dun en slap dus die ligt op het moment van het maken van deze foto op de werkbank, met een extra laag triplex te wachten tot de lijm droog is.

Ik vind alles best, die keuken gaat er toch zo snel mogelijk uit, maar pa gaat er vanuit dat dat nog wel een jaar duurt. Ik ben op dit moment weer thuis in Amsterdam en als ik naar links kijk, zie ik een keuken waarvan de leidingen na dertien jaar nog steeds niet goed afgetimmerd zijn, dus misschien heeft hij wel een punt.

Vrijdagmorgen keuring! Wish me luck...


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Datenebusje »

Wat een leuk topic. We zijn bezig met de aankoop van zijn oudere broer (l2h2 uit 1999), waar we ook zelf willen inbouwen. Ik ga je volgen :mrgreen:
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Ik krijg net bericht dat de keuken erin zit.

Afbeelding

Gaat helemaal goedkomen volgens mij. Ze hebben de bus ook even uitgelaten, zie ik aan dat daglicht rechts. Misschien maar beter, anders schrikt hij zo als hij ineens helemaal naar Zwolle moet, vrijdag. Toch bijna vier maanden opgesloten geweest.

@datenebusje wel even een topic openen als hij van jullie is hè...


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Ivo-windsurf »

Succes vrijdag!
Je keuken gaat er toch weer uit? Het gasfornuisje kan je wel gebruiken hoor, dezelfde hebben wij in de bus :-B

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Jazeker blijft die! Ik vind hem prachtig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Ivo-windsurf »

En?????????????????
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Nou eh, de zitplaatsen zijn gezakt voor hun examen. Ik had er voor kunnen kiezen geen extra zitplaatsen op het kenteken te zetten, maar ik ga voor een controlekeuring, dus we kunnen nog even niet verder.

De keurmeester had een heel goed punt dat de zitbanken beter vast hadden kunnen zitten, (dat waren we gewoon glad vergeten omdat we veel te gefocust waren op andere dingen) en een paar vreemde punten: scherpe randen aan zitbanken (dat zijn gewoon multiplex planken die niet zozeer scherpe randen hebben maar gewoon rechte hoeken), en de kussens kunnen er vanaf glijden.

Ik kijk vooral van die laatste twee wel op, gezien de dingen die op dit forum goedgekeurd voorbijkomen. We hebben ook weleens gehad dat zitplaatsen niet geteld werden omdat ze geen rugkussen hadden. Dat staat nergens, volgens mij. Er is dus veel eigen vrijheid voor de keurmeesters om de regels te interpreteren en het is moeilijk te voorspellen wat belangrijk is. Dat zijn tenminste onze ervaringen in Zwolle.

Hoe dan ook, over twee weken een controlekeuring. Wat ik ervan begrijp, is dat dan alleen naar dit punt gekeken wordt. Het kost ook een stuk minder. De bus is ook al gewogen maar ja, geen keuringsrapport meegekregen en vergeten te vragen, dus ik heb nog geen idee van het gewicht.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Ivo-windsurf »

Dat is balen zo te lezen.
Wist niet dat je de zitplaatsen achterin op kenteken wil hebben.
Voor ons was het de bewuste keuze dat niet te doen. Wie voorin kan zitten mag mee :)
Succes!
Plaats reactie