Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door PaulBng »

+1

(met nog een extra raam naast het bakboord bed)


Paul
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door albertrietjens »

Wij hebben ramen in de achterdeuren en in de schuifdeur. Geen tussenwand hierdoor hebben we van drie zijden licht in de bus en dat bevalt ons bijzonder goed. In jullie bus zit nog geen enkel raam! Ik zou op zijn minst in de schuifdeur een raam plaatsen, anders wordt het toch een erg donker hok. Ik weet niet wat een raam in de tussenwand oplevert. In onze tussenwand zat een raam en dat heb ik nog liggen, mocht je interesse hebben. Je kan het zo op komen halen. Afm. ongeveer 1m x 30 cm. Maar, nogmaals ik zou die tussenwand er uit halen. Zoals Kampo al aangaf je krijgt zo een ventilatie probleem. Een raam van de deuren op een kier helpt dan bijvoorbeeld niet.

Voor extra ventilatie heb ik roosters gemaakt voor in de deuren die samen met de zijwindschermen in een regenvrije en muggenproef ventilatie voorzien:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Kijk nog maar eens op de link "Chang" daar staan nu nog wat extra foto's over de constructie hiervan.

Laat je de tussenwand zitten dan zou ik daar op zijn minst nog een aantal ventilatieopeningen in plaatsen. Anders doet een dakluik niets af; wanneer er geen lucht in kan dan gaat er ook geen lucht uit. Wij hebben overigens ook maar één dakluik (40x40) maar wel boven de keuken. Koken geeft veel waterdamp en het is wel fijn om dat direct af te voeren. Sinds kort boven het bed ook een paddenstoel ventilatie bolletje.

Afbeelding Afbeelding

Verder begin dit jaar alle gordijn ophangingen (voor en achter) veranderd, verlaagd, zodat daarboven een ventilatieopening, ter breedte van het gordijn, gemaakt kon worden. Helaas (nog) geen foto's.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door AadenAnke »

Dat heb ik (gelukkig) niet. Ik ben nog wel een draaier in bed en gooi me achterwerk nogal eens naar achter :shh: in de oude Tok zat er 1 die ik dicht heb moeten maken nadat ik hem er een keer of 3 uit de rubbers had gegooid met het draaien :lol3: :bow: :bang: :bang:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door neanderthaler »

Dus ik begrijp dat deze dakluiken op kierstand nr 2 +- 3 cm te weinig ventileren :?: 40 x 40 met dan leer ik nog wat :thumbup:
Bijlagen
DSCN5611.jpg
DSCN5611.jpg (146.31 KiB) 503 keer bekeken
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door henk en lila »

Hangt er van af hoeveel toevoer je hebt en of je eventueel op piekmomenten (bij koken) de ventilator aanzet.
Wij doen het makkelijk met een 40 x 40 op zo'n 4 cm kier=opening) en twee toevoerkieren in de portierramen (3 cm achter smoke spoilers). Ook de auto ventilatie-openingen staan bij ons nooit dicht.
Bij koken even de ventilator aan.
Hier wat getallen: https://www.ventilatieroosters.nl/downl ... esluit.pdf
Kom ik op 1,3 m3 per minuut voor een klein busje.
Fiamma 40x 40 specs met ventilator zou 7 m3 per minuut halen. https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-tu ... entilator/
Nou, dat hoop en geloof ik niet maar geen paniek dus met één luik.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Dus als ik de meningen hier goed begrijp, is een dakluik achter, een redelijk formaat raam in de schuifdeur, en de ramen van de voorportieren (die meehelpen omdat ik een schuifraam in de tussenwand ga zetten) niet voldoende qua ventilatie? Het is een klein busje hè...

Oprechte vraag, want mijn ervaring met de L2H2 van mijn ouders is echt anders. Die is niet zo denderend geïsoleerd dus ik kan me voorstellen dat er verschil is, maar ook mijn ouders hebben nooit last van condens. Wel van tocht, door dat dakluik, vinden ze.

Misschien is het een factor dat pa en ma Nederland in de zomer al warm genoeg vinden. En ook mijn ervaringen met een buscamper zijn tot nu toe nooit ver van huis geweest. Ik zou het wel fijn vinden om naar warmere streken te kunnen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

albertrietjens schreef:In jullie bus zit nog geen enkel raam! Ik zou op zijn minst in de schuifdeur een raam plaatsen, anders wordt het toch een erg donker hok. Ik weet niet wat een raam in de tussenwand oplevert. In onze tussenwand zat een raam en dat heb ik nog liggen, mocht je interesse hebben. Je kan het zo op komen halen. Afm. ongeveer 1m x 30 cm.
Ho wacht stop, dat dakluik wordt niet mijn enige raam! Afbeelding Wel mijn enige dakopening, is tenminste de planning. Maar ik heb nog een raam in de zijdeur en een schuifraam in de tussenwand. Ik vind jullie oplossing voor de portierramen heel mooi! Dat lijkt mij wel wat. Ik heb het nog niet helemaal goed gelezen, dat komt nog.

Dank je wel voor het aanbod van het raam! Ik wil er alleen eentje die open kan, dat is die niet denk ik? Het moet een schuifraam worden, is ons plan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

AadenAnke schreef:Dat heb ik (gelukkig) niet. Ik ben nog wel een draaier in bed en gooi me achterwerk nogal eens naar achter :shh: in de oude Tok zat er 1 die ik dicht heb moeten maken nadat ik hem er een keer of 3 uit de rubbers had gegooid met het draaien :lol3: :bow: :bang: :bang:

Gr. Aad
Haha ik zie mij dit ook wel doen, eerlijk gezegd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door AadenAnke »

Jean Baret schreef:
zo 22 nov 2020, 11:34

Oprechte vraag, want mijn ervaring met de L2H2 van mijn ouders is echt anders. Die is niet zo denderend geïsoleerd dus ik kan me voorstellen dat er verschil is, maar ook mijn ouders hebben nooit last van condens. Wel van tocht, door dat dakluik, vinden ze. Afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk
Juist die tocht daar moet je het van hebben! Tocht is een voelbare (dus sterke) lucht stroom! Als je nu en opzoek hoeveel vocht er door zweet en adem in zeg 10 uur uit je lichaam komt ga je schrikken :lol: dat moet weg door simpel ventilatie! Lucht die er al dan niet geforceerd uit gaat moet door de zelfde hoeveelheid er in komen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Ja, dat bedoel ik. Aan luchtstroom blijkbaar geen gebrek in hun geval.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door albertrietjens »

Jean Baret schreef:
zo 22 nov 2020, 11:55
Ik wil er alleen eentje die open kan, dat is die niet denk ik?
Inderdaad is een vast raam.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Appiecamp »

Ik ben ook een fan van ventileren..
Ben zelfs zo ver gegaan dat ik de ventilator in het dashboard aan kan zetten buiten de contactsleutel om.
Fan neemt wel wat stroom maar wij staan meestal aan de paal.
Bij een warme avond als we binnen zitten is dit heerlijk.
Ook hebben wij ook een maxfann waar ik uitermate tevreden over ben (afgezien van de lawaai klachten tijdens rijden. Maar dat is een ander onderwerp)
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Yvonne57 »

Wij hebben in onze L1H2 twee dakluiken en ook ramen in de achterdeuren, die in Frankrijk regelmatig open staan op een behoorlijke kier. Ben er blij mee, hou van frisse lucht.
Yvonne
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

De bouw gaat langzaam, door covid-restricties (die van de overheid en die we onszelf hebben opgelegd) maar we gaan gestaag door met voorbereiden. Gelukkig hebben we tijd.

Negen vierkante meter schaapswol staat in de gang. Dat trekt nog best wat bekijks als je daarmee de tram instapt. Heb er nog een leuk gesprek over gehad met iemand die nu alles weet over campers isoleren. Afbeelding

Dakluik is besteld. Ik ga er vanuit dat eentje genoeg is, en anders doen we er volgend jaar nog zo’n paddenstoel in die hier al als tip voorbij kwam. Het raam voor de schuifdeur had ik ook willen bestellen maar de juiste maat is pas eind december weer leverbaar. Helaas!

Verder is het nog steeds wachten tot er een restantje kurkvloer langskomt op Marktplaats. Een restant is ideaal omdat het anders wel wat duur wordt, en ik heb maar twee pakketten nodig.

Ondertussen geprobeerd het bed wat lager te leggen met behulp van een gelast dragertje. Nog een beetje scheef maar dat komt goed. Misschien hadden we toch die Ikea-middenbalk moeten doen. Afbeelding

Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie